Torben Mogensen header

Skrot nu det Rejsekort

I dag kan man læse, at Rejsekortet er i udu, formentlig som følge af en forfejlet softwareopdatering. Hvis det var det eneste problem, man har oplevet med kortet, så kunne man trække på skuldrende, købe en anden billet og glemme det igen et par dage senere. Men der er utallige andre problemer med Rejsekortet: Fejl i opkrævninger, krav om check-ind ved hvert transportmiddelskift samt check-ud ved rejsens afslutning, manglende visuelt feedback på kortet, om der er checket ind, uigennemsigtige priser med meget ringe mulighed for at kende omkostningerne, inden rejsens begyndelse, besværlig og langvarig procedure ved skift af betalingskort, og mange flere. Og det på trods af, at Rejsekortet har kostet en formue og har overskredet den oprindelige deadline og det oprindelige budget mange gange.

Man har helt fra starten af projektet lavet nogle grundlæggende fejlbeslutninger:

  • Man har fokuseret næsten udelukkende på rejseudbydernes behov -- kunderne er kommet i anden eller tredje række. Hvis man havde haft en kunderepræsentant med vetoret i designgruppen, så havde man undgået mange af de absurd kundefjendtlige egenskaber ved kortet.

  • Man kar helt glemt "KISS" princippet ("Keep It Simple, Stupid"). Man har valgt meget komplicerede løsninger, blandt andet i forhold til takstudregning, hvor simplere løsninger dels havde været nemmere at implementere og dels været mere gennemskuelige for kunder og andre interessenter.

  • Designet blev baseret på forældet teknologi. Selv i 2005, da kortet blev vedtaget, kunne man sagtens have udnyttet mobilnettet til kommunikation i stedet for at bygge sin egen dyre infrastruktur.

Mange af Rejsekortets problemer er altså så dybt integreret i det grundlæggende design, at det ikke er realistisk, at det bliver løst. Derfor bør man seriøst overveje at skrotte systemet helt og erstatte det af noget enklere. Gerne flere uafhængige systemer, så man ikke opleve et totalt sammenbrud, når det dominerende system er ude af drift.

Selv om systemerne er uafhængige, bør de bruge samme grundlæggende takstsystem, så det ikke som nu nogle gange er billigere at bruge klippekort og andre gange billigere at bruge rejsekortet. Man kan godt have rabatsystemer (for rejsehyppighed, alder eller andre ting), men de bør så være ens på tværs af systemerne. Takstsystemet bør først og fremmest være gennemskueligt. Jeg har tidligere foreslået et landsdækkende zonesystem. Zonerne behøver ikke at være lige store: I landområder kan de være større end i byområder, så man kan rejse længere til samme pris i tyndtbefolkede områder sammenlignet med i de store byer. Derudover bør det designes, så lange rejser er proportionalt billigere i forhold til afstanden end korte rejser. Ellers bliver rejser på tværs af landet uforholdsmæssigt dyre. Mit forslag er, at billetprisen stiger mindre end lineært med antallet af zoner, for eksempel ca. som kvadratroden af antallet af zoner. Det kunne f.eks. gøres med denne progression:

1 - 2 zoner: pris x1

3 - 5 zoner: pris x2

6 - 9 zoner: pris x3

10 - 14 zoner: pris x4

15 - 20 zoner: pris x5

21 - 27 zoner: pris x6

osv, altså 1 mere zone i hvert interval. Gyldigheden af en billet skal stige nogenlunde proportionalt med prisen, så man f.eks. har 1 time ved pris x1 og 6 timer med pris x6.

Man kan med dette zonesystem sagtens samtidigt bruge modeller med forudbetaling (ligesom med klippekort eller traditionelle biletter) og med automatisk prisudregning ved rejsens afslutning, altså et system med check-ind og check-ud ligesom rejsekortet (men uden check-ind ved hvert skift).

Men det kan gøres endnu enklere: Man betaler udelukkende for den tid, man har brugt på rejsen, rundet op til nærmeste hele time. Da lange rejser typisk foregår med større hastighed end korte rejser, bliver lange rejser automatisk proportionalt billigere. Ulempen ved denne model er, at man betaler for ventetid ved skift mellem transportmidler. Hvis man (frivilligt) kan pause tidstælleren op til en time ved skift (og kun betaler f.eks. 10 minutter for ventetiden, selv om den er op til en time), kan det problem reduceres. Det virker selvfølgelig kun på elektroniske billetformer, så jeg ser gerne gode forslag til bedre løsninger.

Rejsehjemmel skal helst have mange uafhængige former, for eksempel papirbillet, klippekort, SMS-billetter, smartphone apps og periodekort (som jo også er takseret efter tid). Man kan helt undvære et specifikt Rejsekort, da folk som ikke har som minimum en mobiltelefon med SMS kan henvises til ikke-elektroniske biletter. Af hensyn til turister og andre udlændinge, bør man gratis kunne downloade multisprogede smartphone apps i lufthavne, på togstationer og andre steder, og der skal gøres tydeligt opmærksom på denne mulighed.

Kommentarer (57)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Hull Havgaard

Man betaler udelukkende for den tid, man har brugt på rejsen, rundet op til nærmeste hele time.

Hvis kunderne betaler efter hvor lang tid en rejse tager, så vil trafikselskaberne optimere efter at rejser kommer til at tage så lang tid som muligt. Hvilket ikke er optimalt for kunden.

  • 14
  • 0
Ole Kaas

Hvis kunderne betaler efter hvor lang tid en rejse tager, så vil trafikselskaberne optimere efter at rejser kommer til at tage så lang tid som muligt. Hvilket ikke er optimalt for kunden.

Man behøver ikke nødvendigvis at afregne trafikselskaberne på samme måde som man afregner passagererne.

Er der iøvrigt nogen der ved hvor længe man kunne have tilbudt gratis offentlig transport for det som rejsekortet har kostet?

  • 16
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Mogens, vi er langt hen ad vejen enige, men jeg ville forsimple det endnu mere:

1 zone: 30km radius fra hvor du starter, i 20 timer.

2 zoner: En "landsdel" (Sjælland m. øer|Fyn m. øer|Jylland) i 20 timer.

3 zoner: Hele landet, i 20 timer.

Automatisk mængderabat udbetales ved månedens afslutning.

Fidusen ved at bruge 20 timers gyldighed, er at det opfordrer folk til at bruge offentlig transport mere, nu de allerede har betalt.

  • 24
  • 0
ab ab

Er der iøvrigt nogen der ved hvor længe man kunne have tilbudt gratis offentlig transport for det som rejsekortet har kostet?

Alene DSB's passagerindtægter udgør knap 5 mia. om året. Hertil skal lægges Arriva og de regionale trafikselskabers billetsalg.

Rejsekortet skønnes foreløbig at have kostet cirka 2 milliarder, så et forsimplet regnestykke, der bl.a. ikke tager højde for den fremtidige indvirkning på drifts- og anlægsomkostningerne ved billetsalgsinfrastrukturen hhv. med og uden rejsekort tilsiger, at man kunne have tilbudt gratis offentlig transport i under 4 måneder på landsplan.

  • 4
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Man behøver ikke nødvendigvis at afregne trafikselskaberne på samme måde som man afregner passagererne.

Nej, netop. Det er endnu et problem med rejsekortet: Man bruger det til at registrere den rejsendes brug af de enkelte transportmidler, så rejseselskaberne kan afregnes præcist (det er derfor, man skal checke ind igen ved hvert skift). Men der er ingen som helst grund til at koble det sammen med prisen for brugerne.

Inden Rejsekortet blev afregningen mellem trafikselskaberne lavet ud fra optællinger på stikprøvedage. Men det skulle ikke være svært at automatisere optællingen med hjælp af sensorer eller kameraer over hver ind/udgangsdør i busser, tog m.v. Selv om denne optælling ikke er 100% præcis, så er den meget bedre end stikprøvekontrol, og man kan endda kompensere trafikselskaberne for ting, kunderne ikke behøver at betale for, såsom barnevogne, kørestole og cykler.

  • 13
  • 0
Morten Rasmussen

Husk at der også skal medregnes en række øvrige faktorer i regnestykket, hvis man antager at det er gratis at rejse med det offentlige:

F.eks.
* Direkte besparelser som følge af at skulle vedligeholde og drive et takstsystem.
* Mindre/mere tidsspild som følge af mere/mindre trængsel.
* Mindre/mere slid på forskellige typer infrastruktur.
* Ændrede behov for udbygninger i infrastruktur (man havde nok ikke behøvet at udvide alle motorvejene i samme omfang).
* Øget arbejdseffektivitet for pendlere, da nogle måske kan arbejde under transporten med det offentlige.
* Gevinst som følge af internationalt fokus som foregangsland for gratis offentlig transport. (God reklame for Danmark?)
* Osv. osv.......

  • 10
  • 0
Henrik Secher Jarlskov

Jeg ved godt at det normalt antages at der er en eller anden tidsbegrænsning/tidsfaktor i zone-koncepterne (f.eks. gyldig 2-zoner indenfor 1 time), men det ville da være fantastisk at kunne lave en løsning, der ikke krævede tidsfaktoren.

Grunden til at jeg gerne ser den udeladt - hvis det overhovedet er muligt - er fordi at man så slipper for diskussionerne om hvem der er ansvarlige for en ugyldig billet når en eller flere led i transporten er forsinket og man derfor kommer udenfor den forventede ankomsttid.

Alternativet er at alle tidsfaktorer regnes op imod forventet ankomsttid og ikke aktuel, så det eneste man skal gøre som pendler er at sikre sig at rejsens forventede afslutning er indenfor den tilladte tidsramme på billetten og eventuelle forsinkelser vil så udelukkende være transportselskabets problem.

  • 5
  • 0
Peter Kyllesbeck

Man har valgt meget komplicerede løsninger, blandt andet i forhold til takstudregning, hvor simplere løsninger dels havde været nemmere at implementere og dels været mere gennemskuelige for kunder og andre interessenter.

Netop dette har 'vore kære politikere' bestemt, så det var bare at lave systemet, så det blev sådan!

  • 2
  • 2
Christian Schmidt

Men der er utallige andre problemer med Rejsekortet: Fejl i opkrævninger, krav om check-ind ved hvert transportmiddelskift samt check-ud ved rejsens afslutning, manglende visuelt feedback på kortet, om der er checket ind, uigennemsigtige priser med meget ringe mulighed for at kende omkostningerne, inden rejsens begyndelse, besværlig og langvarig procedure ved skift af betalingskort, og mange flere.

Hovedparten af disse problemer bliver ikke løst ved at skifte prisberegningsmodel.

Fx krav om indtjekning ved skift har ikke at gøre med prisberegning. Det bruges mig bekendt til statistik og fordeling af indtægter mellem operatører. Fejlopkrævning, bøvl ved skift af betalingskort og manglende visuelt feedback har heller ikke noget med prisberegning at gøre.

Rejsekortet er jo også baseret på zoner (som i øvrigt er lige så forvirrende i dag, som de var før Rejsekortets indtog), så hvis jeg forstår dig ret, går dit første forslag primært på at ændre pristrappen, dvs. hvad det koster at køre et givet antal zoner. Det har vel ikke så meget med problemerne med Rejsekortet at gøre?

  • 1
  • 0
Casper Bang

Husk at der også skal medregnes en række øvrige faktorer i regnestykket, hvis man antager at det er gratis at rejse med det offentlige:

Som daglig pendler imellem sydsjælland og Kbh. må jeg bare pointere, at der i dag slet ikke er kapacitet til flere mennesker, så det er ikke aktuelt at kigge på at få flere passagerer med offentlig transport med nuværende infrastruktur!

Dét til trods for, at man på en 180Km pendler-strækning bliver spist af med dårlige dobbeltdækkertog med plastiksæder, uden plads til at arbejde eller plads til baggage.

Dét er så også grunden til at de tør skrue priserne 5% op som skete her for en måneds tid side.

  • 6
  • 0
Peter Kyllesbeck

Mange bruger reglen om ud- og hjemrejse 'på samme klip'(på rejsekort), altså kort ophold på udedestinationen. Så er det vel rimeligt, at de betaler for tiden, da 'afstanden' jo giver laveste mulige pris (en eller to zoner) trods at rejsens varighed er større end 'normalen'.

  • 0
  • 0
Thomas Jensen

Fidusen ved at bruge 20 timers gyldighed, er at det opfordrer folk til at bruge offentlig transport mere, nu de allerede har betalt.

Gør det ikke billetterne alt for dyre? Specielt for folk der ikke har et stort transportbehov? Det er måske meget smart hvis man bor i en storby, men mig, som kun rejser ganske lidt, vil jeg ikke komme til at betale for at andre kan køre hele dagen?

  • 1
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Gør det ikke billetterne alt for dyre?

Det er et valg man må tage og det er i bund og grund et politisk spørgsmål.

Det første du skal overveje er at halvdelen af omsætningen i den offentlige traffik allerede er skattekroner. betydningen for pensionister og børn osv. er derfor ikke existerenden.

For "almindelige mennesker" er betydningen at meget korte ture bliver dyrere, så tag cyklen eller gå i stedet for.

Den typiske til/fra arbejde (1 zone) kan vælges til at koste det samme, til gengæld kan du nu "gratis" tage bussen fra kontoret til firmabesøg, frokost osv, for du har betalt for hele dagen allerede.

Ligeledes kan man politisk vælge hvad de lange ture skal koste, det er bare knapper man drejer på.

Sparer man de enorme udgifter til rejsekortet, er der rigtig mange penge at rutte med.

  • 11
  • 1
Mogens Hansen

Mange bruger reglen om ud- og hjemrejse 'på samme klip'(på rejsekort), altså kort ophold på udedestinationen. Så er det vel rimeligt, at de betaler for tiden, da 'afstanden' jo giver laveste mulige pris (en eller to zoner) trods at rejsens varighed er større end 'normalen'.

Hvor mange er "mange"? Sådan procentvis i forholdet til antallet af pendlere på en almindelig dag?
Mit gæt er, at det er et meget lille tal - og at de, der benytter sig af den form for tænkning, næppe lægger særlig meget beslag på ressourcer i myldretiden.
Skoene kan også blive for små i retfærdighedens navn.

  • 2
  • 0
ab ab

Pendlere benytter normalt ikke hverken klippekort eller rejsekort men periodekort.

Hej Peter - har du set mit spørgsmål til dig i denne tråd? :-)

http://ing.dk/artikel/rejsekort-goer-det-naermest-uladsiggoerligt-skifte...

Jeg er enig i, at hvis man kan tale om, at rejsekortet er designet til et bestemt passagersegment, så er det i hvert fald ikke pendlerne men måske den lidt særegne gruppe af rejsende med nogenlunde hyppigt men stærkt skiftende rejsemønster, som involverer både fjerntog, lokaltransport og bilisme.

Af samme årsag kan det undre, at 100% af pendlerne med tog og metro dag efter dag tvangsindlægges til at blive hjernevasket med højtalerbeskeder, der med påmindelser om at huske at "tjekke ind og ind og ind og ud" giver hyppig anledning til at fundere over rejsekortets dårligdomme.

  • 7
  • 0
Lars F. Jensen

Samtidigt burde man nationaliserer alle trafikselskaber, så slipper man for de besværlige udregninger mellem selskaber.

For det første kan man aldrig slippe for at opgøre omkostningerne og antal rejsende på de enkelte ruter. Disse tal skal man bruge for at lave en rimelig og effektiv drift.

For det andet har det lidet med privat/nationaliserede operatører at gøre, hvordan betalingsmodellen er mellem de kollektive indtægter og de driften.

I øvrigt er jeg helt enig i, at meget taler for at driftselskaberne ikke afregnes efter de direkte billetindtægter og zonegrænser, men mere efter hvor mange og hvor lange tog/busser/færger afgange der er i kørt(sejlet).

Lars :)

  • 3
  • 0
Kasper Hovgaard

Jeg er enig i, at hvis man kan tale om, at rejsekortet er designet til et bestemt passagersegment, så er det i hvert fald ikke pendlerne men måske den lidt særegne gruppe af rejsende med nogenlunde hyppigt men stærkt skiftende rejsemønster, som involverer både fjerntog, lokaltransport og bilisme.

  • Sagen er, at man skal rejse ganske meget på Rejsekortet på en given strækning for at opnå nogen form for rabat, og laver du (eller systemet) en fejl, får du nulstillet din rabat.
  • Desuden spiller tidspunktet på dagen også en betydelig rolle for prisen.
  • Endelig skal man ikke starte eller slutte sin rejse i en såkaldt "skiftezone".

Eksempel 1:
Jeg bruger dagligt Rejsekortet mellem hjem (Vesterbro) og arbejde i Hvidovre. Turen går Typisk fra København H via Friheden med S-tog og derfra med bus til Avedøre Holme. En tur på cirka 11 kilometer. Tager man cyklen med i S-toget for at slippe for at vente på bussen, koster turen 5 kroner ekstra, fordi Friheden er en skiftezone.

Eksempel 2:
Jeg rejser mellem København og Odense cirka to gange om ugen (mandag morgen og fredag eftermiddag).
Prisforskellen mellem Rejsekortet (som ikke accepteres i busser og rutebiler i Syddanmark, fordi de har deres eget - billigere - rejsekort) og et 10-turs klippekort er ganske betydelig:

Rejsekort: 271 kroner eksklusiv bustransport i Odense
Klippekort: 199 kroner inklusiv bustransport i begge ender

Det er umuligt at optjene rabattrin på rejser over Storebælt af hensyn til trafikselskabernes interne afregningsregler.

  • 5
  • 0
Johan Brinch

Et simplere zonesystem ville være alletiders! Jeg forstår stadig ikke hvorfor jeg skal bruge 3 forskellige kort (bus+tog+metro) for at finde ud af hvor mange zoner jeg skal. Og hvorfor det i det hele taget er nødvendigt at vide så præcist, fra rejsens start.

  • 2
  • 0
Kristian Rastrup

En løsning af problemet med busserne kunne være man tog dem ud af zonesystemet og gav dem en fast pris, f.eks.: 10 kr for en bybus og 20 for en rutebil. Så slap man for problemet med at have glemt at tjekke ud og se standeren forsvinde i horisonten. Samtidig er det ligefremt og til at forstå for brugerne.

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck
  • 2
  • 1
Niels Dybdahl

En løsning af problemet med busserne kunne være man tog dem ud af zonesystemet og gav dem en fast pris,

Det minder om den måde Oisterkortet i London virker på. Et Pund per per påstigning i bus mens underground afhænger af antal zoner på start og slut af rejsen.
Men noget, som det gamle system med klippekort blev meget udskældt over, var at rejsen kostede noget forskelligt alt efter hvilken vej eller hvilken retning man kørte. Det problem vil man så også have med et Oisterkort lignende system.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Hej Peter - har du set mit spørgsmål til dig i denne tråd? :-)


Det har jeg så nu. ;-)
Jeg ved ikke hvordan periodekort vil blive implementeret på Rejsekort, men det har været nævnt flere gange, at det nok bliver en særlig version, hvor man ikke kan kombinere den med det normale Rejsekort til ekstrazoner ud over periodekortets gyldighedsområde.
http://ing.dk/artikel/pendlere-bliver-tvunget-til-rejsekort-130242
og
https://www.rejsekort.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar/tal-og-priser/...

En løsning kunne jo være som nu med periodekort: Det skal kunne vise at indeholde/være stemplet som værende gyldigt, når der er kontrol. Dvs inden for tidsperioden og inden for zonedækning.

  • 0
  • 1
Kristian Rastrup

Men det dur ikke i en X-bus som kører på tværs af Jylland.

Det burde virke helt fint her også, i hvert fald teknisk.
X-bus=rutebil=20kr

Jeg er godt klar over at man kan køre langt med sådan en men de fleste kører gratis alligevel (pensionister og studerende).
Desuden sparer man omstillingsbilletten og en del administration.

  • 0
  • 0
Johan Brinch

Der er to årsager til, at jeg pt. bruger rejsekortet: Det gør rejsen mere fleksibel, da jeg ikke behøver at kende hele rejsen fra start, og det tillader mig at ignorere zonesystemet. Tilgengæld koster det mere, for jeg glemmer ret tit at tjekke ud.

Men de løser ikke problemet i, at prisen jeg skal betale er uigennemskuelig. De håndterer det for mig, og skjuler det pænt bag et trukket beløb. Jeg ville hellere have, at systemet var simplere og lettere at forstå.

  • 3
  • 1
Thomas Hansen

Jeg synes vi skulle droppe rejsekort og så holde os til klippekort på pap osv og mobilbilletter på smartphone osv.

Alle busser får en pengeautomat(dem vi kender fra fakta, netto osv pga sikkerhed) så man stadig ville kunne betale en papirbilet med mønter og så bruger vi elles vores smartphone med tiden. Tiden er desværre løbet fra rejsekortet.

Og så kunne vi i fremtiden lave et nyt zonesystem.

  • 8
  • 0
Flemming Seerup

For det første kan man aldrig slippe for at opgøre omkostningerne og antal rejsende på de enkelte ruter. Disse tal skal man bruge for at lave en rimelig og effektiv drift.

