georg strøm bloghoved

Rejsekortets ledelse er sluppet billigt

Det er ikke på grund af tekniske problemer, at Folketingets trafikudvalg nu er endt i den absurde situation, at de skal diskutere problemer, som bliver løst af mellemledere i et normalt firma, der aldrig ville drømme om at problemerne skulle helt op til et spankingmøde med bestyrelsen.

Her på Version2 har der i årevis kørt en kvalificeret diskussion om Rejsekortet. Jeg har selv skrevet flere indlæg, blandt andet om de organisatoriske problemer den 22. august:
http://www.version2.dk/blog/rejsekortets-organisatoriske-problemer-68298

Jeg har også fået i hvert fald en reaktion, som tyder på at Rejsekortet følger diskussionen. Alligevel er det først nu hvor Ekstrabladet omtaler problemerne, at der sker noget afgørende.

Det tyder på at rejsekortets ledelse og ejere ikke har fortalt politikerne om de aktuelle problemer. Normalt vil sådan en opførsel føre til at nogle direktører får omgående besked på at tømme deres skriveborde. Her prøver politikerne selv at gå ind og løse problemerne, ligesom en leder der er nødt til at rette fejlene efter en inkompetent ansat han ikke kan slippe af med.

Her er så nogle af de opgaver som mangler at blive løst, og som en kvalificeret ledelse selv vil sørge for at løse:

Få et løbende overblik over problemernes omfang, og selv offentliggøre den. Herunder hvor mange gange hver måned det er nødvendigt at foretage manuelle rettelser af oplysninger om rejser, på grund af fejl i systemet. Det må være en betydelig og voksende omkostning for Rejsekortet.

Give kunderne adgang til at se alle oplysninger der er registreret for deres rejsekort, så de ikke først skal bestille oplysningerne og Rejsekortet sende dem, før kunderne kan fortælle hvad der egentlig skal rettes. Det betyder ofte en dobbelt behandling af hver fejl.

Vise tydeligt, hvor der har været nogen inde og lave manuelle rettelser i rejseoplysninger, så kunderne kan se hvad der faktisk er registreret, og hvad der senere er ændret.

Sørge for at defekt udstyr bliver repareret hurtigt. Måske give en dusør til de kunder som opdager og rapporterer en fejl.

Få præcise regler så kunderne ved hvad de har at rette sig efter, og sørge for at kontrollørerne kender de gældende regler.

Fortælle tydeligt på deres webside hvordan systemet egentlig fungerer, så kunderne ved hvad de skal tage hensyn til.

Få fat på noget kvalificeret assistance, som kan finde ud af hvordan kunderne lettere kan huskes på at checke ud, når nu systemet er bygget som det er. Det er mit eget fagområde, så jeg ved det kan gøres bedre end med den nuværende skiltning.

Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Steen Thomassen

Der er regelmæssigt møder imellem ministren og medlemmer af trafikudvalget. Og der er mange henvendelser direkte til trafikpolitikerne, så ledelsen i Rejsekort A/S kan ikke holde noget skjult.

Kundehenvendelser håndteres af trafikselskaberne. Men der sparea i anden ende håndtering af klippekort og det er blevet synlig hvor mange henvendelser der er, når det samles i en virtuelt enhed, istedet for at det er fordelt på billetsalg ude i landet.

  • 0
  • 0
Georg Strøm Blogger

Det er rigtigt at ledelsen af Rejsekortet ikke kan holde det hele skjult. Det forbløffende er bare, at forsøget på at løse problemerne skal helt op på allerøverste niveau. Jeg er selv kommet til at tænke på om det, sammen med den skrappe tidsfrist, i grunden blot er et forspil til udskiftninger i ledelsen af Rejsekortet.

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

Det er rigtigt at ledelsen af Rejsekortet ikke kan holde det hele skjult. Det forbløffende er bare, at forsøget på at løse problemerne skal helt op på allerøverste niveau. Jeg er selv kommet til at tænke på om det, sammen med den skrappe tidsfrist, i grunden blot er et forspil til udskiftninger i ledelsen af Rejsekortet.

Hmm..

Jeg overvejer om det er udsigten til et valg efter nytår, som gør at ministeren vil 'ryste posen' så der kommer nye, hurtige,- men dyre - løsningsforeslag på bordet.

Hvis leverandørerne af disse løsningsforeslag nu også vil give et valgbidrag.....

K

  • 0
  • 1
Jarle Knudsen

Det er helt bevidst at jeg har brugt ordet kunde, da jeg skriver om en person der betalt for en ydelse.


Problemet er at passagerer IKKE er kunder hos Rejsekort A/S. Det er DBS, Movia, Metro og øvrige trafikselskaber.

Hermed:

Give passagerer adgang til at se alle oplysninger...
...
finde ud af hvordan passagere lettere kan huskes på at checke ud...

For Rejsekorts A/S kunder har nemlig fået adgang til at se alle oplysninger samt de vil helst se at alle passagerer glemmer at checke ud.

  • 6
  • 0
Michael Weber

Give kunderne adgang til at se alle oplysninger der er registreret for deres rejsekort, så de ikke først skal bestille oplysningerne og Rejsekortet sende dem, før kunderne kan fortælle hvad der egentlig skal rettes.

Altså....man har tilsyneladende adgang til oplysninger for et rejsekort, registreret i ens navn.

"Rejsekort-koks: Tina fik adgang til sin navnesøsters personlige oplysninger"
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/12/03/222624.htm

  • 2
  • 0
Kenn Nielsen

En af de få gode ting ved EU udbud er at den slags ikke kan lade sig gøre, det skal i udbud. Om der så er smarte omveje, tricks og underhpndsaftaler man kna lave skal jeg ikke gøre mig klog på.

Lidt tankespind..

Mulighed#1:
Kampagnebidrag
=> Rejsekortet skrottes ikke, men ekstraregninger for "forbedringer" accepteres ?

Mulighed#2:
Kampagnebidrag
=> Rejsekortet skrottes ikke, men ekstra funktionalitet der kun kan leveres af nuværende leverandør skal implementeres ?

Mulighed#3:
Intet (ekstra) Kampagnebidrag fra leverandørerne
=> Rejsekortet skrottes,
=> Stor ny konsulentopgave med at finde alternativer venter..
=> Hvem skal have opgaven ? (og giver de kampagnebidrag)

K

  • 0
  • 1
Finn Aarup Nielsen

"Rejsekort-koks: Tina fik adgang til sin navnesøsters personlige oplysninger"
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/12/03/222624.htm


Den historie lyder utrolig. Man kunne vel forestille sig at det var muligt hvis de to Tina'er havde valgt samme password og Aalborg-Tina kom til at skrive Københavns-Tinas brugernavn ind.

Det andet tilfælde er at der er en gevaldig bug i login-systemet på rejsekortets hjemmeside. Det fremgå ikke af DR's historie så vidt jeg kan læse om Aalborg-Tina er logget ind som Københavns-Tina eller om hun "blot" kan se Københavns-Tina information.

  • 0
  • 0
Steen Thomassen

Det er rigtigt at ledelsen af Rejsekortet ikke kan holde det hele skjult. Det forbløffende er bare, at forsøget på at løse problemerne skal helt op på allerøverste niveau. Jeg er selv kommet til at tænke på om det, sammen med den skrappe tidsfrist, i grunden blot er et forspil til udskiftninger i ledelsen af Rejsekortet.


Der er meget interesse om det både blandt medier (som her) og politikere. Og klippekorts afskaffelse i hovedstadsområdet, hvor mange medier hører til, giver mere omtale... mit bud at det stiller af løbet af februar og igen når vi kommer til juni. Når jeg ser på ledelsen, så har de faktisk leveret det de skal efter tillægsaftale 5 blev indgået i december 2010. Dog er leverandøren vel godt et år forsinket iflg. de aftalte på det tidspunkt.

  • 0
  • 0
Martin Birk

Jeg har lige udgivet en gratis, fuldautomatisk Android-app til overvågning af rejsekort. Den overvåger rejsekort's hjemmeside i baggrunden.

App'en hedder Check Check Ud.

Det er langt smartere end at skulle indtaste en destination, som de andre apps kræver. Hvor smart er det at skulle have GPS'en tændt (eller bruge upræcis netværkslokation), og hvor ofte husker man at indtaste en destination?

I min app skal man blot indtaste brugernavn og kode til rejsekort.dk, så kører overvågning hele tiden. Som udgangspunkt checkes hvert 10. minut, og der kommer en lyd, vibration og notifikation, hvis rejsekortet er checket ind. Man kan ændre lyd, vibration og check-frekvens i indstillingerne.

Link til app'en på Google Play Store:
https://play.google.com/store/apps/details?id=mabi.android.checkcheckud

Mvh.
Martin Birk

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize