Skumle diske

Jeg købte to stk Seagate Constellation diske til en server.

Som altid blev der kørt en "smartctl -t long" på dem inden de blev sat til at passe på vigtige data og til min store forbavselse viste de hhv. 109 og 4629 timers drift tid.

109 timer er mandag til fredag, men 4629 timer er over et halvt år.

Hrmph ?

Seagates hjemmeside oplyser at garantien udløber hhv. 13-Nov 2014 og 11-Jul 2014.

Jeg har brokket mig til leverandøren og uden brok har jeg fået en erstatning for den ældste af diskene.

Den viser 0 drift timer og Seagate siger garantien udløber 18-sep 2015.

Trods ihærdig søgning kan jeg ikke finde ud af hvornår Seagates garanti begynder, eller for den sags skyld hvor lang tid den løber.

Det ligner det noget i stil med 5 års garanti fra produktionsdatoen, men den fremgår ikke af disken, der er kun et ikke umiddelbart gennemskueligt "lot number"

Ikke imponeret...

phk

Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kenn Nielsen

Jeg købte for et år siden en håndfuld 750GB Seagate ES diske. Købt som nye, men modtog dem dog ikke vacuumpakkede, som de sædvanligvis er. Fair nok, - de kunne jo være testet kortvarigt osv.

Men..

Da SMART afslørede at de to jeg havde pakket ud havde kørt i mange timer, gad jeg ikke pakke de sidste ud.

Den ene disk meldte: Power_On_Hours : 13216 ( = Cirka 18 måneder = 1,5 år)

Jeg oprettede RMA på alle diskene, hvor jeg gjorde opmærksom på det som en defekt, og i øvrigt også skrev at jeg ikke så nogen grund til at tro de uudpakkede ikke også havde kørt længe.

Ombytning af alle uden brok, og tak for dét.

Men ingen løftede et øjenbryn, overhovedet.

  • Og dét er det virkeligt bekymrende.

K

  • 0
  • 0
#2 Deleted User

Tjaa, der er jo en del datacentre hvor diske bliver skiftet ud præventivt. Derefter ryddes de gamle diske normalt for data, og så? Man kunne vel ikke forstille sig at nogen tjener penge på at sende sådan en disk i handelen igen?

  • 0
  • 0
#4 Kenn Nielsen

Man kunne vel ikke forstille sig at nogen tjener penge på at sende sådan en disk i handelen igen?

Absolut ikke.

Det opleves stort set aldrig at kunder forledes, eller bliver forholdt oplysninger.

Det ligger simpelthen ikke til den menneskelige natur.

-Bare kig på Banksektoren, forsikringsbranchen, brugtvognsmarkedet, etc.

K Disclaimer: Ironi/sarkasme kan forekomme.

  • 0
  • 0
#5 Kenn Nielsen

På den mere seriøse bane; så er det betænkeligt at det kan ske, og derfor bør man også checke at man har fået hvad man troede man købte, - men også at det er i den stand, som man forventer.

Alarmklokkerne bør ringe hvis en kunde pludseligt får en vare udleveret som ny, selvom den reelt har kørt i halvdelen af fabrikantens garantiperiode.

Men dét som p***** mig af, er at alle bare opførte sig som RMA-as-usual.

Dette signalerer til mig at leverandøren enten: 1) Har set det før 2) Er ligeglad 3) Har uengagerede folk 4) Er vidende om det. 5) En kombination af ovenstående.

K

  • 0
  • 0
#6 Michael Mortensen

Dette er yderst skræmmende læsning, og for mig et wake-up-call; det er min forhåbning, at Version 2 evt. laver en dybdegående opfølgning på dette, da det efter min erfaring ikke er et enkeltstående tilfælde; Dell gør det bla. med deres skærme, Nokia med deres sattelit-receiver og listen er sandsynligvis længere .. det bør der føjes spot på, så andre ikke oplever hvad vi har oplevet!

  • 0
  • 0
#7 Stig Robertsen

Det gode spørgsmål er så ... og hvor gik de 'brugte' diske hen, der allerede havde kørt de første 4-5-10 tusinde timer. Til en stakel der ikke checker og tester ? Branchen har rådne huller. Selv om MBF er stor og fejlen kan vise sig i de første timer og ikke nødvendigvis i de sidste - så er der spist af den.

  • 0
  • 0
#8 Christian E. Lysel

Jeg har oplevet at få skiftet en defekt HP SAS disk. Den nye disk kom i ubrudt indpakning, men blev straks af controlleren meldt defekt.

Teknikkeren ville straks i gang med at skifte det print (backplane), disken blev tilsluttet.

Jeg ville straks igang med at læse logfiler fra controlleren. Denne melde at disken havde så mange fejl fra fabrikken, der blev registeret på fabrikken, at disken blev meldt defekt.

  • 0
  • 0
#9 Mads Forsberg

Ja selvom det måske ikke liiige er den bedste hjælp (ved ikke hvad phk har af windows installationer derhjemme), men da jeg lige har været igennem en lidt større gennemgang af diske, kan jeg anbefale seatool fra seagate. Søværktøjet kan checke disken igennem og hvis den fejler føre dig igennem en RMA direkte, hvis altså, og her komme pointen, at disken er under garanti hvilket programmet også kan fortælle dig.

  • 0
  • 0
#10 Deleted User

For år tilbage ville jeg bygge en for-sjov-pc af diverse stumper; en af de stumper jeg manglede var en hd, så jeg bestilte en hos et midtjysk datafirma. Jeg undrede mig lidt da min installations-cd fortalte at hd'en allerede var partitioneret. Ved nærmere undersøgelse var der tale om en tydeligvis godt brugt windows-installation, med alt hvad dertil hører af private dokumenter og billeder fra en børnefødselsdag (der kan godt have været mere saftige ting; min nysgerrighed var stillet og min arrighed vækket). RMA-oplevelsen var den samme: Ombytning uden spørgsmål, men heller ingen undskyldning, forklaring eller løfte om at de vil stramme op.

  • 0
  • 0
#11 Lars Sommer

Episoden med en hel PC fuld af anden persons data var jeg ude for med en stationær maskine købt i El-giganten i 2001/2002. Da vi returnerede den blev vi også blot mødt af et "nå." og en ombytning.

  • 0
  • 0
#14 Leif Neland

Du er vel ikke ramt af at poweron-tiden er i sekunder og ikke timer?

http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki/FAQ#smartctlreportst...

On recent disks, Maxtor has started to use Attribute 9 to store the power-on disk lifetime in minutes rather than hours. In this case, use the: '-v 9,minutes' option to correctly display hours and minutes.

Og, da maxtor.com siger "Maxtor is now Seagate.", kan du jo være ramt af dette.

Pinligt, hvis leverandøren ikke ved det...

4629 sekunder er 1 time og 17 minutter.

Hvor gamle er de ny diske nu?

Leif

  • 0
  • 0
#15 Morten Andersen

Stig (og andre) - tror du har misforstået hvad MTBF (mean time before error) står for. Det er ikke den gennemsnitlige holdbarhed for forbrugeren. Det ville også være lidt grotesk da MTBF jo ofte er millioner af timer (>100 år d.s. længere tid end der har eksisteret diske). MTBF operer slet ikke med begrebet "slid" - det er udelukkende et mål for hvor pålidelig en "ny/frisk" disk her. En MTBF på 1 mio. timer betyder, at hvis man har 1 mio. (nye) diske og har dem kørende i 1 time hver, så vil man forvente 1 fejl. Noget helt andet er så, at de opgivne MTBF værdier heller ikke kan leve op til dette. og dermed er totalt inflaterede...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere