- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Det giver mening ifht. evaluering af undervisningen at vurdere klassens niveau, for ser man mange svar, kan de besvarelser, der er for lave, kompensere for de besvarelser, der er for høje. Elevernes forældre kan ikke bruge det til noget, ligesom lærerne ikke kan bruge det til at se det enkelte barns præstation. Det giver dog mest mening, hvis der er tale om traditionel undervisning, hvor alle har modtaget samme undervisning og hvor alle prædikener om undervisningsdifferentiering er ignoreret, for nu at sætte det lidt på spidsen...
Her er et link til omtale af den analyse, der lagde op til afskaffelse af de nationale test: https://www.folkeskolen.dk/657116/her-er-problemerne-i-de-nationale-test
Den første kritik af testen var fra lærere, der undrede sig over at elever under- eller overpræsterede og som i øvrigt mente, at det kunne de gøre bedre selv. Deres kritik blev affærdiget som substansløs og bagstræberisk. Det fik dog en forsker (Marina Norling) til at undersøge testen...
Her er et link til en kronik af Marina: https://www.folkeskolen.dk/620774/hvad-er-op-og-ned-i-kritikken-af-de-na...