Gæstebloggen

QCon New York - 2. del

Min dækning fra QCon fortsætter her med endnu et indlæg - fra mandag. I kan også læse min kollega Jesper Rønns twitter-feed (på engelsk), han dækker også QCon New York

Udvikling som læreproces

Engelske Chris Matts havde med sessionen "The Lazy Learner" sat sig for at udfordre den gængse tolkning af agile manifesto: Det er ikke delen med "people over processes, etc.", der er dete central, men derimod den kontinuerlige læring omtalt i første sætning: "We are uncovering better ways of developing
software by doing it and helping others do it."

Det var udgangspunktet for hans meget underholdende og tankevækkende gennemgang: Læring er central for software, og hans egen rejse igennem at lære om læring fik sat en masse koncepter på plads. Resten af indlægget var så hægtet op på de fire kompetencetrin ("ubevidst inkompetent", etc), og han fik rusket lidt op i tilhørerne ved at stille spørgsmålstegn til hvordan vi kom igennem kompetencetrinene.

Med baggrund i Domain Driven Development gennemgik Matts hvordan læringsprocessen omkring modellering af domæner kunne fungere. Man starter med en simpel model af det ønskede domæne, går ud og finder et eksempel på noget som er "i scope" men som ikke er omfattet af modellen, og justerer modellen derefter. Pointen er så at modelleringen er ikke det svære -- det svære er at finde eksemplerne, og skære dem til, og ikke mindst at aktivere de egentlige domæneeksperter til at blive gode til at finde hjørneeksemplerne.
Eksemplerne skal allerhelst skæres til som BDD specifikationer, simpelthen små historier: "Givet X, når Y, så Z", fordi mennesker lærer igennem historier, og historier fanger den nødvendige kontekst.

På Matts' projekt var vendepunktet således hvor modelfolkene satte en dusør op for hvert eksempel domæneeksperterne fandt, som ikke var omfattet af modellen, og som var i scope. Det kostede en 5-6 flasker champagne, men resultatet var en rigtig god model, og nogle meget bevidste domæneeksperter som følte et stærkt ejerforskab for historierne og modellen. En succes for den dovent lærende.

En grøn seddel blev givet for et tankevækkende og underholdende indlæg - der dog tog lidt langt ud af en tangent hist og her.

Læs også del 1, og del 3

Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere