Raspberry Pi til undervisning?!

En af mine venner har en interessant tanke, som jeg gerne vil have jeres indspark til.
På hvilke sjove måder kan Raspberry Pi-maskiner bruges til folkeskole-undervisning?

Der er oplagt en pointe i, at det er en billig måde at få maskiner til en hel klasse.
Hvis vi nu leger tanken at der er valgt, og der skal laves undervisning til en de sene folkeskole-klasser - hvilke veje skal man så gå?

Det er nemt nok at få en Debian med XFCE i gang, og jeg vil nok selv til mindre årgange 6-8 klasse starte med Scratch. Dette har jeg skrevet om før på version2.dk.
Scratch er meget intuitivt, men jeg har ikke testet endnu om det kører godt nok på den lille Raspberry Pi.

Et andet alternativ jeg tumler med til (umiddelbart) 8-9 klasses elever er Python spille-udvikling med Pygame. Det er også ret nemt at gå til - og Python er jo et skønt programmeringssprog :-)

Et andet projekt, jeg har i søgeren er Adafruit WebIDE, som er i meget tidlig udgave pt. Ideen er at al programmering sker via en browser og det er noget uklart hvad målet og mulighederne er, men det kan blive spændende.

Min gode ven Poul-Henning Kamp har flere gange luftet tanker om at få skabt mere forståelse for basal computer-forståelse, og måske lider en Raspberry Pi lidt under, at det er en computer - det er en del mere kompliceret end f.eks. et Robocard, som jeg har skrevet om tidligere.

Jeg vil rigtig gerne høre jeres indspark på dette!

/pto

P.S. Jeg skal også lige nævne, at Jeppe Kollerup har startet et dedikeret Raspberry Pi site op i Danmark - det findes på .... fanfare... raspberrypi.dk. God vind til det projekt

Kommentarer (39)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Jon Loldrup

Jeg er måske tungnem, men hvilke pædagogiske fortrin har en Pi frem for almindelige computere? Jeg kan se en masse bøvl med at få de små dyr til sluttet til skærme og tastatur, og jeg kan ikke se nogen fordel. En linux-terminal kan man vel få på lettere måder

  • 3
  • 2
#3 Jens Bruntt

Se evt denne video http://youtu.be/u4THiC5-JZo hvor en af folkene i Raspberry Pi projektet fortæller (meget engageret) om det. De første 20 minutter er de mest interessante. Men grundlæggende er formålet med Raspberry Pi projektet at få flere og dygtigere unge ind på IT-studierne. Og for at opnå det mål vil man have billige PCer ud til børn i skolerne, og man vil have bare bones PCer ud til dem fordi børnene så er meget tættere på hardwaren. "Hvad er det?" skal de gerne spørge. "Hvad gør den der dims?" En Raspberry Pi er så billig at man som forælder sagtens kan leve med at ungerne piller så meget med den at den går i stykker. Det er sundt at pille ved hardware, du kommer til at forstå hvad der er hvad. Det er meget få børn der har føling med CPU, GPU, RAM, HDD - og deres forhold til operativsystemet. Og det gør så at de - når de kommer til IT-studierne - ikke er helt så klar til at komme i gang.

  • 7
  • 0
#4 Jørgen Henningsen

Den er f.eks. Oplagt til teknologi og teknik undervisningen på htx hvor jeg har min gang. Jeg har bestilt en og venter i spænding. Glæder mig til at få noget i hænderne. Der er ved at blive lavet drivere til den se bl.a: http://labs.picotech.com/ Nu mangler vi bare at få Vernier og de andre probefabrikanter med på vognen, så bliver der virkeligt muligheder i det.

  • 0
  • 0
#5 Lasse Lindgård

Altså, hvis man bare vil lege med software, f.eks. Scratch og Python, så tror jeg at alle skoler kan trylle et klassesæt computere frem, som de programmer bare kan installeres på.

Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor Raspberry Pi skal blandes ind i den ligning. Den skal jo først installeres fra bunden - og så er der også en kedelig udfordring med at den ikke har nogen skærm.

Hvordan skulle det praktisk kunne afvikles i en folkeskole?

Jeg har i øvrigt selv været ude og lave Scratch med min datters 4. klasse. Det gav rigtigt meget, men der blev sat streg under at teknologien skal være så tilgængelig at de selv kan lege sig frem til en løsning.

  • 0
  • 4
#6 Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Underviser her, gennem mange år - i diverse setups.

Det at have eeeeeeeen hardware platform, med et operativsystem der kan resettes så nemt som at give barnet et nyt memory kort - og så overskrive det som driller med image igen. Det kan potentielt spare enormt meget tid i en undervisningssituation.

Hvorfor anbefales det altid eleverne at bruge lommeregner model X, fordi det letter undervisningen.

Alting starter op på en veldefineret måde og opfører sig ens - det gør en omgang preloadede PC'er ikke altid!

Jeg forestiller mig også at tyveri af skolernes PC'er kan minimeres, der er ingen PC at stjæle.

Et andet indlæg ovenfor, Jon skrev også:

Jeg kan se en masse bøvl med at få de små dyr til sluttet til skærme og tastatur, og jeg kan ikke se nogen fordel. En linux-terminal kan man vel få på lettere måder

Hey, det er NETOP ideen, børnene MÅ rode med hardwaren, børnene finder UD af hvordan verden (IT verdenen) hænger sammen, det er et plus med rPI - ikke et problem.

Sidst vi legede med rPI her i huset kom vi til at spille 3D penguin puzzle spillet http://penguinspuzzle.appspot.com/ og bare ideen om at den 1) kan afvikle 3D og avanceret grafik plus 2) man kan pille ved det gør at min søn synes det er spændende. Han har eksempelvis tidligere ændret Minecraft koder, så han er nok lige i målgruppen for dem som kan få glæde af den.

Pt. går vi ham på klingen for at han skal gå igang med Learn Python The Hard Way, anbefalet af en hard core coder som vi kender :-) http://learnpythonthehardway.org/ . Jeg selv går efter Ruby udgaven af samme http://ruby.learncodethehardway.org/ på min rPI og der er Kidsruby installeret fra bunden af, så hu hej - 2min efter man har tændt er man i fuld gang.

  • 3
  • 0
#7 Peter Lind

Jeg kan se en masse bøvl med at få de små dyr til sluttet til skærme og tastatur

Har du prøvet en pi? For det er ekstremt nemt at få den tilsluttet og op at køre. Så kan du faktisk se en masse bøvl, eller?

Derudover kunne man indvende at det vil være genialt at give børn en bedre forståelse for hvad det faktisk er de har at gøre med. På samme måde som det er et problem at storbybørn i dag ofte ikke ved hvad deres mad kommer fra og dermed er langt mindre vidende og kritiske, så er det også et problem at mangle bliver koblet af IT-udviklingen og kun kan finde ud af at røre ved en mus - de har simpelthen ingen anelse om hvad en computer egentlig er og består af.

  • 1
  • 0
#8 Lasse Lindgård

Det at have eeeeeeeen hardware platform, med et operativsystem der kan resettes så nemt som at give barnet et nyt memory kort - og så overskrive det som driller med image igen. Det kan potentielt spare enormt meget tid i en undervisningssituation.

Er det så ikke lettere og billigere at give ungerne en USB stick, som de kan boote fra?

Jeg kan stadig ikke se hvordan du rent lavpraktisk vil løse problemerne med skærm og tastatur. Klart - en treårig kan sætte stikket i - men hvor forestiller du dig at man vil opbevare 25 x skærm og tastatur i et klasselokale? Skolene har jo ikke edb-lokaler længere - og hvis de har kan man jo lige så godt give ungerne en USB-nøgle.

  • 1
  • 0
#9 Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Er det så ikke lettere og billigere at give ungerne en USB stick, som de kan boote fra?

jo, selvfølgelig - hvorfor tænkte jeg mig ikke om - giver du mig lige en liste over den hardware som USB boot skal understøtte ;-) - jeg håber det knager lidt og derefter siger bingo :-)

Jeg bliver nødt til at spørge, har du haft en rPI i hånden? prøvet at boote den? prøvet det? - ellers det lidt som at snakke om en mobiltelefon med en som kun hidtil har brugt fastnet. No offense, og det er også fair hvis du HAR prøvet og bare ikke er så overbevist som os andre.

  • 2
  • 0
#10 Lasse Lindgård

jo, selvfølgelig - hvorfor tænkte jeg mig ikke om - giver du mig lige en liste over den hardware som USB boot skal understøtte ;-) - jeg håber det knager lidt og derefter siger bingo :-)

Med Linux på pennen, så må man vende spørgsmålet om: Hvilke maskiner er det du tror ikke kan boote fra en USB linux?

Jeg ønsker mig selv en Raspberry Pi, så nej, jeg har ikke haft en i hånden. Jeg synes også den er fed, men det ligner at I står med en hammer og nu ligner alting søm.

  • 1
  • 0
#11 Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Med Linux på pennen, så må man vende spørgsmålet om: Hvilke maskiner er det du tror ikke kan boote fra en USB linux?

Den ene ud af 15 som opfører sig underligt fordi BIOS indstillingerne for X står til Y, mens den får alle de andre står til Z, mens lib32compatvgawireless.ko driller en smule fordi Plug-n-Play BIOS har assignet IRQ til enhederne i netop en kombination som driverprogrammøren ikke havde taget højde for samtidig med at driveren blev skrevet i en del af verden hvor ikke alle de danske WLAN kanaler er lovelige - PRÆCIS den maskine :-)

Jeg formoder du har haft fat i andre enheder som var mere enkle, hvor der var en foruddefineret boot og hardware, eksempelvis en PS2. Når du tænder den så starter den altid det samme, den er mere enkel, der er ikke så meget der kan gå galt - og DERFOR kan software optimeres til netop den platform. Det er en væsentlig forskel fra en "normal" PC hvor det er en udfordring bare det at finde ud af hvad chipset og varianter af samme netkortene har.

Raspberry PI er ikke en hvilken som helst hammer, det er en hammer med børnegreb som med indbygget motor kan slå pænt store søm i, som samtidig ikke koster ret meget, så hvis den knækker kan man få en ny :-)

Enig, man kan fint bruge Python, Linux, Kidsruby, whatever på andre platforme (Jeg har hørt rygter om at noget open source endda virker på Windows) - men når nu opstarten af en Raspberry tager kortere tid en downloaden af selvsamme applikation, så er der kun fordele ved at gøre det på den mere enkle platform. Der skal bare være eeeeen ud af de almindelige PC'er som opfører sig underligt, så ryger enten den elev på et sidespor, eller værre endnu underviseren tror det liiige kan fixes inden vi forsætter - hvorefter hele undervisningssessionen er røget.

  • 2
  • 0
#12 Henning Wangerin

jo, selvfølgelig - hvorfor tænkte jeg mig ikke om - giver du mig lige en liste over den hardware som USB boot skal understøtte ;-) - jeg håber det knager lidt og derefter siger bingo :-)

Nu er der jo to ting i det.

Til en "her-må-jeg-pille-i software"-ting kunne en (l/x)ubuntu på en usb-stick klare det.

Jeg bruger det selv i stor stil, og har kun oplever problemer med rigtig gammel hardware, som ikke kunn boote via usb

Skal der derimod være mulighed for at pille i hardware, så duer usb-løsningen ikke rigtigt. RPen har som andre skriver den fordel at prisen er yderst rimelig, så skulle der blive brændt en enhed af, er det til at overse, hvorimod et bundkort i skolens normale pc'er nok bliver en hel del dyrere ;-)

  • 0
  • 0
#13 Palle Due Larsen

Uden at have prøvet nogen af delene, ser jeg PI som udviklingsvenlig og de meget hypede iPads som udviklingsfjendske. Vi gør altså børnene til it-brugere i stedet for skabere. Det er da synd. Måske kunne DKUUG bruge nogle af sine millioner (åh nej, ikke dem igen) til at indkøbe klassesæt af Raspberry Pi og få skabt noget undervisningsmateriale til at hjælpe børnene og den stakkels lærer igang.

  • 2
  • 0
#14 s_ mejlhede

Kender ikke til Raspberry Pi, Men hvis ikke der er nogen udgange/indgange, så få lavet nogen USB kort med simpel, A/D D/A konverter. Så man kan måle spænding, lys, kontakter on/off .... Og tænde/slukke ting samt styre små server motor. ELLER ?? Fint til at lave noget automation, eller i fysik.

  • 0
  • 0
#16 Philip Grønbech

Den artikel har selvfølgelig en god pointe eller to, men når det er sagt så kan man da sagtens lære en masse om linux, processorarkitektur, I/O osv. uden at det er nødvendigt at se hvad er i de binære blobs. Nu snakker vi også på folkeskole niveau, jeg nægter ikke at der er et par enkelte stjerneelever i danmark der bliver begrænset af pi'ens muligheder, men for 99.98% af de elever der får lov at bruge den, så er det den kan rigeligt. At anbefale devices der koster 5-23 gange så meget er lidt dumt, er det ikke ? Hele pointen er er pi'en skal være billig og let at sætte op. (jaja, åbent havde været bedre, men til hvilken pris?) Jeg synes det er sødt at han kritiserer http://www.raspberrypi.com/ for at sælge gamle outdatede codecs osv. som raspi fonden KUN har tilføjet efter massivt pres fra userbasen.

  • 1
  • 0
#19 s_ mejlhede

Også til under 150,- kr. et klassesæt er billiger end en Ipad. Hvis jeg synes jeg får for meget tid, når de mørke timer kommer, så kunne være man skulle købe et sæt. Selv om det ikke bliver brugt, er det stadigt langt billigere ind meget andet jeg har liggende i hjørnet og ikke får set på - fragten til noget af det, er højere. LOL

" If you want to use your Raspberry Pi to drive motors to open doors, lift things, or power robotics; if you want to sense temperature and switch devices on and off; if you want to flash lights; if you want to teach it to play the glockenspiel; or if you want to learn about electronics from scratch, then Gertboard is for you. (This is the stuff I’m talking about when I blither on about physical computing here.) It comes with an assembly manual and a user manual (both of the above are direct download links to PDFs), which also act as a pair of teaching guides, bundled with plenty of programs to show you how to put things together. "

  • 0
  • 0
#20 Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Raspberry Pi er uegnet til undervisningsbrug:

han går pænt meget i Stallman mode - faktisk ville samme ræssonmenter gøre at børnene ikke måtte køre med i biler og busser på vej til skole!

Der er utroligt meget hardware i verden og det er MEGET sjældent det er 100% åbent, og det ville være rart hvis det var.

Hvis valget står mellem en PC med et "gratis developer tool" fra Microsoft eller Apple til deres enheder og operativsystemer - mod Raspberry Pi, så er der vist slet ikke en konkurrence. Vi har igennem årtier haft en kultur for programmering hvor de store virksomheder tidligt i studiemiljøet har gjort værktøjerne tilgængelige - ofte gratis eller næsten gratis til studerende. Første fix er gratis.

@Christian, så kan du liiiige underbygge hvad du mener med linket?

Skal vi fortsætte den nuværende farce hvor skolerne skal købe normale PC'er - som ofte har lukkede dele, herunder GPU'erne som sjældent (eller omvendt ofte) har problemer med at levere en open source driver til Linux. Dette har vist sig ikke at virke og der smides jævnligt bunker af PC'er ud, eller forsøges at holde dem i liv - ved ikke at opgradere fra Xp osv. Mildest talt en elendig situation for alle!

eller skal vi tage rPI som en introduktion, lære folk at ikke alt er en traditionel PC, og fortælle dem om enhederne, så de overhovedet forstår når vi to begynder at snakke om CPU, GPU osv. :-) (Jeg er ihærdig OpenBSD bruger og jeg har været med under hele BLOBS er onde, dumme, farlige osv.)

Længere ude i fremtiden ja - gerne et Beagleboard - men hvorfor tror du vi har to rPI i huset og ingen beagler - prisen!

  • 1
  • 0
#21 Martin Bøgelund

Jeg er måske tungnem, men hvilke pædagogiske fortrin har en Pi frem for almindelige computere? Jeg kan se en masse bøvl med at få de små dyr til sluttet til skærme og tastatur, og jeg kan ikke se nogen fordel. En linux-terminal kan man vel få på lettere måder

Tak fordi du bringer en overordentlig vigtig pointe på bane!

For det du skriver, er præcis dét lærere, ledelse og bestyrelse på skolerne vil spørge om.

Og den gennemsnitlige lærer vil være skræmt fra vid og sans af en "nøgen" computer uden hverken kasse eller operativsystem - kun de skoler der er så heldige at have en teknisk kyndig ildsjæl af en lærer, har et håb om at kunne indføre Raspberry Pi i undervisningen.

Argumentet om at den er billig vil falde til jorden med et hult drøn, hvis et klassesæt med Pi's alligevel bare ligger i et skab og samler støv.

Og at det kaldes "nemt" og "lige til at gå til" her på et IT-teknisk forum, betyder ikke at dem der skal formidle en undervisning omkring Pi i folkeskolen synes det samme.

Så længe der ikke er et IT-fag med Pi på landets lærerseminarer, kan vi godt glemme alt om at få Pi bredt udbredt i skolerne.

Så meget desto mere, når skolerne i forvejen har store udfordringer med uambitiøse ressourcetildelinger, og deraf følgende svækkelse af undervisningen i de klassiske fag.

Det er superærgerligt, men sådan er realiteterne.

  • 0
  • 0
#22 Christian Jørgensen

@Christian, så kan du liiiige underbygge hvad du mener med linket?

Ja. Formålet med linket var at "jorde" debatten med et provokerende (men relevant og velskrevet) indlæg, som måske ellers var blevet overset og dermed forhåbentlig lægge en dæmper på den marketing-skabte eufori over Raspberry Pi. Alt er ikke regnbuer, enhjørninger og ponyer i Raspberry Pi land. :-)

Ej heller er billig ARM hardware nogen ny ting. Se f.eks. denne bekvemme liste.

Personligt finder jeg Rhombus Tech initiativet væsentligt mere interessant, især til undervisningsbrug. Dog vedkender jeg mig, at Raspberry Pi p.t. har fordel af at være et produkt, der kan købes. ;-)

  • 0
  • 0
#23 Niels Langager Ellegaard

Mange af de elever der starter i gymnasiet har problemer med at skrive simple formler i Excel, så det vil kræve en stor indsats at sætte dem i stand til at gå på opdagelse i operativsystemet på en Raspberry. Spørgsmålet er om eleverne har IT-kompetencer nok til at have glæde af en åben platform.

Til gengæld kan jeg sagtens se fordelen i at have en billig. transportabel computer med browser og office, og det lyder som en sjov ide at undervise folkeskoleelever i python.

  • 0
  • 0
#25 Peter Fugl

Det største problem bliver nok at skolerne ikke har skærme med hdmi tilslutning som rpi kræver. Jeg vil tro at en meget stor del af de skærme der står kun har vga tilslutning, og skal der indkøbes nye skærme og måske også tastaturer med usb tilslutning bliver prisen jo ikke bare de 300 kr en rpi koster.

  • 0
  • 0
#27 Joakimat Seeberg

Ja, Raspberry Pi er uegent, men det er ikke produktet, som fejler. Teknologifaget IT eksistere ikke i folkeskolen, og det er der gode grunde til. 99% af samfundet, og derfor også folkeskolen, anvender IT som et redskab. I folkeskolen er IT dermed på ligefod med tavler, kridt og bøger. Dvs. produkter der bør virke fra 1. sek. af timen og understøtter i læreren i formidling af pensum.

Der hvor Raspberry Pi kan have sin plads i folkeskolen er i et teknologi valgfag, sammen med Arduino, programmering og andre spændende ting, men det er ikke skolen der skal stå for indkøb og undervisning. Det skal vi! Det skal på samme måde som når teater grupper besøger skoler være fagfolk, der brænder for faget, og synes at produkter som Raspberry Pi er lang mere interessant end det nyeste Apple produkt, der underviser. Og her kan spg. Er Raspberry Pi egnet til folkeskolen? Besvares, ja selvfølgelig!

  • 2
  • 0
#29 Christian Nobel

Tror det hed avconnectors.dk

Når man smider et link, så vil man hjælpe rigtig mange mennesker ved ikke bare at basere sig på tro (godt være jeg lyder lidt sur, men det irriterer mig, når folk der sidder inde med absolutte viden, kva det de har besøgt siden på et tidspunkt, ikke vil være så venlig at gøre sig den ulejlighed lige at finde det rigtige navn, i stedet for alle andre så skal google sig frem)!

Konverteren kan findes her, men er imo ret pebret:

http://www.av-connection.dk/?PGr=5894&ML=791

Alternativt så har Amazon en til en mere rimelig pris:

http://www.amazon.co.uk/Adapter-Laptop-Power-Free-Raspberry-support/dp/B...

  • 0
  • 0
#33 Søren Schmidt Kriegbaum

Jeg har bygget en super billig løsning til aflæsning af el-forbrug. Forbruget bliver vist live på en lille webside. Løsningen koster under 10 kr + en kørende Raspberry pi. Det ville da være et oplagt projekt at udføre i en klasse og så kan man jo samtidig også gøre lidt reklame for at spare på strømmen. Se projektet: http://hyggeit.blogspot.dk/2013/04/super-cheap-web-enabled-power.html

  • 1
  • 0
#35 Christian P. Broe Petersen

Jeg har haft megen sjov med mine rapsberrys. Naturligvis har jeg en sat til hvert TV for at køre Raspbmc.

Men derudover bruger jeg en til overvågning af mit pillefyr. Der er ikke umiddelbart noget interface til styreboardet, så jeg valgte simpelthen at placere et lille billigt webcam og en raspberry foran displayet. Den tager så et billede hvert minut, kører OCR på det, og kontakter en webservice, så jeg kan se det online, og sender en mail, hvis temperaturen er faldet for meget, så der er noget galt (mangler piller eller har slukket sig selv pga. overophedning etc). Jeg har egentlig ikke engang programmeret noget rigtigt - det hele er lavet med shellscripts. Jeg havde forholdsvis lidt linuxerfaring inden, og er nu nået dertil, hvor jeg savner min prompt i windows.

En anden ting jeg har leget med, er at bruge det lille smarte raspberry cam. Jeg har monteret en raspberry med kamera på min quadcopter (en billig en til 600kr.). Den er sat op som wifi access point, så jeg kan connecte til den, og faktisk få nogenlunde live billeder. Alternativt kan den filme eller tage 5mpixel billeder mens den flyver.

Næste projekt er at stabilisere kameraet. Jeg har købt nogle servoer, og det er lykkes mig at få Raspberryen til at styre disse via GPIO'erne, og så har jeg bestilt sådan et lille accellerometer, som jeg skal aflæse og få den til at holde kameraet lige. Men det bliver nok et vinterprojekt.

Jeg kan ikke se at der er noget af det, som børn ikke kan involveres i. Og det med om det skal være raspberry. Tjah - den er da ikke optimal til at køre en vindus desktop, men når jeg sidder og fedter rundt med det, synes mine børn det er spændende, fordi det netop er noget håndgribeligt man sidder med og kan sætte ledningerne til, og ikke bare en lukket kasse.

Især overgangen fra stationære PC'er til bærbare og tables har jo gjort det hele meget mere lukket. Indrømmet - hos os kan man stadig lige pille siden af alle PC'erne af, for der er naturligvis allerhøjst håndskruer sat i :-)

  • 0
  • 0
#37 Karin Høgh

Christian, må jeg dele din kommentar på vores Facebookside? Der er nogle rigtig gode use cases imellem og jeg bakker dine slutbemækrninger op 100 procent. det er lige derfor vi laver RaspberryPod. Som Peter MEGET gerne må skrive om i januar, når vores kit er helt færdigt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere