Rejsekortet og datakvalitet

Enhver med en database ved at datakvalitet ikke er noget man skal spøge med, det kræver blod sved og tårer.

Her er et entry fra mit ene Rejsekort:

Illustration: Privatfoto

Jeg har kun fundet et sted hvor man kan finde en lokalitet ved navn "Hovedgaden v/Fredensvej": Rejseplanen.dk, der giver følgende forslag til hvorledes man kommer dertil fra Stenlille Station en tirsdag morgen:

Jeg ved ikke hvordan det præcis virker i bussen, men vi kan nok godt udelukke at det er GPS baseret, med mindre Stan Stabajs kører for Movia.

Noget tyder på at chafføren skal trykke på nogle knapper og at de ikke er gode til det.

Hvis vi ser bort fra de data records der vedrører kortets oprettelse og "optankning", er der 22 records på dette kort, de fordeler sig således:

1 stk DSB togrejse der er korrekt

9 stk busrejser der er korrekte

6 stk "Afventer oplysninger om rejse. 0,00 kr."

3 stk busrejser der har "Afventer oplysninger om rejse." som destination og en sandsynlig prissættelse.

2 linier vedr. en busrejse hvor bussen har registeret forkert startstation hvilket åbenbart på en og anden måde resulterer i en dummebøde på 50kr når kortet bruges næste gang om eftermiddagen.

1 stk overlyds transport udenfor køreplanen, til 12.50 kr.

Det oprindelige koncept for rejsekortet var at man betalte luftlinie-pris, med to nødvendige "choke-points" ved Storebælt og Lillebælt.

På et eller andet tidspunkt besluttede nogen i en eller anden bestyrelse at gøre noget andet og resultatet har vi så idag.

Advarede nogen dem om at datakvalitet ville blive et mareridt ?

Har Rejsekortet som en del af deres 1960-agtige batch-processing at kigge efter om der er clusters af dummebøder der kunne tyde på at chafføren har dummet sig i en bus en tidlig tirsdag morgen ?

Foreløbig har jeg ikke fået svar på nogen af de emails jeg har sendt til "kundeservice@rejsekort.dk".

(Opdatering: En venlig dame fra Rejsekortet ringede netop nu til mig med svar på den email jeg sendte dem for en måned siden.)

Nu sender jeg en til, hvor jeg protesterer de to fejlbehæftede transaktioner: Enten beviser de deres data er korrekte, eller også får jeg mine penge igen.

Og overvej så lige hvorledes din gamle moster fra Kalundborg holder rede på sit rejsekort...

phk

Kommentarer (53)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Morten Jensen

Det skal nok blive rigtig morsomt at se rejsekortet begynde at rulle sig ud. Jeg er spændt på hvor længe der går, før det automatisk bliver udråbt til at være en stor succes, som f.eks. NemID.

Tak skæbne, at jeg bor i Jylland og har egen bil :)

@PHK: Har du en idé om hvor mange folk der ejer et rejsekort i dag?

  • 0
  • 0
#2 Jesper Lund

Check ind (måske) og ud (måske), og om et par måneder ved du hvad rejsen har kostet. Husk at medbringe en statsautoriseret revisor som kan attestere dine faktiske rejseforløb.

Det kan ikke vare længe inden det system bliver skrottet og vi får de gode gamle klippekort tilbage.

Personligt har jeg aldrig brudt mig om betalingssystemer hvor jeg ikke på forhånd kan se hvor meget jeg betaler.

  • 0
  • 0
#3 Bjarke Kringelhede

Imorges da jeg skulle med toget, virkede "check-in" automaten ikke og jeg måtte ringe ind for at melde fejl, før jeg kunne stige på toget. Ellers ville jeg jo få bøde for ikke at have gyldig rejsehjemmel.

Dette er nu sket 2 gange inden for en måned. Heldigvis er mit stoppested ikke det mest befærdede.

  • 0
  • 0
#4 Jesper Lund

@PHK: Har du en idé om hvor mange folk der ejer et rejsekort i dag?

Se eventuelt side 2 i denne her-går-det-fantastisk-godt præsentation fra rejsekortselskabet til Trafikudvalget http://www.ft.dk/samling/20101/aktstykke/aktstk.105/pgf/28/spm/1/svar/79...

Side 11 i præsentationen er også ret interessant. Som bekendt er der to store regioner som er så fornuftige at de ikke vil være med til dette cirkus (hovedstaden er desværre ikke en af dem).

Hvad gør man så hos rejsekortselskabet? Jo, man laver budgetterne ud fra en antagelse om at de alligevel tilslutter sig rejsekortet fra 2014.

På den måde er der lagt pres på Folketinget: lav en lov som tvinger alle trafikselskaber til at bruge rejsekortet (produktet kan kun sælges med tvang) eller send flere penge til dækning af underskuddet!

Det er næsten værre end NemID.

  • 0
  • 0
#5 Morten Jensen

@Jesper Lund

Det kan ikke vare længe inden det system bliver skrottet og vi får de gode gamle klippekort tilbage.

Det sker aldrig. En alt for stor del af vores politikere falder i Sunk Cost Fallacy. At prøve at vende sådan et dyrt projekt om, så sent i forløbet, vil være politisk selvmord. Jeg tror vi kommer til at trækkes med det her rejsekort mange år ud i fremtiden..

  • 0
  • 0
#6 Claus Thorhauge

I alle ovenstående indlæg om rejsekortet står der indirekte eller direkte, at man bør opgive at udvikle et elektronisk rejsekort. At det kun kan gå galt ligesom NemId (som jeg bruger hver dag med stor fornøjelse).

Hvorfra kommer den gammelkoneskepsis over for ny teknologi?

Selvfølgelig skal vi udvikle et elektronisk rejsekort, selvfølgelig skal alle trafikselskaber være med. Det kan kun gå for langsomt.

At Rejsekort A/S så vælger forkert, arbejder for langsomt (og for dyrt) og laver fejl, det er en anden sag - og værd at diskutere, som Poul-Henning også gør i sin morsomme blog.

Men at foreslå, at vi bare skal beholde klippekortene og undgå risikabel udvikling, det er da det dummeste udgangspunkt på et tekniksite som Version2.

  • 0
  • 0
#8 Peter Makholm Blogger

Med gammelkoneskepsis ville jeg umidelbart forstå en skepsis begrundet i at man ikke forstår emnet godt nok til at lave en risikovurdering.

Sådan læser jeg kun sjældent debatten om NemID og Rejsekortet her på version2. Her er de fleste ganske fint i stand til at foretage en delvis risikovurderinge og det er reelle risici der bliver diskuteret.

Men vægtningen af fordele og ulemper er ret subjektivt, så derfor kan du godt være uening i den her på stedet herskende risikovurdering uden er den nødvendigvis kan siges at være baseret på ignorance.

Det bedste man kan sige om rejsekortet er vel egentligt at det ikke er styret af PBS. På den anden side hvis det var, så kunne vi vel privatiserer datatilsynet da stort set alt personfølsom infrastruktur var ejet af PBS.

  • 0
  • 0
#9 Anonym

Selvfølgelig kan man lave et elektronisk kort.

Men lave en løsning hvor både brugere og chafførere er trætte af den i løbet af de første to uger af testperioden er at spille fallit.

Hvis det var blevet lavet med en A-B i luftlinje pris, ville det være nemmere for folk at beregne hvor dyr rejsen bliver.

Hvis man den tid det tager at checke ind og ud ikke tager så lang tid, bliver det også nemmere for busserne at overholde køreplanen.

Prøv at regne på hvor lang tid en bus i myldretiden i storkøbenhavn skal holde ved hvert busstoppested, for at alle kan nå at checke ind og ud som de skal.

Det er meget når man tænker på hvor fyldte busserne nogle gange er.

  • 0
  • 0
#11 Maxx Frøstrup

Er heldigvis ikke selv afhængig af diverse systemer som NemID (Jo til privat netbank) og Rejsekortet. Og jeg synes da egentlig også ideen bag disse systemer er geniale. Nu er det bare at tidens tanke er, jeg ved ikke mistroisk?

Vi er selv som teknikkere mistroiske overfor om systemet vil virke og gør alt for at finde fejlen og fremvise den. På den anden side møder vi jo konstant systemer som er mistroiske overfor os som bruger og vil gøre alt i sin magt for at finde vores fejl og fremvise den.

Jeg synes det er meget længe siden tillid har været brugbart? Altså hvis det stod til mit hoved så var alle nogle lalleglade naive idioter der aldrig havde brug for at gemme oplysninger væk et eller andet sted.

Som der blev skrevet så er det da fint nok at PHK kan holde systemet i stram nok snor til at data er korrekt eller bliver rettet, hvorfor SKAL det også altid være en kamp uden lige?

  • 0
  • 0
#12 Carsten Sonne

Måske skulle man have taget udgangspunkt i internatiale standarder. I Lisabon (f.eks.) er systemet bygget op omkring benyttes Calypso.

http://www.calypsonet-asso.org/index.php?rubrique=main_53

http://en.wikipedia.org/wiki/Calypso_%28electronic_ticketing_system%29

I DK vælger vi så i stedet at lave noget hjemmelavet klamp.

As a social phenomenon, "Not Invented Here" syndrome is manifested as an unwillingness to adopt an idea or product because it originates from another culture...

http://en.wikipedia.org/wiki/Not_Invented_Here

  • 0
  • 0
#13 Kenneth Lylloff

Jeg tolker ikke indlægene som modvilje mod et rejsekort. Men som en modvilje imod noget klamp, som både i design og implementering er håbløst. Jeg tror de fleste herinde gerne vil have både NemID og rejsekort, hvis det blot blev designet/implementeret bedre. Så at ønske sig tilbage til klippekortet er IKKE en modvilje mod nytænkning og teknologi, men en konstatering af, at noget der virker, ikke bliver bedre af at erstatte det med noget der ikke virker, blot med strøm til.

  • 0
  • 0
#16 Claus Bruun

Helt ærligt.

Det kunne være, at det klientel, som læser og diskuterer på Version2 måske har så meget indsigt i løsningerne, at vi kan gennemskue, at [i]implementeringerne[/I] af dem er noget bras med meget uheldige potentielle sideeffekter, og at vi derfor råber vagt i gevær.

Jeg er sikker på, at alle i dette forum ønsker sig dititale løsninger som NemID eller Rejsekortet, men implementeret på en fornuftig/forsvarlig måde. De løsninger, vi har idag, er teknisk så ringe på en lang række områder (som ikke nødvendigvis får dem til decideret at fejle), at vi ikke kan stå inde for dem og derfor naturligvis kritiserer dem.

  • 0
  • 0
#18 Steen Thomassen

@Carsten Sonne

Måske skulle man have taget udgangspunkt i internatiale standarder. I Lisabon (f.eks.) er systemet bygget op omkring benyttes Calypso.

Calypso kunne ikke blive en ISO standard pga. et patent - dvs et firma sidder på vigtige af teknologien. Men der er ikke problemer med Rejsekort'ets basale teknik - Det er hele det administrative system, der lagt oven på, der er meget tung, der giver problemerne. Det er nok det sværeste at standardisere.

  • 0
  • 0
#19 Poul-Henning Kamp Blogger

Nej, du har ikke forstået:

Det eneste sted jeg kunne finde den tekst-streng som rejsekort.dk dokumenterede min rejse med, var på rejseplanen.dk.

Formodentlig fordi de bruger samme underliggende database over stoppesteder i Danmark.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
#20 Dennis Skovborg Jørgensen

Det eneste sted jeg kunne finde den tekst-streng som rejsekort.dk dokumenterede min rejse med, var på rejseplanen.dk.

Nej, det er værre: Du har ikke kunnet finde den overhovedet. Rejseplanen's heuristik har bare "hjulpet" dig til at finde et andet sted der er identificeret med en anden tekststreng.

Det er selvfølgelig ikke acceptabelt at man ikke kan tjekke deres registreringer, specielt når du allerede er stødt på nogle der er forkerte. Din "overlydstur" ser bare ikke ud til at være en af dem.

  • 0
  • 0
#24 Carsten Sonne

Calypso kunne ikke blive en ISO standard pga. et patent ... Men der er ikke problemer med Rejsekort'ets basale teknik - Det er hele det administrative system ...

Jeg har ikke selv arbejdet med Calypso. Som jeg har forstået systemet, giver et gennemtænk teknisk fundament, resten af billetsystemet bedre vilkår. At teknikken skulle være i orden i rejsekortet, vil jeg stille mig tvivlende overfor. F.eks.

Krypteringen i Danmarks nye rejsekort er allerede knækket (2008): http://ing.dk/artikel/88641-krypteringen-i-danmarks-nye-rejsekort-er-all...

Studerende hacker dansk rejsekort og får gratis rejser (2010): http://www.version2.dk/artikel/13674-studerende-hacker-dansk-rejsekort-o...

Studerende: Jeg kan snyde Rejsekort uden at hacke kortets hjerte (2010): http://ing.dk/artikel/106569-studerende-jeg-kan-snyde-rejsekort-uden-at-...

Selv om dele af Calypso er patenteret, så havde det nok alligevel været en bedre og billigere løsning at benytte gennemtænk, gennemprøvet og [i]velkendt[/i] teknologi. Calypso benyttes i flere europæiske storbyer og hovedstæder, i Montreal og i lande som Mexico, Brasilien og Marokko. Hvorfor er det lige at Calypso ikke er godt nok til DK ?

  • 0
  • 0
#25 Dennis Skovborg Jørgensen

Men langt mere interessant er: hvad ville eller kunne din gamle tante Oda i Kalundborg have gjort ?

Det samme som hun gør med et andet kompleksitetsmaksimerende fortidslevn: Fastnettelefonselskabet.

Enten er prisen uåbenlyst urimelig, og så betaler hun bare.

Eller også er den åbenlyst urimelig, hvorefter hun gør sit bidrag til at budgettet hos Kundeservice aldrig får en chance for at falde.

  • 0
  • 0
#27 Carsten Sonne

Vil man lave "state of the art", i DK, så er det helt anden niveau af seriøsitet, der skal til. Projekt rejsekortet er hele vejen igennem både useriøst og (dybest set) uambitiøst.

For at bruge Poul-Hennings udtryk: Det er noget klyt. Der er intet hverken innovativt eller nyskabende i det.

  • 0
  • 0
#28 Martin Bøgelund

Carsten Sonne:

Projekt rejsekortet er hele vejen igennem både useriøst og (dybest set) uambitiøst.

Visionerne for rejsekortet virker ikke fuldstændig useriøse eller uambitiøse - bevares, ambitionsniveauet er ikke i "mand på månen"-kategorien, men der er trods alt en øvre grænse for hvor mange ambitioner man kan presse ind i Billet3.0 uden at det virker alt for søgt.

De(n) eneste ting jeg savner i visionen er gennemsigtighed af pris og produkt.

Og det er sådan cirka også hvad PHK brokker sig over implementeringen af i dette indlæg.

  • 0
  • 0
#29 Kenneth Lylloff

Hvad skal børnehaven på tur med 18 børn og 3 pædagoger egentlig gøre? Har de tænkt på det?

Mht. ambitionerne mener jeg godt man kunne have sigtet en del højere uden at det ville have været søgt. F.eks. kunne en kraftig forenkling (og dermed også mere fair) zoneindeling have været en del af scopet. Og hvad med at kortet kunne bruges til andet, eller at man ligefem kunne have brugt en af sine i forvejen alt for mange andre kort? Samarbejde med udenlandske systemer f.eks. Malmø? Myldretidsstyring - "vi ved at du plejer at stige på XYZ kl. ABC, i dag er der ekstra meget tryk på, vent venligst 15 minutter". Meget præcise trafikmålinger der kan indsætte ekstra materiel hvor det er muligt..... og sikkert meget mere.

Men selv om ambitionerne har været små (og det er i sig selv ikke en fejl) så kan man åbenbart stadig ikke lave en ordentlig løsning. Det er så dansk, så dansk........

  • 0
  • 0
#32 Martin Bøgelund

Morten Jensen:

Jeg savner en ting mere i visionen: At digitaliseringen gør den offentlige transport BILLIGERE!

Den slags skal man passe på med i en vision - der er mange faldgruber i at skrive noget så konkret som "billigere" i noget så luftigt som en vision.

Visionen indeholder desuden et ønske om at høste data til effektivisering af rejseudbudet, og derigennem gøre udbudet mere omkostningseffektivt. At et mere omkostningseffektivt rejseudbud også bør komme de rejsende til gode i form af eksempelvis lavere priser, er jeg helt enig med dig i.

  • 0
  • 0
#33 Jesper Poulsen

Selvfølgelig skal vi udvikle et elektronisk rejsekort, selvfølgelig skal alle trafikselskaber være med. Det kan kun gå for langsomt.

I det gamle Sydbus-område (dvs. det område der tidligere hed Sønderjyllands Amt) har vi i 10 år haft et elektronisk klippekort og det virker helt og aldeles problemfrit. Hvorfor skal der så opfindes noget nyt, når der allerede eksisterer noget der virker?

  • 0
  • 0
#34 Martin Bøgelund

Jesper Poulsen:

I det gamle Sydbus-område (dvs. det område der tidligere hed Sønderjyllands Amt) har vi i 10 år haft et elektronisk klippekort og det virker helt og aldeles problemfrit. Hvorfor skal der så opfindes noget nyt, når der allerede eksisterer noget der virker?

Så vidt jeg kan læse mig til[1], er det elektroniske klippekort i Sydtrafiks område ikke andet end en elektronisk version af et klippekort (groft sagt).

Ambitionerne for Rejsekortet sigter lidt højere end det...

De gammeldags pap-klippekort var jo også noget der virkede (og stadig virker) - så hvorfor erstattede man dem med et elektronisk klippekort i Sydtrafiks område?

[1] http://www.sydtrafik.dk/Default.aspx?ID=907

  • 0
  • 0
#35 Jesper Poulsen

så hvorfor erstattede man dem med et elektronisk klippekort i Sydtrafiks område?

Det var der flere årsager til. Det slides/bøjes ikke. Det genopfyldes når det er tomt eller når der er behov for det (det behøver nemlig ikke at være tomt). Du skal ikke stå og hakke rundt i kortet. Tryk antallet af personer og antallet af zoner og læg kortet på. Det behøver ikke engang at forlade tegnebogen. Der er ingen tekst der ikke kan læses af chaufføren. Det fremgår helt klart om det kan bruges til omstigning eller ej.

Du kan smide kortet i vaskemaskinen. Du kan fordele kølepasta på CPU'en med det og det passer ned i tegnebogen ved siden af benzinkortet, sundhedskortet og kredit-/debetkortet.

  • 0
  • 0
#36 Carsten Sonne

Den slags skal man passe på med i en vision - der er mange faldgruber i at skrive noget så konkret som "billigere" i noget så luftigt som en vision.

I strategisk øjemed, er vision og mission veldefineret. Jeg antager at visionen hos Rejsekortet A/S afspejler den oprindelige strategiske baggrund for projektet. På virksomhedens hjemmeside fremgår:

[b]Vision[/b] Med rejsekort gør vi det lettere at lade bilen stå ved at forenkle og forbedre den kollektive trafik.

http://www.rejsekort.dk/Home/Om%20Rejsekort.aspx

De præcise strategiske overvejelser bag rejsekortet er der nok ikke mange som kender. Min pointe er blot, uagtet hvad strategien har været, så har den slået fejl - eller i hvert ikke blevet udført særligt overbevisende.

  • 0
  • 0
#37 Steen Thomassen

Jeg har ikke selv arbejdet med Calypso. Som jeg har forstået systemet, giver et gennemtænk teknisk fundament, resten af billetsystemet bedre vilkår. At teknikken skulle være i orden i rejsekortet, vil jeg stille mig tvivlende overfor.

Om der bruges Calypso, MIFARE eller NFC som kortteknologi betyder ikke noget- de kan det samme. At MIFARE Classic har har nogen sikkerhedsproblemer, som dog i praksis er vanskelig at udnytte, betyder mindre - det kan nemt opdages hvis nogen kloner et kort ved at løbene at afstemme transaktionerne. Det vigtigere at det over tid er uafhængig af leverandøren. Fx rejsekortet bruger et åben format med andre de nordiske kort, så de kan bruges på tværs af trafikselskaber og landegrænser. Og kortmodel kan vel på et tidspunkt udskriftes. NFC står på Rejsekort A/S To do liste i 2013 og skulle efter oplysningerne til trafikudvalget være et mindre projekt.

Selv om dele af Calypso er patenteret, så havde det nok alligevel været en bedre og billigere løsning at benytte gennemtænk, gennemprøvet og velkendt teknologi. Calypso benyttes i flere europæiske storbyer og hovedstæder, i Montreal og i lande som Mexico, Brasilien og Marokko. Hvorfor er det lige at Calypso ikke er godt nok til DK ?

MIFARE bruges også en del steder fx i Londons Oyster card - men de er ved opgradere til en nyere model. Og slutfacit ændre ikke noget ved at det er backoffice systemet, hvor problemerne ligger. Og der også her PHK skøder ind i sine erfaringer.

  • 0
  • 0
#38 Carsten Sonne

Steen,

Jeg forstår din frygt for vender-lockin. Omkring Calypso må man forstå at Innovatron ejer de immaterielle rettigheder. Produktion varetages af leverandører som Atmel, NEC, Samsung, Sharp, Texas Instruments. Sammenlign setup'et med ARM.

Calypso er meget andet end teknikaliteter på RFID niveau. Det er et komplet rammeværk bestående af 7 lag, hvoraf datamodeller også er defineret. Calypso fokuseret dog kun på transaktioner mellem kort og terminal.

Ved at have brugt Calypso, havde projektet fået en grundramme at arbejde ud fra, samt et sæt samarbejdsparterne med stor ekspertise på området. Jeg har svært ved at se hvordan rejsekortet kan retfærdiggøre at lave et egenudviklet system. Den eneste begrundelse kunne være man ville lavet noget "bedre" end eksisterende teknologi. Jeg fornemmer ikke rigtig at det er situationen.

Nu har projekt rejsekortet, implementeret i selskabet Rejsekortet A/S, lavet den løsning de har. Fred være med det. Jeg benytter ikke selv offentlig transport. Det er jeg heldigvis sluppet af med. Hvis man vil undgå at lave de samme fejltagelser igen og igen, så må man bare forstå, hvor det er man galt i byen.

De strategiske overvejelser bag rejsekortet og den konkrete implementering, levner rigeligt plads til forbedringer. Og forbedringer, dem skal man vel hilse velkommen ?

Vh Carsten Sonne

  • 0
  • 0
#40 Morten Jensen

@Martin Bøgelund

Den slags skal man passe på med i en vision - der er mange faldgruber i at skrive noget så konkret som "billigere" i noget så luftigt som en vision.

Visionen indeholder desuden et ønske om at høste data til effektivisering af rejseudbudet, og derigennem gøre udbudet mere omkostningseffektivt. At et mere omkostningseffektivt rejseudbud også bør komme de rejsende til gode i form af eksempelvis lavere priser, er jeg helt enig med dig i.

Point taken - god betragtning!

@Steen Thomassen

At MIFARE Classic har har nogen sikkerhedsproblemer, som dog i praksis er vanskelig at udnytte, betyder mindre - det kan nemt opdages hvis nogen kloner et kort ved at løbene at afstemme transaktionerne.

Hvad hvis nogen har haft en dårlig dag, og stiller sig ind på hovedbanen med en RFID R/W i rygsækken i myldretiden og går i gang med at overskrive folks kort? Jeg er helt enig i, at det er vanskeligt at score gratis rejser, men DoS er IMO alt for nemt.

Forsvaret mod replay-attacks er AFAIK bare at kortet ryger i karantæne? Ærgerligt for dem der ikke har kortet i metal-pengeclips/faraday cage. Eller hvad?

  • 0
  • 0
#41 Klaus Slott

PH: "Jeg ved ikke hvordan det præcis virker i bussen, men vi kan nok godt udelukke at det er GPS baseret, med mindre Stan Stabajs kører for Movia. Noget tyder på at chafføren skal trykke på nogle knapper og at de ikke er gode til det."

En chauffør fortalte mig at det var et stort problem for dem, at Movia ofte fik lagt stoppestederne ind i forkert rækkefølge! Heraf lyder det sandsynligt at terminalen i bussen ikke er gps baseret. Og at den stakkels fyr måske er uskyldig i at den ikke havner på korrekt lokation, når han trykker på "Næste" knappen.

  • 0
  • 0
#43 Steen Thomassen

@Carsten Sonne

Jeg forstår din frygt for vender-lockin. Omkring Calypso må man forstå at Innovatron ejer de immaterielle rettigheder.

Hvis der tager royalti for det - så er det en udgift. Og så er jeg min holding at man skal bruge helt åbne standarder.

Calypso er meget andet end teknikaliteter på RFID niveau. Det er et komplet rammeværk bestående af 7 lag, hvoraf datamodeller også er defineret. Calypso fokuseret dog kun på transaktioner mellem kort og terminal.

Rejsekort har et grundsystem fra Thales. Og front-delen virker iflg. Gartner-rapport fra Oktober. Og det jo det som Calypso også håndtere. Det giver ikke nogen forskel. Og Rejsekort er baseret på ISO/IEC 14443, som er en general standard i stedet for Calypso, som kun bruges til dette formål.

Ved at have brugt Calypso, havde projektet fået en grundramme at arbejde ud fra, samt et sæt samarbejdsparterne med stor ekspertise på området. Jeg har svært ved at se hvordan rejsekortet kan retfærdiggøre at lave et egenudviklet system.

Man har fået en grundsystem fra Thales, som Thales har udviklet på. Rejsekort har kun leveret specifikationerne. Det er ikke et egenudviklet system, men et tilpasset system fra en leverandør, som har undervurderet projektet.

Den eneste begrundelse kunne være man ville lavet noget "bedre" end eksisterende teknologi. Jeg fornemmer ikke rigtig at det er situationen.

Det er ikke kortteknologien, som giver problemerne, men det bagvedliggende system. Og det system afhænger meget af hvordan det danske trafiksystem er organiseret - den er meget kompleks. Og det kan desværre ikke afspejles i et standardsystem.

@MORTEN JENSEN DoS kræver at man er meget tæt på kortet, som man vil ramme, og har den nødvendige tid til det. Og risikoen er stor for at bliver afsløret med den overvågning, som er på de store stationer. Hvem vil løbe den risiko?

  • 0
  • 0
#44 Morten Jensen

@Steen Thomassen

DoS kræver at man er meget tæt på kortet, som man vil ramme, og har den nødvendige tid til det. Og risikoen er stor for at bliver afsløret med den overvågning, som er på de store stationer. Hvem vil løbe den risiko?

Jah, efter at have læst op, så kan jeg godt se at man nærmest skal støde ind i folk. Er det to-vejs kommunikation eller kan man nøjes med et PA trin og f.eks. sende via SW-defined radio? Undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg er "kun" softwareingeniør.

  • 0
  • 0
#45 Carsten Sonne

Steen,

Det er muligt jeg har misforstået teknologien og koncepterne bag rejsekortet. Tilgiv mig, hvis jeg tager fejl. Ud fra tilgængelig viden igennem artikler på Version2 og Ingeniøren samt hvad ellers er muligt at opstøve på nettet, har jeg fået en opfattelse af rejsekortet syntes at have nogle udfordringer - både af økonomisk og teknisk karakter.

Vil man plante ansvaret på leverandøren, Thales forstår jeg, er det fint med mig. Vil man derimod lære af sine fejl, så må man se indad - fra top til bund. Samarbejdet med har tilsyndeladende ikke båret frugt - som så mange andre leverandør samarbejder med den danske stat. Man kan jo undres over hvorfor det er så svært for den danske stat at arbejde sammen med et arbitrært udvalg af leverandører.

Det er vist ikke første gang jeg høre nogen sige "... system fra en leverandør, som har undervurderet projektet." Det er nærmest en standard sætning i offentlige IT projekter - når ja og så bygge og transport projekter.

Så til dig og øvrige, der syntes det går fint hvis bare leverandørerne kunne levere hvad de lovede - ja så forsæt bare den gode stil.

Vh Carsten

  • 0
  • 0
#46 Morten Bulskov

Sydbus (og senere Sydtrafik) nåede aldrig at få indført det Post Paid Card (dvs brug kort og få regning pr betalingsservice måneden efter) der var på tegnebrættet sammen med de almindelige forudbetalte periodekort (månedskort). Problemet skyldtes til dels at udstyret i busserne ikke godt nok kunne fortælle hvor det var og at datagrundlaget derfor røg i hegnet. Ligeledes fandt man senere ud af at alt forbrugsdata ikke blev sendt ind af det kombinerede AVL (Auto Vehicle Location) system. Datatransmissionen foregik over radiolink til i alt 5 basestationer i Sønderjylland og systemet var desværre ikke istand til at gensende data "ordentligt" hvis det røg uden for dækning. Man hentede så data ud manuelt på busdepoterne og det er logisk nok for arbejdskrævende.

Derfor valgte man at køre videre med chipkort som RENT klippekort. Der er ingen forskel på et Mifare chipkort fra Sydbus/Sydtrafik og et alm. klippekort. Det har dog givet en del problemer efterfølgende, da udstyret jo kun fandtes i Sydbus og derfor kunne kortet kun bruges i det gl. Sydbus område.

Systemet som Sydbus købte var faktisk forud for sin tid - Grunddelen blev ligesom VT's udstyr (de kørte kun med kontantbilletdelen, dvs chaufførterminalen) leveret af ERG (der senere tabte et stort udbud i Sydney og næsten gik nedenom). De enkelte busser kunne i 1999 følges via GPS og alle køreplaner, takstoplysninger m.m. blev automatisk sendt til busserne. Desværre var førnævnte problem med datakommunikation en killer - det var før GPRS og datatrafik til ingen penge. Derudover valgte man desværre en for avanceret model til takstberegning. Man brugte ikke en alm. zonematrix, men der ligger faktisk en mini "rejseplan" i terminalerne - de har hele 512 kb RAM :-) - men det er meget vedligeholdelsestungt som Rejsekortet også oplever idag med den nuværende zonestruktur. Når man bestilte en billet, så var det fra A til B og den regner så ruten og dermed zonerne ud. Du får dermed en billet til zone 1,2,3 og 4 og ikke bare den nemme løsning der ville være at sige "jeg skal bruge 4 zoner". Ideen var god - udførelsen desværre ikke så god viste det sig. Efter sammenlægningen til Sydtrafik bliver systemet vedligeholdt til Rejsekortet indføres, og derefter udgår det.

...og ja - jeg har arbejdet med det i 5 år og gemmer et komplet sæt til datahistorisk museum :-)

  • 0
  • 0
#49 Lars Althof

Hvorfor skal danskere absolut forsøge at opfinde en ny dyb tallerken hver gang? Hver morgen og eftermiddag tager jeg med færgen mellem Jylland og Als, en færge som jeg tror PHK er bekendt med. For denne tur betaler man et beløb der afhænger af ens befordringsmiddel. For mig er det de fleste dage er det en cykel, men nogen gange er det en bil, og prisen varierer dermed. Færgepersonalet tager imod kontanter i bytte for at befordre folk over sundet, men pendlere kan selvfølgelig få rabat i form af et forudbetalt kort. Systemet er indrettet sådan at jo mere man betaler forud jo mere rabat får man, på samme måde som de fleste andre klippekort. Når man køber 2000 "enheder" betaler man 1040kr = 48% rabat. Hvad er der i vejen med indføre dette simple system over det hele?

  • 0
  • 0
#52 Klaus Slott

hvorfor skulle rækkefølgen af stoppesteder så have nogen betydning ?

Næ, jeg forstår det heller ikke. Nu har jeg det kun fra chaufføren, men han virkede nu rimelig kvik.

Det lyder lidt som en verdensfjern designer har lagt en sekvensmaskine ind, hvor den er mere til skade en gavn. Man spekulerer på hvad der sker hvis der er vejarbejde/ulykke så bussen må tage en omvej. Har vi har lavet bussen om til en sporvogn?

De har vel bare et koordinatsæt ?

Ja han sagde at alle stoppesteder er er lagt ind med et nummer og koordinater, også mange steder i landskabet han aldrig havde betragtet som et stoppested.

  • 0
  • 0
#53 Ask Holme

Måske handler det om at de forsøger at beskytte sig mod unøjagtigheder i GPS'en. Nogle bus ruter kan jo have stoppersteder ret tæt på hinanden...

Dermed ikke sagt at fremgangsmåden er særlig smart (især ikke når movias tydeligvis ikke kan finde ud af at bruge den). Men tanken har nok været at det var mere robust end ren koordinat->opslag i stoppesteds tabel

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere