Rejsekortet sutter stadig

Til de af jer der overvejer rejsekortet, er her et lille bestiarium fra mine to rejsekort:

19-05-2011  07:37   Stenlille st.   07:41   Afventer oplysninger om rejse   -18,00 kr.  
    Afventer oplysninger om rejse.          -12,50 kr.

Nu betaler man også for at rejsekortet venter på at man rejser...

26-06-2011  10:20   Not localised   10:20   Afventer oplysninger om rejse   0,00 kr.  
    Afventer oplysninger om rejse.          0,00 kr.  
    Afventer oplysninger om rejse.          -25,00 kr.

Guderne må vide hvad der foregår her og hvad man betaler for...

11-07-2011  13:55   CSC tPurse management (Danish)      Slagelse st.    0,00 kr. 

Hvor så end det stoppested lige ligger...

28-07-2011  13:12   Slagelse st.    14:08   Afventer oplysninger om rejse   -58,80 kr.  
    Afventer oplysninger om rejse.          -50,00 kr.

Her betaler man for rejsen, som de ikke ved hvorhen går og dertil en dummebøde...

Jeg har også modtaget et par refusioner uden nogen forklarende tekst, reference eller endog blot en dato for hvad de vedrører og de fremgår ikke noget sted af rejsekortets oversigt på hjemmesiden.

Det her er mere uigennemskueligt end TDC's telefonregninger...

phk

Kommentarer (19)
Brian Jacobsen

En ting er ovenstående rod fra Rejsekortet, men kan det nogensinde overholde Markedsføringslovens §13?
I følge den skal kunden på forhånd have oplyst prisen. Jeg har ikke selv brugt Rejsekortet, men jeg har svært ved at se hvor jeg som kunde kan se prisen på varen inden jeg køber den (at man så heller ikke kan se prisen efter man har købt varen gør det bare meget værre).

Fra http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforings...

"§ 13. Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter. Afgifter eller omkostninger, som den erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos forbrugerne, er ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling, finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse ved erhvervsmæssigt udbud af tjenesteydelser til forbrugerne fra fast forretningssted, samt når tjenesteydelsen udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling. Hvor det ikke er muligt at oplyse den samlede pris for tjenesteydelsen, skal grundlaget for beregningen af prisen oplyses, såfremt dette vil gøre det muligt for forbrugerne selv at beregne den endelige pris. Er det på grund af mængden af udbudte tjenesteydelser ikke muligt at angive prisen eller beregningsgrundlaget for dem alle, skal prisen eller beregningsgrundlaget anføres for et relevant og repræsentativt udvalg.
Stk. 3. ..."

//staniolshat=on

Jeg forstår ikke rigtigt at det kan være nødvendigt for Rejsekortet at kende mit navn og adresse. For os der faktisk bruger det offentlig betyder det at i en nær fremtid ligger alle oplysninger om vores færden i en database hos Rejsekortet.
Det næste bliver at tvangsindføre GPS overvågning i alle biler (med begrundelsen at bilen kan oplyse sin position ved en ulykke) og så kan ingen dansker længere bevæge sig rundt uden at det bliver registreret i en database. Orwell var en fantasiløs amatør :-)

//staniolshat=off

Jan Gundtofte-Bruun

Guderne skal vide at systemet da også er oppe imod hårde betingelser. Ved en her unavngiven station overværede jeg to unge mennesker der morede med at vifte et eller andet kort foran en (i øvrigt tildækket) stander, som pligtskyldigt prøvede at følge med:

"Check ind."

"Check ind."

"(ihærdigt vifteri) Tjtjtjtjt-check ind."

"Check ud."

"Check ind."

"Check ind."

"Check."

"Check ind."

"Check."

Det er ikke godt at vide om sytemet endte med at checke dem ind eller ud, eller hvad der kommer til at stå på sådan en rejseoversigt! Men de kom da med toget ...

Selv er jeg fortsat meget glad for mit månedskort.

Steen Thomassen

@Brian
Markedsføringsloven er vel overholdt, ved de har takstblade og prisberegner på nettet. Men de er meget internet-fikseret.. Og anonyme kort kan købes på desværre pt. kun på få steder. Og de bruger cpr-nummer til udbetaling af beløb ved fejl. (Men de beløb burde tilbage føres til kortet). Og de skal også overholde Hvidvaskningsloven..

@Lars
Jeg har se en bekendt tjekke ind med JoJo-kort i Malmø - der blev printet et papirbillet for hele rejsen efter kortet skulle skannes 3 gange og indtastes inden det punkt! Vi kan nøjes scanne kortet mindste et par gange.. det er noget bedre med rejsekortet.

Men det at få ordentlige oplysninger om rejserne er et must. Også når der går et eller andet galt med udregning, hvor der skal rettes.

Jesper Lund
Lars Wagner Hansen

@Jan Gundtofte-Bruun
Hvis man vifter et rejsekort foran en stander, får man blot en "bong", som tegn på at man har checket ind eller checket ud.

"Check ind/Check ud" beskeden kommer når man vifter noget som helst andet foran standeren, f.eks. dine hænder, og de er til brug for svagtseende, så de er klar over om det er en check ind eller en check ud stander de står ved.

De to unger har altså ikek formpet at checke ind eller ud, ej heller at fodre systemet med ubrugelige data.

Brian Jacobsen

Tilsyneladende læser EU Version2 :-)

De har i hvertfald vedtaget at indføre et system til biler, der selv kan ringe 112 i tilfælde af en ulykke, se http://www.comon.dk/art/166616?a=rss&i=0.

// staniolshat=on
Systemet kan naturligvis ikke bruges til overvågning. Lidt ligesom børnepornofilter ikke kan bruges til blokere musik/medicin/osv sites. Og antiterrorlovgivningen ikke kan bruges mod rockere/kriminelle generelt.
// staniolshat=off

På den positive side vil systemet helt givet redde mange, dels ved at der overhovedet bliver foretaget et nødopkald og dels ved at kunne opgive en meget præcis lokation. Kommer snart til en bil nær dig.

Poul-Henning Kamp Blogger

Christian, Nu bør du efterhånden være klar over at jeg vælger mine ord med omhu.

Dem der bliver reddet af sådanne systemer i USA er dem der laver single-ulykker på øde vejstrækninger.

I langt overvejende grad vil det sige folk der er stangfulde, folk der er på narko, folk kørte alt for stærkt og/eller vildt og folk der snakkede mobiltelefon, arbejdede på deres laptop, eller skrev solgte forsikringer, istedet for at køre bil.

Et meget lille fåtal af de heldige var folk der havde hvad jeg vil kalde "legitime uheld", hvor f.eks veje, træer eller katastrofale fejl på bilen var årsag til uheldet.

Dem der får et medicinsk problem undervejs, hjerteanfald, hjerneblødning eller insulinchock, har ikke væsentlig bedre fremtidsudsigter med systemet end uden.

I nogle enkelte tilfælde har folk der er faret vild fordi de drejde ind af en skovhuggervej været istand til at påkalde sig hjælp den vej.

Systemerne redder stort set ingen liv i noget der bare lugter lidt af normalt traffikerede situationer, der ser andre billister hvad der sker og griber ind langt hurtigere end en ambulance kan nå frem under nogen omstændigheder.

Christian Schmidt

Det næste bliver at tvangsindføre GPS overvågning i alle biler (med begrundelsen at bilen kan oplyse sin position ved en ulykke)


... eller roadpricing (som alternativ til en betalingsring).

Jeg antager, at den måske kommende betalingsring også vil være baseret på et brobizz-lignende system, hvor man holder øje med, hvem der passerer hvornår.

Men cyklister og fodgængere burde fortsat kunne snige sig rundt, uden at der blive holdt øje med dem (så længe de holder sig fra Strøget og andre videoovervågede steder).

Log ind eller Opret konto for at kommentere