Post Danmarks Databaserod

I Danmark har vi registre over ideologiske afvigere der truer velfærdsstaten.

Med sædvanlig tæft har vi, i modsætning til Nazityskland og Warszawapagtlandene, undgået udgiften til et dyrt og bureaukratisk politiapparat til at fylde folk i registrene, ved at lade de pågældende afvigere gøre det selv.

Jeg tilhører således den hårde kerne der ikke alene har været på kommunekontoret for at melde mig selv (som fjende af den boomende branche for grov udnyttelse af studentermedhjælpere til at genere folk med telefonopkald midt i spisetiden) men også på postkontoret for at lade mig registrere som fjende af monopolets retmæssige profit fra transport og distribution af de hellige pamfletter der skal anspore de frelste til at tilbede guldkalven på passende vis.

Helt i lighed med Nazitysklands lov om tydelige markeringer af skadelige elementer, bærer min postkasse derfor et firkantet rødt mærke der proklamerer min bruttonationalproduktskadelige holdning: "Nej Tak Til Reklamer".

Når nu vi samfundsskadelige elementer gør os så stor umage for at registrere os selv som ideologiske afvigere, så kunne vi vel i det mindste forvente til gengæld at vores selvinkriminerende anmeldelser ville blive registreret og passet godt på.

Men enten er det brev jeg har modtaget idag et skjult forsøg på at omvende en synder til den sande tro, denne teori bestyrkes af den prominente placering af afkrydsningsboksen med "JA jeg ønsker at modtage addresseløse forsendelser" og den meget forstående og pædagogiske forklaring i følgebrevet der med stor sympati forklarer hvor nemt det er at dumme sig med et sådant klistermærke og om hvorledes de ikke ser ned på folk der omvender sig til den rette tro.

Eller også kan postvæsnet ikke finde ud af at holde sammen på en simpel database over folk, med en på intelligens baseret holdning til miljøet.

Nu erindrer jeg imidlertid tydeligt hvorledes jeg først stod i kø i en halv time før jeg efter et kortere krydsforhør blev udstyret med en formular jeg skulle udfylde. Derefter måtte jeg stille mig i kø i endnu 20 minutter for at aflevere blanketten og først efter endnu et krydsforhør og en længere prædiken om de farer jeg udsatte min egen og min families sjæl for uden adgang til frelsende literatur, fik jeg med den overvægtige postfunktionærs tydelige afsky udleveret det grimme lille røde klistermærke.

Jeg har derfor svært ved at tro at det skulle forholde sig således at min anmeldelse ikke er blevet behørigt registreret af den pågældende postfunktionær og da jeg siden da stort set har været forskånet for det daglige batterilag af skingert salgsmateriale må mærket have haft den ønskede effekt.

Jeg står imidlertid fast på min ideologi om at det umuligt kan være til racens langsigtede fordel at fordele fire til fem kilo træmasse der under anvendelse af enorme energimængder (fra fossile kulstoffer) er omdannet til religiøs literatur til hvert eneste hjem, hver eneste uge, hvert eneste år.

Så nu sender jeg Post Danmarks inkvisitoriske brev tilbage, med et med dokumentfast blæk afkrydset felt og i vidners påsyn underskrevet ark hvor jeg gør klart at jeg fastholder min profitskadende vildfarelse.

Hvis en barmhjertig medarbejder i Post Danmarks databasesektion læser dette og opdager at jeg falder ud af registeret igen, så lad mig det sporstregens vide, så skal jeg gerne møde personligt op og indlægge den nødvendige registrering med en hex-editor direkte på disken om nødvendigt.

phk

PS: Hvis den ærede læser synes jeg tager mig dette emne unødvendigt alvorligt, kan jeg meddele at jeg hverken har jydekrog eller brændeovn og derfor er henvist til, med mit afkoms hjælp, at transportere alt det der vælter ind i min postkasse til de underdimensionerede kommunale genbrugs-øer med håndkraft.

Kommentarer (5)
Jens Madsen

Her er et par andre eksempler på "uheld" fra ugen der gik: En kunde, fik et "bur" med en en bunke pakker, der ikke var til virksomheden selv, men til mange forskellige andre modtagere. Da vedkommende ringede rundt, til dem der skulle modtage pakkerne, kunne de fleste ikke undlade, at more sig lidt over, at så mange pakker, var havnet forkert - hos samme modtager.

Så har der nok været et par sædvanlige, med pakker der er sendt jorden rundt flere gange, for at havne på en addresse i Jylland, hvor man boede for to år siden. I stedet for, på ens rigtige addresse. Det positive ved den historie, er at man jo har fået posten leveret korrekt i over to år.

Mit uheld, for en måneds tid siden, var jeg fik en pakke, med aviser, i stedet for den rette sending. Pakken, skulle naturligvis ikke være med aviser - men postvæsenet havde fået flyttet addresselabelen over på en Dell Computerpakke, der viste sig at indeholde aviser. Den havde dog også stadigt den oprindelige addresselabel, om at det var en avissending til avissamlingen på statsbiblioteket i Århus, klistret på sig. Jeg blev forundret, da jeg åbnede pakken, og den indeholdt aviser. Indtil nu, har postvæsenets reklamationsafdeling ikke haft tid til lave en teknisk undersøgelse.

Næh, det at få en enkelt forkert reklame ind af brevsprækken, er ikke et alvorligt problem for postvæsenet.

Torkil Bladt

Poul Henning, du glemte at nævne at det (i hvert fald nu) er nødvendigt at vise legitimation for at få lov til at få et 'reklamer nej tak' skilt. Mon de er bange for at nogen går rundt og melder andres reklamer fra?
Jeg har faktisk oprettet en digital signatur, med det ene formål at kunne 'gå på' e-post huset for at lave denne framelding, men det var ikke implementeret, viste det sig, og der var vist heller ingen planer om det.

Jeg har et sted læst at virksomheder kan tilmelde sig en lignenede reklamer nej tak liste ved at sende en e-mail til Erhvervs og Selskabstyrelsen, det er da noget lettere...

Poul Pedersen

Nu er det jo så heldigt at PostDanmark er pænt gammeldags i sin håndtering af "reklamer nej tak" situationen, så jeg har personligt piratkopieret det fine klistermærke og dagen efter monteringen på min postkasse var spamfilteret trådt i kraft.
Hvor denne mængde tungmetalbefængte bibler så ender, ved jeg intet om, men jeg slipper for at styrketræne med dem.

Jørn Schou-Rode

Torkil > Det er værd at notere sig at der er en væsentlig forskel på Post Danmarks "nej tak til reklamer" (rettet mod private) og den reklamebeskyttelse virksomheder kan opnå gennem E&S. Den sidstnævnte er bestemt pr. lov og overtrædelser af et reklameforbud kan politianmeldes. NTTR-klistermærket er bare et flot klistermærke som afsendere/udbringere af reklamer kan rette sig efter eller lade være.

Torkil Bladt

David> Jeg er godt klar over at der er en forskel, men ikke at det havde noget med lov/ikke lov at gøre. Når det i den ene situation er strafbart at overtræde et nej tak (i ekstremer) er det egentligt lidt underligt at det er i det andet tilfælde (det private) at der blever gjort meget ud af at det er den retmessige postkasseejer der melder fra. ;-)

Log ind eller Opret konto for at kommentere