Korrekt, men det behøves ikke være personhenførbart, som med rejsekortet, men kan være hver enkelt bus/tog/metro, som registrerer hvor mange passagerer der har været med.

At måle på de stakkels rejsekort brugere alene vil give et forkert billede, da kontantbilletter, månedskort, SMS billetter aldrig kan henføres til en bestemt rejse.

  • 2
  • 0
Jakub Nielsen

Takstsystemet var voldsomt kompleks før rejsekortet, så det skal man ikke lægge det til grund for. En DSB kontrollør skal lære 940 billettyper i løbet af sin uddannelse så hele området kræver en forsimpling. Diverse løsninger som vil gøre noget andet end rejsekortet, har også deres problematikker så vi bør ikke dvæle for meget ved tekniske løsninger.

Hvis man skal reelt gøre systemet nemt at bruge så skal der fra politisk side lægges pres på den offentlige transport således det bagved kortet bliver ensrettet og nemt. Endnu bedre at gøre offentlig transport gratis, men der er nok en del følgevirkninger på nationalt niveau som mening mand ikke lige kan overskue.

  • 2
  • 0
Jarle Knudsen

Mener man droppet det i kbh på et tidspunkt.


Tager bus hver dag og må sige man kan stadig betale med kontanter. Det har man altid kunnet, behøver ikke en gang "exact change" (som på amerikanske filmer) ;O)

Man kan dog ikke købe et klippekort i bussen. Klippekort salg blev afskaffet for længe siden med henvisning til mange overfald og ran af buschauffører.

Jeg vil mene det var det du læste om.

  • 1
  • 1
Jarle Knudsen

Jeg synes vi skulle droppe rejsekort og så holde os til klippekort på pap osv og mobilbilletter på smartphone osv.


Det har vi vist prøvet i fredags i nogle timer. Der blev så ramaskrig at rejsende ikke kunne finde ud af at købe almindelige billetter i en kasse eller automat, samt bruge klippekort, SMS-billet eller applet på en smartphone og så måtte man tilbyde gratis rejser til dem med rejsekort.
:O)

  • 0
  • 8
Thomas Hansen

Man kan dog ikke købe et klippekort i bussen. Klippekort salg blev afskaffet for længe siden med henvisning til mange overfald og ran af buschauffører.


Det er nok hvad jeg kan huske. Men de automater jeg omtaler, har også en maskine som kan tage imod sedler.

Er der nogle som ved i procent, hvor mange som bruger rejsekort? Mener det er omkring 500.000 som har et rejsekort idag, men ud af hvor mange som bruger tog,bus,metro?

Kunne også være et godt spørgsmål om DSB osv ikke selv dropper rejsekort til fordel for mobil apps på et tidspunkt.

  • 0
  • 0
Martin Kirk

Offentlig transport burde være "Gratis" (skatte betalt)

Jeg kan dog godt se pointen med at der skal være en udgift forbundet med at rejse, så bilisterne ikke skal betale både for bil og for tog men kun bruge bilen.

Derfor kunne man indfører en månedsbillet som giver adgang til alt offentlig transport. Denne kunne så koste 3-400 kr (eller et beregnet gennemsnit for hvad det skal koste).

Udlændinge som så kommer til Danmark på besøg køber så ligeledes en månedsbillet for 3-400 kr og behøver derefter ikke tænke på zoner og andet skidt.

Har man ikke sin billet på sig når der er kontrol koster det 3-400 kr i bøde, hvilket udløser at man får en ny månedsbillet.

Om det så koster ekstra for at komme over storebælt ved jeg ikke lige, det skal det vel nok .. Men pointen er at folks frie bevægelighed ville gøre det muligt at besøge steder man normalt ikke kommer og ville gøre det nemmere at administrere fordi der kun er ET system og ingen zoner.

Simple regler og billige priser ville også få flere til at bruge det offentlige - hvilket så til sidst er til glæde for bilisterne..

win win win situation ?

  • 2
  • 2
Thomas Hansen

Jeg tror det pt ville være for besværligt at skulle ændre vores zone system. Nok det bedste, men nok også det mest besværlige politisk.

At fjerne rejsekort til fordel for mobilklippekort og klippekort, billetter betalt kontant (ved automat) mener jeg er en løsning vi kunne bruge her og nu.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere