Shared registry - for den jævne forbruger?

Der er tilsyneladende bred enighed om at shared registry på domæneområdet vil føre til serviceforringelse og stort besvær for domæneregistranter og kun vil være til gavn for registratorene. Det er tilsyneladnede selve modellen den er galt med og ikke om den bagvedliggende organisation hedder DIFO eller dotDK.

Men en så bred enighed burde det være en no-brainer, men jeg tror ikke lige jeg har kunne finde det skrækindjagende svar: Hvad vil shared registry betyde for den enkelte registrant, som har en håndfuld domæner og ikke driver sin egen autoritative nameserver?

Det eneste jeg kan komme på er at det den kontakt de nu har med DK-Hostmaster under shared registry skal foregå gennem en registrator efter eget valg.

Skriv gerne når I ved noget, når I gætter og når I bare forsøger at piske en frygtstemning op.

Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Hilmer

Jeg vil forvente en lettelse. Jeg har i dag 2 domæner et .dk og .com. Det første skal betales hos DKhostmaster og det andet betaler jeg for via GratisDns.
Ved shared registry vil jeg forvente at GratisDns bliver registrator og dermed letter det arbejdsgangen for mig, da jeg kan ordne alt omkring domænerne ét sted.

  • 0
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Prisen vil selvsagt være højere end den er i dag, som beskrevet her:
http://www.version2.dk/artikel/8273

Man skal administrere sit domæne gennem sin internetudbyder, ikke direkte hos administratoren af ".dk" domænet.

Flytning af domæner vil tage længere tid, fra en og op til fem dage, jævnfør Afilias.

Man skal anvende internetudbyderens support i forbindelse med problemer med domænet, hvad der for en dels vedkommende ikke indbefatter telefonsupport og ofte vil have noget længere svartider end et telefonopkald vil kunne give.

For mit eget vedkommende vil jeg være træt af prisstigningerne, de tungere rutiner omkring flytning af domæner, samt at man i højere grad end i dag er afhængig af internetudbyderens gode vilje.

  • 0
  • 0
Andreas Bach Aaen
  1. Man bestiller et domæne ved webhoteludbyder1.
    Denne udbyder bestiller et domæne til dig hos Afilas.
    Du får en brugernavn og password udleveret hos denne webhoteludbyder i forhold til dit samlede kundeforhold.
  2. Du bliver træt af webhoteludbyder1
  3. Webhoteludbyder1 spilder ikke tiden på at hjælpe sure kunder
  4. Du skal nu henvende dig ved en ny wehoteludbyder eller muligvis hos Afilas direkte. Du kan ikke identificere dig elektronisk over for dem, at du rent faktisk ejer domænet. Det kræver en papirgang. Dette er tidskrævende og vil derfor sikkert blive gebyrpålagt.

Med andre ord hvad sikrer ved shared registry modellen, at slutbrugeren får hvad der svarer til et handleID + pinkode hos DK-hostmaster, så man med denne elektroniske identifikation kan skifte hurtigt til en mindre genstridig udbyder?

Sender Afilas dig disse oplysninger pr. post ved opretning af domæner - eller mener de blot det vil forvirre kundeforholdet, at alle kunder overhovedet skal vide at de eksisterer?

Det er klart at shared registry kan håndteres værre eller bedre. Jeg forventer ikke at Affilas gør noget for .dk som de ikke allerede gør for de øvrige topdomæner de håndterer.

Det er klart muligt at shared registry vil blive dyrere end sole registry. Det er ikke super vigtigt. Simple og sikre juridiske konstruktioner er vigtigere. Her er jeg langt mere imponeret af DIFO frem for Affilas. Og ja det er bevidst. Jeg sammenligner DIFO med Affilas, da DK-Hostmaster er ejet at DIFO og DotDK er bundet på hænder og fødder med en kontrakt med Affilas. Følg pengene...

  • 0
  • 0
Jørgen A Thomsen

Der tales her igen mod bedre vidende.

Prisen er allerede annonceret til at være den samme af nogle registratorer. Man kan handle der.

Redelegeringer og transfers vil ske omgående som i dag, men max efter 5 dage, hvis der fx. er sikkerhedsmæssige problemer. Vi checker fx alle domæneændringer (ex de automatiske redelegeringer) manuelt for at forhindre uretmæssigheder. Det er et valg af service-/sikkerhedsniveau hos den enkelte registrator.

Support:
Har i dag forsøgt DK Hostmasters support: 1) "Ferie til 1. september", 2) "Kontoret lukket efter 15:00" Årsag: et snarligt udløbet domæne er forsvundet fra fakturaen og kan ikke betales, selvom jeg vil det.

Dobbelt arbejde og forlænget tid.
DK Hostmaster spilder masser af tid med at henvise kunder til deres udbyder, da kunden ikke ved, at det er der, han skal henvende sig.

  • 0
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Der tales her igen mod bedre vidende.

På hvilken måde? Det er et meget ladet udsagn du kommer med.

Prisen er allerede annonceret til at være den samme af nogle registratorer. Man kan handle der.

Jeg ser ingen juridisk bindende aftaler om at prisen hos disse registratorer holdes konstant i hele udbudsperioden, så det kan jeg ikke se skulle gøre nogen forskel.

Det er selvfølgelig rart at sådanne tilbud eksisterer i en overgangsperiode, men det må opfattes som markedsføring nærmere end substans, da det kun vil holde så længe de enkelte registratorer ønsker at give dette tilbud.

Det helt centrale problem er, at shared registry åbner op for fri prissætning på en vare, som i dag har en fast lav pris.

Redelegeringer og transfers vil ske omgående som i dag, men max efter 5 dage, hvis der fx. er sikkerhedsmæssige problemer.

Spændende! Kan du komme med dokumentation af at det rent faktisk vil være tilfældet?

DK Hostmaster spilder masser af tid med at henvise kunder til deres udbyder, da kunden ikke ved, at det er der, han skal henvende sig.

Det gør de stadigvæk til 45 kr om året, hvilket er meget tæt på den engrospris som dotDK/Afilias har annonceret.

  • 0
  • 0
Andreas Bach Aaen

Jeg ønsker ikke at ringe til DK Hostmaster. Jeg vil gerne nøjes med at bruge dem online. Så jeg mangler stadig at vide om jeg med Afilas model får noget der svarer til et handle+pinkode pr. automatik når jeg køber et domæne.
Altå kan jeg via selvbetjening bede en anden registrator om at flytte domænet til dem ved at opgive et digitalt bevis for at det er mig der ejer domænet?

Jeg er som privat forbruger ligeglad med alt det bøvl regristratorerne har haft med DK Hostmaster. Bøvlet har ikke ramt mig. Prisen har været superlav set på verdensplan og selvbejeningsløsningerne har fungeret for mig.

For nu lige at holde en sober tone. Nej jeg taler ikke imod bedre vidende. Læg lige mærke til det antal spørgsmålstegn der var i mit første indlæg. Hvis der er nogen der ved bedre, så vil jeg gerne vide det.

Mit hovedspørgsmål er igen. Hvordan identificerer jeg mig digitalt, at jeg ejer et domæne i shared registry modellen?
Er jeg sikker på at få disse oplysninger af registratorne? eller har jeg blot krav på, at få det at vide, hvis jeg husker at spørge dem?

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Her efter 24 timer kan jeg opsummere følgende:

Der er en frygt for højere priser og ikke en klar forståelse af hvordan man beviser sine rettigheder til et domæne. Det er tilsyneladende ulemperne ved en shared registry-model i forhold til en sole registry.

Derudover har vi igen hørt om at bartendere og ølentuiaster er bedre administratore end hvad vi frygter dotDK vil byde på. Men dette var helt klart ikke en del af diskussionen.

Jeg har stadigvæk til glæde at læse de velunderbyggede økonomiske teorier der siger at fri prissætning føre til højere priser. Min erfaring siger det modsatte...

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Du kan da allerede nu få gratisdns til at klare betalingen til dkhostmaster for dig. Det kan godt være at det nuværende system er mere besværligt for gratisdns end det som dotdk lover, men dkhostmasters system kan da bare forbedres. Men altså, som kunde kan du godt få gratisdns til at betale for dig. Peter Larsen snakkede selv om at han skulle faxe dem et papir brev med de domainer han ikke ønskede at betale for... Okay, besværligt, men det må da vel bevise at han godt kan gøre det?

  • 0
  • 0
Flemming Riis

almindelige brugere vil få en regning fra one.com eller ligende istdet for en fra one.com og en fra dkhostmaster.

nørderne vil få en fra næstengratisdns eller ligende istedet for dkhostmaster.

om det koster 30 45 eller 100 kr er vel i grunden ligegyldigt for alle pånær en domaine haj der ikke kan finde ud af sætte adwordsop.

Jeg kunne ikke være mere ligeglad dog syntes jeg stadig det er tumpet at ændre noget der virker når man ikke ved om man får noget bedre.

  • 0
  • 0
Povl Hansen

Jeg har stadigvæk til glæde at læse de velunderbyggede økonomiske teorier der siger at fri prissætning føre til højere priser. Min erfaring siger det modsatte...

Måske din erfaring og dig skulle kigge på priserne på andre domaine navne med fri prissætning og undre jer over hvorfor de alle sammen er dyrer

  • 0
  • 0
Michael Østergaard

> Jeg har stadigvæk til glæde at læse de velunderbyggede
> økonomiske teorier der siger at fri prissætning føre til
> højere priser.

Det er ikke det, det handler om. Det handler om, om det at indsætte et ekstra led mellem kunde og producent gør varene dyrere. Her siger min erfaring mig, at det i hvert fald ikke bliver billigere.

  • 0
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Det er ikke det, det handler om. Det handler om, om det at indsætte et ekstra led mellem kunde og producent gør varene dyrere. Her siger min erfaring mig, at det i hvert fald ikke bliver billigere.

Lige netop! Og det er meget sigende for den måde som diskussionen om udbudet forløber på. For nogle er det åbenbart vigtigere at vinde diskussionen på ord end på indhold.

Mit indtryk er at de aspekter af shared registry, som er ufordelagtige for registranterne, forsøges enten nedtonet i debatten eller måske ligefrem fremhævet som en fordele.

  • 0
  • 0
Michael Rasmussen

Jeg har stadigvæk til glæde at læse de velunderbyggede økonomiske teorier der siger at fri prissætning føre til højere priser. Min erfaring siger det modsatte.

Alle økonomiske teorier, uden undtagelse, har det til fælles, at de alle forudsiger følgende:
Alt at lige vil fri konkurrence konvergere mod et marked præget af mængdetilpasning, hvis der ikke er fri adgang til markedet. Et marked styret af mængdetilpasning er ikke udtryk for fri prisdannelse, men har flere fællestræk med monopolisme eller kartelvirksomhed.

Et udmærket eksempel på ovenstående er benzinselskabers prisfastsætning.

  • 0
  • 0
Kristian Thy

Jeg har stadigvæk til glæde at læse de velunderbyggede økonomiske teorier der siger at fri prissætning føre til højere priser. Min erfaring siger det modsatte...

Du mener altså at Konkurrencestyrelsen er en overflødig institution?

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Nej, jeg mener ikke at Konkurrencestyrelsen er en overflødig institution. På deres websted er deres misson formuleret således:

Konkurrencestyrelsens opgave er at fremme velstand og fornyelse gennem effektiv konkurrence og effektive, gennemsigtige markeder.

Jeg mener at en fri prissætning er en af de parametre der skaber effektiv konkurrence. Konkurrencestyrelsens rolle er blandt andet netop at sikre en fri prissætning ved at der ikke fra erhvervslivets side indføres fastprisaftaler.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Michael Østergaard Pedersen skriver:

Det er ikke det, det handler om. Det handler om, om det at indsætte et ekstra led mellem kunde og producent gør varene dyrere. Her siger min erfaring mig, at det i hvert fald ikke bliver billigere.

Men i langt de fleste tilfælde bliver der ikke indsat et ekstra led. Den almindelige forbruger registrerer allerede deres domæne gennem en registrator som de har et andet forretningsforhold til. Denne registrator vil alligevel skulle fakturerer kunden og tilbyde en supportfunktion.

For en umidelbart lille udsnit er registranterne er der tale om et ekstra led, der har varig betydning. Netop dem som ikke er registratore, men som finder det nødvendigt (eller sjovt) at drive egen autoritativ nameserver. Men det er ikke den jævne forbruger.

Så reelt set er der efter min opfattelse for de fleste ikke tale om flere led, men om at nogle dubblerede funktioner flyttes fra et led (administrator) til et andet led (registrator). Dermed åbnes der i højere grad op for at der kan konkurreres på effektiviteten af udførelsen af disse led og jeg har mulighed for at vælge en registrator der inkluderer fri support eller hvor support er en minutafregnet tillægsydelse.

  • 0
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Men i langt de fleste tilfælde bliver der ikke indsat et ekstra led.

Med sole registry, som anvendes i dag, registrerer man et ".dk" domæne gennem sin internetudbyder, mens de følgende års periodegebyr betales direkte til DK-Hostmaster.

I en shared registry model, som dotDK/Afilias vil introducere for ".dk" domænerne, foregår alle betalinger til internetudbyderen, som afregner med dotDKs driftselskab.

Forskellen på sole og shared registry er således om de følgende års periodegebyr betales direkte til driftselskabet (sole registry) eller til internetudbyderen (shared registry).

Derved introduceres der, med shared registry, et ekstra forhandlerled for de følgende års periodegebyr.

Sagt med andre ord er Herr Peter Makholms analyse forkert.

Jeg har fulgt debatten omkring udbudet af ".dk" domænet i et pænt stykke tid efterhånden, og må sige at jeg gang på gang oplever, at støtterne af dotDK/Afilias enten nedtoner effekterne af shared registry eller kommer med "alternative forklaringer" herpå.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere