Sirenen lød og det digitale Danmark dumpede...

I fredags lød sirenen i Greve ca. kl 16.30 mens jeg kørte hjem. Rygmarvs-reaktion - tænd for radioen.
Et par minutter senere var der en beredskabsmeddelelse om en brand i Ringsted, og ikke andet.
Da Greve og Ringsted er ca 40 km fra hinanden var det en kende mystisk.
Fem minutter senere kom jeg hjem og tændte for DR. Der var ikke noget på tekst-tv om det.

Derefter gjorde jeg som alle andre - hentede hjemmesiden for beredskabssstyrelsen http://brs.dk/ - som var nede.
Flot! Samme skæbne ramte politiets hjemmeside. På Twitter https://twitter.com/BRSdk var der heldigvis bid.

Det var lidt mystisk, at østjyllands politi er med i den varsling, da Greve ligger på øst-sjælland.
Jeg har senere ladet mig fortælle, at det er korrekt at det er øst-jyllands politi, som styrer de sjællandske sirener.

Kl 17.45 kom så denne på Twitter:

Den afmelding kom i praksis ca kl 19 i Greve. Meget rodet. Jeg håber - og antager - at beredskabsstyrelsen og politi lærer af dette.

Det jeg synes er mest irriterende, er at helt centrale hjemmesider kan bliver overbelastede. Pinligt for Danmark at Twitter var eneste digitale medium online.

Hvis jeg ser på http://brs.dk/ så er det en noget rodet hjemmeside med en masse "pladder". Netcraft påstår at den webserver styres af en Windows 2003 via TDC Hosting - godt så.

Kunne man ikke få en fed Varnish cache foran den maskine - eller have en maskine kørende med en hjemmeside, med en helt basal HTML med de centrale informationer som kan tage over når Windows-serveren bliver trådt flad.
Politiets hjemmeside kører vist også hos TDC Hosting med en Windows 2003.

Det er fint med tekst-TV side 150 - men det er 2014. Det er en ommer....

Hvordan kan det laves bedre?

/pto

P.S. Efter sigende var det heller ikke muligt at ringe 114.

Kommentarer (39)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Steen Jensen

For knap 50 år siden skulle en halvfætter, som var faglært elektriker være med til at installere nødbelysning i Det kongelige teater. Han nægtede at lave det efter de foreliggende planer, fordi man havde tænkt sig at hente strømmen fra samme kabel ind i huset! Så resultatet ville have været ingen normal belysning og ingen nødbelysning.

Når der sidder nogen i Jylland og styrer sirenerne i Greve, hvad skal de så gøre, når strømmen er forsvundet ovre i Jylland?

Klaus Slott

Når der sidder nogen i Jylland og styrer sirenerne i Greve, hvad skal de så gøre, når strømmen er forsvundet ovre i Jylland?

Ja, eller dem der sidder i en virkelig krisesituation på Sjælland ikke kan ringe til Jylland, fordi der ikke længere er strøm på væg-adapteren eller switchen ude i krydsfeltet til deres ip telefoner.

Man må sandelig håbe nogen gennemgår erfaringerne og bliver klogere.

Kim Koch Rasmussen

Ja, det er korrekt at det er Østjyllands Politi på alarmcentralen i Aarhus der sætter landets sirener igang. MEN kan de af en eller anden grund ikke det, kan alarmcentralen i Slagelse også sætte dem igang. Kan de heller ikke, så kan beredskabsstyrelsen også aktiverer dem, og endelig kan de aktiveres helt lokalt.

Så jo, der er faktisk nogen der har tænkt sig om - så kan man altid diskuterer om det er godt nok, og om der er andet galt - men der forholder sig altså på ingen måde så kritisk som flere her giver udtryk for!

Poul-Henning Kamp Blogger
Johnny Olesen

Jeg kan godt forstå, at Peter Toft undre sig, men her er det så lige værd, at få hele historien med.

De danske myndigheder (Beredskabsstyrelsen) havde indtil for nogle få år siden hjemmesiden kriseinfo.dk, som dog blev nedlagt af sparehensyn. Opgaven med at informere danskerne blev derefter overladt til 117 forskellige myndigheder - eller rettere sagt så fik DR en stor del af opgaven.

Det kan man f.eks. læse mere om på DRs hjemmeside og baggrunden for nedlæggelsen af Kriseinfo.dk

Alle beredskabsmeddelser bliver udmeldt via Danmarks Radios platforme - dvs. primært radio, Tekst-TV, web og Push-beskeder til DRs apps.

Problemet er ikke manglen på information - det er at danskerne ikke aner, hvor de skal finde informationerne i en verden, hvor folk ikke nødvendigvis længere hører radioens P4 og hvor licensnægterne ikke har DRs app installeret.

Problemstillingen er ikke ny, og men myndighederne har ikke fulgt med tiden og de nye tekniske muligheder.

Danmark er et uland, hvad angår beredskabsmeddelelser.

Johnny Olesen

Fordi den nødvendigvis gør varslingen sårbar for de tynde forbindelser over storebælt.

Forbindelsen over storebælt kan selvfølgelig gå ned, blive saboteret eller bare ikke virke, og derfor har man også en backupplan, hvor en operatør på Sjælland kan tage over - der var vidst en der nævnte alarmcentralen i Slagelse.

I praksis er det ikke noget problem med en centralstyring, sålænge man bruger livrem og seler og har en fungerende backupplan.

Måske ud fra en antagelse om at nogen på sjælland er de første til at opdage, at der skal slås alarm på sjælland - derfor er det bizart at gøre sig sårbar over for i bedste fald forsinkelser pga. at beskeden skal til jylland først.

Hvorfor skulle det være hurtigere at indrapportere en farlige situation til en operatør midt på Sjælland? Om man ringer det det ene eller andet telefonnummer gør vel lige fedt? Eller kalder op via Tetra-radioen er det vel nok mere præcist.

Johnny Olesen

Borgerne blev ikke orienteret om, at det var en fejl!

Og så er det bedøvende ligegyldigt, om der er 748 backupsystemer og andre forbindelsesmuligheder.

Ah - det er altså ikke helt korrekt. Danmark Radio var ude med en afblæsning af beredskabsmeddelsen i løbet af ganske kort tid - den hørte jeg selv i radioen.

Den del gik helt efter bogen... Men det er kritisk, at myndighedernes telefoner og hjemmesider går ned. Men hvad laver folk på de hjemmesider, når de skal gå ind på dr.dk???

Johnny Olesen

Tåbeligt. Masser af ældre er ude af stand til at anvende en pc eller sma(r)tphone, så man kan ikke forvente, at folk går ind via en computer. Og slet ikke i en reel nødsituation.

Ah... Steen. Slap nu lige af. Vejledningen har altid været og er stadigvæk, at man skal gå indendøre og tænde for radioen og stille ind på Danmark radio.

Og som denne situation lige netop, så SKAL man forvente, at folk søger information via computer og telefon.

I udlandet er man langt foran. I f.eks. USA sender man geografisk bestemte sms-beskeder til alle mobiltelefoner i de berørte områder. Disse tekstbeskeder giver befolkningen præcis information om hændelsen, og sikre at myndighedernes kommunikationsveje - f.eks. nummer 114 - ikke går ned, fordi "dumme" folk ringer unødigt til myndighederne.

Claus Petersen

Knud-viggo fik et chock og nu kan den ikke "aflevere".
Regningen fra dyrlægen lød på næsten 1000 kroner.
Dertil kommer regningen til hundepsykologen på næsten 4000 kroner.
Jeg forventer som skattebetaler at blive kompenseret!
Det kan ikke være meningen at vi borgere skal lægge for når "det offentlige" kvajer sig.

Johnny Olesen

Johnny Olesen

Læs lige hvad Peter Toft skrev!

Og når borgerne ikke ejer en computer, så kan de altså ikke søge information den vej! Mange ældre ejer altså heller ikke en mobiltelefon, så derfor er det vigtigt, at tingene virker og virker korrekt.

Jeg tror du misforstå det Steen. Myndighedernes vejledning omkring sirenevarsling har IKKE ændret sig de sidste 50 år.

Den officielle vejledning er stadigvæk, at folk skal gå indendørs, lukke døre og vinduer, slukke for ventilationsanlæg og lytte til Danmark radio.
Vejledningen kan læses her - og den er forøvrigt oversat til 8 sprog

Problemet er ikke, at folk uden computer eller smartphone er prisgivet, problemet er at danskerne ikke aner hvad de skal gøre, og derfor reagerer de forkert og uhensigtsmæssigt. Det er sådan set det mest skræmmende ved fejl sirenen.

I udlandet har man allerede erkendt problemet, og informaerer derfor borgerne direkte via sms-beskeder (og cell-broadcast), mens vi i Danmark ikke er kommet længere end push-beskeder til folk med DRs nyheddsapp installeret.

Jan Lunddal Larsen
Johnny Olesen

Peter Toft klager over manglende information fra myndighederne. Han klager over en sen udmelding via Twitter og at BRS.dk var nede.

Peter Toft forventer altså at Beredskabsstyrelsen hjemmeside er nede, at 114 er nede og at Twitter meddelelserne kommer for sent.

Problemet er, at ingen af disse IT-services er forberedt til at kunne håndtere situationen, da beredskabet ikke anser disse IT-services som den primære kommunikationskanal med borgerne. Folk skal finde deres radio og lytte til Danmark Radio eller Tekst-TV side 150.

Kriseinfo.dk er død og begravet pga. politikkernes spareiveren...

Martin Skou

Problemet er ikke, at folk uden computer eller smartphone er prisgivet, problemet er at danskerne ikke aner hvad de skal gøre, og derfor reagerer de forkert og uhensigtsmæssigt. Det er sådan set det mest skræmmende ved fejl sirenen.

Nu har man i de sidste 15 udgaver af den husomdelte telefon bog kunne læse en lignende vejledning. Dvs hvis du ikke har en computer eller smartphone, så har man sikkert sådan en liggende. Og det har nok også været muligt at hente vejledningen på biblioteket.

Johnny Olesen

Nu har man i de sidste 15 udgaver af den husomdelte telefon bog kunne læse en lignende vejledning. Dvs hvis du ikke har en computer eller smartphone, så har man sikkert sådan en liggende. Og det har nok også været muligt at hente vejledningen på biblioteket.

Problemet er, at folk under 60 år ikke længere bruger en telefonbog, og hvem henter dog informationspjecer på Biblioteket længere?

Men det burde slet ikke komme bag på myndighederne, for de har faktisk flere gange kunne se tendensen, hvilket Svendborg politi fik en forsmag på tilabge i 2008.

Om alt ting er, så kunne hele denne misære være undgået ganske let, hvis DR fik mulighed for at udsende push-beskeder via flere apps - f.eks. e-boks, DMI vejr, Rejseplanen, Krak, 112 app, TV2s nyhedsapp samt måske DRs egen radioapp.

Måske ligefrem kombineret med en funktion, som kun viste push-beskeder, hvis smartphonen befinder sig i nærheden af det prædefinerede område.
Så ville man effektivt kommunikere med >75% af borgerne, og der ville ikke være misforståelser.

Alternativt kunne man købe en SMS løsning, der ville kunne ramme alle mobiltelefoner, men denne løsning vil nok være lidt dyre.

Poul-Henning Kamp Blogger

I praksis er det ikke noget problem med en centralstyring, sålænge man bruger livrem og seler og har en fungerende backupplan.

Den foreliggende sag viser med alt ønskelig tydelighed at der var et problem og meget tyder på at den netop skyldes centralstyring og at backup-planen ikke ser ud til at have virket særligt godt.

Johnny Olesen

Den foreliggende sag viser med alt ønskelig tydelighed at der var et problem og meget tyder på at den netop skyldes centralstyring og at backup-planen ikke ser ud til at have virket særligt godt.

Backup planen er, at en anden central skal tage over i tilfælde af systemnedbrud, sirenerne kan manuelt startes op onsite og endelig så kan politiet alarmere beboere i områder via højttalere på deres patruljevogne, hvilket gør i de områder, hvor der ikke er sirener, eller i tilfælde af total systemnedbrud.

Men hvis man oplever et systemnedbrud, hvor der er tvivl om selve systemets funktionalitet, så er man på skidere - hvilket man er lige pt.

Netop en sådan situation er der med garanti ikke taget højde for i planerne. Bevis?
Jeg fik for 4 minutter siden har fået en push-besked via DRs nyhedsapp, hvor det fremgår, at der er brand i en lagerbyning i Lunderskov, og at der ikke er udsendt sirenevarsling i området.

Lunderskov har >3000 indbyggere og derfor bør der være en luftsirene i byen, men den tør beredskabet nok ikke tænde for, da fredagens fejl endnu ikke fundet.

Jan Lunddal Larsen

Den foreliggende sag viser med alt ønskelig tydelighed at der var et problem og meget tyder på at den netop skyldes centralstyring.

Den skyldes at en person trykkede forkert. Det kunne også ske i Slagelse.

Decentral/lokal styring giver ikke mening som standardpraksis - det ville betyde alt for mange involverede i f.eks. større krisesituationer.

Steen Jensen

"Jeg tror du misforstå det Steen. Myndighedernes vejledning omkring sirenevarsling har IKKE ændret sig de sidste 50 år."

Sirenerne er da i allerhøjeste grad ændret! Også kontrollen af at de virker.

Medens DR endnu lå på Rosenørns Alle, skulle der udsendes varsel, men den på gældende kanal var lukket/sparet væk. Desværre husker jeg ikke alle detaljer.

Johnny Olesen

Hvorfor bruger man egentlig ikke cell broadcast sms til krise information?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast

Her kan informationen begrænses til bestemte geografiske lokationer; Det er supporteret på GSM og UMTS.

Det er faktisk et super godt spørgsmål; Det er fordi cell-broadcast ikke nødvendigvis er aktiveret på dagens telefoner.

Og fordi cell-broadcast kræver en integration med teleselskabernes infrastruktur, hvilket koster penge både at implantere og drive.

Modellen med DRs nyehdsapp og push-beskeder er lavet og drives for håndøre sammenlignet en cell-broadcast løsning.

Johnny Olesen

"Jeg tror du misforstå det Steen. Myndighedernes vejledning omkring sirenevarsling har IKKE ændret sig de sidste 50 år."

Sirenerne er da i allerhøjeste grad ændret! Også kontrollen af at de virker.

Medens DR endnu lå på Rosenørns Alle, skulle der udsendes varsel, men den på gældende kanal var lukket/sparet væk. Desværre husker jeg ikke alle detaljer.

Okay, det beklager jeg.

Jeg kan kun huske omkring 30 år tilbage i tiden, og dengang midt i 1980'erne kørte informationerne omkring sirenevarsling på "OBS" på Danmark Radio. Og dengang var vejledningen den samme som i dag.

Om der i tidernes morgen har været andre problemer med udsendelsen af beredskabsmeddelelser, det kan du sagtens have ret i.

Mogens Lysemose

Jeg kørte bil lige forbi Statoils raffinaderi og blev ærligt talt bekymret over sirenerne, så kåjeg tændte bilradioen på DR. Men der sagde de ikke noget som var relevant for Kalundborg. Da jeg kom frem til mine svigerforældre hvor mine små børn var spillede DR fro fuld drøn. Svigerfar anede heller ikke hvorfor sirenerne lød i Kalundborg. De sagde noget om Ringsted, men glemte helt hvad der var farligt i Kalundborg!

Efter noget tid dukkede på facebook på min mobilhimstregims DRs forklaring heldigvis op, og jeg kunne berolige børn og alle andre - takket værefacebook og min mobildims!

Så jeg er paf over dem der mener at radioen fortalte alt den skulle, jeg og svigerfar hørte ingen forklaring på vores sirene!
Men tak facebook for at stille stabil infrsstruktur til rådighed for mit lands vitale krise meldinger!

Johnny Olesen

Det skyldes primært at teleselskaberne er af den opfattelse at de skal blive stinkende rige hvis det skal bruges.

Ah - det minder vidst mere om en nygmarvs reaktion Hr. Kamp, end noget du reelt har undersøgt nærmere ;-)

Du skal selvfølgelig have ret til den mening, men det var ikke helt den begrundelse, som Beredskabsstyrelsen officielt kommer med, når man spørger dem.

Da Beredskabsstyrelsen undersøgte prisen for at lave et system baseret på cell-broadcast, så ville integrationen med teleselskabernes systemer koste mange millioner kroner. Beredskabsstyrelsen kunne se på erfaringer fra andre lande, hvor man havde lavet cell-broadcast systemer, at det ville blive dyrt både at vedligeholde og implantere.

Derfor valgte beredskabsstyrelsen det billige alternativ med push-beskeder via DRs nyhedsapp.

Personligt vil jeg da også gerne se et system, som de benytter i USA eller Japan, men den slags forkromede løsninger koster masser af skattekroner, og riget fattes penge. Så menneskeliv kan faktisk godt gøres op i penge...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize