Jesper sandal header

Så trådte jeg ind i det 21. århundrede

Det er faktisk pinligt, men det er det rigtige tidspunkt at indrømme det: Jeg har været håbløst fanget i det forrige århundrede, men denne weekend tog jeg mig endelig sammen og sprang ind i det nye årtusinde.

Jeg taler naturligvis om Steam, hvor jeg langt om længe købte en ren virtuel vare.

For dem, der ligesom jeg, har været fanget i fortiden, så er Steam spilfirmaet Valves kombinerede online spiltjeneste og spilbutik, som i flere år har været voldsomt populær blandt pc-spillere, ikke mindst i kraft af hyppige brandudsalg på gode spiltitler.

Men hvorfor har jeg så ventet så længe?

Det spørgsmål bringer mig ind på, hvorfor jeg overhovedet vil dele min teknologiske tilbageståenhed med jer. ACTA-debatten.

Ligesom folkene bag ACTA, SOPA og hvad end det næste bliver, så har jeg holdt mig til de traditionelle distributionskanaler, selvom internettet bød på bedre muligheder.

Måske var det nostalgi. I 1990'erne var det nærmest en fast tradition at tage på shopping i spilbutikkerne på Falkoner Allé på Frederiksbreg, så snart der var luft nok på kassekreditten. Vi kunne let bruge en hel lørdags åbningstid fra 11-14 på at ose mellem butikkerne og studere æskerne med nye spil.

Den tid er uigenkaldeligt forbi. I dag sælges spil stort set kun af de store elektronikkæder, og de fleste hyldemeter domineres af 'Extreme Snowboard Golf Wrestlers 2012' og 'Duty of Battle: Steven Seagall Gold Edition' til otte forskellige spilkonsoller.

På spilmarkedet er jeg altså blevet ramt meget tydeligt af udviklingen de seneste år. En udvikling som i Danmark stadig går noget langsommere, når vi taler film, tv-serier og til dels også musik. Og det er her ACTA kommer ind.

Jeg lever som journalist selv af ophavsretten. Hvis alle frit kunne distribuere det, jeg skriver her på Version2, så ville jeg snart skulle stille mig op i køen sammen med akademikerne til et job i Netto.

Så jeg forstår godt, at det skal være muligt at stoppe ulovlig distribution af materiale, der er beskyttet af ophavsret.

Men som forbruger forstår jeg også godt, hvis der er mange, som er frustrerede forbrugere. Mens spilbranchen har fundet ud af, at konsolspil sælger fint i store elektronikbutikker og pc-spillene sælges bedst gennem Steam eller i MMO-form, så går det mere trægt for de andre brancher.

Film skal for eksempel efter 100 år stadig først vises i biografen, og det sker typisk med flere måneders forsinkelse i forhold til andre markeder. Det bunder i, at en film i gamle dage skulle fremstilles i fysiske kopier, som var dyre og skulle gå på omgang mellem biografer og lande.

I dag distribueres filmene digitalt. De kan downloades på få timer til den lokale biograf, så hvorfor skal vi stadig vente?

Svaret er selvfølgelig kompliceret, fordi der ligger nogle store omkostninger til markedsføring bag. Men i bund og grund handler det om, at filmindustrien er låst fast i at beskytte mellemmændene: de lokale distributionsselskaber.

I min spilverden svarer det til, at spilfirmaerne beskyttede kæder som Gamestop og først ville frigive et spil på Steam, når salget i de fysiske butikker ikke længere kunne betale sig.

Jeg er stadig i høj grad i det 20. århundrede på filmfronten. Jeg lejer dem i Blockbuster. Men det er kun, indtil on-demand-tjenesterne bliver konkurrencedygtige i Danmark med et stort udvalg og priser, der i hvert fald ikke er højere, end hvad Blockbuster kan tilbyde.

Næsten hele min jævnaldrende omgangskreds omgår på tv-fronten i øvrigt allerede ophavsretten på måder, der i bedste fald falder i gråzonen. VPN-tunneler gennem USA giver adgang til tjenester som Hulu og Netflix, som ellers filtrerer danskere fra på IP-adressen.

Noget tjenesterne kun gør, fordi producenterne af tv-serierne er bundet af aftaler med danske distributører, som vil udsende reklamefinansierede amerikanske tv-serier på dvd eller på en dansk betalingskanal.

Og så er der dem, der vælger Bittorrent eller Usenet.

Nu, hvor jeg har fået taget min Steam-mødom i en sen alder, så er det svært at forstå, hvorfor vi endnu ikke har adgang til andre virtuelle underholdningsvarer på samme vilkår.

Jeg skulle selv vænne mig til tanken om ikke at have en papæske og en dvd med et spil, som jeg senere kan gemme i kælderen. Og jeg ville også skulle vænne mig til tanken om at have Futurama udelukkende som et flueben på en konto hos en udbyder af tv-serier i stedet for et dvd-sæt.

Men hellere det end at blive flået for både lommepenge og reolmeter af en distributør, som ikke har produceret noget, men blot lægger procenter oveni prisen, samtidig med at skulle undgå spoilere af Breaking Bad i et halvt år på Twitter, Facebook og internettet i almindelighed.

Så selvom jeg forstår, hvorfor ACTA bliver skabt, så savner jeg, at en større del af rettighedshavernes energi blev brugt på at gøre op med de gammeldags salgskanaler, så jeg kan blive en glad medieforbruger med god samvittighed i det 21. århundrede.

Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Hansen

Svaret er selvfølgelig kompliceret, fordi der ligger nogle store omkostninger til markedsføring bag. Men i bund og grund handler det om, at filmindustrien er låst fast i at beskytte mellemmændene: de lokale distributionsselskaber.

Nok så vigtigt: I mange lande ejer "Filmindustrien" størstedelen af biograferne. Det giver en indlysende trang til i første omgang at holde filmen inden for monopolet.

Ellers meget enig i dine betragtninger. Min største modstand mod de nye distributionsformer er nok uviljen til at betale for "Futurama fluebenet" mere end én gang. Mine Futurama DVDer optager nok plads, men kan stadig bruges i sommerhuset, når netforbindelsen er dårlig eller jeg flytter til et land som ikke indgår i tjenestens udbudsområde.

Henrik Kramshøj Blogger

Jeg har også stor glæde af Steam i et hus med to drenge i spilalderen :-)
- og har selv Steam installeret på Mac'en til enkelte spil

Steam fungerer super godt og er et lækkert eksempel på noget som er lovlig OG nemt.

Nemt, fordi andre kan komme på besøg og logge på - og så har de samme spil som hjemme. Slut med at fuske med hacks når der skal spilles LAN, slut med at hacke når min søn vil spille samme spil hos mig og hos mor - dem som vi HAR købt. Nemt at spille samme spil på stationær og på laptop. Nemt nemt nemt.

Mediebranche - lær og lyt! Hvis det er nemmere at være lovlig så er vi det, til gengæld har jeg ingen kvaler ved at være lidt i en gråzone når man tvinges til at fuske for at få adgang til sin indkøbte "kultur".

Fjern alle advarsler og påtvungne rekvalmer når man køber DVD/Blueray, fjern alle advarsler når du får spil du har købt - gør som Steam - kort sagt gør det enkelt at være lovlig.

Gør STRAKS film og serier lovlige og tilgængelige i andre lande, vi gider ikke vente - og hvis folk har set en film køber de den ikke altid netop når den udkommer.

På samme måde er det typisk en glæde at være kunde i iTunes - dog opdagede jeg for nyligt at det var f*scking svært at købe en danske single på samme - hvor en hurtig søgning viste at Google snildt kunne finde den på MP3 til gratis download - ulovlig vel og mærke.

og det med at gøre det nemt, vi gider ikke læse +25 sider legalise i jurasprog på engelsk for at købe noget! INGEN forbrugere kan hverken forstå eller gider bruge resourcer på at sætte sig ind i hvad der er lovligt eller ulovligt, facts!

Anonym

Man er håbløst naiv, hvis man mener at der er en fremtid for distribution af noget underholdningsmedie, alene i de nuværende former.
Det ER til at overse disse medier bliver afviklet.
Biografen, eksisterer kun, fordi den indeholder en social facet, den eksisterer ikke fordi den kan vise levende billeder med tale på en stor skærm.

Tænk bare over, at Version2, stiller et interaktivt medie til rådighed, hvor journalister kan skrive seriøse artikler, og få direkte interaktiv respons fra læserne. Det i sig selv, er jo en helt ny medieverden.

Når man forstår, at filmhistorier kan laves som spil, så vil der også i den forbindelse, blive tale om en helt ny og anerkendt kunstform.

Steam rykker når der kigges på spilmarkedet, og det ER bedre end at have sit skrammel liggende på CD/DVD-medier.

Fremtiden, er "online" inden for IT.
Kun i forbindelse med almindelig administration, så er der få opgaver der SKAL løses lokalt.
Men alt muligt andet, der handler det bare om at få det løst online.

I Danmark, har vi allerede mulighed for at gribe ind, over for dem man vil ramme med ACTA. Der er ingen nævneværdig forskel på, om vi tilslutter os til ACTA eller ej.
I forhold til ophavsret, har Danmark ALT at tjene.
Vi har en lang tradition for at kunne skabe nye løsninger inden for teknik og formgivning. Alene det, er værd at beskytte, med alle de muligheder vi har.

Henrik Kramshøj Blogger

Jeg erindrer at man skulle være logget ind som administrator for at hente og spille sine spil (det var i 2007 og på Windows).

Jeg husker også nogle grimme ting i Linux 0.99 og min Windows NT 4.0 installation med Unibank var dum ...

Men tak for dit gode bidrag til debatten, 2007?! teh fuck?

Jeg kan varmt anbefale at man prøver Steam klienten - specielt hvis man er en del af rettighedsalliancen burde det være påkrævet at man sætter sig ind i hvad der kan lade sig gøre!

Kristian Klausen

Jeg erindrer at man skulle være logget ind som administrator for at hente og spille sine spil (det var i 2007 og på Windows).

Ideen i Steam er god, men klienten er noget skrammel.


Der er sket meget med steam siden 2007, har du set og prøvet deres nye klient de frigav i 2010 link

Er der nogle der har erfaring med, om/hvordan det virker under linux?


De har udviklet på en linux klient, men officielt har de aldrig sagt noget :)
Kører det selv på bærbar med debian wheezy, og det kører faktisk bare :), dog er indlæsning af hjemmeside dog en anelse langsomer, samt at den crasher lidt oftere.

Jakob Damkjær

"Men i bund og grund handler det om, at filmindustrien er låst fast i at beskytte mellemmændene: de lokale distributionsselskaber."

Det kaldes ekslusive distributionsaftaler på filmsiden. På seriesiden har det mest at gøre med at produktionsselskaberne kan tjene flere penge på den reklamefinancierede visning på 200 TV kanaler end at sælge serierene online dagen efter de er vist på TV, samt ekslusive distributionsaftaler.

End of story for så lunge der er flere penge i at sælge serierene og filmene på den måde de gør det idag end en måde der vil være til større gavn for forbrugeren, så vil intet ændre sig. Det kaldes kapitalisme...

Bjørn Damborg Froberg

Du nappede min kommentar ud af munden på mig.

Steam er en genial platform hvor jeg har 149 spil på.. dertil kommer 2 på ImpulseDriven (Sins of a Solar Empire og Children of the Nile, som man ikke kunne få over steam..!) samt min samling fra Good Old Games, hvor jeg henter alle de gode gamle travere så jeg kan spille dem igen på et moderne OS, med alle mulige extra's føjet til. Lydfiler, mp3'er, verdenskort og hvad der ellers kan høre sig til.

Jeg foretrækker dog at have det meste over Steam. Jeg købte, undtagelsesvis, The Witcher 2 over Good Old Games - da flere penge ville gå til udviklerne på den måde, ifølge dem selv.

Martin Poulsen

Men tak for dit gode bidrag til debatten, 2007?! teh fuck?

Ret skal være ret: har netop downloaded Steam-klienten anno 2012.

Efter installation af MSI-pakken begynder den at opdatere (kunne Valve ikke have lagt den opdaterede version ud fra begyndelsen?). Efterfølgende starter Steamklienten op som administrator, og spørger om jeg vil oprette en konto eller logge på en eksisterende, med vedvarende netværkstrafik i baggrunden - programmet skal altså "lige en tur på nettet" - hvad er det jeg sender/modtager til/fra Valve? Hver gang jeg nu logger ind som administrator, starter Steam-klienten op.

Den har installeret en service, der gok nok er sat til "manual" opstart, men den starter under LocalSystem-kontoen, der er den konto med flest rettigheder på en Windows-maskine.

Fem år er gået, klienten er stadig noget skrammel. Det burde du også vide som OpenBSD-mand.

Henrik Kramshøj Blogger

Ret skal være ret: har netop downloaded Steam-klienten anno 2012.
...
Fem år er gået, klienten er stadig noget skrammel. Det burde du også vide som OpenBSD-mand.

Super at du henter og prøver det, af ++karma og respekt.

Jeg installerer og vedligeholder to Steam installation på Windows ja - på Windows 7 og det kører formentlig som Administrator - jeg bruger Windows så lidt så det bliver clickclick* next next - og stadig er det uden tvivl de maskiner i maskinparken som jeg har brugt mest tid på :-(

Min primære ros af Steam er alt der har med funktionaliteten, virkningen, effekten af at kunne spille lovligt på flere computere osv.

Hvis din primære anke er noget med sikkerhed - at en spilleplatform ikke er sikker ..... læs sætningen igen, spilleplatformen ...

Vi har så gode muligheder for at bruge adskilte computere til forskellige formål at en er spillecomputer og en anden er computeren med data - det er min holdning generelt. Senest har jeg indkøbt en lille Vaio netbook som bruges til pentest, hvor data bestemt skal holdes væk fra spillecomputere. Den kostede 3.999kr inkl moms i Fona :-)

PS Jeg elsker OpenBSD, men generelt er jeg fan af Unix - og Windows, ja det er en (dårlig) platform til spil :-D

PPS min anke med Unibank programmet på NT4.0 var at det blandt andet krævede administratoradgang for at kunne installeres og krævede en bestemt mappe i roden af C:\ - og sjovt at man i Windows verdenen ikke rigtigt er kommet videre </troll>

Peter Mortensen

Forhåbentligt vågner ophavsrettighedshaverne snart op fra deres Tornerose-søvn, og erkender at deres forsøg på at stoppe piratkopiering svarer til, at de forsøger at stoppe Amazonasflodens vandgennemstrømning med en badebold.

At de i Danmark får lukket adgang til Pirate Bay, AllOfMp3, Megaupload, Grooveshark osv. betyder kun at de opnår små midlertidige fald i piratkopieringen. Og i øvrigt, så vil jeg påstå, at den væsentligste piratkopiering sker ved direkte ven-til-ven kopiering – dvs. enten via cd/dvd brænding/ direkte harddisk til harddisk kopiering, eller via VPN / e-mail / Dropbox osv. Og så kan industrien kun frygte hvad der sker, når højhastigheds internet-forbindelser bliver hvermandseje og det bliver muligt for små skolebørn at kopiere hele deres musik og film samling over til klassekammeraterne på millisekunder!

Så længe at der er en væsentlig økonomisk fordel ved at piratkopiere for en skoleelev, vil piratkopiering eksistere i stor stil.

Som jeg ser det, så er der kun en mulig løsning for ophavsretsindustrien i fremtiden:

De skal simpelthen tilbyde en service hvor det er så billigt at selv en skoleelev vil foretrække denne service, fremfor at skulle bøvle med tilsvarende piratkopierede materiale.

F.eks. kunne musikbranchen sagtes tilbyde streaming af musik til ca. 1 øre pr. minut, og tjene væsenligt flere penge end de gør nu. Fidusen vil nemlig være, at hvis det er så billigt, vil folk helt holde op med at købe cd’er/itunes (hvor man jo kan afspille musiknumrene ubegrænset mange gange), og i stedet betale HVER GANG der lyttes til musikken. Og selvom en pris på 1 øre pr. minuts musik lyder billigt, så er det faktisk meget dyrt sammenlignet med at købe en musik-cd til ca. 150 dkr. og hvor cd’erne har en levetid på op til 100-200 år. Tænk på hvor mange minutters musik man potentielt får for 150 dkr. hvis cd’en blev sat til uafbrudt afspilning i bare 10 år.

Jeg vil faktisk påstå, at selvom jeg har en fuldt lovlig indkøbt musik-cd stående på reolen som jeg gerne vil høre, så ville jeg ikke gide rejse mig fra sofaen og sætte den på, hvis jeg kun skulle betale ca. 1 krone at streame den fra nettet på mit fjenbetjente online-opkoblede musik-anlæg.

Jesper Stein Sandal

På seriesiden har det mest at gøre med at produktionsselskaberne kan tjene flere penge på den reklamefinancierede visning på 200 TV kanaler end at sælge serierene online dagen efter de er vist på TV, samt ekslusive distributionsaftaler.

Det aendrer ikke ved, at indholdet er gratis tilgaengeligt paa internettet, hvis du sidder paa en amerikansk IP adresse. Ligesom det var gratis tilgaengeligt via luftbaarne signaler, da det blev sendt.

Syndication, som det hedder, giver en meget begraenset indtaegt i forhold til reklamerne paa hjemmemarkedet. Briterne har jo heller ikke betalt fuld pris for at se Forbrydelsen paa BBC. Derimod har dvdsalget vist sig at kunne aendre en series skaebne. Family Guy og Friday Night Lights var begge blevet droppet af kanalerne, men genopstod paa grund af efterspoergslen efterfoelgende.

Problemet er, at rettighedshaverne ikke imoedekommer den efterspoergsel, der er, men derimod fokuserer paa at angribe den illegale distribution, som opstaar delvist paa grund af, at efterspoergslen ikke matches legalt.

(sort markedsoekonomi er endnu mere rendyrket kapitalisme end kunstig markedskontrol med distributionskanalerne...)

  • Jeg beklager de manglende danske tegn. Linux aad mit danske tegnsaet. Maaske fordi jeg sidder i London lige nu. :)
Martin Poulsen

Jeg installerer og vedligeholder to Steam installation på Windows ja - på Windows 7 og det kører formentlig som Administrator - jeg bruger Windows så lidt så det bliver clickclick* next next - og stadig er det uden tvivl de maskiner i maskinparken som jeg har brugt mest tid på :-(

Det er det, der er problemet. At man alt for oftest skal rydde op efter installation fordi den bruger insane defaults. Det er ikke kun Microsofts skyld at Windows er en tidrøver. Insane defaults er så heller ikke kun et Windows-fænomen...

Min primære ros af Steam er alt der har med funktionaliteten, virkningen, effekten af at kunne spille lovligt på flere computere osv.

Jamen, enig. Ideen er bare ligeså god som klienten er dårlig. Lidt ligesom iTunes.

Hvis din primære anke er noget med sikkerhed - at en spilleplatform ikke er sikker ..... læs sætningen igen, spilleplatformen ...

Vi har så gode muligheder for at bruge adskilte computere til forskellige formål at en er spillecomputer og en anden er computeren med data - det er min holdning generelt.

Og det ærgrer mig, at man bliver nødt til at adskille. Et spil burde ikke være anderledes end mine andre programmer. Det var en fornøjelse at installere Microsoft Flight Simulator X: ingen start efter install, ikke noget med lige at skulle på nettet, ingen tåbelige "baggrunds" licenscheck, alle genveje placeret korrekt, data gemmes i korrekte mapper og man behøver ikke være admin. Det kan godt lade sig gøre.

PS Jeg elsker OpenBSD, men generelt er jeg fan af Unix - og Windows, ja det er en (dårlig) platform til spil :-D

Det gør du nemlig, og jeg er glad for at du blev V2-blogger. Jeg ser frem til flere indlæg, og gerne om OpenBSD, tak. :)

Peter Mortensen

Der tror jeg nu du er alene, eller i en meget eksklusiv klub i det mindste.

Jeg vil betale for mit musik én gang.. ikke streame, mikro-betale eller "leje" det.

Tjaa, jeg tror nu at de mange brugere af TDC Play, Spotify, WIMP osv. godt kan se fidusen. Det er sådan set den samme løsning - de betaler bare pr. måned i stedet for pr. minut.

Hvis de lavede et abonnement hvor man betaler pr. forbrugt minut i stedet for forbrugt måned, så tror jeg at de vil opleve endnu større brugertilgang end de gør i øjeblikket.

Jeg tror f.eks. at der er mange, som ikke synes, at de har et musikforbrug der kan retfærdiggøre en udgift på f.eks. 100 kroner om måneden som Spotify i brugbar/god kvalitet koster. Derimod synes de, at det er yderst tiltalende at have adgang til et nærmest ubegrænset musikudbud, og at de så kan gå og høre et par numre i ny og næ, uden at de skal forpligte sig til at have et højt forbrug hver måned, for at kunne retfærdiggøre udgiften.

Log ind eller Opret konto for at kommentere