Sidste nyt: It-uddannelser uden it

Version2 fortæller om nye it-udannelser "nu uden matematik". Det næste bliver vel it-uddannelser uden it? Der er rigtig god mening i at lave specialiserede udannelser, som målretter de studerende til at være gode til at lave brugergrænseflade, gode til at kombinere det tekniske og den forretningsmæssige forståelse. Men jeg synes, at kæden hopper af, når man mener, at det så er unødvendigt med en dybere teknisk forståelse. Man skal da eksempelvis være et ret stort it-udviklingshus for at kunne have folk siddende, der kun kan tegne fine tegninger af, hvordan de kunne tænke sig, at brugergrænsefladen skulle være, hvis de ikke selv kan være med til at implementere det. På 3 år burde det være muligt at nå begge dele.
 
Jeg er i det hele taget bekymret for tendensen til at nøjes med at tælle hoveder i it-branchen. Der opstår massevis af nye smarte it-uddannelser, og det er jo en succes, hvis man på den måde får guidet nogle unge mennesker, som ikke ellers ville være endt i it, ind i branchen. Men det er ærgerligt, hvis det går ud over fokus på, at vi stadig har en skrigende mangel på dataloger m.fl. Så snyder man på vægten som ITU og kalder folk for "kandidater i it" med en 2-årig overbygningsudannelsen ovenpå selv en humanistisk bachelorgrad. Med mindre de har fundet på en ny og mere effektiv form for vidensoverførsel, end vi hidtil har set, når man næppe op på samme niveau efter 2 år som efter 5 år.
 
Jeg stemmer for varefakta på it-udannelserne: "Nu med 15% it".

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Poul-Henning Kamp Blogger

Det lyder som overlægens opfindelse i Egoland: Simulationsterapi: Skidt med at du er rablende gal, hvis bare du simulerer normal godt nok, tæller du med i statistikken som helbredt.

I virkeligheden er det Barbiegeneration der har vundet: "Math is hard, lets go shopping!"

Jeg vil dog, i retfærdighedens interesse sige at dansk IT altid har været fyldt med alle mulige overløbere, fra konditore til klassiske filologer og deres matematiske evner har ikke været noget at reklamere med.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Peter Makholm

Hvis det siger som en and og går som en and, så kalder jeg det for en and.

Er problemet at vi i branchen ikke er klare i spyttet når vi råber op om manglende kompetancer. Derfor bliver der bare oppe fra skabt noget som de tror er IT-folk?

  • 0
  • 0
Jesper Larsen

... ruller sig jo heller ikke lige frem i enorme mængder matematik.

Jeg vil påstå, at hvis ens karrieremål er at lave små webløsninger til mindre virksomheder, så har man ikke brug for at kunne regne, men brug for at kunne copy-paste.

  • 0
  • 0
Thomas Ammitzbøll-Bach

Der er en tendens i vores samfund til, at man ikke må stille for mange krav, der bygger på funktionelle kompentencer. At man nu forlanger, at folk skal kunne være IT-eksperter, ligger jo bare i naturlig forlængelse af, at kontorfolk ikke længere skal kunne stave, at mekanikere bare skal kunne sætte et stik i bilen og læse på skærmen, og -- min aversion nummer et -- at industrielle designere ikke længere skal kunne formgive produkter, der er praktiske.

Jeg forstår ikke, at trenden er, at man med stolthed i stemmen kan sige: "Og det har jeg kunne lave, uden at vide en sk!d om det..." som om det var en kvalitet i sig selv.

Min erfaring med EDB i særdeleshed, men egentlig også masser af andre ting i almindelighed, er, at man i forsøget på at gøre ting enklere, faktisk gør dem mere komplicerede. Mit postulat er, at når man gør et eller andet halv så kompliceret at betjene (til det, programmørens fantasi rækker til) bliver det 10 gange så kompliceret at forstå. For 10 år siden forstod jeg stort set alle rc-scripts i Linux, i dag er det scripts, der sourcer scripts, der sourcer scripts. Hvorfor, jo, så man bare kan klikke på en knap for at starte Apache. Men hvor dylen skal man lave sine ændringer, hvis man vil have en switch mere på, når Apache starter? Tja, det bliver jo så mere kompliceret nu...

Thomas

  • 0
  • 0
Kristian Thy

Der er jo ingen (i hvert fald ikke på ITU) der foregiver, at dem der tager en kandidatuddannelse i digital æstetik oven på en bachelor i retorik skal udfylde samme jobprofil som en datalog med sidefag i matematik. Jeg tror heller ikke at ITU på den måde suger ret mange studerende ind som ellers ville have læst datalogi og på den måde medvirker til at sænke niveauet (i din optik - jeg kan forstå at min cand.it. per default gør mig til en inferiør programmør).

Hos min arbejdsgiver har vi haft stor glæde af kombinationen bachelor i geografi + cand.it., da det giver os mulighed for at tilbyde it-folk med domæneviden til kunder med behov for løsninger på GIS-området. Da de fleste kunder typisk har brug for integration frem for nyudvikling er da heller ikke noget problem at vores tekniske kompetencer ligger mere indenfor webservices og design af brugergrænseflader (hvilket ikke kræver matematik, men forståelse for HCI) end at bygge en kerne som set på Dat1.

  • 0
  • 0
Anne-Sofie Nielsen

Poul-Henning: Altså, nu kan man jo godt blive en god udvikler, selvom man har leget med Barbie engang...

Kristian: Jeg siger ikke (og mener heller ikke), at cand.it'ere per definition er inferiøre programmører. Jeg er også sikker på, at man kan kombinere sig til nogle rigtig gode kompetencer. Men jeg er stadig imod, at man tager en 2-årig uddannelse og kalder det en kandidatgrad, for personer, der ikke har en bachelorgrad indenfor området. Jeg synes, at det er falsk varebetegnelse. Derfor kan der jo godt komme nogle glimrende mennesker ud af udannelsen!

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Et problem er, at IT er meget bredt tolket som stort set alt, hvad der har med brug eller udvikling af IT at gøre. Og da man stort set ikke kan undgå IT, uanset hvad man laver, så man har meget brede rammer for, hvad man kan proppe ind i en uddannelse og stadig kalde den en IT uddannelse. Og Anne-Sofie har ganske ret i, at det er et problem, at man ofte fra politisk hold og i medierne ikke skelner mellem forskellige IT-uddannelser. Det betyder også, at mange uddannelsessøgende ikke skelner nok mellem forskellige IT-uddannelser.

Det er faktisk værre end ikke at skelne mellem forskellige slags ingeniører, da IT dækker over ting, der strækker sig fra naturvidenskab over ingeniørarbejde til humanistisk arbejde. Der er som regel en del grundlæggende kompetencer tilfælles mellem alle ingeniører, uanset om det er kemi- eller maskiningeniører. Men der er ikke samme grad af fælles basis i IT-fagene, og selv for folk med samme uddannelse fra samme institution er der større forskel end mellem f.eks. to maskiningeniører fra DTU.

Så det er nok på tide, at droppe betegnelsen IT i forbindelse med uddannelser og funktioner, og i stedet bruge mere specifikke betegnelser.

Ellers kan man få modstridende, men korrekte, udsagn såsom "Der er brug for XXX IT-folk i industrien" samtidig med "Der er YYY arbejdsløse IT-folk".

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere