georg strøm bloghoved

Rejsekortet er offline

Derfor er dit forbrug på rejsekortets website først korrekt efter 1-2 dage. Jeg blev selv overrasket, da der tilsyneladende lå en halvtreds kroners dummebøde, selvom jeg med sikkerhed havde checket ud.

Busserne lagrer oplysninger om hvem der checker ind og ud, og afleverer dem først igen, når de kommer i garage om aftenen. For at spare penge, er der ikke nogen onlineforbindelse.
Jeg spurgte og fik forklaret at rejsekortet mest er til småpenge, så der er ikke ofret en onlineforbindelse ligesom til dankortet.

Det betyder, at der går en dag eller to før du kan checke prisen på dine rejser over internettet, hvis de er startet eller sluttet med en bustur.

Hvis du har tanket kortet op manuelt over Internettet, kan du risikere at stå i bussen og få at vide, at der ikke er penge på det. I hvert fald hvis du bruger det samme dag.

På stationerne bliver standerne opdateret hver fjerde time, så du kan altså også risikere at have tanket op før du gik hjemmefra, og så stå på stationen og få at vide der ikke er penge på kortet.
Det står på rejsekortets website, men et godt stykke nede, så hvis du ikke lige ved det, er det ikke sikkert at du kigger og finder oplysningerne.

Den ene positive nyhed er, at dine rejser og hvor mange penge du har tilbage er gemt på kortet. Hvis du stikker kortet i en selvbetjeningsstander på en station, bliver det opdateret med de penge du har indbetalt over Internettet. Samtidig bliver oplysningerne fra kortet overført, så systemet får opdateret hvornår du har checket ud og slettet eventuelle dummebøder.

Kortet fungerer altså ligesom i gamle dage, hvor vi brugte en diskette til at flytte information mellem computere. Her altså mellem serverne i busserne og det faste system i rejsekortet.

Den anden positive nyhed er, at kortet registrerer hvis du har en tank-op aftale så systemet automatisk kan hente penge fra din konto. Så vil standeren i bussen ønske dig god rejse, uanset om der er penge tilbage på kortet.

Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Makholm Blogger

Uhh der bliver gemt data på kortet... sanity testing anyone?

Jeg kan godt se det smarte i et betalingskort til småbeløb der fungerer offline. Det kræver selvfølgelig at kortudstederen er så sikker på teknologien at betalingsmodtageren er sikker på at modtage penge.

Så hvis rejsekortet kunne gøre at jeg blev fri for at gå rundt med småmønter hver gang jeg går på vaskeriet eller skal trække en vand i træningscenteret vilel det da være helt fint. Vi kunne så omdøbe det til Danmønt, som en slags lillebror til dankortet.

Det vil dog ikek ændre på at rejser mellem landsdelene næppe falder ind under min definition af småbeløb og at hele usikkerheden ved rejsekortet om hvor mange penge man bliver opkrævet.

  • 4
  • 1
Jimmy Krag

Så hvis rejsekortet kunne gøre at jeg blev fri for at gå rundt med småmønter hver gang jeg går på vaskeriet eller skal trække en vand i træningscenteret vilel det da være helt fint. Vi kunne så omdøbe det til Danmønt, som en slags lillebror til dankortet.

Det minder meget om konceptet bag det hollandske Chipknip (som ifølge deres hjemmeside http://www.chipknip.nl/ tilsyneladende bliver lukket nu). Jeg havde selv fornøjelsen af at bruge det da jeg boede i Holland for nogle år siden. Her fungerer selve chippen på ens normale betalingskort som en lille pung. Man kan så låne ens kollega til kantinen, eller sende sine børn (hvis man har nogen) i supermarkedet efter en liter mælk og betale med kort, uden de behøver at kende ens kode. Der var chip-betaling i alle automater og kantinen der hvor jeg arbejdede. Eneste minus er at chippen vitterligt fungerer som en pung. Taber du kortet kan enhver samle det op og bruge det der er på chippen, og får du nyt kort følger pengene ikke med over. Men som sagt er det kun til småbeløb.

  • 1
  • 0
Gert Madsen

Hmm.
Altså blev Danmønt ramt af de samme ågerpriser, som man ser på Mastercard etc.

Man kunne forestille sig at det kunne beskyttes af en lovgivning som Dankortet.
Men det kan selvfølgeligt ikke bruges til overvågning af borgerne, så det har nok ingen gang på jord :-(

  • 5
  • 0
Peter Kyllesbeck

Tja, det viser jo bare, at det er svært for nogle at forstå muligheden for at rejse hvorhen og hvornår, man vil uden at være tvunget til angive den påtænkte rejserute og starttidspunkt(rabat uden for myldretid) ved rejsens start samt mulighed for at optjene mængderabat.
For dem hvor kendt(fast) pris for en rejse er et must, findes der jo kontantbilletter/klippekort (papir eller via app. til overpris(sms/data))
For pendlere findes periodekort(papir/app), men der den enkelte rejses pris jo heller ikke kendt ;-)

  • 1
  • 4
Henrik Pedersen

Når man lige kommer ud over de små finurligheder med at tanke op over nettet mindst 24 timer før, og man samtidigt husker at tjekke ud, så plejer det at gå. Så vidt jeg har oplevet, så er pengene der også med det samme hvis man tanker op i en 7-eleven eller andet sted med rejsekort terminal.

En ting jeg må indrømme er en smule sjovt er hvis man rejser fra Nakskov til Klampenborg, og så skifter i Kbh, så kan man se at der står at rejsen vidst nok koster omkring 152 kroner. Men når jeg så rejser tilbage mod Klampenborg begynder den at koste mindre og mindre, indtil midt sidste tjek ud på lige omkring 124 eller noget i den stil.

Det er selvfølgelig fordi jeg krydser på tværs af alskens zoner, men det er en anelse bagvendt at jo længere jeg rejser, jo billigere bliver det.

  • 1
  • 1
Steen Thomassen

Når man lige kommer ud over de små finurligheder med at tanke op over nettet mindst 24 timer før, og man samtidigt husker at tjekke ud, så plejer det at gå. Så vidt jeg har oplevet, så er pengene der også med det samme hvis man tanker op i en 7-eleven eller andet sted med rejsekort terminal.


Som overskriften nævner - så virker rejsekort godt som offline - det går tit galt, når det skal være online. Jeg har en rejse hængende for en måned siden til en station i ikke rejsekortområde, som endnu ikke er blevet registeret korrekt. Men sum passer heldigvis. Automateterne på stationerne, i 7-eleven og andre betjente steder bliver kortet opdateret med det samme.

En ting jeg må indrømme er en smule sjovt er hvis man rejser fra Nakskov til Klampenborg, og så skifter i Kbh, så kan man se at der står at rejsen vidst nok koster omkring 152 kroner. Men når jeg så rejser tilbage mod Klampenborg begynder den at koste mindre og mindre, indtil midt sidste tjek ud på lige omkring 124 eller noget i den stil.


Der er 23 zoner fra Nakskov til København, mens der er 21 zoner til Klampenborg... jeg vil gerne se det zonekort...

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

Men når jeg så rejser tilbage mod Klampenborg begynder den at koste mindre og mindre, indtil midt sidste tjek ud på lige omkring 124 eller noget i den stil.


Der skal da kun være et check-ud på en rejse, nemlig når den er slut. For at se det mønster du beskriver, har du jo checket ud og ind og ikke kun ind ved skift af transportmiddel. Ikke at det ændrer på den endelige pris men ganske unødvendigt.

  • 0
  • 0
Henrik Pedersen

Jeg ved godt at tjek ud er unødvendigt men jeg anbefaler det nu som en vane alligevel.

Grunden er ikke at være IT-inhabil, men nærmere hvis man pludselig tager en taxa eller går mellem nogle stationer, så har jeg før risikeret at få glemt check ud helt og aldeles. Det har (endnu?) ingen indflydelse på rejsens pris, så jo tak, jeg tjekker ud så snart jeg stiger af mit transportmiddel - simpelthen for at være "ready" til pludselige ændringer i mine planer.

Men nu er jeg også typen der trykker CTRL+S 30 gange i minuttet.

  • 3
  • 0
Rasmus Bruun

På den ene side skal man tanke op i god tid, fordi der kan gå op til 24 timer, før en optankning kan bruges i bussen, fordi busserne kun opdateres, når de er i garage. På den anden side skal man tanke op tidligst 7 dage før, man skal bruge rejsekortet næste gang, for ellers annulleres optankningen. Det begrundes i Politiken med sædvanlig rejsekortlogik (hej indeks):

Rejsekortet annullerer en optankning efter en uge for at undgå, at der kommer til at ligge for mange 'uafhentede' bestillinger i systemet. En indbetaling på www.rejsekortet.dk er nemlig kun en bestilling og ikke en pengeoverførsel, forklarer Rejsekortets direktør Bjørn Wahlsten. »Hvis vi lod bestillingerne ligge længere, ville de nemlig forsinke transaktionerne og skabe ventetid ved standerne, når de rejsende tjekker ind«, fortæller han og forklarer, at systemet leder alle bestillinger igennem for at finde den, der passer med det rejsekort, der holdes op foran den. Han tilføjer, at selve betalingen først sker, når rejsekortet kommer i nærkontakt med en rejsekortstander.

http://politiken.dk/tjek/forbrug/dintransport/ECE2021855/rejsekortet-ann...

  • 2
  • 0
Finn Christensen

På den ene side skal man tanke op i god tid, fordi der kan gå op til 24 timer....På den anden side skal man tanke op tidligst 7 dage før, man skal bruge rejsekortet næste gang, for ellers annulleres optankningen..... Rejsekortet annullerer en optankning efter en uge for at undgå, at der kommer til at ligge for mange 'uafhentede' bestillinger i systemet. En indbetaling på www.rejsekortet.dk er nemlig kun en bestilling og ikke en pengeoverførsel....

Jeg har ikke detailkendskab til hele rejsekortet, men alene de kendte mærkværdigheder fra nyhedsmedier gennem nogle år, og når man så læser om ovenstående ubehjælpsomme 'opfindelser', så fortæller det noget om at de bruger mia. af kr. på amatøragtige og ikke særlig kompetente menneskers frembringelser.

Jeg kan ikke vide hvem der bestiller, udskriver og dokumenterer krav etc., men der mangler en ankermand, der har fuldmagt til frasortering af rene tåbeligheder og klumpe-dumpe løsninger allerede ved fødslen.

Meget meget mere professionelt med xx.xxx i mdl. gage til den rette person, der evner sit fag.

  • 2
  • 0
Steen Thomassen

Hvis Google kan finde et skørt søgeord på alle verdens servere i løbet af et sekund, hvorfor kan rejsekortsystemet så ikke finde en "uafhentet bestilling" inden for acceptabel tid. Der skal måske laves en bubble-sort hver gang?


Google kan godt være uger om at høster ændringer på hjemmesider... det har jeg ventet på en del gange. Det er processen at få bestillinger til optankning ud til terminalerne, som giver udfordringerne - det jo et offline system. Jeg kan se at i Skåne lages bestillinger op til 30 dage... så grænsen kunne sætte op, men transationmængden bliver større i Danmark end i Skåne.

  • 0
  • 0
Sebastian Løck

Bare forestil jer køen, hvis de var lige så hurtige som kreditkortterminaler (for slet ikke at tale om mobile terminaler). Der er en grund til at taxachauffeuren indlæser kort længe før ankomst.
Det er ikke ret læmnge siden at Dankort og Kreditkort også var offline - ritsch-ratsch og fluen var smækket.

  • 0
  • 0
Steen Thomassen

Tænk bare at BVG kun kender 3 zoner, svarende til
zone 1- København og Frederiksberg
zone 2 - indenfor O3
zone 3 - indenfor O6


Takstsystemet ikke BVG's. BVG er kun trafikselskab for byen Berlins busser, U-bahn og sporvogne. Takstsystemet hører til Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). VBB dækker både Berlin og delstaten Brandenburg og der er mange flere zoner, end man ser som turist... Og Berlins zone A og B er i Berlin og zone C er område lige omkring bygrænsen.

  • 0
  • 0
Benny Tordrup

At rejsekortet kun er til småpenge synes jeg er verdens tyndeste undskyldning. For mig at se er det at sidestille med betalingsmiddel - og dermed krav om at køre online.
Med mit rejsemønster er der nu heller ikke tale om småpenge - for at dække en måneds rejser er jeg nødt til at fylde op til kortets maks hver måned.

Undskyldningen med at forsinke betaling via internet er alene for at dække over dårligt databasedesign. Alle rejsekort har et unikt ID - alt andet ville være fuldstænding galimatias. Hvis nu tabellen med transaktioner havde et indeks med rejsekortets ID samt transaktionsidentifikationen, er det slette ikke nødvendigt at lede alle transaktioner igennem. Ydermere kan der i transaktionstabellen sættes et flag om hvorvidt den er synkroniseret med det fysiske kort. Det vil også nedbringe søgetiden idet man kan udelade alle transktioner, der er synkroneret.

Rejsekort, det er en seriøs OM'er.

  • 0
  • 0
Peter Jespersen

Problemet med Rejsekortet er sådan set ikke at det tager tid at få saldoen opdateret.

Problemet er at systemet har så travlt med at trække penge ud af din lomme at hvis du for eksempel har en saldo på 80 kr og hopper på bussen en dag og systemet er længere tid om at opdatere saldoen, kan du risikere at systemet hiver 300 kr ud af lommen på dig fordi at 80kr - 50kr = 30kr og dermed er saldoen på dit kort under de 55 kr som er den nedre tilladte grænse. Selvom systemet i sidste ende opdager at rejsen koster 12kr og du dermed burde have 80kr - 12kr = 68kr i saldo, men der har de allerede trukket de 300kr og du får derved 80 - 12 + 300 = 368kr.

Du mister egentlig ikke nogen penge ved det, men store dele af den danske befolkning kan godt mærke 300kr trukket sidst på måneden, hvor de ikke burde have været blevet det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere