Skat, det her holder altså ikke...

For en uge siden sendte jeg en email til Skat vedr. ejendomsvurdering.

Det skal man gøre via en webformular på skats hjemmeside, efter at have logget ind med NemID.

Hvad de ikke oplyste om, var at man blev logget ud hvis man tog en tissepause eller lige skulle finde nogle tal i nogle papirer osv. osv.

Derfor tog det faktisk tre forsøg før jeg fik sendt beskeden, herunder forskellige krumspring for i det hele taget at få deres formular-helvede til at acceptere at sagen ikke lige passer ind i deres fortrykte frimærkesamling.

Men det lykkedes da til sidst, så vidt jeg kunne se, efter at have logget ind med NemID en gang mere.

Dvs. jeg var nødt til at fedte ret meget rundt med URL'en for at gætte hvor jeg kunne se min in/outbox i Skats eget private posthelvede, for de dukker ikke op noget sted jeg kunnde finde under "TastSelv" menuerne.

Er det mon at "hacke" systemet, at man retter URL'en for at få sin egene postkasse at se ?

Her til morgen fik jeg en email der glædestrålende annoncerede: "Du har fået svar fra SKAT".

(Lad os bare hoppe helt hen over at den email var i HTML format, uden plaintext og på alle måder lignede en phishing-email)

Den email indeholder natuligvis ikke svaret, det skal man logge ind med NemID for at læse.

Man får kun svaret at se hvis man C&P'er URL'en fra phishing-email'en, man kan som sagt ikke selv gå ind på skat.dk, logge ind på TastSelv og finde sin mailbox.

Frem med NemID papkortet osv.

Nej, viser det sig, jeg har faktisk ikke fået svar fra SKAT.

Men skat har sendt mig en email, som svar på min email, om jeg ikke gerne vil deltage i en brugerundersøgelse.

... om hvorfor jeg har sendt dem en email.

Det første man skal svare på, er om man er tilfreds med Skats svartid.

Der er ingen en afkrydsningsmulighed for "Jeg har stadig ikke fået noget svar".

Vælger man "hverken tilfreds eller utilfreds" ledes man videre til en række spørgsmål om hvorfor man dog valgte at sende en email til at begynde med ?

Var det fordi man ikke forstod hvad de sagde i telefonen ?

Havde de sendt et brev man ikke forstod ?

Var deres hjemmeside ikke god nok ?

Jeg valgte helt at undlade at indsende mit svar på spørgeskemaet, der var ingen måde jeg retvisende kunne bidrage til deres undersøgelse.

Det gjorde jeg ved at bruge browserens "back" knap, hvilket sendte mig direkte i gult limbo et eller andet sted, hvorfra jeg hverken kunne logge ud eller komme til en menu af nogen art.

Og som hovedet på sømmet:

Nederst på siden, når man er færdig med spørgeskemaet, er der ikke et felt til "eventuelle bemærkninger".

Nej, der står såmænd at hvis har nogen spørgsmål eller bemærkninger til undersøgelsen, skal man ringe på tlf xx xx xx xx.

Nu sidder jeg og venter på det næste "svar" der helt sikkert vil invitere mig til at deltage i en spørgeskema om hvorfor jeg ikke indsendte det forrige spørgeskema...

Velkommen til Kafka-mandag, kontoret for misinformation har åbent 10:30 til halv elleve.

phk

Kommentarer (45)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
David Nielsen

Sorry PHK - men sådan går det når man indfører for meget rødt socialisme i et land ;-)

Ps. kan fortælle at jeg har ventet 5 måneder på "svar" derfra dengang jeg prøvede det (dvs. udover 2 spørgeundersøgelser i mellemtiden - og de svarede iøvrigt aldrig præcist på spørgsmålet). Hvis du ikke kan vente vil jeg anbefale at betale for et bindende svar... (de "gratis" svar kan du jo så iøvrigt heller ikke stole på da de svarer uden ansvar :-)

  • 10
  • 38
Helge Svendsen

Det har ikke noget specielt med socialisme at gøre.

Det er det man kalder "New Public Management" med et populært fremmed ord.

DJØFificering af alt til en grad, hvor maskineriet gennerer opgaver til sig selv og arbejder på at løse dem primært, og servicere borgerne sekundært.

  • 44
  • 5
Jens Jönsson

Jeg har en del kendskab til IT. Men selvom jeg måtte tage min revisor til hjælp, så fandt vi aldrig ud af sammen, hvordan vi I "Tast selv" indlogget med digital signatur kunne indberette moms. Det viste sig, efter jeg havde Googlet og læst frem og tilbage, at man skal tildele sig selv rollen til at indberette moms og at det i øvrigt tager op til 6 timer før rollen bliver aktiv ?!?! Hvor ikke bare have moms indberetning aktiveret fra start på "administrator" rollen (Som jo for de fleste firmaer er ejeren og eneste medarbejder i starten) og hvorfor skal det tage 6 timer at få gjort aktivt ? Skal systemet tænke over det først eller lave alskens beregninger ?

Mage til håbløst system skal man lede længe efter. Dem der har lavet det, kan umuligt have hørt om begrebet brugervenlighed.

Da jeg i øvrigt ringe til SKAT, sad jeg i telefonkø over 1 time... Så jeg opgave selvfølgelig at ringe til dem....

Suk, suk og atter suk.....

  • 31
  • 2
David Nielsen

Det er det man kalder "New Public Management" med et populært fremmed ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_public_management#Developments "Some modern authors define NPM as a combination of splitting large bureaucracies into smaller, more fragmented ones, competition between different public agencies, and between public agencies and private firms and incentivization on more economic lines"

Der er da vist ikke det der er sket? i Danmark er alt istedet blevet centraliseret og halv-digitaliseret med en digital frontend/selvbetjening - ingen opsplitning eller intern konkurrence i det offentlige. I Schweiz har de det opsplittet i kanton'er - og det siges at skatte-myndighederne der er forholdsvis venlige og proaktive i kommunikation og service (også i sager til borgerens fordel).

DJØFificering af alt til en grad, hvor maskineriet gennerer opgaver til sig selv og arbejder på at løse dem primært, og servicere borgerne sekundært.

Min påstand er så at det fx. sker når man får lavet for mange socialistiske services/ydelser i staten - og staten må prioritere eller begrænse adgangen dertil. Man kan begrænse adgangen vha. burekrati. Hvorfor tror du at DJØFificering sker?

  • 9
  • 9
Henrik Mikael Kristensen

Det er vel bare oplevelsen af at bruge et system lavet af mange forskellige virksomheder, som ikke kan finde ud af at tale sammen.

Af andre sjove ting er der f.eks. forskellige inputformat krav til datofelter forskellige steder på skat.dk's erhvervsside.

Logger man ind med NemID, kan man, hvis NemID ikke reagerer hurtigt nok, blive sendt tilbage til skat.dk's forside. Reloader man så denne side, bliver man logget ind.

Forskellige layouts i forskellige undersystemet, bl.a. også brugen af små gnidrede fonts, der var moderne i 2002.

Det er ret tydeligt, det er et stort kludetæppe uden noget overordnet og simpelt regelsæt.

  • 8
  • 0
Ebbe Hansen
  • 3
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Skal systemet tænke over det først eller lave alskens beregninger ?

Abonnementet skal vel opdateres hos NSA först?

Jeg har oplevet at lukke et firma gennem virk.dk, hvorefter robotten bag skat.dk insisterer på udvidet selvangivelse for altid fordi man ikke kan indsende en endelig opgörelse over et firma som allerede er lukket.

Hvert år får man det rettet manuelt, indtil näste år, så dukker den udödelige Zombie op igen med restskat og andre gaver.

  • 12
  • 1
Torben Frandsen

Så skulle du prøve at have en korrespondance med dem ...

For knap et år siden sendte jeg en "e-mail" til Skat og fik svar allerede efter en lille måneds tid.

Jeg havde imidlertid nogle uddybende spørgsmål, så jeg klikkede på "Svar" ... Eller det gjorde jeg så ikke, for der var ingen svarknap at klikke på. Så jeg skrev en ny "e-mail" hvori jeg refererede til den forrige.

Jeg har opgivet håbet om nogensinde at få svar. Jeg gætter på at der er oprettet to sager, og da Sag#2 refererede til Sag#1, som jo allerede var lukket, blev Sag#2 lukket, for man kan jo ikke have en sag som handler om at sagsbehandle en lukket sag.

Eller noget.

Nåja, og sagen drejede sig om hvorfor jeg skal have et CVR-nummer som ikke kan slås op, men som skal bruges fordi mit SE-nummer, som skal bruges, ikke kan bruges fordi det ikke er et CVR-nummer. Det tager mig gerne et kvarter at forklare en kontordame hver gang jeg får en ny kunde. Og jeg følte ikke helt at "Af tekniske årsager" var en tilfredsstillende forklaring.

  • 14
  • 0
Finn Christensen

Mage til håbløst system skal man lede længe efter. Dem der har lavet det, kan umuligt have hørt om begrebet brugervenlighed.

Skat har da ikke kunder eller brugere, de har i egne øjne kun syndere.

De opfinder ikke selv reglerne, men programmer deres system efter versene i en to tusinde år gammel bog (Syndere og Farisæer, Luk. 18:10).

Se eventuelt deres gratis løbende reklame hos vennerne i DR 'Razzia med Skat', hvor synderne sættes i en offentlig gabestok, og glæd dig til den kommende søndagsserie 'Kommunen løfter dyner for Skat'.

  • 7
  • 1
Rask Ingemann Lambertsen

Torben Frandsen skrev 2. sep. 2013 kl. 15:12:

Nåja, og sagen drejede sig om hvorfor jeg skal have et CVR-nummer som ikke kan slås op, men som skal bruges fordi mit SE-nummer, som skal bruges, ikke kan bruges fordi det ikke er et CVR-nummer. Det tager mig gerne et kvarter at forklare en kontordame hver gang jeg får en ny kunde.

Det lyder da ikke godt, at dine kunder ikke kan slå dette nummer op, hvis de da ellers skal kunne det i henhold til lovgivning eller lignende, men du sikker på, at det ikke er en brugerfejl? Må vi få dette genstridige nummer at se?

Med venlig hilsen, Rask Ingemann Lambersen

  • 1
  • 0
Anders Jenbo

Skat har oplyst mig om at de bevist har valgt ikke at have en svar knap i deres "e-mail" system da den nye besked man sender så ville lande hos den enkelte med arbejder (som kunne være på ferie!) og ikke den fælles indbakke... halo er det ikke jer selv der laver det her, så få dog svar knappen til at sende til den fældes indbakke.

Hvis du åbner indbakken (både "skriv ny besked" og indbakken åbner i et nyt vindu) mens du er igang med at skrive en besked (eks. for at refere en tidligere sag) vil du får en fejl når du sender beskeden. Under fejlen står der så at din besked er blevet sendt, men det er den ikke!

Flere steder bruger det også HTTP GET og POST forkert, man kan aldrig vide sig sikker på om noget åbner i en ny fane, en popup eller samme vindu.

En 10 klasse kunne have lavet et bedre system.

Deres udvikler har dog været flinke og været glade for de forslag jeg har haft til forbedringer.

  • 1
  • 0
Kasper Hansen

Der er ingen undtagelser. Det svinger fra "ubrugeligt lort" til "elendige, men næsten brugbare".

Det værste er at der bliver brugt ufatteligt mange penge på at lave (lukkede) løsninger, og for at diverse chefer og mellemledere kan promovere sig selv og have indflydelse på produktet/processen. Idioti!

Og vi acceptere der! Der er ingen IT revolution. Men sålænge der er vild med dans, og rødvin i glasset sker der vel heller ingen ting.

  • 8
  • 2
Tage Møller

Vi har et STORT problem her i lille Danmark ... Demokratiet eksisterer ikke mere ... Nu har vi embedsmandsvælde, som absolut ikke er interesseret i borgeren ... Embedsmændene laver systemer, som i månedsvis kan holde dem bureaukrati-beskæftiget.... Svar-ventetider, som varer måneder og år ... Det er ikke det værste problem ... INGEN politiker i dette land TØR sætte sig op imod dette VÆLDE .... Mange af vore indvalgte har ikke opfundet det varme vand - så de er afhængige af bureaukraterne ... NEJ, dette system ændrer sig ikke i en borgervenlig retning AF SIG SELV ... En ændring kræver en person med hår på brystet; vi mangler igen befrieren NIELS EBBESEN .. Danskere er et SLØVT FOLKEFÆRD ! JA, jeg er enig i udsagn af den foregående - hvorlænge finder de sig i det moderne umyndiggørelses- og slavesystem ? ? ? Det arabiske forår var voldeligt - Det har vi ikke brug for her i Danmark ! Hvad der kræves er nye visioner og handlekraft !

  • 2
  • 1
Gustav Brock

Man kan indberette mængder af afgifter, told, moms, skat mv. til SKAT.

Så for ikke at belemre alle virksomheder med en masse irrelevant stof, har det i årevis været standardprocedure at skulle melde sig til de områder, der berører ens virksomhed, og din "revisor" burde vide det.

Der er meget stor forskel på fx en free-lance journalist og en stor virksomhed, der im- og eksporter afgiftsbelagte varer.

  • 2
  • 0
Michael Nielsen

Jeg bruger stadigvæk password - nægter at bruge NemID, så længe jeg kan, da systemet er mere usikkert end et password.

Kravne til et password 6 tegn, store og små bogstaver, og mindst et symbol.

Så jeg prøvede ! -> ak nej, ikke supporteret. # (havelåge) -> ak nej, ikke supporteret.

Så jeg ringede og brugte nogle timer, og fik fat i support, et symbol var "." eller ",". og kun "." eller ",". Alle andre "symboler" var ikke tilladt.

lol...

  • 6
  • 1
Dennis Thrysøe

Det er ikke en drøm, det er spillereglerne.

Du har ret. Men nogen af spillerne har indført uforholdsmæssigt besværlige barrierer (stillerreglerne) og ekskluderet minoriteter og spirende bevægelser (spærregrænsen).

Jeg har svært ved at se hvem af de nuværende partier man skal stemme på, for at få gjort noget alvorligt ved den nuværende situation. Og jeg har endnu sværere ved at se hvordan jeg realistisk skulle kunne ændre denne situation.

  • 4
  • 0
Kenneth Lylloff

List de værste 'system-partier' (dem der vil have mere system og mindre civil). Undlad at stemme på dem og stem så på en af dem der er tilbage. Næste gang gøres ligeså. Til sidst må vi da få vendt skuden - men det sker nok ikke ved første eller andet valg.

Håber jeg.....

  • 0
  • 0
Erik Jacobsen

Du skal ikke kun tænke partier. Tænk på de personer du vælger. Eller endnu bedre: vær med i en partiforening, så du har indflydelse på hvilke personer, der overhovedet kommer på stemmesedlen.

(Og så er det sådan set nok fuldstændig lige meget hvilken partiforening det er)

  • 0
  • 0
Benny Simonsen

Det undrer mig at du bruger Nemid - Skats hjemmeside fungerer da fint vha. tastselvkode - incl. at stille spørgsmål.

I tilfæde gik der mindst 1-2 uger inden spørgeskem beskeden kom, hvorfor jeg regnede med at der burde være et svar, som jeg blot ikke kunne finde. Jeg ringede til Skat for om de kunne finde svaret. Den første jeg talte med kunne godt finde svaret. Sendte mig videre til support for at guide mig frem til svaret. Support kunne oplyse mig at der kun var et internt notat. Jeg foreslog dem at ændre spørgeskemaet fra at svare på "Det svar som du netop har modtaget" til noget med "Det svar som du har modtaget eller modtager på et tidspunkt". Det er ikke muligt at ændre teksten, vist fordi beskeden bliver lavet automatisk. ... ja man skal høre meget.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

Problemet er jo netop at det bliver meget svært at få gjort noget, når alle er opdraget til at offentlige websider og IT er noget møg. Dk er jo et MS land og derfor er alle vant til at IT er sådan noget sløvt og ustabilt noget som får virus og bryder ned med jævne mellemrum.

  • 4
  • 5
Nikolaj Brinch Jørgensen
  • 5
  • 0
Jacob Andersen

Jeg har samme problem som Torben Frandsen.

Kun skat og jeg, samt mine kunder (som må stole på mig, da de ikke kan verificere mine oplysninger og ikke har tid til at vente på Skat) kender til mit nuværende firmas CVR 31022487. Det kan ikke slås op på cvr.dk, fordi jeg oprettede det som enkeltmandsfirma samtidig med jeg havde gang i det siden sidste år lukkede firma med CVR 27106307 (men stadig bliver bedt om at indberette moms for, hvilket jeg af pligt gør, da jeg ellers sikkert bliver pålagt at betale bod på 800,- hver gang jeg ikke gør det.),

så, Rask Ingemann, du er velkommen til at slå CVR 31022487 op for at verificere at jeg har den enkeltmandsvirksomhed, jeg giver mig ud for at drive ;-)

  • 0
  • 0
Kristian Sørensen

31022487

Dit enkeltmandsfirma findes ikke i cvr.dk, som er drevet af Erhvervsstyrelsen

Men dit enkeltmandsfirma findes i skats egne opslagssystemer f.eks.: https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfpb=true&_windowLabel=p...

(I øvrigt en vidunderlig URL)

Så du må rette din skriftlige klage til virk/Erhvervsstyrelsen. Det er rent faktisk for en gangs skyld ikke Skats ansvar.

  • 1
  • 0
Michael Bjerregaard-Pedersen

Helt enig. Jeg kan ikke heller ikke se nogen som helst ændring.

En god del af problemet er formentlig min mor (beklager mor), og alle som hende, og jeg er bange for der er mange: stem på ham med det pæneste hår (beklager Søren Pind, ikke denne gang) eller hende der taler så pænt. Indhold og opgør med et vanvittigt og nedbrydende lov-cirkus er simpelthen ikke en del af tankesættet hos en stor del af befolkningen.

Eksempel på at grundlæggende forandring ikke er velkomment: jeg forsøgte at diskutere basisløn med en veninde (der er DJØF men dog ikke i statsapparatet), og hendes eneste bidrag var: præcis hvor mange penge ville en enlig mor med fire børn få? Ethvert argument om at sætte befolkningen fri istedetfor at slavebinde dem i ansøgningshelvedet, eller bruge landets ressourcer bedre ved ikke at skulle administrere 100.000 sider selvmodsigende lovtekst om millimeter-demokraturisk fordelingspolitik prellede fuldstændig af.

  • 0
  • 0
Finn Christensen

Jeg har svært ved at se hvem af de nuværende partier..

Hvorfor tror du folketinget har indført partistemmer - til gavn for borgerne ?

Menneskelig dovenskab koster ved kasse 1, og derfor får du ingen ændring ud af din partistemme.

Så hvis du og andre kun stemmer personligt fremover og vel og mærke hver eneste gang, så oplever du de drømme PHK omtaler.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

At offentlige websider er noget møg, har vel ikke noget med MS at gøre?

Nej ikke direkte og MS har også forbedret deres produkter meget, men på den anden side set, så synes jeg at det er en tendens til almindelige mennesker bare trækker på skulderne og finder sig i det.... fordi de er vant til at IT teknologi bare er noget moderne l**t som får virus og bryder ned med jævne mellemrum. Det er de nemlig vant til fra deres egen PC (indtil for få år siden, ihvertfald).

  • 2
  • 0
Donald Axel

Vi bør lave en underskriftindsamling for vigtigheden af at mail ikke er i HTML format?

Hvorfor bliver skat (og andre) ved med de HTML-mail? Det er da utroligt, eller hvad?

Det bør være muligt at afvise/slette alle mails i HTML format.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere