georg strøm bloghoved

Rejsekortet er kreativt

Hver gang det ser ud til at gå godt, laver de ansvarlige for rejsekortet et nyt problem. Der var klager over at det var svært at se forskel på standerne til at checke ind og checke ud, så de blev forsynet med skilte, hvor der enten står Check Ind eller Check ud.

Der var bare ikke nogen som havde helt styr på hvad den enkelte stander egentlig skulle gøre. Her er en stander jeg så på stationen. Ved siden af den, står en anden stander med et tydeligt Check ind på et grønt skilt, hvor du rent faktisk kan checke ind.

Illustration: Privatfoto

Standeren på billedet er en fælde. Den står hvor passagerer forventer, at der står en stander til at checke ud, og der står Check ud på den. Dem der kører kortet forbi det blå øje, og tror de har checket ud når de hører bippet, bliver snydt og skal betale en bøde.

For at gøre det endnu sværere, var standeren tidligere programmeret, så den checkede ud, men det blev ændret til at den checkede ind, nogenlunde samtidig med at den fik et skilt hvor der tydeligt stod Check ud.

Så kan det ikke gøres meget mere forvirrende.

Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Nielsen

Det burde så være nemt at trække bøderne tilbage, da Rejsekort A/S "blot" kan tage alle der senest er tjekket "ind" på den stander for anden gang (eller flere) og ikke efterfølgende er tjekket ind eller ud på andre standere, og så fjerne bøden.

Desværre tvivler jeg på, at Rejsekort A/S' system er så smart...

  • 2
  • 1
lArs hAnsen

Hvorfor er der forskel på standerne ?? hvis man er checket ind og kører den over en tilfældig stander så checker man vel ud ?


Nej, for hver gang du skifter transportform skal du checke IND igen. Først når rejsen afsluttes skal du checke ud. Så hvis du checker ind igen, tror systemet bare at det er fordi du skifter transportform. Systemet er lavet sådan for at man kan lave en millimeter retfærdig fordeling af indtægterne mellem tog, bus og metro.

  • 15
  • 0
Peter Sørensen

Den store runde blå lampe lige under standerens display, hvorfor kan man ikke benytte den til at vise om det er en tjek ud eller tjek ind stander? Hvis man smed nogle LED-lamper i, så kunne den lyse grønt når det var en tjek ind-stander, og hvis der var behov for at ændre den til en tjek ud, så kunne den jo bare lyse rødt.
I dag er det sådan, at man skal helt tæt på, for at kunne se om det er en tjek ind eller ud-stander. Ved at ændre farven på den runde lysende
'plet/cirkel/lampe' under standerens display vil det jo blive umådeligt meget nemmere at kunne se forskel i farten.
Det er formodentligt heller ikke nogen særlig dyr investering, taget i betragtning hvor elendigt det virker nu - der er alt for få standere, og det er svært at se forskel på dem.

Rejsekortet slår sig jo på, at det er noget så smart, at man kan 'vende' standere (som det er gjort på ovenstående billede), for at imødekomme ex fodboldkampe, hvor der pludselig er mange mennesker som enten skal 'til' eller 'fra' kampen. Det er jo i princippet meget smart, - men kun hvis det blev nemt at skelne mellem dem i farten.

  • 6
  • 1
Torben Mogensen Blogger

Jeg er enig i, at farverne bør være forskellig, og som Peter siger, kan det nemt løses med farvede LED lamper. Men der er flere problemer: Indikationen af, om det er check ind eller ud er skrevet med dansk tekst. Hvorfor kan man ikke bruge de internationalt anerkendte og udbredte ind- og udgangsikoner, altså en kasse med en pil ind eller ud?

  • 11
  • 0
Michael Garde

Er det ikke bare et spørgsmål om, at standerne skulle have været drejet sådan, at togføreren først kan se farven, når han holder på stationen?

Endnu bedre havde det været, hvis standerne feks. lyste grøn ved check ind og rød ved check ud. Så kan de være blå det meste af tiden, og man behøvede kun én type stander. Så bliver man også visuelt advaret, hvis man er i gang med at checke ind, når man egentlig ville have checket ud.

Det er selvfølgelig for sent nu, men jeg har bare altid undret mig over behovet for to forskellige standere.

  • 2
  • 1
Peter Sørensen

Jeg tror nu nok at togføren kan se forskel på en rejsekort stander og et signal, men lad nu det ligge.
Ellers kunne LED pærene vel også bare skrive med stort "ind" og "ud", inde i det blå felt. Jeg er med på, at det allerede står med mikroskopisk skrift størrelse over displayet, men det skal gerne kunne ses fra mange meters afstand.

  • 0
  • 0
Jørgen Elgaard Larsen

Man kan ikke løse problemet ved at lave den blå lampe til rød eller grøn.

Ud over at de ikke må kunne forveksles med togsignaler/lyskurve (som Peter Warholm skriver), er der også problemer for farveblinde.

Derimod kunne man sagtens lade den blå lampe have forskellige former, f.x. de ikoner, som Torben Mogensen foreslår.

  • 3
  • 2
Torben Mogensen Blogger

Det er selvfølgelig for sent nu, men jeg har bare altid undret mig over behovet for to forskellige standere.

Det er der, fordi man skal checke ind, hver gang man skifter transportmiddel. Derfor kan der sagtens være to check-ind i træk uden mellemliggende check-ud.

Det er en af de væsentlige designproblemer i rejsekortet: Check-ind ved vidererejse er krævet primært for at rejseudbyderne kan afregne mellem hinanden. Hvis det var designet ud fra brugerhensyn, så skulle man kun checke ind ved rejsens begyndelse og ud ved afslut (eller længere afbræk i rejsen). Og så havde man kunne nøjes med en stander, der blinkede i forskellige farver og sagde forskellige lyde, afhængig af, om man checker ud eller ind.

Kravet om check-ud har endvidere vist sig at give problemer, da rigtigt mange glemmer at checke ud ved rejsens afslutning, så det er nok bedre med et system, der ligesom klippekort og alm. billetter kun kræver en aktiv handling ved rejsens begyndelse. Denne handling er dog lidt mere omstændelig, da man så skal vælge rejsens længde på forhånd. Det kan f.eks. gøres med gentagne bevægelser hen over check-ind standeren, ligesom når man klipper flere gange på et klippekort.

Dertil vil det være rart med en visuel bekræftelse af check-ind på selve kortet, ligesom du på et klippekort kan se stemplerne. Et lille e-ink display ville f.eks. være fint -- strømmen til at ændre displayet kan komme trådløst fra check-ind standeren, så man ikke behøver batteri i kortet.

Men tiden er nok egentlig ved at løbe fra særskilte rejsekort, applikationer på mobiltelefoner m.m. vil sagtens kunne bruges som alternativ.

  • 3
  • 1
Allan Astrup Jensen

"Nej, for hver gang du skifter transportform skal du checke IND igen. Først når rejsen afsluttes skal du checke ud."

Dette er netop et af hovedproblemerne med rejsekortet i forhold til klippekort, hvor man kun skal klippe ved rejsen start! Jo flere gange man skal checke ind og ud, des flere fejl og dummebøder kommer der, men det er jo en god indtægtskilde!

  • 7
  • 2
Peter Kyllesbeck

Og at man helst ikke skal have nogen som helst mulighed for at finde ud af hvad rejsen kommer til at koste, og om man mon har penge nok på kortet til at komme tilbage igen.


Og det kan du på klippekort? Det kræver, at du ved, hvor mange zoner du skal klippe. Rejseplanen (findes både på web og som app) kan fortælle dig det (også for Rejsekortet).
Saldoen på rejsekortet vises på standeren ved check-ud.

  • 1
  • 3
Mogens Hansen

Jeg tror nu nok at togføren kan se forskel på en rejsekort stander og et signal, men lad nu det ligge.


Prøv lige at passere et vejsignal på en ellers mørk vej om natten med 180 km/h, og fortæl mig så bagefter om det var monteret på en stander lavet af træ eller metal. Det er nogenlunde, hvad du foventer at lokoføreren skal kunne gøre.

  • 1
  • 0
Georg Strøm Blogger

Jeg har svaret Gregers Mogensen:

"Hej Gregers

Standeren står på Lejre Station på den perron hvor togene kører mod øst, og det er den ene af de to standere yderst mod øst.

Jeg vil i øvrigt foreslå, at I på forsiden af jeres webside opfordrer kunder til at skrive ind, når de oplever problemer med jeres standere eller kortet, og at I laver en formular eller lignende, så det er let at gøre. Det lader til at der er en del problemer med udstyret, og I har brug for at få dem at vide så hurtigt som muligt, så de kan blive rettet.

Venlig hilsen

Georg Strøm"

  • 7
  • 1
Daniel Gertsen

Det er selvfølgelig for sent nu, men jeg har bare altid undret mig over behovet for to forskellige standere.


Jeg har undret mig over det samme.
Jeg kan godt forstå at der skal være to funktioner, men hvorfor to standere?

Det kunne også være lavet så man bruger kortet på standeren, og trykker på enten en "Tjek ind" eller en "Tjek ud" knap.
Disse to knapper kunne så med fordel have to forskellige farver, fx rød og blå (af hensyn til de farveblinde, som mig), og/eller nogle tydelige ikoner.

  • 1
  • 2
Peter Kyllesbeck

Man behøver heller ikke rejseplanen, for zonekortet i farver findes jo på standerne.

Der findes et lille gnidret kort, men uden detaljer, så kan jo nemt gætte forkert for zonerne for både rejsen og endepunkt. (for klippekort gælder den fjerneste zone på rejsen fra start til mål)

Du skriver at saldoen på rejsekortet vises ved check-ud. Gælder det også dummebøderne?


Hvis du checker ud får du jo ikke dummebøde ;-)
Dummebøden, som du kalder det, er trukket ved rejsens første check-ind, så hvis du senere kontrollere kortet på en Rejsekortautomat eller med app'en Rejsekortscanner
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bangbits.rejsekortscanner
vil du se,at depositumet er indregnet.
Ved korrekt check-ud justeres saldoen.

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

Du skriver at saldoen på rejsekortet vises ved check-ud.


Tilfæjelse:
Hvis du vil kende saldoen på dit Rejsekort, kan følgende tip bruges
- check ind
- check ud
Så vises saldoen.
Reglen for fortryd check ind

3.11Hvis du fortryder et check ind
Hvis du beslutter dig for alligevel ikke at rejse, efter at du har checket ind, kan du fortryde ved at checke ud inden for 20 minutter på samme stoppested eller samme station. Går der mere end 20 minutter, fra du checkede ind, til du checker ud igen, trækkes et beløb på dit rejsekort. Hvor meget kan du se på rejsekort.dk.
Hvis du fortryder et check ind i en bus, skal du checke ud igen i bussen inden den forlader stoppestedet.

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

Det kunne også være lavet så man bruger kortet på standeren, og trykker på enten en "Tjek ind" eller en "Tjek ud" knap.
Disse to knapper kunne så med fordel have to forskellige farver, fx rød og blå (af hensyn til de farveblinde, som mig), og/eller nogle tydelige ikoner.


Dårlig ide for det tager alt for lang tid. Stoppe op, finde og trykke på knap, holder kortet til standeren (sekventielt hvis det skal gøres med én hånd), og så kan man gå videre. Det er principielt det samme som de såkaldt ekstra-standere, hvor man kan vælge andre indstillinger end den normale (flere rejsende, cykel etc).
Som det er nu, kan man styre direkte mod den rigtige stander, hold kortet mod standeren et kort øjeblik (næsten uden at stoppe), og det er det.

  • 3
  • 0
Janus Knudsen

Konklusionen på Rejsekortet må jo være at det er en fadæse af format.

Et system designet uden det mindste hensynstagen til kunderne, men umiddelbart udtænkt af kloge mennesker som ikke selv tager det offentlige.

Ingen af Rejsekortets kunder har nogen idé om hvad der foregår eller hvorfor det fungerer som det gør, en fadæse af store dimensioner.

Noget så banalt som at chekke ind og ud, er et rent mysterium som forvirrer samtlige kunder. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan en bruger af Rejsekortet vil have det hvis det kun anvendes en gang imellem og ikke som pendler.

Dødsstød 1: Klippekortet er blevet forlænget 2 gange pga. Rejsekortets defekter.

Dødsstød 2: Under VM i Marathon kunne en så simpel ting som at taksere 4 zoner for 20kr ikke udføres og man måtte anvende smsbillet istedet.

Der er desværre langt andre kræfter bag Rejsekortet end vi lige fatter, og atter engang er vi blevet snydt og trukket rundt i manegen, alt imens pengene fosser ud af statskassen.

  • 5
  • 2
Peter Kyllesbeck

Under VM i Marathon kunne en så simpel ting som at taksere 4 zoner for 20kr ikke udføres og man måtte anvende smsbillet istedet.


4 zoner = 25kr, tidsbestemt rabat 20% (lørdag) = 20kr
En sms-billet ville vel være på 25kr for 4 zoner.
(alt i Hovedstaden)
Du må nok forklare nærmere, hvad kunne ikke udføres betyder. Blev det takseret til 25kr? Det blev sms-billetten vel.

  • 1
  • 0
Nicolai Lindskov Knudsen

Systemet er lavet sådan for at man kan lave en millimeter retfærdig fordeling af indtægterne mellem tog, bus og metro.

Hvilket i øvrigt udmynter sig i, at man kan tjekke ind på den "forkerte" stander på en station (Nørreport fx). Jeg fik vældig skæld ud af en metrokontrollør, fordi jeg i skiftet fra S-tog til metro havde tjekket ind på den første stander jeg mødte, da jeg kom ud fra S-toget. Da denne stod på S-togs perronen, så måtte jeg jo forstå, at jeg var nok så heldig, at Hr. Kontrollør var i godt humør og ikke gav mig en bøde for jeg havde ikke tjekket korrekt ind på en metrostander.

  • 3
  • 1
Christian Schmidt

Konklusionen på Rejsekortet må jo være at det er en fadæse af format.

Rejsekortet har mange mærkelige fejl og begrænsninger, og mange problemer kunne være undgået.

Når det er sagt, så er jeg egentlig meget glad for mit rejsekort. Efter at have glemt at tjekke ud et par gange i starten har jeg nu vænnet mig til rutinen og glemmer det ikke længere. Især er jeg glad for, at jeg kan tjekke ind på et sekund, hvis jeg ankommer til toget i sidste øjeblik, sammenlignet med at stå og bøvle med bøjede klippekort, der ikke ville klippe.

Der er dog plads til masser af forbedring. Men det virker desværre ikke som om, der sker alverden på den front.

  • 2
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere