Rejsekortets absurde teater

Software kan godt virke og alligevel bidrage til en helt elendig brugeroplevelse. Det er den hele og samlede brugeroplevelse, som man skal have øje for, hvis man vil lave software, som brugerne er glade for og vil betale penge for. Den indlysende selvfølgelighed kom jeg til at tænke på efter en kundeoplevelse med rejsekortet.

Her er – direkte citeret fra hjemmesiden – brugervejledningen til den standardsituation, at man får nyt betalingskort, og vil fortsætte sin tank-op-aftale på rejsekortet. Og hold nu fast. Jeg citerer: ”Forny din tank-op-aftale Vil du fortsat have en tank-op-aftale på dit rejsekort, skal du knytte tank-op-aftalen til dit nye Visa/dankort, sådan gør du: 1)Log ind på din selvbetjening med brugernavn og adgangskode.

2)Vælg tank-op-aftale og stop denne.

3)Vent minimum 24 timer og maksimum syv dage. Tag forbi en station, hvor du checker ind og derefter checker ud igen med det samme. Dette er for at registrere at tank-op aftalen skal stoppes.

4)Vent minimum 24 timer.

5)Opret en ny tank-op-aftale på selvbetjeningen med dit nye betalingskort.

6)Vent minimum 24 timer og maksimum syv dage, og tag igen forbi en station, hvor du checker ind og ud. Dette er for at registrere at du har oprettet en ny tank-op-aftale med det nye betalingskort.”

Det er ikke løgn. Se selv: www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/tank-op-aftal...

Er det absurd teater?

Softwaremæssigt er min pointe, at man ikke kan nøjes med at styre efter abstrakte User Cases eller kravsdokumenter, når man udvikler produkter. Man må ud i virkeligheden og lære af, hvordan kunderne bruger produktet. Og man må frem for alt være villig til at tage konsekvensen, når man opdager, at totaloplevelsen kører helt i grøften. Rejsekortets proces skal naturligvis ændres og ikke bare dokumenteres i en 6-trins-proces på en hjemmeside.

Desværre må rejsekortet holde for. Jeg har ellers ikke deltaget i håne-koret før nu. Måske troede jeg, at det der skulle siges, var blevet sagt. Grundlæggende synes jeg, at rejsekortet er en god idé. En idé som dog i praksis blev to-tre gange for dyr at implementere.

Forhistorien er denne: Fornylig fik jeg mit første rejsekort. Tilmeldingen gik let og smertefrit, og jeg valgte, at mit kort skal tankes op automatisk. En dejlig praktisk feature. Kortet ankom med posten kort tid efter. En tid var jeg ret tæt på at være en tilfreds rejsekortkunde. Bevares - jeg glemte at checke ud et par gange til stor irritation for mig selv. Men jeg tog selv ansvaret. Efterhånden husker jeg det da også hver gang jeg kører.

Men så opstod problemet. Mit betalingskort blev udskiftet. Det sker for alle, der har et betalingskort. Normalt modtager man så en mail fra de virksomheder, man har aftaler med, og får at vide, at de ikke længere kan hæve på kortet og man skal opdatere sine kortoplysninger. Ikke her. Jeg modtog et godt gammeldags brev, hvor der stod at jeg var i restance og snarest skulle betale de 300 kr, som min betalingsaftale indeholder. Fint nok. De låner mig pengene, tænkte jeg. Så kan jeg vel bare opdatere mine kortoplysninger - så kører det igen.

Men så nemt skulle det ikke være. Jeg gik ind på hjemmesiden og brugte en rum tid på at lede efter en mulighed for at angive mine nye kortoplysninger. Jeg er vant til at gøre det samme med f.eks. min brobizz. Men det kunne jeg simpelthen ikke finde ud af og mailede i stedet til kundeservice. Her fik jeg at vide, at det var ganske rigtigt, at jeg ikke kunne opdatere kortoplysninger på hjemmesiden. Men at jeg derimod skulle følge den helt latterlige procedure, som jeg citerede ovenfor.

Gad vide, hvad den person der beskrev den proces har tænkt? Hvor I udviklingsprocessen har man først identificeret dette scenarie, som er et alle kunder med en tank-op-aftale vil møde? Og hvem besluttede, at det ikke var noget der skulle gøres lettere?

Hvis rejsekortet havde opereret på kommercielle vilkår med et reelt alternativ, så var jeg ikke kunde længere. Mon ikke de fleste var skredet over til konkurrenten? Det er nemlig ikke nok, at softwaren virker, hvis helheden stinker!

Kommentarer (61)
Flemming Riis

-Og hvem besluttede, at det ikke var noget der skulle gøres lettere?

det lugter af en klassisk , vores pc skal være special for så er vi sikker på at vi ikke får samme fejl som brugerne.

Et gæt ville være at ingen medarbejdere har et normalt kort de betaler for

Jørgen Baltzer Thomsen

Er selv nybagt indehaver af et rejsekort og finder ideen med rejsekortet fornuftig.

I weekenden havde jeg så fornøjelsen af at skulle checke flere rejsende ind på mit rejsekort. På Christianshavn metro station lykkedes det mig ikke at finde den specielle stander der er krævet for dette. Så det blev en rejse hvor fire mennesker ikke var checket ind.
På returrejsen fra DR-byen lykkedes det, så der var ingen problemet.

Afstedkommet af blogindlægget besøgte jeg lige metroselskabets hjemmeside for at læse om flere rejsende på samme rejsekort.
https://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/check...

Her skriver de godt nok at der findes 2 typer check-ind standere og så kommer det geniale... "Der er ikke check ind ekstra-kortlæsere i busser - her skal du bede buschaufføren om hjælp, hvis du skal have andre med på dit rejsekort."
Hvorfor skal chaufføren belemres med dette? Vedkommende bør vel bruge tiden på at køre bussen i forsøget på at overholde køreplanen.

Beslutningen om at have forskellige typer check-ind stander kan da kun være et ønske om besparelser på hardware, grundet den sandsynligvis marginalt billigere 'simple' check-ind stander

Flemming Sørensen

Ja, det mente direktøren for Nordjyllands Trafikselskab for et år siden, da der var en eksplosiv stigning i antallet af nordjyske rejsekort-brugere.
Det er nu heller ikke så underligt, at det bliver en succes, når man afskaffer klippekortet, og folk derfor kan vælge mellem rejsekortet, eller pisse dyre kontantbilletter. At det først blev en succes i forbindelse med afskaffelsen af klippekortet, og ikke før, ville nok få de fleste til at tænke lidt, men ikke hos NT.

Casper Bang

Jeg plejer dog bare at ringe ind, fordi DSB truer med bål og brand i de efterfølgende girokort ("betal inden 8 dage, eller dit kort kan bliver lukket").

Over tlf. kan der associeres et nyt dankort, men du skal dog stadig foretage en rejse inden for 7 dage.

Rasmus Iversen

Nu har jeg heldigvis selv formået at styre uden om Rejsekortet indtil videre, men jeg har en god ven, der er blevet tildelt en rolle i farcen.

Min ven pendler fra Falster til København hver dag med sit rejsekort - frem og tilbage. Det er ca. 400 rejser om året (hertil kommer de øvrige ture, der foretages i andre sammenhænge), og det er en væsentlig udgift. Heldigvis har han gennem de mange penge det koster ham formået at optjene en rabat, der gør at budgettet kan holde til det.

Desværre er det ifølge Rejsekortet A/S selv sådan, at 2 % af alle rejser ikke afsluttes med korrekt check-ud. Min ven kan således forvente at glemme check ud 8 gange om året. Selv hvis han er dobbelt så god til at huske det som gennemsnittet, ligger han stadig over den magiske grænse på 3 forglemmelser, der udløser straf. Og det er faktisk hvad der er sket for ham.

Hans Rejsekort er blevet spærret i et år, og der er ifølge supporten intet at gøre. Han mister sin optjente rabat, står uden dén mulighed for at betale sin pendlen, og Rejsekortet skiller sig af med en kunde i et helt kalenderår.

Hvem er det lige, der vinder ved et system, hvor de trofaste kunder kan forvente at blive smidt på porten, hver gang de bliver lukket ind i varmen igen?

Henning Hansen

Det hele har været beskrevet før - men lad os bare blive ved i håb om, at der er nogen, der gør noget ;-)

Den beskrevne procedure er ganske rigtigt elendig, og man har ikke gjort sig nogen som helst ulejlighed med at forestille sig, hvilken oplevelse det er for brugerne. Det er ikke dem, det er lavet for.

Hvad der også overses i debatten, er at "og tag igen forbi en station" slet ikke er en option for mange af de kunder, som bor i Nordjylland og kun har busser i området. Og her ER klippekortet altså afskaffet!!!

Johnny Rose Larsen

Jeg ville tage fat i supporten igen da de sagtens kan ophæve en sådan spærring. Hvis det ikke hjælper så gå til direktøren. Spærringen er ikke automatisk, ifølge deres oplysninger på hjemmesiden. Og de må kunne se at der er et stor antal rejser uden problemer.

"Bliver mit kort spærret efter 3 glemte check ud?Nej - dit kort bliver ikke automatisk spærret ved 3 glemte check ud, men hvis et kort bliver misbrugt, er der mulighed for, at Rejsekort A/S kan spærre kortet.Spærring sker ikke automatisk, da der skal være tegn på et misbrug, f.eks. hvis du flere gange rejser på tværs af landet og ikke checker ud, så forudbetalingen ikke dækker rejsens pris. Inden et kort bliver spærret, vil kunder med rejsekort personlig og rejsekort flex modtage 2 skriftlige advarsler og ofte også flere servicemails om manglende check ud."

Shawn Blue

Når det kommer til offentlig transport, så kræver det "nosser" at forholde sig fornuftigt til debatten. Hvad er i samfundets interesse? Kig på Toronto i Canada. Der fandt de, at det var billigst for alle, at de offentlige transportmuligheder var gratis. Prøv at forestille Jer, hvad vi kunne spare, hvis man ikke skulle bruge energi på at tjekke om alle havde betalt korrekt!

Tom Nielsen

Et andet problem jeg personligt finder problematisk, er brugervenligheden i forbindelse med at medtage ekstra personer på sit rejsekort. Check ind standeren hedder "Ekstra", hvorfor man kan få forståelsen, at de personer man tilføjer her, er eksklusiv en selv, og ikke det totale antal rejsende på kortet.

Jeg har ikke lyst til at betale for en person mere end jeg behøver, og selv om jeg kan ræsonnere mig frem til det mest sandsynlige, er det ikke umiddelbart indlysende.

Generelt er der rigtig mange særsituationer, hvor man ikke umiddelbart kan gennemskue hvordan rejsekortet opfører sig, eller hvordan man skal håndtere en speciel, men stadig almindelig, rejsesituation. I hvert fald ikke uden at finde frem til, læse og fortolke deres vejledninger. Dette er ret ærgeligt, da særsituationerne ofte opstår på farten, hvor det ikke er muligt at gennemlæse vejledninger mv..

Mogens Hansen

Jeg plejer dog bare at ringe ind, fordi DSB truer med bål og brand i de efterfølgende girokort ("betal inden 8 dage, eller dit kort kan bliver lukket").
Over tlf. kan der associeres et nyt dankort, men du skal dog stadig foretage en rejse inden for 7 dage.


Hvis du ringer ind, forlanger de at få din CVC kode over telefonen. I samme sekund du giver dem den, har du fraskrevet dig enhver ret til erstatning, hvis den der sidder i den anden ende misbruger dine kortoplysninger (hun sidder også med din adresse og cpr nummer). Samtidig har du givet din bank en undskyldning for at ophæve samtlige aftaler pga. mislighold af dit kundeforhold.
Så "nemmere", ... tja

Thomas Larsen

Hans Rejsekort er blevet spærret i et år, og der er ifølge supporten intet at gøre. Han mister sin optjente rabat, står uden dén mulighed for at betale sin pendlen, og Rejsekortet skiller sig af med en kunde i et helt kalenderår.

Hvem er det lige, der vinder ved et system, hvor de trofaste kunder kan forvente at blive smidt på porten, hver gang de bliver lukket ind i varmen igen?

Det er meget godt Rasmus men Jørgen Baltzer finder idéen med rejsekortets checkin og checkout "fornuftigt" og Bent Jensen synes "grundlæggende at rejsekortet er en god idé".

De kan godt se bort fra at der registreres en masse data om deres rejsevaner som en tilfældig medarbejder kan sælge til Se & Hør hvis man ellers er kendt nok.

De kan også godt se bort fra at de i gennemsnit får dummebøder for at glemme at checke in to procent af tiden.

Så det må jo være din ven fra Falster som ikke har fattet at det lissom bare er enormt bekvemt at man ikke skal sætte sig ind i zonesystemet men bare kan checke in og checke out hvis man altså ikke lige glemmer det.

For ikke at tale om alle de rejsekortbrugere der stopper op foran standeren i myldretiden på Nørreport med det resultat at de 10 passagerer bag dem laver et harmonikasammenstød og forhindrer metroen i at lukke dørene fordi de ikke kommer ud til tiden.

Og det er virkelig blevet en fornøjelse at køre med bus og s-tog med alle de bip og blop fra rejsekortstanderen i bussen hver eneste gang den stopper og sætter passagerer af eller tager dem med. Og nå ja i toget får man konstant at vide at man skal huske at checke out.

Ja rejsekortet er virkelig en god idé, Bent og Jørgen!

Niels Dybdahl

Forklaringen på den komplicerede fremgangsmåde er jo nok at de glemte at skrive i kravspecifikationen at man skulle kunne skifte betalingskort. Efterfølgende har man så fundet ud af at der er en workaround idet man faktisk har specificeret at betalingskort skal kunne afmeldes og tilmeldes og begge dele kræver at kortet får det at vide.
Hele denne problemstilling har før været omtalt i Ingeniøren og firmaet bag har lovet at funktionen bliver implementeret i år.
MEN rejsekortet har jo været i "test" på Vestsjælland for mange år siden. Her må man da have opdaget problemet. At det ikke er rettet for længe siden, tyder på at de er løbet tør for penge til at betale for ændringer. (det er vist også et meget dyrt selskab de har fundet til at udvikle softwaren).
Andre åbenlyse fejlrettelser (integration med månedskort, automatisk optankning for personlige rejsekort til folk under 18, mulighed for skift af barn/voksenkorttype over internettet etc) må vi jo nok så vente endnu længere på.

Niels Dybdahl

Hvis du ringer ind, forlanger de at få din CVC kode over telefonen. I samme sekund du giver dem den, har du fraskrevet dig enhver ret til erstatning

CVC koden har man da sendt til en milliard forskellige firmaer over hele verden. Den er da ikke mere hemmelig end kortnummeret.
Jeg har i det hele taget ikke forstået ideen med CVC koden eller med den ekstra kode man kan få fra "verified by Visa". Begge koder giver man jo til alle mulige hele tiden.

Thomas Rasmussen

Mener at CVC koden blev indført som en ekstra sikkerhed (inden Verified by Visa blev "opfundet"). Ideen med CVC koden mener jeg derfor er at indføre noget som du ikke kan vide selvom du har taget en carbon-copy af kortet (som man gjorde med helt gamle fluesmækkere). Der var også et tidspunkt hvor elektroniske fluesmækkere skrev kortnummer + udløbsdato på bon'en, og dermed kunne man med den info misbruge et kort. CVC koden skulle man derfor være fysisk i besiddelse af da den vist ikke står i magnetstriben.

David Rechnagel Udsen

Jeg har i det hele taget ikke forstået ideen med CVC koden eller med den ekstra kode man kan få fra "verified by Visa". Begge koder giver man jo til alle mulige hele tiden.

Kortnumre er bare et identifikationsnummer. De er i sig selv ikke hemmelig information (tænk cpr-nummer). Oprindeligt mente man at kombination med et kortnummer og en udløbsdato var sikkert nok, da udløbsdatoen kun stod på kortet.[0] Men det viste sig at mange kvittering i supermarkeder skrev ens kortnummer på sedlen. Alt en tyv skulle gøre var at gætte udløbsdatoen, hvilket ikke var særligt svært.

Så indførte man CVC-numre som en ekstra sikkerhed.[0] Disse numre må - efter reglerne i hvert fald - ikke gemmes hos ens udbydere. Det kræver jo særlig tilladelse (som koster mange penge!) at kunne få lov at betale med kreditkort på en netbutik.

[0] Husk på! Det er jo nemt at vide hvis ens fysiske kreditkort er stjålet, så ringer man til sin bank og får det lukket.

Kristian Elmholt Bak

Jeg benytter kun rejsekortet til mindre ture - f.eks. Aarhus-Aalborg eller Randers-Aarhus.

Og eftersom det kun er mig, der rejser på mit kort har jeg heller ikke haft fornøjelsen af, at skulle finde den specielle stander til at checke flere personer ind på ét rejsekort.

Desuden har jeg i en alder af snart 27 år kun udskiftet mit VISA kort én gang, og har derfor mit 2. VISA kort i brug lige pt. Det betyder jo, at jeg heller ikke haft fornøjelsen af at skulle igennem Rejsekorte-teatret, som beskrevet i dette blogindlæg.

Så med mine krav, har jeg kun haft en god oplevelse med Rejsekortet - og nogle gange en haft "opture" efter checkud, når jeg så at prisen på min rejse blev sat ned med 20-30%, når det har været uden for myldretiden.

Rasmus Iversen

@Peter Kyllesbeck: Jeg ved ikke hvorfor han har valgt et Rejsekort, og det er for så vidt også ganske lige meget - han kunne have boet i Hvidovre, og historien havde været den samme. Antallet af rejser bliver meget let så højt, at man må forvente at blive smidt ud af klubben på årlig basis - eller det vil så sige to-årig basis, da man jo er udelukket et år ad gangen.

Thomas Alexander Frederiksen

Så med mine krav, har jeg kun haft en god oplevelse med Rejsekortet - og nogle gange en haft "opture" efter checkud, når jeg så at prisen på min rejse blev sat ned med 20-30%, når det har været uden for myldretiden.

Så for dig er det altså en feature at du ikke på nogen som helst pålidelig måde kan forudberegne prisen på en rejse?

Personligt foretrækker jeg at vide den slags på forhånd, men sådan er vi jo så forskellige...

Nicolai Lundgaard

Når det kommer til offentlig transport, så kræver det "nosser" at forholde sig fornuftigt til debatten. Hvad er i samfundets interesse? Kig på Toronto i Canada. Der fandt de, at det var billigst for alle, at de offentlige transportmuligheder var gratis. Prøv at forestille Jer, hvad vi kunne spare, hvis man ikke skulle bruge energi på at tjekke om alle havde betalt korrekt!

Der er ikke noget som er "gratis". Det du mener er at det offentlige transportsystem skal financieres over skatten for at spare udgifter til billetering etc. Du glemmer så at retfærdiggøre hvorfor dem som ikke bruger offentlig transport skal være med til at betale.

Gert Madsen

Der er vist ingen offentlig transport, som kører uden tilskud, så det er ikke det det handler om.
Men der har tidligere været kommuner, hvor busserne er gratis, fordi man har beregnet at administrationen af billeterne er dyrere end billetindtægterne.

Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

Men man skal selvfølgelig kun kræve billetter, hvis det giver et nettobidrag til transporten.
Og med de stærkt øgede omkostninger som følge af rejsekortet, så kan der nemt være mange flere steder hvor billettering ikke giver mening.

Johannes Aagaard

Det er lige præcis korrekt, at man hos rejsekortet tilbage i 2003 ikke tog højde for kundernes skifte af betalingskort i forhold til kravsspecifikationen - http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2271756.ece

Interessant er det i øvrigt bemærke (af ovennævnte link), at direktøren i rejsekortet, Bjørn Wahlsten, ud over at love en ændring om et halv år også fastholder at man alligevel skal en tur på stationen, da ens data ligger på rejsekortet.

Glædeligt er det dog at høre, at Casper Bang med Android-app'en "Rejsekort Scanner" har indledt en samarbejde med Rejsekortet http://blog.bangbits.com/2014/04/rejsekort-scanner-i-samarbejde-med.html

Peter Kyllesbeck

Glædeligt er det dog at høre, at Casper Bang med Android-app'en "Rejsekort Scanner" har indledt en samarbejde med Rejsekortet http://blog.bangbits.com/2014/04/rejsekort-scanner-i-samarbejde-med.html


Det ændrer dog ikke på, at informationen skal skrives på kortet af en check-ind/-ud-stander (kan jo også gøres i en bus, selv om det nok ville få chaufføren til at studse, når man tager en hurtig tur gennem bussen, inden den kører fra stoppestedet ;-) )
Caspers app kan jo kun læse (heldigvis).

Eskild Nielsen

Ikke helt for pendler man meget, kan Rejsekortet ikke betale sig. Rejsekortet er det nye klippekort og ikke et periodekort.


Der kunne også findes eksempler med klippekortet, hvor det ikke kunne betale sig at bruge pendlerkort - fx Ballerup <-> Høje Taastrup klares på 3 zoners klippekort, men da pendlerkortet tæller absolutte zoner i stedet for klippekortets relative zoner, så skal man bruge 6 zoners pendlerkort. Det betød dengang det var aktuelt for mig, at klippekort var billigst

Birger Kagan

BroBizz'erne kan yderst enkelt få ændret det tilhørende betalingskort. Mon ikke man kunne luske algoritmen ud af A/S Storebælt med lidt slesk tale og billig portvin?

Jeg kan selvfølgelig godt indse, at når rejsekortet er indrettet således at selve kortet skal kende det underliggende betalingskort til en "tank-op-aftale", har man (unødigt??) besværliggjort tingene da man nu er afhængig af at kunne kommunikere med den enkelte kundes rejsekort - men det er vel i bund og grund overflødigt?

Jørgen Baltzer Thomsen

De kan godt se bort fra at der registreres en masse data om deres rejsevaner som en tilfældig medarbejder kan sælge til Se & Hør hvis man ellers er kendt nok.

De kan også godt se bort fra at de i gennemsnit får dummebøder for at glemme at checke in to procent af tiden.

Så det må jo være din ven fra Falster som ikke har fattet at det lissom bare er enormt bekvemt at man ikke skal sætte sig ind i zonesystemet men bare kan checke in og checke out hvis man altså ikke lige glemmer det.

For ikke at tale om alle de rejsekortbrugere der stopper op foran standeren i myldretiden på Nørreport med det resultat at de 10 passagerer bag dem laver et harmonikasammenstød og forhindrer metroen i at lukke dørene fordi de ikke kommer ud til tiden.

Og det er virkelig blevet en fornøjelse at køre med bus og s-tog med alle de bip og blop fra rejsekortstanderen i bussen hver eneste gang den stopper og sætter passagerer af eller tager dem med. Og nå ja i toget får man konstant at vide at man skal huske at checke out.

Ja rejsekortet er virkelig en god idé, Bent og Jørgen!

Jeg kan se at Thomas Larsen tager mig til indtægt for en masse påstande, hvoraf de fleste virker overdramatiserende

  • Hvis man er bange for at se sine rejsevaner på forsiden af se&hør er der muligheden for at vælge Rejsekort Anonymt Så rejser man næsten inkognito, James Bond :-)

  • Og rigtigt, jeg vælger helt at se bort fra dummebøder og forglemmelser omkring check ind/ud.. sådan set mest fordi det er min fejl og derfor mit problem.

  • At standerne på Nørreport måske burde være placeret anderledes er da en rimelig pointe. Heldigvis kan et sådan problem løses helt lavpraktisk uden brug af kompliceret software.. bare flyt dem.
    Det er også muligt at bruge standere lidt længere væk perronen. Der er også bilister der lægger sig i miderste spor på motorvejen, til trods for at der plads i højre side.

  • Og så bip-blopper standerene siger du. Jamen hvor træls, virkelig irriterende. Det ødelægger jo fuldstændigt oplevelsen ved at lytte til fløjtekoncerten der spilles, hver gang dørene i s-toget lukkes.
    Din phonofobi må gå i overload når du forlader nørreport og kommer op i gadeplan. Der har man valgt at montere små bip-bippere ved alle fodgængerovergange bare for at imødekomme nogle svagtseende mennesker... hey vent, kan det være samme tankegang der ligger bag blip-blop på rejsekortstanderne? (jeg ved det ikke, men det er da et godt bud)

  • Der kan helt sikkert gives berettiget kritik af rejsekortet. Det er bare ikke lykkedes for dig. Og nej, det var ikke en opfordring til et nyt forsøg idet jeg ikke ser det som min opgave at stå på mål for rejsekortet, jeg vil bare give dig ret i din sidste bemærkning.
    Rejsekortet er en fin ide.

Christian Schmidt

Eller de kunne spørge hos Oyster i London. Ikke noget med at lukke for optankning først. Her kan man umiddelbart ændre kreditkortet på hjemmesiden. Inden 8 dage skal man så checke kortet ind for at aktivere.


Jeg forstår ikke denne praksis, som både bruges af Rejsekort og åbenbart også Oyster Card.

Jeg ved, at det er lagret i rejsekortet, at der er oprettet en automatisk tank-op-aftale på kortet. Det er relevant i visse forbindelser, når saldoen nærmer sig 0. Fint nok.

Men hvorfor skal skifte fra ét betalingskort til et andet registreres på rejsekortet? Betalingskortnummeret er vel (forhåbentlig) ikke registreret på rejsekortet.

Kristian Elmholt Bak

Så for dig er det altså en feature at du ikke på nogen som helst pålidelig måde kan forudberegne prisen på en rejse?

Personligt foretrækker jeg at vide den slags på forhånd, men sådan er vi jo så forskellige...

Helt klart - det kunne da være en "nice to have" feature. Men nu kender jeg billetprisen på de to rejser i forvejen, så jeg tænker mest på, hvad min rejse nok burde koste. For den kommer vel ikke til at koste mere end, hvad en billet koster?

Hvis jeg skulle rejse til f.eks. KBH, ville jeg benytte deres beregner inden jeg skulle afsted.

Desuden - hvis der bliver udviklet en app, som giver mulighed for at beregne pris etc., sætter jeg heller ikke næsen op for, at den bliver udviklet til Windows Phone. Ligesom så mange andre...

Peter Kyllesbeck
Michael Johansen

"selv om det nok ville få chaufføren til at studse, når man tager en hurtig tur gennem bussen"

Hvorfor spilde din egen, passagerernes og chaufførens tid på at vade gennem bussen, når du nemt kan tjekke ud ved fordørene?

Det er bare at åbne munden og bede chaufføren stille standeren om. Det er 3 tryk på hans skærm og 1.5 sekunder af alles tid.

Michael Johansen

Det skal chaufføren "belemres med" fordi, det er chaufførens opgave, ud over at køre bussen, også at sælge billetter og at billettere.

Ville du synes, det var vild fedt, at alle dine medrejsende foran dig i køen skulle tjekke ekstra ind - og alle stod, og fumlede med funktionen i det uendelige? Og alligevel ville ende med at spørge chaufføren om hjælp?

Chaufføren er uddannet til det, og kan/skal kunne tjekket ekstra ind for dig på et øjeblik.

Bussen har en, oftest stram, køreplan, og vi vil altså gerne frem til tiden - bare så nogenlunde.

Michael Johansen

... en udpræget manglende forståelse for, eller vilje til at ville forstå, hvad rejsekortet er for en størrelse.

Min kommentar om, at chaufføren blot kan stille standeren ved indgangen om til chek-ud har fået 3 (TRE) nedadvendte tommelfingre!

Min kommentar m.h.t chaufførens arbejde og uddannelse, har fået en enkelt nedadvendt!

Jeg er fast rejsekort-bruger! Og jeg er buschauffør! Jeg ved, hvad jeg taler om! Hvordan kan man give (oven i købet positiv) fakta nedadvendte tommelfingre?

Rejsekortets største fjende er bagstræberiske modstandere af anvendt teknologi.

Hvis I bagstræbere viste hvor mange gange om dagen, en buschauffør og ditto passagerer spilder (rigtig meget) tid på de forbandede klippekort ikke kan gå i maskinen, fordi brugeren har bøjet det, bidt i det, pisset(!) på det i en brandet, vender det forkert(!), har beskadiget magnetstriben eller på anden måde gjort det ubrugeligt - for slet ikke at tale om den meget udbredte svindel i form af forfalskede klippekort!

Og den deraf følgende uvægerlige diskussion med chaufføren om hvorvidt vedkommende alligevel kan komme med, om chaufføren ikke bare kan klippe (og nej - det kan vi ikke), at en billet er alt for dyr, og at chaufføren derfor er en idiot.

Rejsekortet er ikke fejlfrit; men sammenlignet med klippekortet, som er hvad, rejsekortet erstatter(!), er det et gigantisk skridt fremad!

Og langt de fleste fejl ligger hos brugeren (og, indrømmet, hos kolleger, der ikke forstår, hvad deres job indebære).

Hvis I mener, rejsekortet er så fyldt med fejl, så køb en billet eller et månedskort i stedet!

Michael Johansen

I Sverige er en del færger til små øer gratis at benytte. De er simpelthen en del af vejsystemet. Så det.

På trods af at transportvejen er pænt over 1000 kilometer, er mælkepriserne i Sverige også de samme i ko-landet Skåne som i rensdyr-landet Norrbotten.

Lige som med de "gratis" færger betyder det, at nogen betaler for andres forbrug. Det kaldes socialisme.

Gratis færger findes ikke!

Gert Madsen

Lige som med de "gratis" færger betyder det, at nogen betaler for andres forbrug. Det kaldes socialisme.


Ja, og det gennemsyrer hele den offentlige transport.
Selv de mest benyttede trafikselskaber får overført skattepenge for at løbe rundt.

Det springende punkt er, om billetterne kan dække omkostningerne ved billetsystemet i sig selv. Et punkt der har flyttet sig en del, eftersom Rejsekortet er noget dyrere end det klippekort som det afløser.

Log ind eller Opret konto for at kommentere