Skal smartboards udkonkurrere bøger i folkeskolen?

De seneste dage har Politiken haft en række artikler om it i folkeskolen og i gymnasiet. Udgangspunktet er en ny undersøgelse om læreres brug af undervisningsmaterialer, som Det nationale forskningscenter DREAM og Nationalt videnscenter for læremidler offentliggjorde i mandags. Politiken skriver Citat:

52 procent af dansklærerne og 77 procent af matematiklærerne anvender aldrig hjemmesider i undervisningen. Tilsvarende bruger 59 og 78 procent af lærerne aldrig digitale av-materialer. Når det gælder den nye generation af web 2.0 tjenester ' f.eks. blogs, wikis og fildelingstjenester ' er andelen af ikke-brugere helt oppe på 89 og 99 procent.

Man har også spurgt lærerne hvilke undervisningsmidler de har brugt i deres seneste time og her fremgår det, at 45 % af dansklærerne og 29 % af matematiklærerne har brugt hjemmesider i deres seneste time, for digitale av-materialer er de tilsvarende tal 36% og 16% og for undervisningsbøger 81% og 97%. Der er med andre ord noget der tyder på, at de lærere som rent faktisk bruger digitale materialer gør det ofte. Og det er da egentlig nogle meget pæne tal, hvis man i 45% af dansktimerne og 29% af matematiktimerne møder en hjemmeside.

Der kan være mange forklaringer på at en lærer vælger digitale undervisningsmidler fra, nogle af de forklaringer som omtales er manglende it-kundskaber - også blandt nyuddannede lærere, og it-udstyr som ikke virker. Dem af os, som har prøvet at skulle holde foredrag og komme ind til en projektor som ikke virker, ved hvilken showstopper det kan være, og så har man da mere lyst til bruge tavle og kridt næste gang. Eller, hvis det er en vigtig begivenhed så ankommer man 20 minutter før for at teste udstyret og har en nødløsning parat. Det har en skolelærer naturligvis ikke tid til i det daglige.

Jeg synes der er to diskussioner der presser sig på, den ene er, hvorvidt det overhovedet er muligt for en folkeskole at sikre sig at udstyret altid (eller i det mindste næsten altid) virker?
Den anden er, hvad formålet med udstyret egentlig skal være. Er det en mulighed læreren kan gøre brug af for at gøre undervisningen mere interessant for eleverne' Er det meningen eleverne skal lære hvordan man navigerer på nettet og selv bruger udstyr og programmer' Eller skal digitalt udstyr bare partout bruges i alle timer og erstatte alle andre midler, fordi det nu er der - ligesom forestillingen om det papirløse kontor?

Nogle af artiklerne kan findes på:
It-udstyr for millioner samler støv på skolerne
It-kurser for gymnasielærere er sløjfet
Se også blogindlæg og diskussion:
Dumme lærere og IT-kompetente elever?

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Flemming G. Jensen

Hvorfor er det pænt og fagligt udbytterigt, at en elev i 29% af matetiktimerne møder en hjemmeside?

Er der nogle undersøgelser, der viser, at matematikundervisning via hjemmesider eller andre digitale medier giver eleverne bedre indlæring end tavleundervisning, opgaveregning, lærerens forklaringer og almindelig diskussion og samtale om problemstillingerne?

  • 0
  • 0
Bodil Biering

Netop af de grunde du peger på, mener jeg at tallene er pænt høje.
Jeg ved ikke om eleverne lærer mere, men der findes da mange spændende hjemmesider som handler om matematik, så måske kan man bruge disse til inspiration og motivation, hvilket jo også er vigtige elementer i undervisning.

  • 0
  • 0
Jesper Kleis

For mig er matematik er først og fremmest et håndværk, og for at lære det kræves det at man løser et væld af hjernedøde opgaver.

Kreativiten og inspirationen i matematik, kommer ofte i et forsøg på at undgå en lang serie af udregninger, eller som en konsekvens af sammenhænge som går op for en, når man har lavet den samme hjernedøde operation ti gange i træk.

Derudover, fås den bedste inspiration ofte af en inspireret underviser. Hjemmesider, har det til gengæld med at være meget begrænsede og endimensionelle i deres forløb - og for mig at se er de ofte en hæmsko for det kreative forløb.

Arkitekter kan jo også inspireres af storslået arkitektur, men hvis der ikke er det nødvendige fundamenent af rørlægning og ledningstrækning, så bliver falder arkitekturen hurtig sammen hvis ikke det underlæggende håndværk og erfaring er der.

  • 0
  • 0
Per Andersen

Jeg underviser i matematik på HF.

Efter min mening er IT i dag et uundværligt værktøj. Det kan bruges til at illustrere forskellige vækstformer, differentialer, integraler etc. Kursisterne kan bruge det i stedet for en matematiklommeregner (hvorfor skal de investere i en lommeregner til 1.500 kr når jeg kan købe en skolelicens til TI-interactive). Med et sådant værktøj kan mine kursister integrere matematiske udtryk og grafer i deres afleveringer, løse ligninger, finde differentialer etc.

Det værktøjerne ikke kan, er at sikre at kursisterne kommer op på et højere abstraktionsniveau inden i deres hoveder - det kræver under alle omstændigheder hårdt arbejde.

  • 0
  • 0
Jens Madsen

Da jeg prøvede et smartboard med pen, var cursoren på skærmen et halvt sekund bagefter pennen - og det var umuligt, at skrive tekst på en måde, så det kunne bruges til at undervise i skrift efter.

Er idéen med et smartboard netop ikke, at det skal erstatte tavle og kridt?

Naturligvis, kan tus'erne bruges på tavlen, men det er ikke være muligt at gemme, skrive ud, og de andre features som smartboards har.

Hvorfor skal pen, og cursor, fungere så sløvt, så det er umuligt at bruge pennen som normal tavlekridt? Gælder det alle smartboards - eller har jeg bare været meget uheldig?

  • 0
  • 0
Per Andersen

Jeg foretrækker normalt kridttavlen til gennemgang, og så en PC med projektor (fastmonteret) til de interactive ting. Det skyldes nok faget (matematik), hvis man f.eks. laver brainstorming eller skriver en disposition ville det være smart, at det man skriver på tavlen kan gemmes til senere brug. I matematik er det mere kursisternes forståelse, der skal arbejdes med, hvis de har forstået argumentationen, har de i princippet ikke brug for notater.

  • 0
  • 0
Claus Jacobsen

Hej Per

Hvor er jeg glad for at du kommer med en af de helt centrale ting i undervisningen. Nemlig forståelsen af det man nu skal lave. JEg tror ikke på at en interaktiv tavle på noget tidspunkt vil kunne erstatte en bøg. Det er 2 vidt forskellige paradigmer der tales om. en tavle er til information nu og her, kunne ændre i data, forsøge sig og teste af. en bog er temmelig statisk. det er her viden er. Til gengæld glæder jeg mig rigtigt meget til at 12" tablets kommer ned i en ordentlig pris så de kan sælges til skolebørn så den kan bruges som en bog, og til at skrive noter, og til at aflevere opgaver med. et goddt program til at læse bøger med er fra mobipocket. De har software til e-bøger der kan læses på alt fra nokia telefoner og til alm. computere. Jeg har selv brugt det på en ipaq og det virker faktisk super godt. Denne måde at bruge informationer på er langt mere interessante for skoleeleverne, for de har jo i forvejen mobilen med! :D

  • 0
  • 0
Per Andersen

Hej Claus

Jeg er enig med dig i at en bog og en tavle er to helt forskellige medier med helt forskellige muligheder.
Det jeg håber, at vi snart får at se, er interactive e-bøger, så kursisterne kunne læse, se animationer og lave øvelser i samme medie. Det ville gøre det meget enklere for lærere og kursister, der ville ikke være behov for skoletasker og alle bøger ville kunne være seneste version.
problemet med dagens interactive hjemmesider er at de ikke er gode nok til dette, desuden er skærmteknologien i dag heller ikke god nok - man bliver hurtigt træt af at sidde og se på en skærm..

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere