benjamin christensen bloghoved

Respekt til Coding Pirates

Hvis vi skal være med til at sikre innovation i it-branchen, som er noget af det, vi forhåbentlig skal leve af i Danmark i fremtiden, så handler det ikke kun om at consume den lette del af it – men om at forstå den og være nysgerrig på de bagvedliggende processer. Respekt til Coding Pirates og ITB for at komme med et stærkt indspark.

I lørdags var jeg forbi mit kontor i Ørestaden , hvor der blev afholdt Code Camp for 35 børn og unge.Her fik børnene i fire timer lov til at lege med og få et indblik bag den teknologi, som de bruger hver dag - og opleve, at den kan bruges til meget mere end YouTube, Netflix og spil.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke har hørt så meget om Code Camps før, men det er et super initiativ fra Coding Pirates og ITB. Formålet med Code Camps er at give børnene lyst til at være kreative med it, og forhåbentlig så frøene til nogle innovative, kreative it-profesionelle i fremtidens Danmark. De udsendte fra Coding Pirates var dygtige formidlere af det, der ligger bagved skærmen – i øjenhøjde med deltagerne.

Indtil vi rent faktisk får programmering på skoleskemaet eller bare mere fokus på it i folkeskolen, er det fantastisk med sådanne initiativer. I lørdags fik de 35 børn lov til at prøve kræfter med webdesign, visuel programmering og Lego Mindstorms, og det var fantastisk at se, hvor opslugte og fængede de blev undervejs. Det var tydeligt, at de trivedes med at få et indblik i, hvad it kan. Og det er lige præcis noget af det, jeg tror, er helt essentielt for fremtiden – at vi får nogle kreative it-professionelle, som har en lyst til at vide, hvad den bagvedliggende infrastruktur samt problemstillinger i forhold til processor og kodning går ud på.

Vi lægger ting i skyen, vi streamer til tv´et, vi deler, vi gemmer, vi downloader – men hvis ingen ved, hvordan det hele er muligt, så er det også svært at se, hvordan den nye generation skal kunne skabe det næste Endomondo, Skype eller Facebook, samt hvad udfordringerne ved brugen af teknologi kan være.

Relateret indhold

Benjamin Christensens billede
Benjamin er Enterprise Portfolio Manager hos Dell og er vidensressource ift. Dells enterprise portefølje, samt har fokus på trends i markedet og kundernes aktuelle udfordringer. Han blogger om hvordan den it-professionelle kan fokusere på innovation og strategi.

Kommentarer (3)

Sebastian Paaske Tørholm

Jeg vil tillade mig at komme med en lille reklame her, nu hvor vi er ved emnet:

Hvis du læser dette blogindlæg, og synes, at det lyder fedt det som Coding Pirates laver, så kunne du overveje at blive frivillig. Der er en stor venteliste af børn der meget gerne vil lege med at programmere, og frivillige er meget velkomne.

Det kræver ikke mere end et par timers indsats om ugen, og jeg synes personligt det er utroligt nice at få chancen for at se børn blive hooked på programmering. (Og man behøver ikke nødvendigvis at være den skarpeste programmør; der undervises i mange forskellige ting, og ligegyldigt hvad kan vi nok godt finde noget der passer til dig!)

Der er mange afdelinger rundt omkring i landet, og nok også en nær dig. :) Hvis du er interesseret, så check "Vil du være frivillig?".

Kristoffer Rath Hansen

Som en lille tilføjelse vil jeg lige nævne at vi kan altid bruge flere frivillige - hvad enten du er folkeskolelærer, programmør eller studerende eller noget helt andet - så længe du synes at børn ikke er helt vildt irriterende, og at du er lidt interesseret i IT - så kan vi lære dig det du måske mangler.

For eksempel kan man starte med noget LEGO Mindstorm eller Scratch som begge er meget simple ting.

Du er velkommen til at skrive til kontakt@codingpirates.dk hvis du vil være frivillig.

Hvad er der så af fordele ved at være frivillig?

Du får et skide godt netværk. En af vores frivillige blev brændt af med en praktikplads. Hun skrev inde på vores forum og vi lagde det ud på Facebook og delte det. I løbet af 1 dag (!) var der ikke bare 1 praktikplads - der var flere så bl.a. en medstuderende også kunne få en.

Du får nogle rigtig hyggelige aftener hvor du hjælper børnene. Og ofte laver vi frivillige også et eller andet - det kan for eksempel være at vi er nogle stykker der går ud og drikker en øl efter et arrangement.

Og så kan du også skrive det på dit CV.

Steffen Sølling

Jeg har lavet en ny åben Facebookgruppe, Grundskolen i Danmark. Formålet med gruppen er at skabe et forum for debat om hvordan grundskoler (folkeskoler og friskoler) i Danmark kan forbedres. Linket til gruppen er https://www.facebook.com/groups/526059454237281/. Min første post kommer med et bud på hvordan IT-undervisningen i grundskolen kan forbedres. Indlægget er copy/pastet her:

De danske grundskoler (folkeskoler og friskoler) er generelt meget lidt fremme i skoene med hensyn til at få lært børnene noget relevant indenfor IT. Jeg har selv i flere år prøvet at få mit barns skole til at give noget kvalificeret IT-undervisning. Det har de i princippet syntes var en okay idé, men de har ikke haft de nødvendige faglige ressourcer. Det mener jeg nu jeg har fundet en god løsning på. Jeg skrev i dag følgende til ledelsen på mit barns skole:

"Emne: Meget billig IT-undervisning af meget høj kvalitet

Hej René og Mikkel

Da vi for nogle år siden diskuterede mit oplæg til IT-undervisning af børnene på RpR var konklusionen vel noget i retning af at det sikkert var meget relevant med en sådan undervisning, men skolen havde ikke de fornødne faglige lærerressourcer til på kort sigt at løfte opgaven. Det har jeg nu fundet en særdeles omkostningseffektiv løsning på. Og i bedste stil med at tage sin egen dog-food er løsningen en IT-løsning.

Stanford University udbyder det gratis online kursus CS101. CS står for Computer Science. Det der bliver gennemgået i kurset er nøjagtig det jeg foreslog i mit oplæg. Det er grundlæggende basal forståelse af hardware, software og netværk.

I kan finde kurset på https://lagunita.stanford.edu/…/Engi…/CS101/Summer2014/about

Jeg foreslår at børnene på et eller flere passende klassetrin i bidder får gennemførelsen af dette kursus for som lektier. Jeg tænker børnene vil kunne klare det fra 5. eller 6. klasse. Efter at have taget en bid af kurset online kan børnene tale om det i skolen og stille spørgsmål til en lærer på RpR. Det er meget nemmere for en lærer at finde svar på lidt løse spørgsmål hist og pist end selv at skulle opbygge en komplet underviningspakke. Nu har IT-udviklingen og Stanford University løftet den svære del af opgaven.

Materialet kan naturligvis også udnyttes til omkostningseffektiv opgradering af lærerne.

Hvad siger I til den ide?

Med venlig hilsen
Steffen"

Jeg foreslår andre ligesindede at I tager udgangspunkt i min tekst ovenfor og henvender jer til ledelsen på jeres børns skole for at få dem til at løfte niveauet indenfor IT-undervisningen.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer