yoel caspersen blog bloghoved

Skal vi sælge value added services?

Da vi startede Kviknet, valgte vi at sælge et rent internetprodukt. Ingen antivirus, ingen Spotify-abonnementer og ingen TV-pakker.

En del af den beslutning er af praktisk karakter - som nystartet ISP har man ikke adgang til aftaler med TV-rettighedshavere, og det er nemmest at satse på et rent og simpelt produkt, da det kræver langt mindre af ens organisation.

Samtidig kunne vi også se, at markedet er ved at reducere ISP'er til en del af infrastrukturen på linie med vandværker og elværker.

Men en dreven sælger vil korse sig ved den tilgang - hans øjne lyser af hellig ild, mens det sprutter ud mellem de skinnende hvide Colgate-tænder: "Du skal forædle dit produkt, så du kan sælge mere! Kodeordet er Value Added Services!"

Oversat til almindelig dansk: Kunden sidder i saksen, så stop så mange ekstraprodukter ned i halsen på ham som muligt, så han får svært ved at forlade dig igen. Det er alt andet lige nemmere at forlade en ISP og vælge en anden, hvis det ikke samtidig betyder et farvel til konens TV-pakke og ungernes Spotify.

Og mersalget virker - danske elektronikkæder tjener kassen på værdiløse forsikringer, der rutinemæssigt kommer på bordet, når kunden har købt en iGadget, der i øvrigt forventes opgraderet til nyeste model om et halvt år.

Som ISP er det oplagte mersalgsprodukt et antivirus-program. Om antivirus virker eller ej, er et emne, der har været diskuteret mange gange før, og min egen personlige konklusion er:

  • Det sløver PC'en og åbner for nye angrebsvektorer
  • Sund fornuft er en langt bedre erstatning for antivirus
  • Dårlige styresystemer kombineret med uvidende brugere gør, at antivirus måske i nogle få tilfælde virker

Jeg er også nået til den erkendelse, at mange af vores brugere kører med antivirus, uanset om vi anbefaler det eller ej.

Og her opstår dilemmaet: Skal vi som ISP tilbyde et antivirus-produkt til en konkurrencedygtig pris, når vi nu ved, at mange af brugerne vil køre med det uanset hvad, eller skal vi holde os for gode til at tjene penge på et produkt, vi ikke selv ville anvende, da vi kører Linux på vores laptops og ved, hvad vi laver?

Og et bonus-spørgsmål: Findes der overhovedet nogen relevante ekstra-services, man som ISP kan tilbyde sine brugere, og som reelt tilføjer en merværdi for brugerne, eller skal vi blot holde os til det, vi er gode til, nemlig at flytte IP-pakker fra A til B?

Kommentarer (40)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Bobjerg Juul

Som forbruger går jeg rigtigt langt for ikke at binde mig, jeg vil have gennemskuelighed. Gennemskueligheden går sig tit en tur når produkter bundles.

Hvis i (hvis jeg var kunde) kan skaffe mig gode rabatter på produkter, uden at det påvirker prisen på grundproduktet (kerneforretningen) så ja, men hvis du tager penge fra kerneforretningen (der påvirker kundernes endelige pris) der skal bruges (tid) på at sælge disse ekstra services, så nej.

Personligt vil jeg gerne have rabatten, under forudsætning at jeg kan bruge produktet (hvilket jeg tit ikke kan), men jeg skal også have mulighed for at videreføre denne ekstra service på trods af at jeg en måske fravælger jeres produkt engang.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Hvis i (hvis jeg var kunde) kan skaffe mig gode rabatter på produkter, uden at det påvirker prisen på grundproduktet (kerneforretningen) så ja, men hvis du tager penge fra kerneforretningen (der påvirker kundernes endelige pris) der skal bruges (tid) på at sælge disse ekstra services, så nej.

Ideen med value added services er nok primært, at man kan holde en lav pris på kerneydelsen og dermed se godt ud i sammenligninger med konkurrenterne, mens man i virkeligheden tjener pengene (og forsøger at fastholde kunderne) gennem mersalgsprodukterne.

Men har man som forbruger ikke altid en lille nagende mistanke om, at man er med til at betale for de andre kunders mersalgsprodukter, når man ikke kan gennemskue hvordan priserne reelt er skruet sammen?

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Kunden sender I forvejen al sin Internet trafik gennem ISP'en, så der må være en høj tillid. Noget "Cloud" storage var måske en option?

Hvis man følger den tanke, kunne remote backup også være et reelt mersalgsprodukt.

Hvad med VPN services, så man kan lade brugerne komme fra en udenlandsk IP-adresse, hvilket både bruges til Netflix-kiggeri og til formål, hvor man ønsker at værne om sit privatliv. Ville det fungere, eller vil folk ønske vandtætte skotter mellem ISP'en og VPN-udbyderen, så man er 100 % sikker på at være anonym?

  • 3
  • 0
Kristian Klausen

dr.dk/tv har en fin nok kvalitet, men man kan dog stadig godt se forskel på kvaliteten i forhold til fjernsynet. Så alle DR kaneler i en høj bitrate til en rimelig pris (< 20 kr mdr), tror jeg næsten godt man kunne sælge. Eventuelt hvis folk kunne købe en lille boks (Raspberry?) og så bare til fjernsynet. Teknisk kræver det vel bare en server med "nok" båndbredde og nogle rettighedsaftaler, hvor det sidste nok kan blive det dyreste/sværeste.

  • 1
  • 0
Mads Bendixen

Hvad med VPN services, så man kan lade brugerne komme fra en udenlandsk IP-adresse, hvilket både bruges til Netflix-kiggeri og til formål, hvor man ønsker at værne om sit privatliv. Ville det fungere, eller vil folk ønske vandtætte skotter mellem ISP'en og VPN-udbyderen, så man er 100 % sikker på at være anonym?

Den er 2-delt. Til Netflix-delen er det alternativer som unblock-us der er konkurrenterne. Det kunne godt være en mulighed for en ISP, selvom nogle rettighedshavere af den gamle skole måske ville skulle lidt til Jer.

Ang. anonym VPN, så tror jeg den målgruppe ville foretrække at det ikke var ISP'en.

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Teknisk kræver det vel bare en server med "nok" båndbredde og nogle rettighedsaftaler, hvor det sidste nok kan blive det dyreste/sværeste.

Den tekniske del af IPTV er en triviel opgave sammenlignet med den kommercielle opgave i at få rettighederne på plads. Der er nogle rigtig store spillere, der sidder tungt på markedet, og de er ikke umiddelbart klar på at lave aftaler med mindre spillere som Kviknet. Skulle der sidde en rettighedshaver derude og mene, at jeg tager fejl, hører vi selvfølgelig gerne om det ;-)

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Ang. anonym VPN, så tror jeg den målgruppe ville foretrække at det ikke var ISP'en.

Og det er nok også en god ide at holde de to ting adskilt. Vi er pr. definition nødt til at efterleve en dansk dommerkendelse, der pålægger os at udlevere navn og adresse på vores kunder.

Derimod er der måske mulighed for, at vi kan indgå en aftale med en udenlandsk virksomhed, der driver en VPN-service med en særlig rabat til Kviknets kunder. På den måde ville vi teknisk være afskåret fra at efterleve en dommerkendelse om at udlevere navn og adresse på en kunde, der bruger en specifik IP-adresse i et andet land.

  • 1
  • 0
Kristian Klausen

Den tekniske del af IPTV er en triviel opgave sammenlignet med den kommercielle opgave i at få rettighederne på plads. Der er nogle rigtig store spillere, der sidder tungt på markedet, og de er ikke umiddelbart klar på at lave aftaler med mindre spillere som Kviknet. Skulle der sidde en rettighedshaver derude og mene, at jeg tager fejl, hører vi selvfølgelig gerne om det ;-)

Hvis i kunne få en aftale på DRs kanaler og TV2, så tror jeg i er rigtig lang. Tror der er en del hvor DR og TV2 er alt rigeligt. Spørgsmålet er dog om i kan få det ned i et fornuftigt prisleje (< 50 kr) inkl. rettigheder. Kan finde nogle gamle artikler fra 2011/2012, hvor der står at udgiften til TV2 er 12,5 kr. pr måned pr kunde.

  • 1
  • 0
Martin Arendtsen

Jeg kan komme i tanke om et eller to ekstra produkter der kan sælges. Men disse er ret meget rettet imod de tekniske bruger. Det kunne fx. være: - fast ip adresse via dhcp. - statisk ip adresse (/30) - IPv6 som jeg dog mener bør komme som standard.

  • 1
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det kunne fx. være: - fast ip adresse via dhcp. - statisk ip adresse (/30) - IPv6 som jeg dog mener bør komme som standard.

Udmærkede forslag - faktisk er en enkelt fast IP-adresse via DHCP allerede et produkt, vi udbyder. IPv6 er på tegnebrættet og kommer forhåbentlig i løbet af kort tid. Vi er ved at implementere det på vores bolignet-produkter. På DSL bliver det nok en tunnel-løsning.

  • 1
  • 0
Cristian Ambæk

En ren linje med fast IP og mulighed for tilkøb af yderligere offentlige IPv6 adresser, så er det efter min mening som det skal være.

En ISP's rolle slutter hvor min væg starter.

Det også dybt tragisk at f.eks. Fullrate og YouSee prøver at scanne ens interne netværk... Tak kære FW for at smide skraldet ud når det prøver at komme ind <3

[I]nternet [S]ervice [P]rovider

  • 3
  • 0
Baldur Norddahl

En ren linje med fast IP og mulighed for tilkøb af yderligere offentlige IPv6 adresser

Du mener mulighed for tilkøb af yderligere offentlige IPv4 adresser. Der bør medfølge flere IPv6 adresser end du nogensinde kan bruge som standard :-)

Vi leverer /48 som standard og det er jeg sikker på at Kviknet også vil vælge, når de får mulighed for at levere IPv6. Det er samtidig det højeste antal adresser man må give ud ifølge RIPE. Hvis du skal have flere, så skal ansøgningen sendes til behandling hos RIPE.

  • 2
  • 0
Michael Nielsen

Jeg ser mange spændende tanker hos dig, men så sandeligt også blandt kommentarerne og flere af dem tænker jeg at jeg gerne vil have. Problemet med services er de koster penge at udvikle, implementere, drifte og supportere.mdet kræver en vis mængde kunder, men dem der er nævnt har den fordel de er ret lette at skalere.

Nu kender jeg ikke ret meget til jeres forretning og slet ikke jeres kundedatabase. Ved I hvem de er, sådan udover et navn og en adresse? Ved I hvorfor de valgte jer, hvad de er tilfredse med og hvad de er mindre tilfredse med? Ved I om de mangler services fra jer?

Der er ikke tvivl om en udbyder som Yousee både kan og bør tilbyde ex antivirus, grundet deres størrelse og de har rigtig mange kunder uden basale forståelse for sikkerhed. Så er alt en opgradering ;) En udbyder som Gigabit bør nok fokusere mere på at levere statiske IP adresser end antivirus, da jeg antager deres kunder er dem der er ret interesserer i computere og stiller nogle ret høje krav.

Det leder frem til det tidligere spørgsmål, hvem er jeres kunder?

  • 1
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det leder frem til det tidligere spørgsmål, hvem er jeres kunder?

Det er egentlig et interessant spørgsmål - for hvis vi kigger på vores markedsføring, har den udelukkende gået på prisen, ud fra en ide om at en internetforbindelse via TDC's DSL har ca. samme kvalitet uanset hvem der sælger den. Selvfølgelig kan der være forskelle i nettet efter DSLAM'en, men man skal gøre det ret skidt, hvis det ikke er selve DSL'en, der er den begrænsende faktor.

Men hvem er det, der vælger den billigste internetforbindelse, de kan finde? Det er både folk, der tager et rationelt valg, fordi det er dumt at betale overpris for en forbindelse, og folk, der vælger det billigste, fordi de skal have alle enderne til at hænge sammen. Så vi favner faktisk ret bredt.

Og det leder jo tilbage til dilemmaet - skal vi tilbyde et antivirus-program til vores kunder, eller skal vi holde fast i vores simple, rene produkt uden marginalt relevante add-ons, uagtet at størstedelen af vores brugere nok ville købe et antivirus-program fra en anden leverandør alligevel?

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det også dybt tragisk at f.eks. Fullrate og YouSee prøver at scanne ens interne netværk... Tak kære FW for at smide skraldet ud når det prøver at komme ind <3

Hvad er det, de scanner efter, og hvordan foregår det?

Generelt kan man ikke stole 100 % på en wifi-router, som ISP'en leverer, men man bør stadig kunne forvente, at ISP'en opfører sig ordentligt på det interne netværk.

  • 3
  • 0
Cristian Ambæk

Vi leverer /48 som standard

Skal det forstås som at i sælger IPv6 adresser i bulk køb af /48?

Der bør medfølge flere IPv6 adresser end du nogensinde kan bruge som standard

Jeg siger ikke at vi nogensinde får brugt alle adresser i IPv6, eller at vi ikke gør. Men hvorfor vil man begynde og sælge IPv6 i større bulk køb til nogen som helst udover en ISP? Fordi vi kan?

Hvad er det, de scanner efter, og hvordan foregår det?

Målrettet reklame i produkt interesse? Who knows. Igennem deres smarte boks vi alle skal have proppet i halsen.

Generelt kan man ikke stole 100 % på en wifi-router, som ISP'en leverer, men man bør stadig kunne forvente, at ISP'en opfører sig ordentligt på det interne netværk.

Hvem opføre sig ordenligt efterhånden af ISP'er? Hvis jeg havde muligheden for at vælge en ærlig lige ud af posen ISP, så vil jeg helt klart det. Men den mulighed har jeg i øjeblikket bare ikke.

Så op med egen FW og egen Wi-Fi router igennem den og så filtre trafik fra ISP'ens homo boks, og eventuelt klip antennen på den.

  • 0
  • 1
Henning Wangerin

Det også dybt tragisk at f.eks. Fullrate og YouSee prøver at scanne ens interne netværk... Tak kære FW for at smide skraldet ud når det prøver at komme ind <3

Hvad er det helt konkret de forsøger at skanne? Er det boksen der aktivt skanner, eller er det evt noget upnp eller andet som din maskine har forsøgt at sætte op?

Hvis det er boksen der initierer noget trafik, lugter det da lidt af at udbydernes bokse efterhånden skal placeres i et lukker metalskab, og kun have kabel in og kabel ud til ens engen router.

/Henning

  • 3
  • 0
Baldur Norddahl

Skal det forstås som at i sælger IPv6 adresser i bulk køb af /48?

Nej, der følger et /48 prefix med samtlige abonnenter. Du kan ikke få mere (*) og du kan ikke få mindre :-). Jeg vil ikke kalde det "sælger" når det følger gratis med.

Det er så meget muligt at du kun udnytter en eller to /64 net ud af din /48. Det blander vi os ikke i. Resten er til rådighed hvis du finder noget at bruge det til.

Vi kunne da godt vælge at tildele noget mindre. Men så skal vi netop til at behandle ansøgninger om mere plads. I stedet får alle det maksimale tilladte fra start af og vi kan optimere nettet ud fra at alle har det samme.

Det er en godkendt og anbefalet strategi, som benyttes af mange udbydere.

Som udbyder har vi fået tildelt et /29 prefix fra RIPE. Dvs. vi har over en halv million /48 prefix vi kan dele ud af. Og det er hvad man får som ny ISP. Man skal måske lige vænne sig til at i IPv6 verdenen er der bare massere af adresser. Så vi kan lave nogle andre optimeringer.

(*) du kan godt få mere, men det kræver at du kan dokumentere at 65536 x /64 net ikke er nok til dit brug. Jeg regner ikke med at få sådan en kunde lige med det samme.

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Skal det forstås som at i sælger IPv6 adresser i bulk køb af /48?

Nej. Gigabit leverer et /48 til samtlige kunder kvit og frit, og det kommer vi i Kviknet også til. IPv6 bør ikke være en ekstra-ydelse, man betaler for - det er et parallelt internet, og når der ikke er nogen shortage på IPv6-adresser, giver det ingen mening at tage ekstra penge for det.

Igennem deres smarte boks vi alle skal have proppet i halsen.

Hvilket er årsagen til at vi hos Kviknet også leverer med et modem i stedet for en wifi-router. På et modem sætter man blot sin egen router på, og alt hvad der er på ydersiden af routeren (dvs. modemet) bør som udgangspunkt betegnes som untrusted under alle omstændigheder, da det er det offentlige internet.

Man skal ikke stole på den trafik, man ukrypteret sender gennem sin internetudbyder - anvend HTTPS, SSH og andre krypterede protokoller, hvor det kan lade sig gøre. Man kan kun stole på trafik, der sendes på ens interne netværk, hvor man har fuld kontrol over alle enheder (og selv her er man heller ikke 100 % sikker, da det meste netværksudstyr er closed source).

  • 2
  • 0
Baldur Norddahl

Så op med egen FW og egen Wi-Fi router igennem den og så filtre trafik fra ISP'ens homo boks, og eventuelt klip antennen på den.

Jeg vil så nævne at der er mindst to internetudbydere nævnt i denne tråd, som sælger løsninger baseret på VDSL modem der ikke har nogen router funktion, indbygget WIFI eller firewall. Bare en helt simpel konverter der leverer det rene internet signal, så at du kan sætte din egen router til med standard ethernet (RJ45 stik).

  • 3
  • 0
Claus Bobjerg Juul

Jo, og derfor forsøger jeg også at skifte leverandør hvis jeg finder ud at leverandøren giver bedre rabatten på kerne produktet, til andre kunder. Da jeg så ved at jeg betaler en større del af leverandørens overskud end andre.

  • 0
  • 0
Casper Niebe

Ideen med value added services er nok primært, at man kan holde en lav pris på kerneydelsen og dermed se godt ud i sammenligninger med konkurrenterne, mens man i virkeligheden tjener pengene (og forsøger at fastholde kunderne) gennem mersalgsprodukterne.

Det er ligeså almindeligt at VAS bruges til at kunne fastholde et prispunkt på kerneydelsen, i et marked med nedadgående priser, ved at smide RELEVANTE tillægstjenester med i pakken. Så der er altså to modeller for VAS: 1: Fasthold pris på kerneydelse og tilføj værdi "udenom" gratis 2: Sænk pris på kerneydelse og tilføj værdi "udenom" til overpris

Der er også stor forskel på tillægsprodukters sekundære egenskab. Det kan være enten værditilførsel til kerneydelsen eller som "stickyness" - altså øge fastholdelsen af kunden. Så igen skal man nøje overveje, hvad man reelt har behov for. Hvis din kundebase generelt anvender samme tjenester (antivirus, mailservice, webhosting etc.) så kan der jo være fin mening i at tilbyde dem det, da du som ISP vil kunne indkøbe produktet til en bedre pris end kunderne kan individuelt. Dermed opnår kunden en besparelse på en tjeneste, de i forvejen gerne vil have. Det giver også samtidig stickyness.

Så sørg for at have en sund og velovervejet produktstrategi, der både tager udgangspunkt i markedet, dine kunder, dine leverandører og din overordnede forretningsstrategi.

  • 1
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Tak for et godt indlæg med gode pointer og relevante betragtninger.

Dermed opnår kunden en besparelse på en tjeneste, de i forvejen gerne vil have. Det giver også samtidig stickyness.

Selv om det er "yesterday", synes jeg stadig, det var lidt af en genistreg, da ISP'erne i starten af 0'erne tilbød deres kunder at oprette gratis e-mailkonti. Når kunderne så ville skifte udbyder, måtte de skifte e-mailadresse, med alt det bøvl, det indebærer, eller opgive og blive hængende.

Usympatisk? Ja, det synes jeg egentlig - kunderne indså næppe fra starten, at det var et produkt, hvis eneste formål var at gøre det svært at skifte til en konkurrent.

Og her har vi en indbygget konflikt - mange af de her retention-strategier har et usympatisk element i sig, men samtidig bliver man overhalet af konkurrenterne, hvis man ikke selv benytter sig af dem, mens de gør - se bare sagen med Fullrate, der tager kundernes forbindelse som gidsel under påskud af at yde en service.

Vores mål er at forblive et sympatisk selskab, vi selv ville have lyst til at være kunder i, samtidig med at vi tjener penge og holder stand mod konkurrenterne. Og det er en meget fin balancegang mellem at tilbyde kunderne et ekstraprodukt med en merværdi, hvor det giver mening, og at spamme dem med overflødige produkter, hvis eneste formål er at gøre det svært for kunden at skifte til en konkurrent.

  • 2
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

Men hvem er det, der vælger den billigste internetforbindelse, de kan finde? Det er både folk, der tager et rationelt valg, fordi det er dumt at betale overpris for en forbindelse, og folk, der vælger det billigste, fordi de skal have alle enderne til at hænge sammen.

Jeg tror at din analyse er korrekt. Jeg tror også at det kunne være relevant at målrette produkter til de to forskellige målgrupper: Billigst-muligt-for-at-budgettet-holder kunde-segmentet: - Mulighed for at skrue ned for hastigheden i en periode til f.ek.s 1MBps. Med avisabonnementer kan man afmelde avisen i en periode og dermed spare penge. De fleste ISPer kræver et gebyr for at sænke hastigheden. - tidsafhængig hastighed: hvis jeres omkostninger afhænger af samlet peak-båndbredde, så kunne man måske få nogle af de pengetrængte kunder til at flytte deres trafik til off-peak ved at lave varierende båndbredde i dagens løb. Teknisk-kyndig-og-betaler-kun-for-det-faktiske-behov kunde-segmentet: - fast ip-adresse uden omkostninger, inkl. reverse-DNS igennemm en selvbetjeningsportal (jeg kan ikke se hvorfor man skal ringe til en ISP for at få en fast ip-adresse og ovenikøbet betale 50kr/måned) - valg mellem dum ethernet-bridge eller alm. NAT/switch/wifi. Folk som har det nødvendige udstyr internt allerede vil have en dum bridge. Men de har jo også familie og venner, som de de kan anbefale jer til. - selvbetjeningsportal til styring af upstream firewall. - real-time netflow/openflow statistik. + månedlig grovkornet trafikstatistik (tcp, udp, http, dns, ipsec, ssh, andet). Det kan være at i allerede har den statistik tilgængelig og de fleste teknisk kyndige får sjældent konfigureret statistik lokalt.

Der er muligvis et overset kundesegment: Langtids-udlændinge, f.eks. studerende, konsulenter mm. Så vidt jeg har forstået, så er det en anelse besværligt for udlændinge at få internetforbindelse pga. diverse krav om cpr-nummer, folkeregisteradresseopsalg, betalingsservice, visa-dankort. Prøv f.eks. at sørge for at bankoverførsler fra Tyskland fungerer samt mastercard, og oversæt så jeres sider til tysk. Det kan være at i får 0 ekstra kunder ud af det, men det kan også være at i får flere (hvor mange tyske studerende og konsulenter er der pt. i DK med behov for internetforbindelse?). En hurtig markedsanalyse er måske på sin plads her.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Ivan, du har rigtig mange spændende ideer, og jeg tror du har helt ret i, at man skal skelne mellem de forskellige målgrupper.

Oversættelse af vores website er allerede på vores to-do-liste, da vi har mange kunder, som ikke taler dansk - heriblandt EU-borgere, der er i landet for at arbejde.

Vi har en plan om at ændre vores produkt, så alle kunder får max-hastighed på DSL uden at skulle betale mere for det - men ellers er din ide om at gøre det billigt at skrue op og ned for hastigheden udmærket. Vi har allerede en service, hvor kunder med en god betalingshistorik kan få udskudt deres betaling en enkelt måned. Det er ikke gratis, for vi har ikke lyst til at være bank for alle vores kunder, men vi tilbyder det som en service til gode kunder, der har brug for en hjælpende hånd i en svær måned.

Firewall og stats til de teknisk kyndige lyder også som en fin ide.

I det hele taget er det sådan nogle kreative, brugbare services, vi godt kunne forestille os at indføre. Flere gode ideer modtages gerne ;-)

  • 1
  • 0
Michael Eriksen

Jeg vil så nævne at der er mindst to internetudbydere nævnt i denne tråd, som sælger løsninger baseret på VDSL modem der ikke har nogen router funktion, indbygget WIFI eller firewall. Bare en helt simpel konverter der leverer det rene internet signal, så at du kan sætte din egen router til med standard ethernet (RJ45 stik)

Unotel er så en 3. og jeg er svært godt tilfreds med den løsning.

Til jul har jeg et stort ønske, som desværre ikke kan klares af ISP'ere alene: En fuld åben low power ARM computer med 4-5 gigabit LAN porte og en gang WiFi og så lidt BIOS som overhovedet muligt (rå boot loader) til et microSD kort. Så kan jeg lave en router baseret på Debian eller CentOS eller hvad jeg nu stoler på. Med konstante, troværdige opdateringer. Kommercielle routers OS til private opdateres sjældent eller aldrig, så de er ikke meget værd (men de koster heller ingenting).

Det burde være en oplagt sag for fx. Olimex, men de har ikke varen på hylden.

Hvis nu et par ISP'ere kunne enes om at ringe til Olimex eller tilsvarende og sige: "Hør, hvad skal I have for en batch på 10.000 stk?"

DET ville være value added service i min bog. Selvom jeg selv kommer til at betale gildet.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

En fuld åben low power ARM computer med 4-5 gigabit LAN porte og en gang WiFi og så lidt BIOS som overhovedet muligt (rå boot loader) til et microSD kort.

Den ide har også stået på min ønskeseddel længe. Giv mig hardwaren, så skal jeg nok selv kode softwaren ;-)

For et stykke tid siden stiftede jeg bekendtskab med det lettiske firma Mikrotik og købte selv en af deres routere:

http://routerboard.com/RB2011UiAS-2HnD-IN

Den er bestemt ikke brugervenlig, men for en tekniker er det et fantastisk stykke isenkram, og softwaren er meget alsidig. Der er jævnligt opdateringer til den, og man kan vistnok endda sætte den til selv at opgradere, når der kommer nyt (det har jeg dog ikke gjort, vil godt have bare en lille smule kontrol med processen).

Prisen var ca. 900 kr. så det er selvfølgelig lidt i den dyre ende. Den bruger et kommercielt OS fra Mikrotik, men så vidt jeg kan se, er det en Linux, der ligger nedenunder.

  • 2
  • 0
Morten Christensen
  • 1
  • 0
Michael Eriksen

mqmaker skal jeg ikke nyde noget af. Deres board er hverken FCC eller EC godkendt og deres produkt kan i hvert fald i Tyskland risikere at blive beslaglagt. En ubehjælpsom dårligt formuleret hjemmeside hjælper heller ikke på troværdigheden.

Mikrotik/RouterBoard er en helt anden og professionel klasse. Men det eneste de sælger er en ualmindelig lækker sag til USD 3000. Det er en anelse udenfor mit hobbybudget :-) Desuden er OS proprietært og derfor dømt ude.

Hør nu her. Jeg har en 1. generation Raspberry Pi, der på aftægt er backupserver. Den kører Debian 7 og laver backup over rsync. Den bruger 45 ud af de 256 MB RAM efter boot.

Hvor svært er det lige at lave en 128 MB ARM dims med de 4-5 LAN porte + WiFi alene baseret på standard chips så man ikke skal hænge i mystiske OS'er?

  • 0
  • 0
Morten Christensen
  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Billigst-muligt-for-at-budgettet-holder kunde-segmentet: - Mulighed for at skrue ned for hastigheden i en periode til f.ek.s 1MBps. Med avisabonnementer kan man afmelde avisen i en periode og dermed spare penge. De fleste ISPer kræver et gebyr for at sænke hastigheden.

Vi har "sommerhus" abonnement, hvor man køber forbindelse efter hvor lang tid man vil være i sommerhuset. Der er frit dataforbrug og fuld hastighed, man betaler for så for 1 dag, flere dage, 1 uge, flere uger osv.

Teknisk-kyndig-og-betaler-kun-for-det-faktiske-behov kunde-segmentet: - fast ip-adresse uden omkostninger, inkl. reverse-DNS igennemm en selvbetjeningsportal (jeg kan ikke se hvorfor man skal ringe til en ISP for at få en fast ip-adresse og ovenikøbet betale 50kr/måned)

For os er det et problem at vi er kommet sent i gang, så det er ravende dyrt at købe offentlige IP-adresser, bare oprettelse hos RIPE, efterfølgende medlemskab og derefter køb af adresser på børser. 95% af kunderne har så heller ikke noget at bruge det til og aner simpelthen ikke hvad det der. Derfor kommer dem der ønsker det til at betale den faktiske udgift for os. Vi fakturerer bare videre.

  • 2
  • 0
Michael Eriksen

Stadig i kanten af emnet, men har du prøvet med den pensionerede RPI, en 8 port managed switch og vlan (og WIFI i usb-porten)?

Ja, det er i udkanten og jeg undskylder. Jeg savner bare sådan en dims, der ikke koster 3000 dollars eller er ulovlig.

En R-Pi (uanset model) dur ikke til formålet. Broadcoms SoC har en eneste USB2 bus, så der er altså max. 480 Mb/s til fælles for alt man hægter på. Fx R-Pi 2 med fire USB porte og en 100 Mb/s LAN port må pænt deles om de 480 Mb/s. Rigelig til mange formål, men ikke en moderne router.

  • 2
  • 0
Jesper Nielsen

Vi har en plan om at ændre vores produkt, så alle kunder får max-hastighed på DSL uden at skulle betale mere for det

Interessant. Er det endnu for tidligt at sige noget om, hvornår det sker?

Hvor præcis er jeres hastighedsestimat, når jeg i forvejen har en aktiv eBSA eller VULA på adressen? Hiper siger 50/10, og jeres måler siger 70/12. Så enten er I optimistiske, eller også går Hiper efter "underpromise but overdeliver" (hvilket ikke ville overraske mig).

Under alle omstændigheder går jeg ud fra, at estimatet kommer fra et Columbine-API (Netinfo?).

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Interessant. Er det endnu for tidligt at sige noget om, hvornår det sker?

Det er lidt for tidligt endnu - men vi arbejder på sagen ;-)

Hvor præcis er jeres hastighedsestimat, når jeg i forvejen har en aktiv eBSA eller VULA på adressen? Hiper siger 50/10, og jeres måler siger 70/12. Så enten er I optimistiske, eller også går Hiper efter "underpromise but overdeliver" (hvilket ikke ville overraske mig).

Vi anvender TDC's Netinfo, så det burde være nogenlunde præcist, især hvis der er en forbindelse på adressen i forvejen.

Nu forudsætter du, at vi er optimistiske, eller at de vil "overdeliver", men der er også en tredie mulighed: At du bare får en 50/10 som de stiller dig i udsigt, uanset om din linie reelt kan trække mere. Vær i øvrigt opmærksom på, at du hos Hiper ikke får en offentlig IP-adresse men kommer bag et CGN (Carrier Grade NAT). Det kan fungere fint, så længe man ikke har brug for en offentlig IP-adresse.

  • 1
  • 0
Jesper Nielsen

Nu forudsætter du, at vi er optimistiske, eller at de vil "overdeliver", men der er også en tredie mulighed: At du bare får en 50/10 som de stiller dig i udsigt, uanset om din linie reelt kan trække mere.

Man skulle få "maxlir" via Hiper.

Vær i øvrigt opmærksom på, at du hos Hiper ikke får en offentlig IP-adresse men kommer bag et CGN (Carrier Grade NAT). Det kan fungere fint, så længe man ikke har brug for en offentlig IP-adresse.

Ja, det ved jeg nemlig godt, og det er også derfor jeg blev meget interesseret, da du skrev, at I kommer til at tilbyde maxlir. Jeg ser i hvert fald frem til at se, hvad I kommer til at tilbyde :)

Man får også IPv6 hos Hiper, og det vil nok for det meste være fint nok for mig. Men jeg så helst, at jeg også fik en offentlig IPv4.

  • 0
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

95% af kunderne har så heller ikke noget at bruge [statisk IP-adresse] til og aner simpelthen ikke hvad det der. Derfor kommer dem der ønsker det til at betale den faktiske udgift for os. Vi fakturerer bare videre.

Min kommentater var mere møntet på eksisterende ISPer, hvor alle kunder får en offentlig IP-adresse med DHCP. Men en af de større vil have 50kr/md for at gøre den statisk. Og tilbyder ikke reverse-DNS. Det er for dyrt og for ringe. Jeg endte med at leje en virtuel server ude i byen for mindre.

For nystartede ISPer, ja, så er offentlige IP-adresse et dyrt problem. Men så tilbyder i vel IPv6?

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere