Rejsekortet: Ingen sanity checks

Som alle ved, er den største udfordring ved dataindsamling at skaffe sig konsistente data.

Det er ikke nogen let opgave, så Rejsekortet har tilsyneladende besluttet sig for slet ikke at prøve.

Jeg ved ikke med jer, men hvis jeg havde været involveret i et back-office system som rejsekortet, havde der ligget alle mulige checks for "fysisk umulige rejser", startende med "hvis gennemsnitshastigheden er over 180km/h."

Men tilsyneladende er der overhovedet ikke nogen af den slags check i Rejsekortet, man tager kundeklagerne stk. for stk. og vurdere i det enkelte tilfælde om man skal kigge efter andre kunder der er blevet bon'et 200kr for meget.

I dette tilfælde er der tale om en togtur fra Slagelse til Sorø, men fordi togkontrollørens terminal var indstillet til Kastrup bliver der bonnet for Kastrup->Sorø.

Rejsekortets rådata må se således ud:

  • Check-in Slagelse st (Fysisk fast placeret stander) klokken XX:20
  • Manuelt check i tog, (Indtastet placering: Kastrup) Klokken XX:25
  • Check-ud Sorø st (Fysisk fast placeret stander) klokken XX: 30

Der er ca. 18km fra Slagelse til Sorø, hvilket giver en gennemsnitsfart på 108 km/h

Der er ca. 100km fra Kastrup til Sorø, hvilket giver en gennemsnitsfart på 600 km/h

Hvorfor bliver en sådan transaktion ikke automatisk ført ud til en fejl-liste og korrigeret ?

I dette tilfælde var det 200kr oveni og en studerende der ikke har for mange penge at rutte med, så det blev opdaget med det samme, men hvor ofte sker det med 10-20 kroner oveni og en passager der ikke har en jordisk chance for at gennemskue hvad rejsen skulle have kostet ?

Skal vi gætte på at rejsekortet har over 1000 rejser i deres database, hvor kunderne har betalt for rejser med gennemsnitshastigheder over 180km/h, men fordi kunderne ikke har opdaget det, er det ren fortjeneste ?

Nedenfor er den fulde ordlyd af Rejsekortets svar.

Ud over ovenstående har jeg yderligere en kommentar: Hvad hvis min søn skulle hjem igen fra Lars Pæsens 6. plovfure og I har tømt hans kort uretmæssigt ? Er jeres besked virkelig at man ud over rejsekortet altid skal have 100kr med, så man har råd til en busbillet ?

Ok, jeg løj, jeg har en kommentar til: Kors for noget klyt!

phk

Kære Poul-Henning Kamp

Tak for din henvendelse af 19-07-2012.

Vi skal endnu engang beklage den forkerte transaktion på din søns rejsekort og den forlænget svartid på spørgsmålene.

Der er tale om en menneskelig fejl, som systemet ikke er i stand til automatisk at korrigere for. Togføreren har i den konkrete situation indstillet sin håndterminal forkert, nemlig som om håndterminalen befandt sig i Kastrup.

Ved kontrollen af din søns rejsekort mellem Sorø og Slagelse har rejsekortet derfor fået en fejlagtig information om, at det er i Kastrup. Prisberegningen er derefter sket i Slagelse som prisen for rejserne Sorø - Kastrup + Kastrup-Slagelse. Denne prisberegning er korrekt med den information rejsekortsystemet havde adgang til.

Hvis din søn skulle rejse videre på kortet, ville han kunne gøre det. Han skal ikke checke ud i Slagelse men blot checke ind ved fortsat rejse ved skift og først foretage check ud til sidst når rejsen er slut. På den måde strander din søn ikke undervejs. Hvis der er en tank op-aftale tilknyttet kortet sørger systemet selv for at man altid kan checke ind. Hvis din søn derimod checker ud i Slagelse og beløbet efter check ud i Slagelse er under 50 kr. skal der tankes op inden der kan checkes ind igen på en ny rejse.

Når man som kunde vil komme med fejlmeldinger, kan man komme i kontakt med kundecentret pr telefon hele døgnet. Via kontaktformularen på rejsekort.dk modtages fejlmeldinger ligeledes døgnet rundt. En fejl af den type, der her er tale om, kan imidlertid ikke rettes på stedet. Det kan kun ske ved en efterfølgende indbetaling af det for meget opkrævede beløb på kundens Nemkonto.

Endelig spørger du om DSB rutinemæssigt undersøger om andre kunder har haft samme problem, når en kunde har henvendt sig? Sådanne undersøgelser sker efter vurdering af den konkrete sag. I dette tilfælde er vi opmærksomme på, at mere end en har fået en forkert pris og det sagsbehandles proaktivt.

Med venlig hilsen

Henrik Sivertsen
Rejsekort Kundecenter

Kommentarer (64)
Lars K. Hansen

Det er ikke ret meget andet end pinligt. Læg nu det Rejsekort i graven og brug smartphones osv. i stedet for. Tiden er løbet fra Rejsekortet selvom det slet ikke er kommet ordentligt i gang endnu.

[Offtopic]:

Der er ca. 100km fra Kastrup til Sorø, hvilket giver en gennemsnitsfart på 600 km/h

Den dag DSB opnår disse hastigheder lader jeg gerne Skodaen står i garagen for at tage det offentlige...

Jakob Møbjerg Nielsen

Jeg stod forleden og skulle tjekke ind i en bus, og blev meddelt, at der ikke var flere penge på kortet. Jeg mumlede noget om tank op-aftale og et Rejsekort der ikke altid fungerer, og chaufføren nikkede og lod mig komme med. Flink mand.

Da jeg ringede til supporten, fik jeg at vide, at mit kort ikke kunne tankes op automatisk, fordi det havde "tabt e-pungen" (det gav en mild latter her på kontoret, da jeg gentog den sætning i røret). Jeg kan nu kun tanke op på de terminaler, der findes rundt omkring på stationerne, indtil jeg indfinder mig ved en Rejsekortskranke, hvor de ifølge supporten kan "reparere" mit kort.

Summa summarum: Deres "løsning" på manglende sanity checks, tank op-aftalen, kan man heller ikke stole på. Altså, hav altid kontanter med, eller håb på en flink chauffør.

Martin Kofoed

Jeg kan mærke, jeg er ved at blive for gammel til sådan noget. Offentlig transport var engang noget med at smide en mønt hos en chauffør eller i en automat, og derefter lade sig befordre. I dag skal man have en revisor til efterfølgende at gennemgå ens rejser for at undgå at blive snydt.

I forvejen var det nemmere og billigere at hoppe ud i bilen (eller på cyklen), og de mange nye digitale tiltag ser kun ud til at rykke det billede i den forkerte retning.

NFC og mobile betalinger kan måske være vejen frem. Men hvornår tør nogen gå uden om Nets' ågerpriser for mobile betalinger? Kom nu, PayPal og Google ...

Maciej Szeliga

Hvorfor skal togkontrollørens enhed indstilles manuelt ?
Den burde da være automatisk med GPS + WiFi, 3G eller den der specielle til togbrug som jeg ikke kan huske navnet på. Så kunne man med GPS vide hvor man var og med kommunikationen til togstyringen få bekræftet at toget også var der (så man ikke fik regninger for at være på Læsø i et IC3 tog).

Hvis den bagvedliggende infrastruktur ikke virker får man aldrig et fungerende system.

Lars Rander

Prisberegningen er derefter sket i Slagelse som prisen for rejserne Sorø - Kastrup + Kastrup-Slagelse.

Altså, Kastrup-Sorø = 86 km PLUS Slagelse-Kastrup = 97 km.

Gennemsnitsfarten er altså ikke 600 km/t, men 1.100 km/t. Det bliver det så ikke bedre af...

Cristian Ambæk

Man kan jo stille sig selv et spørgsmål.

Er det for dårligt at DSB (eller hvem der har rejsekortet) laver sådanne en dårlig løsning, og kører den ud til hele DK.

Eller er det for dårligt at vi som forbrugere vælger at accepterer sådanne en løsning. Og ikke vælger den fra indtil det er blevet ordnet.

Poul-Henning Kamp Blogger

Eller er det for dårligt at vi som forbrugere vælger at accepterer sådanne en løsning. Og ikke vælger den fra indtil det er blevet ordnet.

Mit alternativ til rejsekortet er at betale 2-3 gange mere for offentlig transport, det er ikke helt en realistisk mulighed...

Husk: det første de gjorde herude var at droppe klippekort: Nu er der kun kontantbilletter, rejsekort og periodekort at vælge imellem.

Henrik Kramshøj Blogger

SMS billet virker efter min mening rimeligt godt, og der er vist mulighed for klippekort ad den vej også.

Med min faktura fra teleselskabet fremgår alle disse billetter også tydeligt og jeg mener ikke at have set fejl i det system endnu - blandt andet fordi man får prisen, FØR man siger OK.

Rejsekortet skyer jeg som det makværk det er, føj en stinker.

Claus Hillker

men når nu menneskelige fejl åbenbart er en helt naturlig, og dermed fuldt accepteret, del af hverdagen for rejsekorter og DSB, så må en kunde der som en helt almindelig menneskelig fejl har glemt sit kort, eller glemt at checke det ind ved rejsens start vel også være acceptabel.. Og det er i den enkelte sag helt op til kunden at vurdere om der er grund til at rette op på fejlen...

Man kan blive helt glad for en motorvejskø...

Anders Kreinøe

og der er vist mulighed for klippekort ad den vej også.

Det var der, men den er fjernet igen, med henvisning til at man skal bruge deres app, som dog kun er tilgængelig for ejere af Iphone eller Android baserede telefoner. Jeg brugte det ellers som en glimrende løsning, når jeg af den ene eller anden grund blev forhindret i at cykler, men efter som jeg ikke har sådan en telefon, kan jeg ikke det mere :(

Men det er jo til dels bare synd for dem, jeg har som reaktion sat grænsen op for hvor langt jeg gider cykle, samt begynd at have lappegrej med i tasken, så jeg kan lappe cyklen på turen, så fremt jeg skulle punktere. Yderligere er jeg også begyndt at tage bilen, i situationer hvor jeg ellers godt kunne have fundet på at tage toget.

Jarle Knudsen

SMS billet virker efter min mening rimeligt godt, og der er vist mulighed for klippekort ad den vej også.


+1 Helt enig. Benyttet SMS-billet rigtig mange gange uden nævneværdige problemer (en enkelt gang var systemet så overbelastet at SMS kom dagen efter). Med almindelig billetter, klippekort, periodekort og SMS - kan ikke hvor rejsekort fylder ind når det koster det samme som klippekort (dog det sidste uden dummebøde for "not checking-out").

Stig Larsen

Hvis man tager Metroen, og glemmer at stemple ud, til Katrup og flyver til Aalborg, tager bussen, glemmer at stemple ind men stempler ud, så for man en bon for at have kørt med superlyntoget fra DSB til Aalborg?

Claus Hillker

Lyder som en god øvelse at tage to almindelige småture med et fly imellem til den anden ende af landet - beklage sig, og se om de kan regne den ud når DSB umuligt kan have ført dig frem på den tid der er imellem de to rejser :)

Jesper Lund
Jari Wiklund

Det husker jeg faktisk ikke, mener aldrig at der var check-ins der virkede, samtidig med at check-out i samme bus fejlede.
Men de(n/m) der mente at det var smartest at ændre hele billetteringskulturen fra en "køb rejsen inden du stiger på" til "check ind når du stiger på check ud når du ankommer", burde have en darwin-award i bruger-design ;-)

Mikael Boldt

Måske metoden med dummebøder skulle virke begge veje, således at brugeren ikke bare får rejsen betalt men også får 50kr sat ind på deres konto, hver gang kunden opdager en fejl?

Kunder får bøder hvis de 'glemmer'/'ikke har mulighed for' at checke ud.

Konfiskation ikke kun af overskuddet men af hele omsætningen plus en bøde er jo en kendt straf - blandt fiskerne.

Anders Christensen

Der må være grundlag for at lave en tjeneste hvor folk kan indlæse deres data fra rejsekortet og få det regnet efter, imod et gebyr på X% af besparelsen der opnåes ved at få fundet fejlene.

Samtidig kunne man automatisere klagerne til rejsekortet, evt ved at sende en mail pr. fejl man opdager..

Hvis man så render det hele igennem en gang om året kunne man sikkert hurtigt nå op på at sende dem 50 klagemails pr. bruger pr. år.

Med lidt held vil den uendelige strøm af klager kunne råbe folk længere oppe i systemet op, med et håb om at få forbedret systemet.

I virkeligheden vil det nok nærmere betyde at der bliver lukket for folks adgang til egne data...

Hans Schou

Hvorfor interfererer den manuelle kontrol i toget i det hele taget med prisberegningen?


Jeg kan ikke se at du har fået et svar, og jeg forstår det heller ikke ud fra hvad jeg tidligere har hørt (og man kan ikke downloade en komplet manual til rejsekortet der forklare det).

Så medmindre nogen siger noget andet, så tror jeg at det er sådan:

  1. Hvis man møder en togkontrollør, så påvirker han kortet med hvad han nu syntes det skal påvirkes med. Fx at du befinder dig i Rudsvedby (tæt på Slagelse).

  2. Hvis man ikke møder en togkontrllør, så bliver man takseret ud fra hvor man har stemplet ind og stemplet ud, og intet andet.

Martin Andersen

Det bliver værre endnu. Jeg har snakket med flere kontrollører der har sagt at en af fordelene ved rejsekortet er at man kun betaler afstanden fra A til B, og ikke for yderste zone man eventuelt befinder sig i i løbet af rejsen (som med klippekort).

F.eks. fra Lyngby til Taastrup er der 5 zoner, men man skal betale for 6 hvis man bruger klippekort, da man skal runde Kbh (zone 1).

Så hvis en tilfældig kontrol undervejs påvirker dette, er det direkte løgn hvad jeg er blevet fortalt.

Peter Kyllesbeck

hvorfor bliver deres information overskrevet med data fra en mindre pålidelig (pga. muligheden for menneskelige fejl) kilde?


Det gør de heller ikke, hvis du læser PHK's liste over rå-data. Der er bare lavet et mellemcheck-ind ;-)

Så hvis en tilfældig kontrol undervejs påvirker dette, er det direkte løgn hvad jeg er blevet fortalt.

Nej, men det er absolut en fejl i systemet, at en kontrol medfører en ekstra check-ind, specielt hvis den er afhængig af kontrollørens stedsans og evne til at betjene udstyret. Det må da være nok, at kontrollen viser at kortet er i check-ind og inden for tidsgrænsen.

Hans Schou

F.eks. fra Lyngby til Taastrup er der 5 zoner, men man skal betale for 6 hvis man bruger klippekort, da man skal runde Kbh (zone 1).


Du har ret i at problemet opstår, men det er fra Birkerød.

Gå ind på
http://www.dsb.dk/find-og-kob/indland/priser-og-zoner-old/priser-og-zone...
og nederst i midten tast "Birkerød", så kommer der et farvet zonekort. Den direkte vej er 4 zoner, men det kan man næsten ikke køre. Så kan man skifte i Hellerup og køre via "højbanen", og det giver så max 6 zoner. Bliver man siddende i toget er det 7 zoner når man kommer ind i zone 1.

Hvis man bliver kontrolleret i zone 1, koster det ekstra. Ellers betaler man kun for 4 zoner.

Kim Koch Rasmussen

Det giver god nok mening på længere rejser.
Rejser jeg fx Kbh-Aarhus, kunne jeg jo spekulerer i at glemme at tjekke ud i Aarhus. Har jeg mødt en kontrollør i fx Odense, vil han med sin terminal sætte "et mærke" på mit kort der viser at jeg som minimum har været i Odense - og prise kan beregnes efter dette...

Chano Klinck Andersen

Jeg har oplevet følgende fejl på et rejsekort, turen gik til slagelse, med check-ud i bussen...

Dato XX:15 Asnæs st. YY:14 Ukendt rejse. 0,00 kr

Der er to timer mellem XX og YY, tiden er dog korrekt nok.

Altså en gratis rejse til kunden, fordi der er opstået fejl ved check-ud. Samme fejl er i øvrigt opstået på 2 uafhængige kort, på samme tur, på samme rejse.. Mon rejsekort var i gavehumør den dag?

Har også oplevet at systemet er rejst bagud, det vil sige bussens check-in mente jeg var i Slagelse, da jeg i virkeligheden var i Kalundborg, og omvendt. Det blev til to rejser fra Slagelse til Kalundborg inden for alt for kort tid.

Loke Dupont
Martin Andersen

Og det ser ud til kun at gælde i DSBs fjerntog, så Martin Arendtsen burde ikke blive ramt.


Ok, interresant. Det er underligt at der sådan gælder forskellige regler for hvordan kontrol-maskinerne virker, men efterhånden kan man jo ikke blive overrasket over noget i forbindelse med rejsekortet.

Det kan teoretisk set vel også opstå på disse rejser, selvom det er meget mere udbredt i HT området hvor alting går via KBH.

@Hans Schou: Problemet er der også fra Lyngby til Taastrup. 3 zoner direkte, men 4 zoner reelt, fordi det normalt er hurtigere at tage over KBH.

Janus Knudsen

Rejsekortet har da givet en masse ekstra arbejdspladser og større omsætning hos teleselskaberne + større omsætning hos det firma som producerer Rejsekortstanderne.
Udover arbejdspladserne som Rejsekortet har skabt, vil det da også være muligt at overvåge de rejsende og derved blive endnu bedre til at identificere de personer som måske har nogle lyssky ting for. Jeg tænker på socialt bedrageri, personer som bevidst forsøger at snyde med rejsezonerne osv.

Jeg synes det er direkte arrogant at sidde og pakke ind mellem linjerne at Rejsekortet er udviklet af personer der har gået alt for længe i skole og derved mangler praktisk sans.

Derudover eksisterer de sanity-checks du omtaler kun i små udviklingsfirmaer hvor softwareudvikling stadig foregår i dialog med udviklerne, du har sikkert hørt om at der findes nogle udviklere som rent faktisk bruger indersiden af hovedet og som stiller kritiske spørgsmål, men det er nu kun fordi der er uorden i rollefordeling, metodikker og principper.
Der er ganske simpelt ikke ansat tilpas mange mellemledere og projektledere som har læst og studeret hvordan moderne softwareudvikling skal foretages.

Finn Aarup Nielsen

Henrik Sivertsen fra Rejsekort Kundecenter er helt galt på den. Det er helt forkert at tørre problemet af på togføreren. Et ordentligt designet system burde gøre togføreren eller passageren umiddelbart opmærksom på at der var noget helt galt eller fange fejlen senere i forløbet. Sivertsen indrømmer på intet tidspunkt at deres system er gal på den, men beskylder udelukkende togføreren. Man må vel formode at det fra tid til anden kan forekomme at togføreren stiller apparatet forkert. Det bør systemet tage hånd om. Der må være en hel række passagere som togføreren har kontrolleret der bliver påvirket af problemet, eller hva'?

"Denne prisberegning er korrekt med den information rejsekortsystemet havde adgang til." Igen helt forkert. Som PHK skriver kan systemet umiddelbart beregne at rejsen er helt usandsynlig.

Jeg har netop skrevet en blogpost om rejsekortregistreringen, da jeg undrede mig over en række besynderligheder på websiden. http://fnielsen.posterous.com/rejsekort-blues

Det ser ikke ud som om man kan stole særlig meget på Rejsekortet. Det er ikke godt hvis flere millioner danskere skal sidde og PHK-analysere deres rejser.

Lars Christoffersen

Hvorfor ikke bare lave en flat rate pris til offentlige transportsystemer: Du kan rejse som du har lyst i 1 dag for 100 kr og i en md for 1500 kr.
Hvor skal resten af pengene komme fra: Jeg vil tro at 90% af billet provenuet ædes op af admininistration, så det er hurtigt klaret.

Jørgen L. Sørensen

Gør det gratis og fjern transport fradraget. (Dukker mig)

Kan egentlig godt tilslutte mig forslaget - men først når alle har mulighed for offentlig transport inden for en rimelig tid. Mange steder er offentlig transport næsten lige så langt væk som en by i Rusland, eller det tager en hel dag at komme frem og tilbage.

Hans Schou

Det ser ikke ud som om man kan stole særlig meget på Rejsekortet. Det er ikke godt hvis flere millioner danskere skal sidde og PHK-analysere deres rejser.


Nu er der ikke så mange der ser deres konto igennem, og endnu færre der skriver offentligt om det, så umiddelbart tror jeg der er mange der er blevet snydt uden at vide det. Det blev de ikke med det gamle system.

Thomas Christensen

Gratis lyder jo fantastisk. Men gratis betyder bare betalt af skatteyderne. Transport bliver aldrig gratis. Det kan drives ineffektiv af en uskøn sammenblanding af offentlig og semiprivat - eller privatiseres helt og stå til regnskab for os, der bruger det - på markedsvilkår.

Et misforster som rejsekortet opstår kun fordi, der ikke er nogen, der står til ansvar.

Eskild Nielsen
Janus Knudsen

Jep, lige akkurat og det er fantastisk at de bliver lukket.
Det hedder det frie marked og at ruter vil blive lukket er kun godt, for derved kan andre små selskaber komme til igen.
De små selskaber som er blevet presset ud af markedet og gået konkurs, fordi staten har favoriseret nogle enkelte gigantselskaber hvor halvdelen af de ansatte sidder i jobstillinger som burde nedlægges.

Lad falde hvad der ikke kan stå uden konstant støtte fra vores skattepenge.

Anders Kreinøe

Forudsat at nye små selvskaber vil være i stand til at drive overskud på de nedlagte ruter, hvilket langt fra vil være sikkert. Kan de ikke det, vil der være mange faktorer som alligevel vil påvirke samfundsøkonomien og derved vores skattekroner. Faktorer jeg umiddelbart lige kommer i tanke om:
-Folk for sværere ved at komme på arbejde.
-Flere tager biler, mere pres på vej nettet -> flere skattekroner hertil.
-Og højest sandsynligt en hel bunke mere, som jeg ikke lige tænker på nu.

Jeg siger ikke nødvendigvis at du ikke har ret, men der er langt flere faktorer der spiller ind, end at vi baseret på antagelser kan sige, at man skal lade falde hvad der ikke kan stå uden skatte støtte.

Niels Dybdahl

Du har bare været heldig at de kontrollører, du har mødt på din rejse, ikke har brugt en galt konfigureret termial

Det har jeg nok. Men jeg synes at det var værre med klippekortene. Man kunne risikere at en bus stemplede forkert zone, hvilket kunne udløse en bøde på 700 kr, hvis man ikke så ordentligt efter. Man kunne også opleve at klippekortet var blevet for krøllet til at man kunne klippe det. Hvad gjorde man så, hvis man ikke havde penge med til en ny billet? Risikerede en bøde? Og hvor var ens klippekort? Havde man et klippekort til 4 zoner eller var man nødt til at klippe 2 gange på et 3-zonersklippekort? Og var klippekortene blevet for gamle så man først var nødt til at tage i Superbrugsen for at købe et nyt? Men hvad nu hvis det var en søndag?
Rejsekortets funktionalitet er genialt i sammenligning, men implementeringen har åbenbart ikke været perfekt.

Eskild Nielsen

Men jeg synes at det var værre med klippekortene. Man kunne risikere at en bus stemplede forkert zone, hvilket kunne udløse en bøde på 700 kr, hvis man ikke så ordentligt efter. Man kunne også opleve at klippekortet var blevet for krøllet til at man kunne klippe det


Klippekortsystemet har vi haft i ca 40 år.

Det er ikke et ideelt system, og du beskriver fint systemets kendte fejl, som alle i sidste ende bunder i at det er et mekanisk system, som ydermere efterhånden er nedslidt eller stærkt nedslidt.

På den anden side er det et system, hvor brugerne i vid udstrækning kan se når noget er galt med det samme, især hvis man ved hvad man skal se efter.

På et tidspunkt stemplede min ældste datter i en slidt automat, som satte tidsstemplet oveni nogle tidligere stempler. Skæbnen ville, at hun senere på turen blev fanget af en kontrol, som ikke ville tro at hun havde stemplet. Efter noget skriveri frem og tilbage fik hun bøden eftergivet/annulleret, da hun kunne påvise det mislykkede stempel.

Log ind eller Opret konto for at kommentere