axel kellermann bloghoved

Rejsekortet – igen igen

I forbindelse med at mit Visa/Dankort var gået i stykker omkring chippen skulle jeg skifte til det nye på selvbetjeningen. Piece of Cake – troede jeg.
Ind på selvbetjeningen og finde min tank-op-aftale – det eneste jeg kunne ændre var optankningsbeløb og -grænse. Derefter tænkte jeg at jeg kunne opsige aftalen og lave en ny – ikke helt logisk men acceptabel. Som sagt så gjort.

Opsigelsen gik fint, men så kom komplikationerne. Man skal bruge sit rejsekort før en opsigelse træder i kraft og derefter kan jeg lave en ny. Det er dog den mest mærkelige procedure jeg nogen sinde kunne tænke på. I realiteten kan man ikke skifte betalingskort på selvbetjeningen.

Hvorfor f..... kan det være så svært at lave en logisk betjening af rejsekortet?. Havde I ikke regnet med at kunderne skifter betalingskort? Det er dybt skuffende - når jeg ellers ser at rejsekortet fungerer udmærket for mig. Specielt er jeg glad for at kunne checke mit rejsekort på min mobiltelefon - nååå ja, det er jo ikke Rejsekortet der har lavet den app!!!

Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Axel Kellermann

Du har ret med at det er en gammel nyhed, men det er vel også fantastisk at man implementerer noget der er definere 10 år tidligere - verden flytter sig - specielt på det teknologiske område. Herville jeg gerne være ironisk, men jeg er mere måløs!!!

  • 2
  • 0
Mogens Nørgaard

Jeg har brugt Rejsekortet dagligt i snart et par år og kender lidt til de forskellige aspekter af det.... Og den med at få et nyt Dankort red mig som en mate pga. den komplet fjollede løsning med at skulle checke ind og ud, etc.

MEN: de har et virkeligt godt og nemt alternativ, nemlig nogle venlige mennesker på et telefonnummer, som ordner det for dig på få sekunder. Virkede fantastisk for mig.

Så der er en fed workaround, som nok bliver en de-facto SOP :-).

Mvh. Mogens Nørgaard

  • 7
  • 1
Jan Vennike

Det nummer kunne jeg godt nok også bruge - har en sag med rejsekortet hvor en kontrollør har checket kærestens kort - men fordi hans checkmaskine IKKE var stillet til der hvor han var (Korsør), men i Ringsted (mener jeg) så kostede turen pludselig 324 kr istf de 26 kr som den samme tur på det samme tidspunkt kostede 3 måneder før.

Har haft kontaktet rejsekortet et par gange - senest for 1½ uge siden - og de kan godt se at den er gal og de skal nok refundere pengene - og så sker der ikke mere :-(

  • 2
  • 0
Mogens Nørgaard

Jo, naturligvis! Og undskyld, at jeg ikke tænkte på det før.

Her er min ITIL-certificerede metode til at få det nødvendige gjort:

Step 001: søg på Google med følgende streng: Rejsekortet Nyt Dankort (bare et eksempel).
Step 002: tryk på øverste hit.
Step 003: scroll lidt ned mens I laver pattern recognition efter otte-cifrede tal.
Step 004: når I støder på et ottecifret tal, hvor der står ord som "ring" tæt på det, så har I fundet det.
Step 005: ring til nummeret.

  • 15
  • 2
Jan Vennike

Rejsekortet er gratis (det personlige). Bestil derfor et nyt rejsekort når du skifter dankort og spærre det gamle (pengene udbetales til din nem-konto).

Cirka det samme når man skal skifte kundetype - fx barnet fylder 16 år. Rejsekortet skriver selv:

"Hvad gør jeg, når jeg går fra kundetype barn til voksen eller fra voksen til pensionist?

Du kan på grund af aldersskifte komme ud for, at den korttype du har oprettet dig med, ikke længere passer til dig. Dette sker fx når du bliver 16 år og dermed går fra kundetype barn til voksen. Hvis din alder ikke er i overensstemmelse med dit kundetype, har du ikke rejsehjemmel, og derfor skal du huske at ændre din kundetype for at undgå kontrolafgift. Du ændrer din kundetype ved at besøge et salgsted og vise dokumentation for din alder. Husk at du først kan lave en tank-op-aftale, når du bliver 18 år."

DEN forstår jeg ikke - rejsekortet har jo barnets CPR nr og dermed ved hvornår barnet bliver 16, så det burde bare ske automatisk.

Og med 20 km til nærmeste salgssted, så bliver løsningen som i beskrevet - dvs meld rejsekortet mistet, og derefter bestille et nyt rejsekort - koster ikke mig noget og jeg sparer køreturen :-)

  • 9
  • 0
Steen Thomassen

Du har ret med at det er en gammel nyhed, men det er vel også fantastisk at man implementerer noget der er definere 10 år tidligere - verden flytter sig - specielt på det teknologiske område. Herville jeg gerne være ironisk, men jeg er mere måløs!!!


Oprindelig skulle organisationen bag rejsekortet være lille og hovedparten af arbejde med udvikling og drift skulle være leverandørens ansvar - de regne med det var en standard-system - det er udbud og kontakten skrevet efter. At vende projektet, så få en tillægsaftale som kunne gøre at projektet kan komme i mål og få udviklet og sat en grundlægende omprogrammering af backoffice-systemet i drift har taget mange år. Det sker forhåbentligt i år, så man kan få ryddet ud de dårligdomme, som det har nu.

  • 0
  • 0
Stig Robertsen

Det er ikke gratis når check-ind check-ud ikke virker.
Jeg checker-ing i S-tog, stiger af og forsøger check-ind i bus (flere gange)- da den ikke kan læse kortet forlanger chaufføren billet - ja tøv lige en kende - går ned i bussen og benytter check-ud (det virker) går frem til check-ind (og det virker nu også).
Nu bliver rejsen bare til 2 rejser og noget dyrere, men gider man slås med Rejsekortets administration :-(

  • 4
  • 0
Ronny Jakobsen

MEN: de har et virkeligt godt og nemt alternativ, nemlig nogle venlige mennesker på et telefonnummer, som ordner det for dig på få sekunder. Virkede fantastisk for mig

Fordelen ved den løsning, er at også deres telefon system er lidt gammel dags og lidt ude af trit med tiden. Så man når igennem efter cirka 2 tastetryk og kun ganske få sekunders telefonkø... :-) men det er selvfølgelig også den pragmatiske og kedelige løsning, uden noget rigtigt at brokke sig over bagefter.

  • 0
  • 0
Benny Simonsen

Vil de så ikke have oplyst kontrolcifre i telefonen - og må man det.

Btw. ved køb af godt gammeldags periodekort til Nordjyllands trafikselskab fungerer det bedst ved at betale via internet på en https side med hjemmestrikket certifikat som tillader browseren at gemme kortets udløbsmåned og år + kontrolcifre - det er vist heller ikke helt efter bogen udenfor "offentlig transpot virkeligheden".
Jeg har gjort dem opmærksom på det - men de fatter det ikke.

  • 2
  • 0
Christian Nobel

"Hvorfor f..... kan det være så svært at lave en logisk betjening af rejsekortet?. Havde I ikke regnet med at kunderne skifter betalingskort?"

Hvad har kundernes betalingskort med sagen at gøre - husk på det er ikke dig der er kunden, det er trafikselskaberne.

  • 3
  • 0
Benny Tordrup

Dette problem omkring tung og omstændelig procedure via selvbetjeningen er affødt af dårligt design.

Og den tekniske forklaring (http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/tank-o...) er en spand l***. Hvis det er muligt at lave ændringen telefonisk, så er det intet problem at gøre det samme via selvbetjening. Det er kun et spørgsmål om at give standerne besked om et opdateret kortnummer.

  • 1
  • 0
Rasmus Rask

Vil de så ikke have oplyst kontrolcifre i telefonen - og må man det.

Det ser ud til at være "kosher", så længe du ikke oplyser PIN-koden.

Dog skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: "udlevering af betalingskortoplysninger skal ske med varsomhed, da de muliggør gennemførsel af betalingstransaktioner"

Danske Banks regler for VISA/Dankort:

Når du benytter kortet til køb via post- og telefonordre, skal du oplyse kortnummer, kortets udløbsdato, kontrolcifre samt eventuelt navn og adresse. Ved postordrekøb skal du desuden underskrive bestillingssedlen.
Du må aldrig oplyse din pinkode i forbindelse med køb på internettet eller via post- eller telefonordre m.v.

http://www.danskebank.dk/PDF/Priser-vilkaar-faktaark/Kort/Regler-Visa-Da...

Jyske Bank - Sikker brug af kort (mere vagt defineret):

Oplys aldrig din pinkode til andre
Hvis du bliver bedt om din pinkode via email eller telefon, skal du under ingen omstændigheder oplyse den. Det er et forsøg på svindel. Jyske Bank, Visa, Nets eller andre vil aldrig bede om din pinkode. Vær også opmærksom på, at du selv hæfter for mistede beløb, hvis du har oplyst din pinkode.
...
Pas på dit kortnummer
Oplys aldrig dit kortnummer, med mindre du er i en decideret købssituation, hvor du ønsker at betale for noget. Dvs. du skal ALDRIG indtaste det som ID, en del af "medlemsoplysninger" eller lignende.

http://www.jyskebank.dk/forside/privat/dagligoekonomi/kort/sikkerbrugmed...

Selvrisiko ved misbrug lader også udelukkende til at afhænge af om PIN-koden er oplyst: http://www.jyskebank.dk/forside/privat/dagligoekonomi/kort/sikkerbrugmed...

Forbrug.dk - Betalingskort og fjernsalg:

Betaling med betalingskort over telefonen
Som forbruger kan du komme ud for, at du skal give oplysningerne om dit kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre over telefonen, hvis der er tale om et telefonsalg. Betalingskortoplysninger står på kortets for- og bagside og betragtes ikke som hemmelige eller fortrolige, men udlevering af betalingskortoplysninger skal ske med varsomhed, da de muliggør gennemførsel af betalingstransaktioner.

Langt link

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere