Gæstebloggen

Sådan påvirker teknologien bag spilleautomater vores hjerner

Spilproducenter har fundet teknologien, der påvirker din hjerne til at gamble på flere spilleautomater. Er det en teknologi baseret på tilfældigheder, eller er der bevidste underliggende intentioner?

Online spilleautomater bliver udviklet af en række spilproducenter, der alle bruger teknologier, som går ind og påvirker vores hjerne når vi spiller.

Morten Brandt Rasmussen beskæftiger sig med marketing og SEO. Han arbejder til dagligt i et performance marketing-bureau som SEO- og content ekspert. Illustration: Privatfoto

Det kommer måske ikke som den store overraskelse, men hvad er det rent faktisk for nogle teknologier? Og hvordan er det de påvirker os til at spille mere?

I 2016 var der hele 125.000 danskere mellem 18-74 år, der havde varierende problemer med deres spilleadfærd, ifølge Center for Ludomani. Mens 10.000 danskere gik ind i kategorien som være lidende af ludomani.

Som casinospiller er det vigtigt altid at have ansvarligt spil i baghovedet - som vi også fortæller om i vores guide mod ludomani - og her ligger svaret altså delvist i teknologien bag. Det er som nævnt spiludviklere, der designer spillene og ikke casinoerne selv.

Men trods de mange producenter, så går teknologien bag spilleautomaterne igen. Foruden tema, grafik, lydeffekter og features, er de nemlig ret ens.

Nærved-gevinst-tricket

Spilleautomater har været populære i mange år, og i dag tjener de fleste casinoer mellem 70 - 80 procent af deres omsætning udelukkende på spilleautomater. Dermed er der et kæmpe potentiale i dem for både online og offline casinoer.

Med det kommer en interesse i at optimere teknologien bag, så omsætningen forhåbentligt følger. Dermed har man også set en forøgning i f.eks. såkaldte belønningsskemaer samt sporing i maskinerne.

Spilproducenternes opgave er at designe spil, som er kombinationen af at være simple og uendeligt interaktive. På den måde hænger spillerne ved, i så lang tid som muligt.

Et af de belønningsskemaer, som man ser brugt mere hyppigt end nogensinde før er nærved-gevinst-tricket. Det er et trick, der er bygget på to stadier. Det første stadie bestemmer hvorvidt en spiller har vundet eller ej.

Det andet stadie er selve nærved-gevinsten. I praksis fungerer det sådan, at man ofte vil være rigtig tæt på at vinde en gevinst. Det kan f.eks. være, at der er tre hjerte-symboler på en af de store indsatslinjer. Du skal dog have fire, for at få din gevinst, og det fjerde symbol befinder sig selvfølgelig lige nedenunder indsatslinjen.

Nogle spilleautomater fungerer sådan, at de rent faktisk udbetaler gevinster. Disse gevinster er dog så små, at de er relativt ubetydelige og vil blive tabt ret hurtigt igen, hvis man vælger at fortsætte med at spille.

Hvordan påvirker det hjernen?

Idéen om nærved-gevinsten er lidt nyere, og kan spores tilbage til 1950’erne. Men det var ikke før 2009, da forskere fandt ud af, at nærved-gevinst-tricket i spillemaskiner påvirker det limbiske system i hjernen. Forskerne fandt ud af, at hjernen reagerer på samme måde, som den ville gøre hvis man rent faktisk vandt gevinsten.

Det er her teknologien virkelig kan gå ind og påvirke spillere. Der er nemlig 1-5 procent af befolkningen, der har større udsving i det limbiske system, ved udsættelsen for sådanne tricks.

Det limbiske system er den del af hjernen, der har med vores følelser og korttidshukommelse at gøre. Dermed påvirker nærved-gevinster, samt gevinster altså det følelsesmæssige i hjernen, og giver spillere en umiddelbar intens lykkefølelse.

Den teknologiske udvikling kan derfor godt anses for at være tvivlsom, da den egentlig udløser stimulansen kontinuerligt. Det er højst sandsynligt også her, at det for mange begynder at blive svært at fjerne sig fra spillet.

Spilleautomatens teknologiske udvikling

Den første spilleautomat blev udviklet i midten af 1800-tallet i Brooklyn, og den så lidt anderledes ud, end de gør i dag. Det var en maskine på størrelse med et kasseapparat, og de involverede spillekort.

Man skulle derefter indsætte en mønt og trække i en arm, hvorefter maskinen randomiserede kortene i et lille vindue i maskinen. Alt efter hvilket symbol der blev vist på skærmen, ville det blive afgjort om der blev udbetalt en gevinst eller ej.

I 1898 blev der udviklet en spilleautomat, der lidt ligner dem vi ser inde på casinoer i dag. Denne havde tre hjul med symboler på, og gevinster blev udbetalt i mønter. Hvert hjul havde 10 forskellige symboler, og dermed var der en 1:1.000 chance for at få 3 af de samme symboler på samme tid.

I 1960’erne blev der udviklet elektromekaniske spillemaskiner. Her kunne spillere indsætte mere end en mønt ad gangen, og dermed forøge deres indsats og potentielle gevinst. Det var også med disse maskiner, at der blev tilføjet flere rækker, som gjorde indsatslinjerne og spillene mere kompliceret.

Det var med denne generation af spilleautomater, der begyndte at komme fart på industrien og denne form for underholdning.

Random Number Generator (RNG)

I dag er der en nyere form for teknologi i spillene kaldet Random Number Generator eller RNG. Der er en del myter og teorier derude, når det kommer til den software der ligger bag disse maskiner. Men det er egentlig meget simpelt.

Inde i spillemaskinen er en mikroprocessor, som ligner den vi har i vores computere. Processoren genererer en række forskellige numre en gang i millisekundet. RNG udvælger numre mellem 0 og 4 milliarder, ved hjælp af en kompliceret algoritme.

Disse numre bliver omsat til et specifikt sæt af numre, der svarer til de forskellige symboler i spillet. Dermed er hvert eneste spin, et resultat af de numre som RNG genererer.

For at kigge på et eksempel, hvis vi forestiller os, at der på hvert hjul er 10 forskellige symboler som man kan lande på. Med 10 stops er der dermed 1.000 forskellige kombinationer (10 x 10 x 10).

Chancen for at man kan lande 3 ens symboler er 1:1.000, hvilken betyder, at man teoretisk set ville møde alle de forskellige kombinationer, hvis man tog 1.000 spins.

Dermed er det altså rene tilfældigheder, om en spiller vinder den store gevinst eller ej.

Kommentarer (5)
Hans Nielsen

"Chancen for at man kan lande 3 ens symboler er 1:1.000, hvilken betyder, at man teoretisk set ville møde alle de forskellige kombinationer, hvis man tog 1.000 spins."

Der er ikke 10 stops per hjul, men nærmere 100 til 10000.
Sammen med indførelse af den elektronisk, lavet man også "microstop" det er derfor at du ser, at nogle lidt ældre elektroniske udgaver kunne stå midt imellem 2 gevinst felter.

Det bliver ikke fortalt, da spiller så kunne indse at deres chance for at vinde den store gevinst er tæt på mikroskopisk, eller rettere ikke eksisterende.

Tom Iversen

Du skriver:

> For at kigge på et eksempel, hvis vi forestiller os, at der på hvert hjul er
> 10 forskellige symboler som man kan lande på. Med 10 stops er der
> dermed 1.000 forskellige kombinationer (10 x 10 x 10).

> Chancen for at man kan lande 3 ens symboler er 1:1.000

Sandsynligheden for at symbol ét vises på alle tre hjul samtidigt er rigtigt nok 1:1000, men hvis der er 10 (ens) symboler på hvert hjul, så er sandsynligheden for tre ens 10:1000.

Morten Andersen

En lidt rodet gennemgang. Beskrivelsen af RNG er også mystisk, en blanding af det generelle koncept og så noget der virker meget implementationsspecifikt ("4 Mia") uden dog egentlig at fortælle nogrt omhvordan en RNG virker, det er blot en lang måde at restate at den generer tilfældige tal. Og eksemplet bagefter har egentlig heller ikke noget med RNG at gøre men er blot sandsynligsregning uafhængigt af mekanismen hvorved det tilfældige opstår.

Benny Lyne Amorsen

Det er helt op til computeren inde i spilleautomaten at bestemme hvilke udfald som er mulige. Der er INGEN garanti for at en spilleautomat med 3 hjul og 10 stops per hjul rent faktisk KAN vise alle 1000 muligheder. De dukker heller ikke op med samme frekvens som første del af blogindlægget også antyder. Nogle muligheder har meget højere sandsynlighed end andre.

Eneste regler er at den udbetalingsprocent som maskinen har angivet er rigtig, og at de udbetalingsmuligheder som der bliver reklameret med også har en i al fald teoretisk chance for at optræde. Bortset derfra er maskinen IKKE et lotteri, den giver dig ca. den sekvens af udfald som får dig til at spille videre længst muligt, med en vis variation ud fra RNG'en.

Alle udfald bliver derudover registreret, så producenten kan fjerne uheldige sekvenser der får folk til at opgive at spille, og fremme de sekvenser der får folk til at fortsætte.

Spilleautomater er efter min mening ikke længere spil, de er bedrageri -- men OK, de hedder jo også enarmede tyveknægte.

Martin Olsen

Klassiske spilleautomater har ikke nødvendigvis samme chance for at ramme hvert enkelt symbol. Det er en mekanisk indretning, som sagtens kan vægtes skævt, enten med forsæt eller som følge af slitage. Er dog enig i, at forventningen helt klart er, at hjulene er vægtede.

Elektroniske spilleautomater har traditionelt været modelleret over modellen med vægtede hjul. Tag f.eks. spilleautomaten "Thunderstruck", der er omkring 15 år gammel, og var ret populær i sin tid. Her er fem vægtede hjul. Hvis man åbner spillet i demo-mode, og man er tålmodig og struktureret nok, kan man udlede hjulenes symboler, og man kan verificere maskinens præcise udbetalingsprocent. Det er der naturligvis folk, der har gjort.

Mere "moderne" elektroniske spilleautomater som f.eks. "Shangri-La Cluster Pays" eller "Spiñata Grande" har fuldstændig klippet forbindelsen til modellem om vægtede hjul. Her er de viste symboler rent show, og det er ikke muligt ved observation at fastslå serverens algoritme ved reverse engineering. Det er dog ret nemt at skrive et script, der stille og roligt laver web requests mod serverens demo-mode for at trække "resultater". Når man har trukket tilstrækkeligt mange af dem, har man et datagrundlag, som man kan bruge til at verificere payout eller til simulation. En sjov krølle er, at kernen i protokollen er den samme for mange (måske alle?) automater fra samme producen, så det er meget nemt at trække data på automater, der visuelt og spilmæssigt er vidt forskellige.

Log ind eller Opret konto for at kommentere