Torben Mogensen header

Rejsekortet bliver aldrig smart

Rejsekortet er nok en af V2-læsernes hadeobjekter, og ikke uden grund. Som Poul-Henning skriver i Ingeniøren er det underliggende problem, at det ikke er designet til kunderne, men sådan at de forskellige operatører man lave præcis afregning baseret på hvor mange passagerer, der rejser med hver enkelt bus, tog eller lignende og hvor langt.

Men at gøre dette ved at pålægge passagerne at lave det hårde arbejde ved at checke ind og ud ved hvert skift af transportmiddel er absurd. I hovedstadsområdet har man siden indførslen af det fælles billetsystem og zonerne i 1970'erne klaret afregningen ved at lave stikprøveoptællinger og ekstrapoleret fra disse. Det er ikke helt præcis, og giver nok anledning til noget brokkeri mellem operatørerne, hvor nogen føler sig snydt. Jeg tvivler på, at en præcis optælling vil flytte mere end tredje decimal i udregningen, men hvis man vil have mere præcise tal, er der en meget enkelt løsning på dette: Man kan lade kameraer tælle antallet af ind-og udstigninger.

Når bus eller tog holder, tælles antal ind- og udstigende og dette data kombineres med GPS-positionen, og dette sendes til en central database. Selv en forholdsvis billig smartphone har den nødvendige hardware og regnekraft: Kamera, GPS, rimelig hurtig CPU og GPU og mulighed for at sende data trådløst til en central. Så det er blot at lægge softwaren på sådan nogle og montere den nogenlunde sikkert i busser og tog.

Dermed er afregningsgrundlaget frakoblet billetsystemet: De rejsende kan blot købe/klippe billet ved rejsens start, og man kan (som nu) lave stikprøvekontroller og udstede bøder for at mindske antallet af gratister. Og det giver mulighed for at lave et takstsystem, der er til at forstå. Klippekort og papirbilletter er egentlig ganske geniale: De virker både som en kvittering til den rejsende for, at de rent faktisk har sikret sig billet, de er hurtige og nemme at kontrollere ved stikprøver, de kan virke som bilag ved refundering og så videre. Det eneste problem er, at man skal have dem med på forhånd, men det er som sådan ikke meget anderledes end rejsekortet: Hvis man glemmer det hjemme, er man også på herrens mark. Papirbilletter kan også (som nu) sagtens suppleres med mobiltelefonapps, som endda kan advare om, at man nu kommer til det sidste mulige afstigningssted, før ens billet løber ud.

Bemærk, at infrastrukturen til rejsekortet ikke har nogen rolle i dette billetsystem. Men det behøver ikke at være helt tabt: Hvis man erstatter det blå øje med et kamera, kan apparaterne bruges til det føromtalte optællingssystem. Men det er meget muligt, at det ikke gør løsningen billigere. Nogen gange er det bare bedre at starte forfra.

Store zoner har været foreslået som en forenkling af takstsystemet, men det kan gøre en meget kort rejse, der krydser en zonegrænse, meget dyrere end en lang rejse, der holder sig inden for en zone. Derfor giver det efter min mening mere mening med mange forholdsvis små zoner (som dog kan være større i tyndt befolkede områder). Selv zonerne i hovedstadsområdet er efter min mening lidt for store, men størrelsen blev formentligt dikteret af, at der ikke måtte være mere end 99 zoner. Det gør ikke noget med f.eks. firecifrede zoner, hvis blot det er nemt at finde afstanden mellem to vilkårlige zoner. Hvis en zone bliver nummereret xx/yy, kan man lave det sådan at afstanden mellem aa/bb og cc/dd er max{|aa-cc|,|bb-dd|}, altså den maksimale forskel mellem koordinaterne. I dele af HT-området gælder denne formel, men ikke altid, men det burde ikke være svært at sørge for i et redesignet zonesystem. Og hvis farvekodede kort opstilles ved stoppesteder og stationer (sådan som det er tilfældet i hovedstadsområdet), kan selv de matematikudfordrede være med.

Kommentarer (57)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Daniel Udsen

Dublin, London og en helt række andre byer har udrullet et effektivt smartcard system baseret på ind/udstigning hurtigere og med færre problemer end DK's smartcard. Men OK man har aldrig haft et defekt zonesystem som det danske ret mange andre steder.

Både de irske og engelske jernbaner bruger magnetstrimmel encodede papirbilleter. og mange buselvskaber har brugt engangs rfid kort istedet for papirklippekort i en del år rundt om i europa storbyer.

Problemet med rejsekorter er ikke nødvendigvis at modellen med ind/udcheck er for kompliceret(det har virket i londons underground i årtier) men at man simpelthen ikke har haft kompatancerne hos de danske transportmyndigheder til at få en praktisk løsning på plads.

  • 4
  • 1
Casper Kvan Clausen

Problemet med rejsekorter er ikke nødvendigvis at modellen med ind/udcheck er for kompliceret(det har virket i londons underground i årtier)


Nu har lige præcis Londons Underground den forskel ifht. danske stationer, at man skal bruge billetten til at passere en fysisk barriere på næsten alle stationer. I busserne, hvor der ikke er en sådan, skal man heller ikke checke ud. Med andre ord er det (med undtagelse af en håndfuld stationer) fysisk umuligt at glemme at checke ud.

  • 10
  • 0
Palle Pallesen

En udfordring ved den foreslåede kameraløsning ville vel være at registrere længden på hver enkelt rejse. Selvfølgelig ikke umuligt via genkendelse via ansigt, gang også videre, men i praksis nok ikke lige den form for PR den type system har behov for lige pt :)

  • 2
  • 2
Torben Mogensen Blogger

En udfordring ved den foreslåede kameraløsning ville vel være at registrere længden på hver enkelt rejse.

Da det ikke skal bruges til billetopkrævning af de enkelte rejsende, er det ligegyldigt: Hvis der stiger to passagerer ind ved første stop, og der ved hvert efterfølgende stop stiger en ud og en ind, er det egentligt ligegyldigt for afregningen til busselskabet, om hvilket af de to følgende scenarier vi har:

  1. Den ene af de to oprindelige passagerer har siddet der hele tiden, og alle andre har kun kørt et stop.

  2. Den ene af de to oprindelige passagerer har kørt et stop, og alle andre har kun kørt to stop.

Den individuelle registrering af rejselængde er kun interessant for billetprisudregning, men da den i ovenstående model er frakoblet belastningsregistreringen, er der ikke behov for denne ekstra information.

  • 8
  • 0
Palle Pallesen

Den individuelle registrering af rejselængde er kun interessant for billetprisudregning, men da den i ovenstående model er frakoblet belastningsregistreringen, er der ikke behov for denne ekstra information.


Du har ganske ret, jeg huskede indtægtsfordelingen baseret på vægtede rejsetal, men ved nærmere eftertanke er det ganske rigtigt rene belastningstal.
Det kan man så måske undres lidt over...

  • 2
  • 0
Claus Jensen

Faktisk synes jeg jo, at der er én fordel ved rejskortet i forhold til det gamle system: At man kan checke ud!

Jeg kan forstå, at det kan være noget bøvl for alle dem, der kører med de samme busser dag efter dag. Men for mig som jyde, der sjældent er i hovedstaden er det en kæmpe fordel. Jeg har altid gruet for offentlig trafik i København, for jeg aner ikke hvor jeg skal hen helt præcist, hvor mange zoner er det nu og skal jeg have et klippekort, eller...? Københavns busser har ærligt talt været et mareridt, hvis man ikke er lokalkendt.

Det var langt nemmere i sidste uge, da jeg farede rundt i København med både bus, tog og Metro. Nu checker jeg bare ind, hopper af og checker ud, når jeg finder ud af, at jeg er fremme (det ved sidemanden eller GPS'en, jeg gør ikke...) og så er der styr på det.

Så for nogle er check-ud en god løsning, som jeg kun har set overgået i fx stockholm, hvor der bare er enhedspriser på det hele, så check-in er alt, hvad man behøver...

  • 5
  • 3
Peter Makholm Blogger

Det er et klart tegn på at en processforandring ikke er for brugerns skyld, når den forsøges indført ved tvang. Hvis rejsekortet havde været til for brugerne var det blevet en succes uden at man havde haft behov for at fjerne alternativerne.

På et tidspunkt kan brugen af alternativer falder til et niveau hvor man kan diskutere at fjerne dem. Men det må aldrig blive en forudsætning for at en ny process kan blive en succes.

  • 15
  • 0
Bjarne W. B. Petersen

Jeg har ofte tænkt det samme. Man kunne spare kontrollører, billetsælgere, billetautomater, hele rejsekortsystemet.

samt besparelse på de evige vejudvidelser, parkeringspladser osv.. Mange af de penge der bliver spyttet i at løse trængselsproblemer i hovedstaden med havnetunneller, 8 sporet motorvej rundt om Roskilde osv. kunne passende kanaliseres over i tog/bus/metro og samtidigt løse de samme problemer som vejudvidelserne forsøger at løse.

Men ja, tal kunne være godt. Mener at Ringkøbing-Skjern kommune tilbyder gratis kørsel med bus.

  • 14
  • 1
Claus Jensen

Det er der da nogen, der har undersøgt :) I følge en rapport fra teknologirådet fra 2008 vil det koste ca. 10 milliarder om året at indføre gratis kollektiv trafik i hele landet (de har taget højde for, at kapaciteten skal øges, og at der spares penge på opkrævning).

http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=1210&survey=8&language=dk

Så kan man jo vurdere, om det er noget, man vil betale for via skatten...

Hvor mange penge var det for øvrigt lige, at regeringen havde fundet til den der pulje til bedre offentlig transport?

  • 7
  • 0
Michael Nielsen

Det er jo lige som NemID er en STOR success - efter at alle var tvunget over på det...

Så bliver det her også en STOR success, så snart man fjerne all andre muligheder.

Lige som en historie jeg læste forleden.

En mand gik ned af strøget og klappede 2 stykke træ sammen, hvorved en kvinde spurte nysgerrigt, hvorfor han gjorde det. Manden svarede, det var for at skræmme isbjørnene væk.. Kvinden kiggede sig omkring, jamen der er ingen isbjørne her, hvor til manden svarede, se det Virker!

Rejsekortet skal nok blive en success, så snart det får fjernet alternativerne.

  • 8
  • 0
Michael Nielsen

Så kan man jo vurdere, om det er noget, man vil betale for via skatten...

Hvor mange penge var det for øvrigt lige, at regeringen havde fundet til den der pulje til bedre offentlig transport?

Tja, jeg ville være for det, hvis man gjorde at det var et abonnoment som folk skulle betale, for at få det "gratis", ellers er det bare en ekstraskat, på alle os som ikke har en mulighed for at bruge offentlig transport - bare få km uden for storkøbenhavn.

  • 3
  • 0
Michael Nielsen

Så kan man jo vurdere, om det er noget, man vil betale for via skatten...

Hvor mange penge var det for øvrigt lige, at regeringen havde fundet til den der pulje til bedre offentlig transport?

Tja, jeg ville være for det, hvis man gjorde at det var et abonnoment som folk skulle betale, for at få det "gratis", ellers er det bare en ekstraskat, på alle os som ikke har en mulighed for at bruge offentlig transport - bare få km uden for storkøbenhavn.

  • 2
  • 0
David Anker

Lad os tænke konsekvenserne ved gratis transport:
Chaufførerne skal have løn, den kan fx være statsbetalt (eller fonde/virksomheder?), busserne skal vedligeholdes, det skal der også sættes midler af til og busselskaberne skal holde sig inden for et fast budget.
Med evige midler til rådighed for busselskaberne, vil det nok kunne lade sig gøre, men bliver midlerne begrænset bare en smule mere end de "har lyst til at bruge", så vil du se nedskæringer i kvaliteten (færre afgange/chauffører osv.)

Min første tanke var egentlig: "Hvis det skal være gratis skal staten eje det... Suk." For hvis det skulle være private bus/tog/taxa-selskaber, hvordan holder de så (ærligt og redeligt) styr på hvor mange penge de skal have dækket?
Men mon ikke, hvis vi indførte et licenssystem i stil med DRs hvor alle som bruger motoriserede transportmidler skal betale, at pengene kunne skrabes sammen til det du tænker?

  • 2
  • 4
Rune Juhl-Petersen

Til dagligt brug synes jeg det største problem er udcheck. Jeg har glemt det før, og jeg synes det er en stressfaktor at skulle huske på det når jeg står af toget. Har også prøvet at stå i en proppet bus i myldretid hvor buschafføren mente jeg skulle gå ud af fordøren, men der kan jeg jo ikke checke ud.

I de fleste butikker er der efterhånden tyverisikring på alle varer. Jeg ville synes det ville være genialt hvis noget lignende kunne implementeres i alle døre i busser og tog. Hver gang man går ind eller ud skulle det hele ske automatisk. Alle fejlregistreringer skulle selvfølgelig komme den rejsende til gode.

Det andet problem er at man ikke aner hvad rejsen koster før den er færdig.

  • 4
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Tja, jeg ville være for det, hvis man gjorde at det var et abonnoment som folk skulle betale, for at få det "gratis", ellers er det bare en ekstraskat, på alle os som ikke har en mulighed for at bruge offentlig transport - bare få km uden for storkøbenhavn.

Der er så mange andre ting, man betaler til over skatten, men aldrig bruger, så det er ikke noget godt argument. Københavnere uden bil betaler jo rask væk for motorveje og folk, der aldrig ser eller dyrker sport, betaler til landshold og sportshaller. Og så videre. Så snart en tilstrækkelig stor del af befolkningen (for eksempel et flertal) bruger et service, kan det give mening at lade den være skattefinansieret i stedet for at kræve brugerbetaling. Af samme grund så jeg gerne licensen lavet om til at være finansieret over den almindelige skat.

  • 8
  • 0
Benny Tordrup
  • 2
  • 0
Rune Juhl-Petersen

Ikke nogen løsning. Det ville betyde, at hvis du på din rejse har mere end 30 minutters ventetid i forbindelse med et skift, så bliver din rejse splittet op i flere rejser ... Og så bliver det dyrt :-)


Ikke nødvendigvis. Det handler jo bare om hvilken algoritme man bruger. Så længe man er inden for første check-ins tidsbegrænsning bør den vel bare tælle videre. Det kan godt være den ikke gør det ved det nuværende rejsekort, men det burde den. :)

Største ulempe som jeg ser det er at man ikke kan transportere en andens kort uden at det koster en rejse.

  • 1
  • 0
Rune Juhl-Petersen

Og hvor er den tidsbegrænsning dokumenteret? Jeg er ikke stødt på den nogle steder

En af de store fejl ved rejsekortet er at det bygger videre på gamle løsninger uden at tage hensyn til om det giver mening. Jeg kender ikke tidgrænserne som de er nu, men de er også irrelevante hvis vi diskutere hvordan det kunne have været lavet bedre.

Med klippekort i hovedstaden er der en tidbegrænsning der hedder at du skal have påbegyndt din rejse 1,5 time efter dit kort er stemplet. Hvis man er længere tid om det må man klippe igen.

Hvis man lavede automatisk checkud i døren kunne det være man skulle finde på noget andet. Man kunne sågar kører det sammen med køreplanerne. Togforbindelser der kører sjældent kunne acceptere et længere tidsinterval end andre. Kunne også være man tog tiden helt ud af ligningen og bare talte zoner.

  • 2
  • 0
Ramon Harud

Nu har lige præcis Londons Underground den forskel ifht. danske stationer, at man skal bruge billetten til at passere en fysisk barriere på næsten alle stationer. I busserne, hvor der ikke er en sådan, skal man heller ikke checke ud. Med andre ord er det (med undtagelse af en håndfuld stationer) fysisk umuligt at glemme at checke ud.

Det er væsentligt mere end en håndfuld stationer, hvor man skal huske at checke ud. Praktisk taget alle mindre yderligtliggende stationer på Londons overgrundsnet har ikke barriererne. Desuden er der rigtigt mange stationer, hvor man i dagtimerne skal gå gennem portene og ikke kan undgå at checke ud, men som om aftenen har portene åbne, da de kræver bemanding. Glemmer man at checke ud der, kommer man til at betale maksimal takst. Der er også kortlæsere på stationer, man kan bruge, når man skifter tog for at registrere, hvilken rute man tager. I nogle tilfælde er det afgørende for prisen. Skifter man fra en bus til en anden, betaler man indstigningsbeløbet begge gange; omstigning er ikke inkluderet i billetten.

Londons Oyster-kort fungerer virkelig godt, men der er en del myter i den danske debat, som sætter Rejsekortet i et urimeligt dårligt lys. Rejsekortet har mange børnesygdomme. At man skal checke ind og ud er bare ikke en af dem. Faktisk er det det eneste, man skal som bruger. Fra det synspunkt er det ganske smart.

Betalingssystemet halter, og afregningen giver ofte ingen mening. Det er en anden side af sagen, som det ikke kan gå hurtigt nok med at få rettet op på. Men jeg køber ikke, at Rejsekortet i praktisk brug er brugerfjendtligt.

  • 4
  • 1
Kristian Klausen

Her i Ikast-Brande kommune hvor jeg bor, er den offentlige bustransport gratis.
Efter lidt research ser det ud til at det skyldes det simpelthen er billigere.

Den sammenlagte Ikast-Brande Kommune realiserer nu enhver miljøforkæmpers drøm om gratis, offentlig bustrans­port. Men det er ikke for at bekæmpe luftforurening og spare på energien eller for at forhindre trafikpropper: Det kan simpelt hen ikke betale sig andet rent økonomisk for kommunekassen.

Kun omkring fem procent af passagerne ville være betalende - resten er nemlig skolelever og pensionister, som alligevel vil have fribillet, siger borgmester Carsten Kissmeyer (V). Den gamle Ikast Kommune har haft sådan en gratisordning i 10 år.

"Det koster os meget, meget lidt - om noget. For ved at gøre det gratis for alle sparer vi jo en masse bureaukrati," siger borgmesteren.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-8870287:gratis-busser-i-ikastbran...

  • 8
  • 0
Jesper Lund

Men jeg køber ikke, at Rejsekortet i praktisk brug er brugerfjendtligt.

Rejsekortet er ikke bare brugerfjendtligt men direkte uanvendeligt for den del af befolkningen, som ikke ønsker en central registrering af deres rejser med offentlig transport.

Er det rimeligt at borgerne skal betale dyre kontantbilletter fordi de ønsker respekt for deres privatliv? Det vil også forsinke busserne i København hvis langt flere skal købe en kontantbillet, og gøre buschaufførerne til lette mål for tyvebander når mængden af kontanter i en bus stiger.

Klippekortet er en genial løsning, hvor du kan betale på forhånd, sikre nem og smidig erhvervelse af rejsehjemmel i bus/tog, og beskytte dit privatliv mod central registrering af dine rejser med offentlig transport.

Med rejsekortet er offentlig transport blevet inficeret med Facebook-sygdommen: betal med dine personlige oplysninger.

  • 8
  • 3
Andreas Andersen

Klippekortet er en genial løsning, hvor du kan betale på forhånd, sikre nem og smidig erhvervelse af rejsehjemmel i bus/tog, og beskytte dit privatliv mod central registrering af dine rejser med offentlig transport.

Jeg synes ikke klippekortet var genialt. Man skulle have 8 forskellige klippekort til at ligge i køkkenskuffen, og man skulle huske at tælle zoner inden man stod på. Nu er der ét kort, ingen zonetælling, og man behøver ikke engang at tage kortet ud af pungen når man checker ind og ud. Jeg synes det er en markant forbedring, og at nogen kan se hvor jeg er rejst hen hvornår, ville have svært ved at bekymre mig mindre.

  • 5
  • 6
Ebbe Hansen

Jeg synes ikke klippekortet var genialt. Man skulle have 8 forskellige klippekort til at ligge i køkkenskuffen, og man skulle huske at tælle zoner inden man stod på. Nu er der ét kort, ingen zonetælling, og man behøver ikke engang at tage kortet ud af pungen når man checker ind og ud.


Nejda, og man behøver ikke at bekymre sig om prisen, den kan man alligevel ikke gennemskue.
Det største problem med klippekort er zonesystemet, og lige netop det retter rejsekortet på ingen måde op på.
Rejsekortet føjer bare nye problemer oveni de gamle.

  • 6
  • 0
Peter Makholm Blogger

Så vidt jeg husker er det afhængigt af hvor mange zoner man klipper -- jo flere, desto længere tid går der før billetten udløber.

Korrekt. En tilsvarende grænse findes i rejsekortet, men kun sålænge man rejser inden for et enkelt takstzoneområde. I Hovedstadsområdet gælder der selvfølgelig forskellige tidsgrænser alt efter om man betaler men klippekort eller rejsekort. I det mindste er tidsgrænserne for rejsekortet konsekvent længere.

  • 0
  • 0
Per Gøtterup

Nu er cyklen den mest skadesbelastede trafikform så ren øget sundhed kan der ikke være tale om. Flere cyklister vil uundgåeligt give flere ulykker og derfor flere som skal behandles på sygehusene.

Selv nok så brede cykelstier vil ikke tilfredsstille alle; i dag vil almindelige cyklister kunne køre ved siden af hinanden lovligt, og snart vil ladcyklerne også gerne kunne, og samtidig er der både pensionisten i sneglefart og super-cyklisten i alt for stram cykeldragt som gerne vil kunne køre 60+ km/t overalt og som absolut ikke vil standse for noget som helst, hverken andre cyklister, buspassagerer eller andet som måtte komme på tværs...

Nej, men flere cyklister kommer der flere konflikter og derfor flere ulykker, og livsstilssygdomme koster ikke meget mere end brækkede lemmer, hovedskader og førlighedsskader.

  • 2
  • 3
Kristoffer Hansen

For mig at se er det egentlige problem at man har bibeholdt zonerne. Hvorfor siger man i stedet ikke bare x kilometer gange med y kroner pr. km = z kroner?

Det kunne så eventuelt forbindes med en højere pris nogle tider på dagen og eventuelt på nogle bestemte strækninger.

  • 0
  • 0
Peter Holm Jensen

Jeg står på transporten (tog/bus(fyn: rutebil)/vandbus/letbane/mm) et eller andet sted - skanner ind - hver gang jeg passere en skanner skannes jeg (så ved NSA også hvor jeg er) når jeg ikke er blevet skannet i et stykke tid er jeg nok ikke er rejsende mere, så er rejsen slut, den BILLIGSTE pris udregnes (det kan brobizen allerede idag, den giver altid den smarteste rabat), vupti det var da nemt, de kunne bare have spurgt mig før de lavede korte, men det gjorde de ikke............

  • 1
  • 0
Andreas Andersen

At du ikke kan se et problem, betyder ikke at det ikke findes. ;)

Nu svarede jeg bevidst personligt, hvad andre har af problemer, kan jeg ikke udtale mig om. Mine rejsedata kan de publicere på internettet hvis de har lyst. Men undrer mig om nogle så også har problemer når de f.eks. køber en pladsbillet til toget fra Aarhus til København med deres Dankort - det kan Big Brother vel også spore.

  • 0
  • 3
Jørgen L. Sørensen

Hvis en problemstilling er at skulle checke ind ved skift af transportmiddel for at styre afregningen, hvorfor så ikke lave et landsdækkende trafikselskab... Så ville check ind ved start og check ud ved slut være nok.

Der kan være situationer hvor check ind ved rejse-start, og check ud ved rejse-slut ikke er nok - hvis man f.eks. vil rejse fra Århus til Esbjerg, men lige smutte til Vojens for at aflever en vigtig pakke, bør afstikkeren vel medføre en højere pris, end hvis man holder sig på på sporet direkte mellem Århus og Esbjerg.

Så med et kort hvor kan kan rejse "ud i det blå" er det nok nødvendigt med check ind ved omstigning.

  • 1
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Jeg ved ikke om det gælder København, men heromkring kører mange ældre og gangbesværede rundt på el-scootere, der max. kan køre 15 km/t og tager mere plads i bredden end cykler, og de kører gerne flere km mellem småbyer på landeveje, hvor der absolut ingen cykelstier er.

Havde de ældre bedre muligheder for gratis offentlig transport, betalt over skatten, i stedet for det uforståelige og komplicerede rejsekort, ville vi nok se mindre af det.

Man får mere ro i sjælen, når man ved, man ikke gør noget forkert eller risikerer at skulle betale bøder ved blot at stige på en bus og køre mellem A og B, og tænk sig om fattige og arbejdsløse får større bevægelsesfrihed til at pendle, så de evt. kunne tage et arbejde længere væk hjemmefra.

Politiet kan lave andre ting end at håndtere voldelige passagerer, der ikke vil betale for deres billet, og samfundet skal ikke betale for sygemeldte billetkontrollører, der er gået ned med stress.

Det her ræs med at skulle administrere at tage penge for hver kørt centimeter er ikke holdbart. Det er ikke rentabelt at rive og kradse i folk for småpenge og lade det gå ud over dem, når de gør noget tilsyneladende forkert.

Det lukker store grupper af mennesker ude fra at drage fordel af helt almindelig offentlige transport, og det synes jeg ikke er særligt dansk.

  • 2
  • 0
Venligst Slet Min Bruger
  • 0
  • 2
s_ mejlhede

Læste noget om de første brug af hulkort, i det daværende teleselskab i USA, de have også mange og ugennemsigtig tele takster, de brugte data fra hulkort gennemgangen til følgende.
3 zoner, 1 lokal, regional, langdistance = by, delstat, land,
Prisen på administration af de mange zoner var højere ind indtægterne fra dem.
Så 3 zoner i Danmark, byen du bor i, landsdelen/øen, hele danmark.

Også gør transport i indre større byer gratis, samt gratis månedskort/år kort til ældre pensionister som opgiver deres kørekort. Eller for den skyld alle pensionister, også inden for myldretid, man hopper jo alligevel ikke på en bus anden det er nødvendigt, i den tid.

  • 1
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Så 3 zoner i Danmark, byen du bor i, landsdelen/øen, hele danmark.

Det betyder, at selv korte rejser kan blive meget dyre, hvis de tilfældigvis krydser en by- eller regionsgrænse.

Jeg foretrækker små zoner, men en ikke-lineær afregning i forhold til antallet af zoner:

1-2 zoner: X kr
3-5 zoner: 2X kr
6-9 zoner: 3x kr
10-14 zoner: 4x kr
15-20 zoner: 5x kr
21-27 zoner: 6x kr

osv. Dermed behøver man kun en slags klippekort: Flere samtidige klip giver længere rejser med indbygget rabat for længere rejse, hvor man i KBH skal købe et firezoners klippekort for at få fire zoner billigere end to gange prisen for zoner.

  • 1
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

OK, den blev lidt blandet ind i snakken om ældre, men det er stadig et problem med vold mod kontrollører:

Selvfølgelig. Det var nu også mest skrevet i sjov. At Jarle ikke forstod det, overrasker nu ingen.

At der er problemer med vold mod billetkontrollører er der ingen tvivl om, og jeg har en ide om, at det kan blive værre med rejsekortet, fordi det er så forvirrende at finde ud af.

  • 1
  • 0
michael seegert

Jeg forstår simpelthen ikke hvad der tales om, hvorfor tales der ikke ligeud,om det når der tales om ny teknik: Hvad vil det sige at jeg skal Scannes er det Fotografering ER DET noget med ansigts-genkendelse at gøre så skriv det dog. Hvad så med min Tvillingebror, hvad med dem med tørklæder og store sol briller på, og folk der går og ser ned i jorden. Og skal jeg oven i købet, som en forudsætning købe en´ der til indrettet Mobiltelefon til 2000 eller er det noget som indrettes i busserne og togene som Fotografere, Hvad er det for et samfund vi vil have, hvad med irisscanning og indbygget id- rdf chip . DET smart" så er vi på vej mod det pengeløse samfund .

  • 0
  • 3
Torben Mogensen Blogger

Læs forslaget ordentligt: Der er ikke tale om overvågning af enkeltpersoner, ansigtsgenkendelse eller sådan noget. Der er udelukkende tale om optælling af antal passagerer. Det giver mindre personovervågning end Rejsekortet, som gemmer alle detaljer om din rejse. Og kamera m.v. er ikke noget, du skal købe, det er noget, der skal installeres i busser og tog.

Desværre har journalisten på Ingeniøren misforstået dette og taler om ansigtsgenkendelse m.v, som jeg slet ikke har sagt noget om. Desværre har Ingeniørens norske søsterblad (ww.tu.no/bygg/2013/06/25/vil-gjore-reisekort-pa-buss-og-tog-overflodig) gengivet denne misforståede version af historien.

  • 1
  • 0
Frank Pedersen

Hvad der pisser mig mest af er hvor mange fejl systemet stadig har. Sidste år blev der 200.000 gange givet bøde/gebyr på 50 kr til personer, der enten glemte at tjekke ud eller hvor det ikke virkede efter hensigten. Fair nok, hvis systemet ellers var implementeret på et sådan stadie at det kunne kaldes driftsdygtigt, men det mener jeg bestemt ikke det kan betegnes som. Nu har, min kæreste og jeg, kun brugt kortet i et to - tre måneder, men vi har stødt på fejl i snit en gang om ugen hvilket er utroligt frustrerende. Når vi har ringet ind til deres support er svaret som oftes; det burde ikke kunne lade sig gøre, eller at vi selv har gjort noget forkert. Men det har vi jo ikke!

Hvordan kan det være lovligt i Danmark at give bøder/gebyre, der baserer på et system der endnu ikke fungerer efter hensigten? Det kan jeg simpelhen ikke få ind i mit hovede!??? Det svarer jo til hvis politiet gav bøder for at gå over for rødt hvor fodgænger lyset ikke virker.

  • 3
  • 0
s_ mejlhede

Det betyder, at selv korte rejser kan blive meget dyre, hvis de tilfældigvis krydser en by- eller regionsgrænse.


Samt hvis jeg bor i den anden ende af gaden skal jeg ikke så lang.
Ja kan godt følge din pointe, men det er denne "millimeter" retfærdighed, samt sammen rodet af de forskellige selskaber der har skabt det rod af takstzoner vi har i dag. Vil du også betale extra for at skulle skifte undervejs :-)
Men så stadig 3 takster(4), baseret på GPS koordinator for ind udstigning,
Under 10 km gratis,
Fra 40 Zone 2
Fra 100 Km Zone 3

Det betyder, at selv korte rejser kan blive meget dyre, hvis de tilfældigvis krydser en by- eller regionsgrænse.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere