Martin Ernst bloghoved

RIP Aage …

Illustration: ACS Canva

Du var ikke den første, og du bliver ikke den sidste

Nu er det endeligt. Aage prøvede efter langt tid at opretholde livet, men nu er den sidste butik lukket og slukket.

Jeg taler naturligvis om musikbutikken 4sound, som i starten hed Aage Jensen (tilbage i start 70'erne). Det blev bare kaldt Aage indtil for et par år siden, hvor det blev omdøbt til 4sound. For os københavnere var butikken i Landemærket stedet, hvis man skulle have trommer, guitarer, keyboards etc. Alt dette har jeg blogget om for ca. 1½ år siden i bloggen ”Ulven kommer - eller er Amazon her egentlig ikke allerede?”.

Nu handler denne blog ikke om ”hvad sagde jeg”. Der er med garanti mange grunde til at en god forretning med over 100 ansatte må gå fra storhedstid til konkurs. Og jeg vil ikke kloge mig på, hvorfor 4sound endte sådan her, men forsøge at tale til alle dem, som er i gang eller vil i gang med at starte en biks op.

Alligevel tænker jeg at bruge 4sound som eksempel på en biks, som satte sig mellem to stole. Er du en specialbutik eller sælger du ”commodity” produkter?

Specialbutikken har noget ingen andre har. De har typisk en service, som du ikke kunne få andre steder. I min første blog brugte jeg Gottfried som et godt eksempel på en specialbutik, hvor deres servicering af mine saxofoner er i verdensklasse. Jeg føler mig som en del af kliken, når jeg kommer derind. Jeg bliver glad i låget af at komme derind. Glæden ved at spille på saxofoner, som bare er topjusteret, er bare bedre end … at få en mad (ved ikke hvad i tænkte). Prisen er sekundær - indtil en hvis grænse naturligvis - jeg vil forkæles!

Vi ved udemærket godt, at hvis man sælger ”commodity” produkter, så skal prisen være skarp (og vi går altid efter det billigste), og der skal bare være varer på hylden. Det var her 4sound fejlede.

Jeg skrev en opfordring i min blog, at vi skulle fodre den ”rigtige”. Det forsøgte jeg også ved at lægge min køb omkring mit andet instrument (keyboards). Men gentagne gange gik jeg forgæves.
Typisk var samtalen i butikken:

”Davs”
”Davs … jeg skal købe ”
”Den har vi desværre ikke …”
”Hvornår kan I få den hjem?”
”Det ved vi ikke …”
”OK … Ha en god dag …”

Så gik jeg ud og stod uden for butikken. Gik på nettet. Fandt Thomanns side. Bestilte varen. Fik den leveret to dage efter.

If you snooze you loose

Det lader til 4sound havde fået en kronisk forkølelse, som blev dødelig…

Husk at gå til læge. Få tilset jeres forretningsmodel. Er I en specialbutik eller sælger i ”commodity”? Eller begge dele? Og opfører I jer derefter. Hvis I ikke gør, så bliver I forkølet … og … BUM!

Relateret indhold

Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mads T. Jensen

Det er sådan set 4Sound og det svenske Musikbørsen samt deraf afledt også Luthmann koncernen (Music Retail Holding AS), herunder deres pro-afdeling. Det hele bragede ned med ét stort smæld.

Men, det er muligt du i dit blogindlæg her, skyder skylden på tilgængelighed. Men det kunne lige så godt være prisen. Eller manglende bekvemmelighed ved en brick'n'mortar butik. Der er virkelig mange årsager til, at man kan sige, at en fysisk butik fejler, frem for en internet butik.

Faktum er bare, at musikkere fra soft- til hardcore, brokker sig over at der ikke er generelle musikbutikker tilbage i Danmark, mens de køber hele skidtemøjet ved Thomann fordi de kan spare en 5'er på guitarstrenge.

Men bemærk, specialbutikkerne, f.eks. trommebutikker, lever i bedste velgående.

  • 1
  • 0
Denny Christensen

Jeg supplerer med golf - min last - hvor mange shops, store og små, har drejet nøglen om fordi det er billigere, og mange gange også nemmere, at købe i udlandet.

Så er der lige det med at få det optimale udstyr, samt at få det serviceret, når vi alle har sparet penge igennem flere år og der ikke er nogen lokale butikker der kan hjælpe.

Hvad der er sparet er spildt?

Jeg går gerne til den lokale golfshop, men jeg oplever også at de ikke kan matche priserne, ofte med så mange procenter at jeg køber via nettet i stedet. Skat, lokaler, høje lønninger, der er mange faktorer.
Sparer jeg 5 pct ved køb på nettet køber jeg i butikken. Jeg vil gerne at den overlever. Sparer jeg 25 pct køber jeg på nettet. Jeg vil gerne at min konto stadig har plus.

Så den del af mit indkøb der går på specialisering, altså tilpasning og udmåling, betaler jeg for seperat og køber så via nettet - og når noget er i stykker eller skal vedligeholdes koster det også seperat.

  • 0
  • 0
Morten Kvistgaard

Et bedre spørgsmål er måske også, "hvordan skal man drive specialbutikken?". Vi kan af ovenstående konkludere, at man ikke gør det ved at tilbyde lav tilgængelighed eller priser der er 25% højere end nettet. Man hører også konstant om eksemplet hvor en kunde går ned i den fysiske butik, får en god service til at vælge et produkt og går derefter hjem og køber den på nettet. (Argumentet for showrooms.) Så hvis vejen er "god service" er det ihvertfald ikke "ubetinget god service".

  • 1
  • 0
Mathias Lynderup

Selvom jeg er en ok habil musiker, har jeg altid fået angstens sved ved at gå ind i en 4Sound. Jeg følte ingen imødekommenhed og følte mig hurtigt dum.

For mid var det meget mere trykt at læse nogle anmeldelser af diverse instrumenter og software på nettet, og så købe det over nettet.

I retail branchen handler det nærmest udelukkende om den oplevede service kunden får. De fleste mennesker har intet i mod at betale mere for standardvarer, hvis de oplever god service og rådgivning.

  • 1
  • 0
Mads T. Jensen

.. skal man nok ikke kimse af at kundegruppen for konsumer lyd er faldet markant siden 60erne/70erne/80erne. Der er så mange flere måder unge mennesker i dag kan blive rockstjerne på, og de kræver kun et webcam og evnen til at snakke. Mængden af unge musikkere er faldet MARKANT siden 00erne.

Så spørgsmålet er nok nærmere, om der i så lille et marked, er basis for en generel butik som 4sound var.

  • 1
  • 0
Martin J. Ernst Blogger

Men, det er muligt du i dit blogindlæg her, skyder skylden på tilgængelighed. Men det kunne lige så godt være prisen. Eller manglende bekvemmelighed ved en brick'n'mortar butik. Der er virkelig mange årsager til, at man kan sige, at en fysisk butik fejler, frem for en internet butik.

Det var ikke helt det jeg skrev. Derimod skrev jeg at der kunne være 1000 grunde til det. Og angav dette som en af grundene.

Ellers er vi enig i det mest. Dog har jeg talt med specialbutikker, som også er presset. Gad godt tale med de gode eksempler, som du taler om, for at forstå hvad de gør godt som specialbutik. Hit me - pls.

  • 0
  • 0
Martin J. Ernst Blogger

Et bedre spørgsmål er måske også, "hvordan skal man drive specialbutikken?".

Jeg tænker at en specialbutik skal tænke på den value propososion, som de giver til deres kunder. "Mit" saxofonværksted har service af mine saxofoner etc. Det er ikke noget man i samme grad kan købe via nettet.

Her bliver sådanne butikker nød til at se på deres kunder lige som f.eks. bilforhandlerne eller producenterne af printere. Selve produktet sælges til markedspris - og det kan være billigt. Bilforhandlerne tjerne ikke så meget på selve bilen, men håber på at kunne tilbyde produkter i "after marked". Her der skift og opbevaring af vinterdæk, service, finansiering etc. Eller skabet et fælleskab i form af bilklubber etc.

  • 0
  • 0
Martin J. Ernst Blogger

Selvom jeg er en ok habil musiker, har jeg altid fået angstens sved ved at gå ind i en 4Sound. Jeg følte ingen imødekommenhed og følte mig hurtigt dum.

Jeg kan godt følge dig I den oplevelse. Og enig, det handler også omlevelse. Det kan også godt være jeg kunne finde en billigere frisør, men man vælger Jørgen, da det er en totaloplevelse af blive klippet der.

Giv kunden mere end de forventer, så kommer de igen. Kunder som kommer igen er nemmere at få til at købe end kunder som kommer ind fra gaden.

  • 3
  • 0
Christian P. Broe Petersen

Mængden af unge musikkere er faldet MARKANT siden 00erne.

Interessant vinkel ... har du statestik som underbygger dette?

Helt enig - den statistik kunne jeg også godt tænkte mig at se. Jeg har kun læst om det for klassisk musik. Mine egne børn og deres venner vælter da rundt i musiktalentklasser, bands og musicals, og halvdelen af alle unge piger mellem 13 og 17 er meget habile ukulele spillere. Det er selvfølgelig bare min fornemmelse. Men hvis nogen har ægte statistik, så kom endelig med det :-)

  • 2
  • 0
Martin Sørensen

Selvom jeg er en ok habil musiker, har jeg altid fået angstens sved ved at gå ind i en 4Sound. Jeg følte ingen imødekommenhed og følte mig hurtigt dum.


Har også nogenlunde samme oplevelse. For det første var placeringen ikke særligt hensigtmæssig hvis man skulle købe noget man ikke lige kunne have med i en pose. Jeg havde besluttet mig for at købe en guitar på et tidspunkt og kørte derfor i bil derind og efter at have cirkuleret i mindst 10 minutter for at finde en parkeringsplads i nærheden så stillede jeg mig i en lang kø ved kassen fordi jeg ville have noget hjælp. Jeg får så at vide at jeg bare skal gå ned i guitarafdelingen og vente og så vil der komme en og hjælpe mig inden for 5 minutter. Efter at have ventet i mindst 10 minutter uden at der kom nogen så gad jeg ikke det besvær længere og kørte derfra med uforrettet sag. Jeg har ellers ikke noget problem i at betale lidt ekstra for en vare hvis det giver mulighed for personlig vejledning samt fordelen ved at kunne reklamere lokalt. Men nu er jeg heller ikke Tim Christensen og os andre menige kunder er nok ikke så interessante at betjene.

Siden da har jeg købt det meste musikgrej på Thomann. De har udvalget, tingene er på lager, prisen er god og reklamationer foregår også ret smertefrit så det er nok den vej tingene går. Hifi-klubben er nok også et godt eksempel. De har droppet salg fra deres fysiske butikker og har kun showrooms tilbage. Så sparer det også besværet med at sige 'det har vi ikke på lager' hele tiden.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Så spørgsmålet er nok nærmere, om der i så lille et marked, er basis for en generel butik som 4sound var.

En anden ting er, uagtet vi ikke har nogen statistik fsva. antallet, så er rigtig meget udstyr blevet meget, meget billigere.

Jeg var på jagt efter en lille mixerpult, og man kan hos Thomann købe en 12 kanals Beringer, som kan kontrolleres af en tablet, med et væld af faciliteter, til den sølle pris af 1.875kr.

En mixer med tilsvarende faciliteter ville for 40 år siden måske koste 25K eller mere.

Når priserne er blevet meget lavere, så skal der virkelig flyttes mange kasser for at redde bare en vis avance hjem.

  • 4
  • 0
Steen Persson

Så vidt jeg ved, så har HiFi klubben stadig masser af varer i butikkerne, så jeg tror ikke der er blevet til decideret showrooms.
Men i relation til artiklen, så synes jeg ofte de formår at give den service og kundeoplevelse, der gør at man gerne vil handle der (og måske give lidt mere for varen) fremfor at købe den på nettet eller f.eks. i Elgiganten.

  • 1
  • 0
Carsten Knudsen

... og i den branche hvor 4-Sound / Aage / Knud begik sig, har karakteren af varesortimentet også ændret sig meget siden 70erne (hvor jeg startede med at komme slige steder). Hvis jeg skal købe et “rigtigt” instrument bygget af træ eller messing kunne jeg ikke drømme om at købe det hos Onkel Thom - heller ikke med deres favorable retur/bytte-politik - fordi jeg vil ha’ det ex. i hånden som jeg evt. skal gå ud ad døren med. Så går jeg hellere til Woodstock eller saxofonværkstedet. Men masser af det der ryger over den virtuelle musikdisk i dag er elektronik af den ene eller anden slags, hvor håndværk og “feel” ikke har samme betydning og det bare kan ombyttes hvis det ikke virker. Her har webbutikkerne overhånden. Jeg tror at både Woodstock og sax-Henrik nok skal overleve , ikke kun i kraft af deres overlegne (uden diskussion) service men også i kraft af det de har specialiseret sig i.

  • 1
  • 0
Carsten Overgaard

Musikinstrumenter er ikke IT-udstyr. Hvem gemmer en Commodore 64 for at spille på den dagligt og vel at mærke udføre nye ting på den?

Min søn er fritidsmusiker. Han har været kunde hos 4sound. Han har købt strenge, vægophæng og en akutisk guitar i deres butik.

På det seneste har han dog købt sin elektriske guitarer privat. Brugte instrumenter, som har haft en ejer som har plejet instrumentet. Han taler om at købe en akutisk guitar brugt. Hans keyboard var meget billigt og der var defekter, men det er blevet lidt bedre.

Han har skiftet stumper (mere end strengene) på de elektriske guitarer.

Kort sagt. Der er et kæmpe brugtmarkedet af instrumenter lavet for årtier siden, som butikkerne skal kæmpe med udover konkurrenterne.

I min optik og jeg kender kun butikken i København, placeret forkert. Enten driver du et showroom eller også har du en lagerhal et sted, hvor du kan konkurrere med netbutikkerne samtidig med at du kan sælge ved døren.

En meget stor butik i Tyskland ligger hvor kragerne vender samtidig med at de sælger godt via nettet. Selv vores lokale butik ligger nu ude i et industrikvarter i Roskilde istedet for at ligge i centrum.

Det er udvikling som er synd, men det er en udvikling som ikke kan vendes i en tid hvor vi selv nede i supermarkedet render rundt og venter på at der bliver sat nedsat mærker på kødvarerne tæt på deres udløbstid, så vi har råd til at spise dem. Jeg ved savne kunne komme forbi med min søn, men som uddannet i en detail-branche som ganske som den grafiske branche for størstedelen af branchen hører fortiden til, så har vi da minderne at falde tilbage på.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere