Simple, Service, Single Click: Er din app fremtidssikret?

Du har måske planer om at udvikle en ny mobil app til din virksomhed. Men ved du, hvad dine brugere egentlig vil have? Og hvordan sikrer du dig, at din app rent faktisk bliver brugt – og ikke blot samler virtuelt støv et fjernt sted på smartphonens menu?

Det er ikke nogen nyhed, at både forbruget og udbuddet af mobile apps er vokset drastisk de seneste år. Analysehuset Gartner forventer, at man på verdensplan vil downloade 46 mia. nye apps i 2012 – det er 20 mia. end sidste år. Derfor kommer vi ikke uden om, at nyhedens fascination er taget af. Vi svømmer i apps. Det betyder blandt andet, at vi garvede app-brugere er blevet kræsne. Vi bliver bombarderet med nye apps, nye muligheder på mobilen og nye trends og tendenser, som vi kan vælge at hægte os på. Og vi er troløse brugere, der ikke betænker os på at skrotte en gammel app, hvis en ny dukker op, som er smartere, mere brugervenlig eller som bedre stiller vores behov.

Alle bruger apps

Samtidig har app-forbruget gennemgået en demokratisering. Apps er ikke længere kun for tech-nørder og Apple-entusiaster. Nu vil Henning på 67, der netop har købt sin første smartphone, også bruge apps. Han vil gå på netbank, læse nyheder, tjekke vejret og finde vej med sin mobil.

Begge dele stiller nye krav til app-udviklingen, når det gælder hastighed, funktionalitet og brugervenlighed. Ingen gider ikke længere vente på sine apps, og vi har hverken tid eller tålmodighed til at sætte os ind i besværlige eller indviklede funktioner.

Derfor spår jeg, at fremtidens app-udvikling bliver domineret af et nyt paradigme: Simple – Service – Single Click.
Det skal ikke forstås på den måde, at vi skal føres tilbage til appens Adam og Eva og spille Snake på vores iPhone 5. Men derimod på den måde, at fremtidens app bliver udviklet til at reducere kompleksiteten for brugeren. Med andre ord: Vi vil have apps, der klarer arbejdet for os – af sig selv.

Apps skal gøre livet lettere

Det betyder farvel til overflødige fyld-apps, vi tidligere downloadede, fordi ’det var da sjovt, at man kan det’. Ud over diverse spil-apps, som jævnligt popper op som modefænomener og trend-bølger, men som lige så hurtigt forsvinder fra nethinden igen, er de apps, vi bruger og er loyale over for, dem, der tjener et reelt og praktisk formål for os. Det er apps som Rejseplanen, DMI Vejret, Skype eller Krak, der har en praktisk funktion. Vi vil have apps, der gør livet lettere for os – ikke mere besværligt.

Som app-udviklere er vi nødt til at være to skridt foran brugerne og forudse, hvad morgendagens app-behov er, hvis ikke vi vil gøre os selv overflødige. Hos Eniro er vi bevidste om udfordringen. F.eks har vi i arbejdet med at udvikle vores nyeste version af Krak appen til IOS og Android lavet nøje undersøgelser blandt vores kernebrugere. Gennem usability tests og adfærdsundersøgelser har vi undersøgt brugernes adfærd og ønsker til både funktionalitet og design. Se mere her.

Et andet godt eksempel på en app, der er godt skruet sammen og har indfanget de nye brugerkrav, er Evernotes. Ikke nok med, at den opfyldes brugernes behov for huske, gemme og planlægge alt for én, den har også formået at gøre det på en enkel og ligetil måde med synkronisering og dele muligheder som fungerer rigtig godt – på både din mobiltelefon, tablet og pc. Se mere her.

Set fra min stol er de tre vigtigste tendenser inden for udviklingen af mobile apps lige nu:

  1. Designet: Keep it simple!
    Forbrugere gider ikke bruge tid på overflødigt lir og uoverskuelige skærmbilleder. Drop pangfarverne. Og nej, vi gider ikke vente på en tidskrævende animation og lange loadingtimes.

  2. Funktionaliteten: Service is king!
    Hvad skal vi med unødvendige funktioner, når tiden er knap? Fokusér på din apps kernekompetence, jeres service eller måske rettere: content. Er det at vise vej, så hold produktudviklingen fokuseret på det. Er det at afspille musik på en radiokanal, så drop også at satse på at vise nyheder, konkurrencer og reklamer.

  3. Brugervenligheden: One click does the trick!
    Gør app’en så intuitiv og så let anvendelig som overhovedet muligt. Hold antallet af klik til et minimum; Kan noget gøres med kun ét klik - Så gør det. Sørg samtidig for, at app’ens funktioner er så integrerede i smartphonens øvrige software, at brugeren ikke engang behøver at tænke over det.

Men hvad siger I? Lad app-debatten begynde.

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Michael Zedeler

Hvad er det lige med apps i forhold til websider? Jo, selvfølgelig har man ikke adgang til helt så meget, som hvis man skrev en app, men det er de færreste apps, der reelt har brug for det.

Mit bud er at app-bølgen kommer til at blive afløst af en HTML5-bølge, hvor mange virksomheder skrotter dyre apps til fordel for mere generiske websider, der også virker på en mobiltelefon.

  • 1
  • 0
#2 Per Friis

På den ene side er apps bare en ny grænseflade. på den anden side, så er det ikke HTML5 der løser verdenens problemer med spps. det var jo heller ikke java der løste hele verdens problemer med desktop programmer.

  • 0
  • 0
#3 Per Friis

Jeg synes at det er spot on med de 3 bullets. det er der hvor det halter i dag, når du downloader en app. som Leonardo DaVinci sage, du ved at dit design er perfekt når der ikke er mere at fjerne!

  • 0
  • 0
#4 Jens Christensen

Inspireret af artiklen ville jeg hente Krak's app, kun for at finde ud af, at den vil have tilladelse til bl.a.: - act as an account authenticator. Allows the app to use the account authenticator capabilities of the AccountManager, including creating accounts and getting and setting their passwords. - read SMS or MMS - read contact data - write contact data - intercept outgoing calls

Det ligner mest af alt en beskrivelse af malware.

Uanset om tilladelserne bliver brugt til noget, er den slags tilladelser seriøse indtrængninger i privatlivet og grund nok til, at en app aldrig kommer på min telefon, uanset hvor god den ellers er. Jeg har endnu til gode at se en debat om, hvilke tilladelser der er rimelige at forvente for en given app (lokation giver f.eks. fin mening her). Som forbruger er jeg med på, at jeg skal give noget for at få noget, men ovenstående er for mig et skrækeksempel, som langt overskrider de informationer, Krak får om mig ved et besøg på hjemmesiden eller anden rimelig interaktion.

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Hej Jens,

Vi bruger de informationer til f.eks. at gemme kontakter på telefonnumre du slår op via Krak appen, eller sende personer en sms eller mail med ruteplaner osv. Vi har også automatisk nummeropslag på Android appen, som f.eks. betyder, at hvis du får en opkald fra et ukendt numme, så kan Krak appen med det samme fortælle dig hvem det er, der ringer (Looks who´s calling-funktion). Den nye version af Krak appen til Android er øvrigt ude i Google Play på mandag.

Mvh Pernille Trolle Brøgaard

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere