peter lunding smith bloghoved

Produktivitet og det store "togrøveri"..

Hvis nogen allerede skulle have glemt det, så blev der primo 2012 nedsat en kommission (endnu een) med det formål at undersøge mulighederne for at styrke Danmarks Produktivitet. Komissionen har efterfølgende udgivet en række publikationer, der kan ses på http://produktivitetskommissionen.dk/publikationer. Det er interessant læsning og som een af de mange der dels bade er massiv bruger af internettet og DSB så læste jeg analyserapport nr. 5 om infrastruktur en ekstra gang.
Kommissioner og tilhørende rapporter har det desværre med at blive glemt ret hurtigt og får sjældent den opmærksomhed fra politikerne som de fortjener, hvad der der i bund og grund er ret ærgerligt. Navnlig set I lyset af, at regeringen netop har afsat ca. 28, 5 mia. til infrastruktur via togfonden hvoraf knap 15 mia. er afsat til at sikre timedrift imellem de største byer. Trafikstyrelsen har udgivet en fin publikation om togfonden, der kan læses på http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik...

Hvis jeg holder indholdet af de 2 dokumenter op mod hinanden, så matcher mål og midler desværre ikke helt og efter min egen uvidenskabelige analyse, så er det ikke sikkert at de 15 mia. til "timedriften" er nogen fornuftig investering. Kan pengene anvendes bedre ? For min egen del ville det betyde mere for min produktivitet hvis jeg som fast pendler imellem Roskilde og København kunne være sikker på een siddeplads med plads til een lille bærbar eller tablet (kunne også indbygges som på fly med mikrofon og webcamera) og en stabil internetforbindelse på hele strækningen. Desværre er jeg ikke blevet spurgt om hvad jeg kunne tænke mig og desværre er der vist ikke sat penge af til bedre tog eller internet for den sags skyld. Det kunne ellers være interessant at lave en undersøgelse af hvad pendlere egentlig vil foretrække, hvis valget stod imellem hurtigere forbindelser eller en garanteret siddeplads med gratis og stabil internetforbindelse. Jeg spurgte 2 hold elever fra en større handelsskole med et stort opland og her foretrak de fleste bedre internet selvom en overvægt af pigerne foretrak hurtige transport.

Jeg rejser ofte rundt i landet til møder og foredrag og betaler gerne lidt ekstra for at få et bord, kaffe og en halvsløv internetforbindelse. Jeg bilder mig faktisk ind, at jeg kan være rimelig produktiv på toget og så gør det ikke så meget at rejsen tager 15 minutter eller mere i forhold til at køre i bil. Kunne man forestille sig at gode "arbejdsforhold" i togene blev opprioriteret og reelt kunne føre til at jeg kunne forhandle mig frem til et lavere antal faste timer på kontoret ? For over 20 år siden pendlede jeg en overgang imellem Nykøbing F. og København og det lykkedes mig faktisk at få lov til at møde en time senere på arbejde, da jeg kunne læse en del på mine arbejdsopgaver i toget.

Kunne nogle af de utallige halvkedelige og halvtomme DSB - bygninger ikke indrettes bedre med flydende "arbejdspladser" møderumsfaciliteter og kantiner ? Hvis det ikke var et krav, at en medarbejder skulle passe en bestemt maskine eller udføre et meget fysisk arbejde, så kunne medarbejderen og arbejdsgiveren jo supplere deres gensidige aftaler med mulighed for at arbejde hjemme, "lokalt" (f.eks. på "delekontor" ved stationen") eller i toget ? Jeg sætter stor pris på at møde mine kollegaer ansigt til ansigt men boede jeg 1-2 timer fra min arbejdsplads ville jeg nok overveje i højere grad at kombinere de fysiske møder med virtuelle møder , hvis kvaliteten på f.eks. internetforbindelse og webudstyr var tilstrækkelig høj. Hvis der i nærheden af min bolig tilmed var mulighed for at møde andre "lokale" , med gode kontor og mødefaciliteter, så ville jeg nok også overveje om ikke det indimellem var mere attraktivt end at arbejde hjemme ved køkkenbordet og det halvtomme køleskab.

Hører gerne fra andre "rejsende" derude - er det for sent at påvirke beslutningstagerne og er jeg den eneste der kan se fordelene ved en god rejse- og arbejdsoplevelse fremfor en hurtigere forbindelse ?

PLS

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Andersen

Man skal måske passe på med at lave for store investeringer i den slags uden at kigge på hvad der ellers rører sig. Selvkørende biler ser ud til at blive en realitet inden for de næste 5-10 år. Dermed får vi muligheden for at kombinere produktivitet under transport med den fleksibilitet en bil giver. Man slipper også for forstyrrelser fra andre i toget og man kan indrette arbejdspladsen som man ønsker. Man kunne nemt forestille sig at der kommer biler med komfortabel "kontorindretning". Dvs. en stor skærm, plads til tastatur/mus, kaffemaskine osv.

  • 1
  • 1
David Nielsen

Det kunne ellers være interessant at lave en undersøgelse af hvad pendlere egentlig vil foretrække, hvis valget stod imellem hurtigere forbindelser eller en garanteret siddeplads med gratis og stabil internetforbindelse.

Hvorfor "gratis"? (oplever sjælent at gratis interforbindelser har de nævnte fordele som hurtigt og stabilt).
Og hvorfor også kun en valgmulighed? (ved konkurrence får man ofte de bedste produkter og mest innovation)
Og hvorfor iøvrigt ikke bare bruge en 3g dongle og mobil nettet? (evt. shoppe lidt rundt mellem operatørene for at se hvem der har bedst dækning i netop dit pendler område) - måske det slet ikke er DSB's opgave at sikre internet på toget? (kaffe-vognen kunne de jo heller ikke klare - så internet synes at være en ret stor og uoverkommelig opgave i forhold til det... - og det samme med "kontorhotel" - ikke DSB's bord - men sælg da gerne de tomme bygninger så andre kan finde på!)

Med egne prioriteter er prisen det vigtiste (ifht. alle dsb's problemer) - det er det område der skal gøres mest ved for at gøre det attraktivt som transportform.... (og vel og mærke som "ægte" priser - ikke søvndyssende tilskud der fjerner alt innovation, evne til forbedringer og fremdrift).

  • 0
  • 1
Mads Tandrup

Jeg pendlede tidligere mellem Fredericia og Århus. Hvor jeg arbejdede effektivt en time i toget hver vej.
Jeg betalte typisk ekstra for DSB 1, så jeg var sikker på en plads. Mht. internet brugte jeg dog næsten aldrig DSBs. Jeg havde en dongle fra 3 der fint kunne holde en VPN forbindelse hele vejen. Medmindre jeg var med IC4 togene.

Det var fantastisk med den time om morgen. Da jeg kunne få ordnet min inbox uden forstyrrelser og møde på kontoret klar til dagens opgaver.

  • 0
  • 0
Bruno Andersen

Står i et overfaldt morgenog med flere hundrede stående passagerer. Jeg tror nok lige at en sideplads står øverst på ønskelisten. DSB slås stadig med problemer med kapacitet. Løs da det først. Togvognen er der aldrig nogen der køber fra. Og man hat ikke lukket helt ned. Er ret sikker på at de fleste bruger egen internetforbindelse. Min erfaring er at egne forbindelser til under 100 om måneden (eller betalt af arbejdsgiver) er mere stabilt og fleksibelt end DSB wifi.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere