PS3 med Linux "død" - græder pto?

I har sikkert læst polimikken om at onde-dumme-(indsæt selv flere ord her) Sony den 1. april fjernede muligheden for at køre Linux på PS3 (Playstation 3). Version2 har så lige i dag skrevet om hacket til at undgå dette problem.
Jeg har selv en PS3 og jeg har haft Ubuntu Linux på denne i et års tid vel. Jeg må indrømme at jeg slettede den igen og er i dag reelt ligeglad med det "tab", men lad mig lige forklare hvorfor før I flamer mig ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4e398ff7b.gif" alt=")
Sony har intet fattet med Linux. De har aldrig vist et engagement mht. at lave seje Linux løsninger på denne platform, hvilket er synd, da hardwaren er meget potent. Men når man kører Linux på PS3 sker det gennem et abstraktionslag, hvor man kun ser to PowerPC cores - og de virker ikke ret hurtige på trods at de klokkes med 3,2 GHz. Jeg fik aldrig lavet noget med de fixed-point beregnings-cores som ligger i hver PS3. Der manglede "sjove" eksempler, gode API'er og gode SDK'er.Linux på min PS3 var super på et punkt. Ingen slåskampe mht. drivere - da det er EN platform at installere til. Det virkede bare.

Jeg synes det var fint at vise digitale billeder på min 40" fladskærm via den Linux jeg havde, men det var ikke ret meget jeg fik det brugt. Som sagt var PS3 med Linux klart sløvere end den Intel 3,2 GHz Pentium-PC som jeg har som workstation hjemme.
Alt i alt så var det super sjovt at installere Linux på PS3 som de ivrige læsere sikkert husker en artikel-serie om fra tidligere - men det kom bare aldrig længere, især fordi Sony aldrig kom ud af hullerne og der kom aldrig noget godt community omkring det... suk.

Burde jeg begræde tabet af Linux på PS3''?

/pto

Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Martin Rehr

Jeg vil henvise til et PHK indlæg på ing.dk: http://ing.dk/artikel/107524-goer-en-god-noerdgerning

For at uddybe:

Cell CPU'en, som sidder i PS3'en, er en supercomputer på en chip. Med IBM's SDK's gives mulighed for at studere og lege med alle de væsentlige aspekter indenfor programmering af supercomputere. Dette for en ganske beskeden pris.

Nu er der, som PHK nævner i sit indlæg på ing.dk, sat endnu en kodelås på døren til fremtidige generationers nørdgener.

  • 0
  • 0
#2 Morten Siebuhr

Såvidt jeg har forstået PS3'ens hardware, er der reelt kun een core - men den kører to tråde, der på skift deles om adgangen til eksekverings-hardwaren (den ene core i lige clockcycles og den anden i de ulige).

Uden selv at ha' prøvet, kan (=kunne) man da få adgang til seks af de syv SPE'er.

  • 0
  • 0
#3 Christian Høier

Jeg kørte også Linux på min PS3, men syntes at det kørte for langsomt havde mange begrænsninger mht. til plugin på browseren.

Med det kunne være interessant at prøve igen, nu hvor hukommelsen eftersignende skulle kunne hackes til at bruge 512 MB ram.

  • 0
  • 0
#4 Jesper Louis Andersen

6 SPE'er. Sony bruger en af dem til at lave "sikkerhed" så der ikke er nogen som finder på at udvikle spil udenom Sonys jerngreb. Sikkerhedsmodellen er grundet Kanna Shimizu og hendes paper er generelt interessant læsning.

Iøvrigt har geohot leget lidt og bragt OtherOS support tilbage ved at binærpatche lidt - men grundliggende handler det om at du har købt et stykke hardware uden licens til den hardware du har købt. Det har vi set en del gange nu, hvor hardware såvel som software er lukket. Og den udvikling er kedelig.

  • 0
  • 0
#5 Nicolai Klausen

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:e...

Så vidt jeg kan gennemskue, så er der et ganske fornuftigt lovkrav fra EU (ja, der er langt i mellem dem - men de findes).

Punkt 7 siger (så vidt jeg kan forstå uden en jura eksamen), at et produkt skal leve op til sine specifikationer... PS3'ernes specifikationer siger (sagde), at man kan installere OtherOS... Det kan man så ikke længere, hvis man samtidig skal kunne log på PSN som man også kan ifølge specifikationerne.

  • 0
  • 0
#7 Peter Toft

Selvfølgelig er jeg sur over at PS3 HW lukkes ned nu. Jeg er nok bare skuffet over at Sony fra start lod os Linux-brugere få meget begrænset adgang til PS3 HW. Det er lidt ligesom at have adgang til en Ferrari med V12 motor, hvor producenten har sagt at hvis man kører i Linux-mode så må du kun bruge første og andet gear. Hurtigt finder man ud af at selv en almindelig bil kører bedre end ens neddroslede Ferrari og med langt bedre benzin-økonomi. Personligt har jeg en bedre workstation med min Fit-PC2 som æder en brøkdel af de ca 250 Watt som en PS3 æder.

Men havde Sony åbnet op for at man kunne bruge hele den seje HW i PS3 eller at vi havde kunne hacke den til dette, så ville PS3 have være sjovere

  • 0
  • 0
#10 Martin Rehr

Her er jeg ikke enig i med dig Peter :)

Du har ret i at den som desktop boks var begrænset af at du ikke havde ordentlig adgang til GPU'en.

Men mht. beregnings cores (SPE's) er der ingen begrænsning ifht. de ting der kører i Sony OS på PS3. At Linux software så ikke ydnytter SPE'erne kan hardwaren (og Sony) ikke gøre for.

Du kan tage et IBM Cell blade der koster en røv af penge og installere Linux på det, og jeg vil love dig det kører ligeså ringe. Problemet er at PowerPC'en der kører 1.6 GHz pr. thread ikke er designet til andet end at holde SPE'erne med arbejde, og når man så ikke udnytter SPE'erne, ja så kører det rigtigt langsomt.

  • 0
  • 0
#11 \n \r

XBox360 er også ligetil at gå til, det lidt interresante ved Microsofts platform er at du kan skrive kode der kan holde til alt fra et embedded device, konsol til en desktop PC.

Iøvrigt sjovt at se hvor lukket hele cell markedet er - det er nærmest umuligt at putte kode på det hardware man selv har købt og betalt. Hvorimod Microsofts XBox360 (der iøvrigt også er PPC) er åbent for alle, med en komplet og gratis tool chain.

  • 0
  • 0
#12 Deleted User

Iøvrigt sjovt at se hvor lukket hele cell markedet er - det er nærmest umuligt at putte kode på det hardware man selv har købt og betalt

Enig.... Nogen der har et bud på hvorfor det er sådan? Mit gæt er at det hænger sammen med hvor man finder Cell-processorer p.t. (Sony fjernede vel Other OS for at forhindre piratkopiering)....og så handelsrestriktioner. Så vidt jeg husker er det forbudt, at eksportere PS3'ere til visse lande fordi den er så kraftig at den f.eks. kan bruges til cyberangreb på andre lande. Man kan derfor forestille sig Sony oprindeligt begrænsede Other OS funktionaliteten for at overholde forskellige handelsaftaler og sådan.

Men det er bare gæt - nogen der kender fakta?

  • 0
  • 0
#14 Deleted User

Der har været adgang til SPE'erne, så vidt som PowerPC processoren, i PS3'en indtil SONY lukkede for OtherOS.

Okay... Det må jeg ærligt indrømme jeg ikke vidste. Jeg troede faktisk man under Other OS ikke havde adgang til alle SPE'erne... Sony har så begrænset adgangen til RAM'en og GPU'en, men det har jo sådan set ikke noget at gøre med Cell-processoren eller at PS3'eren har en Cell-processor - så du har naturligvis ret i det ikke rigtigt giver mening, at påstå Cell-markedet skulle være lukket :)

  • 0
  • 0
#15 \n \r

"Der har været adgang til SPE'erne, så vidt som PowerPC processoren, i PS3'en indtil SONY lukkede for OtherOS"

Det er så ikke hvad jeg vil kalde åbent, men snare at det har været muligt at hacke PS3'en, det har Sony så lukket for - fordi de åbenbart vil havde fuld kontrol med platformen. I mine øjne havde det været bedre at vælge samme sti som Microsoft.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere