yoel caspersen blog bloghoved

Post Danmark og de tabte pakker

Jeg spurgte tilbage i januar, om Post Danmark smider vores pakker væk. Pakkerne var selvfølgelig IP-pakker, og ja, de smed dem væk, men TDC fik rettet op på misæren i løbet af et par dage, hvorefter vores kunder igen kunne besøge Post Danmarks website.

Nu er den gal igen - denne gang med vores fysiske pakker.

Vi har som bekendt introduceret en ny wifi-router til vores kunder, og det indebærer, at vi skal have udstyret sendt frem. Sidste weekend var det blevet tid til at sende de første routere ud til kunder, og jeg bestilte også en router til os selv, så vi kunne se, hvordan Post Danmark håndterer opgaven.

Pakkerne får tæsk

Routeren blev pakket i en boblekuvert og afsendt fredag den 1. april som et A-brev. Og da den blev sendt til et privat hjem, skulle den ankomme på digterens fødselsdag, lørdag den 2. april.

Lørdag blev til søndag, som blev til mandag, og jeg havde stadig ikke modtaget min pakke. Den ankom i stedet tirsdag den 5. april om eftermiddagen, dvs. 4 dage forsinket.

Illustration: Privatfoto

Jeg ved ikke, hvad de gør ved vores pakker, men den så ud som om, den havde fået et ordentligt lag tæsk. Boblekuverten havde heldigvis taget det værste, selv om den var revnet, og indholdet fejlede ingenting.

En nærmere undersøgelse af poststemplet på pakken viste, at den skam var god nok: Pakken var sendt den 1. april, og der var således ingen undskyldning for ikke at aflevere den 2. april.

Nu gør en enlig svale ingen sommer, og havde det blot været en enkelt forsendelse, der var kommet for sent frem, kunne man have tilskrevet det hændeligt uheld. Men vi sendte flere pakker 1. april - vi sendte en pakke til vores kontoradresse, og vi sendte også en række pakker til kunder, alle sammen som A-brev med korrekt porto. En kunde modtog først sin pakke onsdag, og det samme gjaldt pakken, vi sendte til vores kontor.

Det er på sin vis fair nok, at Post Danmark ikke forsøger at aflevere en pakke til en erhvervsadresse på en lørdag - om end jeg egentlig ikke synes, de skal gøre sig til dommer over, hvorvidt vi arbejder om lørdagen eller ej.

Men som minimum må man forvente, at den bliver afleveret om mandagen i stedet, og ikke får lov at hænge fast i systemet indtil onsdag - vi har jo betalt fuld pris for levering næste dag.

Coolrunner - et alternativ?

Det er spøjst, at Post Danmark falder igennem på den måde. At levere pakker og breve rettidigt er trods alt deres kerneopgave, selv om det tilsyneladende er en større udfordring, end man skulle tro.

Vi er derfor begyndt at kigge os om efter en anden måde, at gøre det på. Allerførst har vi udskiftet boblekuverterne med papkasser - de inviterer mindre til hårdhændet behandling, og routeren er i forvejen nogenlunde beskyttet i sin emballage inden i kassen.

Dernæst kigger vi efter en alternativ pakkeleverandør. Her er vi stødt på Coolrunner, som har et spændende koncept - ganske vist kan man stadig få leveret til døren med Post Danmark, men man kan også vælge at sende pakken med DAO, som har specialiseret sig i at levere dagblade.

Hvis vi sender en pakke med Coolrunners DAO-løsning, vil den lande i en pakkeshop nær kunden. Det er således ikke levering til døren, men DAO's pakkeshops er for en stor dels vedkommende tankstationer og dagligvarebutikker med bedre åbningstider end Post Danmarks postbutikker.

For mange af vores kunder vil det sandsynligvis være en bedre service at kunne hente pakken, når man selv har tid, end at skulle sidde og vente på et postbud, der aldrig dukker op.

Derudover er Coolrunners DAO-løsning langt billigere end Post Danmark, og de garanterer levering næste dag - også i weekenderne.

Vi har ikke prøvet at sende pakker med Coolrunner endnu, men det bliver testet af i nærmeste fremtid.

Er der andre fragtfirmaer derude, vi skal prøve af?

Kommentarer (38)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Emil Stahl

Post Danmark smider jeres breve væk. Ikke pakker. I kan jo sende dem som pakker i stedet for breve? Mon ikke det går bedre? Så har i også track & trace.
Prisforskellen er ikke ret stor, hvis den overhovedet er der.

Jeg har rigtig god erfaring med Pakkelabels.dk

Yoel Caspersen Blogger

Post Danmark smider jeres breve væk. Ikke pakker.

De har ikke smidt dem væk denne gang - de har blot tabt dem og forsinket leveringen ;-)

Men derudover burde forskellen mellem breve og pakker i dette setup være akademisk, især når priserne ligger tæt på hinanden. Brevene skal mig bekendt også ud om lørdagen.

Jeg har rigtig god erfaring med Pakkelabels.dk

Tak for tippet, dem har vi også kigget på.

Yoel Caspersen Blogger

Har i overvejet GLS, som vist har langt flere pakkeshops? https://gls-group.eu/DK/da/depoter-gls-pakke-shops

Ja, og vi har også sendt dem en forespørgsel. De er dog ikke vendt tilbage endnu, så vi afventer stadig et udspil fra dem.

Coolrunner ser ud til at tilbyde en pris på 24 kr. pr. forsendelse op til et kg - det er 10 kr. under GLS' officielle pris på www.pakkelabels.dk, så jeg er spændt på at se, hvad GLS kan tilbyde.

Yoel Caspersen Blogger

Jævnfør lige at Premiair er blevet dømt til at betale erstatning.
men de forstår dommerne ikke noget af - hvor er ligestillingen?
Eller når teleselskaber ikke leverer det lovede eller slet ikke?

Mit bud er, at vi vinder sagen, hvis vi hiver Post Danmark i retten og kan bevise, at leveringen var forsinket.

Vi har heller ikke forsøgt at få pengene tilbage - for besværet står ikke mål med det beløb, vi kunne få refunderet.

Post Danmarks store held er, at de færreste gider føre retssager over småbeløb - og dybest set er det jo heller ikke fordi vi vil have pengene retur, vi vil meget hellere have leveret pakkerne til tiden.

Jeg tror, Post Danmark må vænne sig til, at de er blevet overflødige i en tid med e-mail og alternative pakkeleverandører med en skarpere profil.

Henning Wangerin

Jeg tror, Post Danmark må vænne sig til, at de er blevet overflødige i en tid med e-mail og alternative pakkeleverandører med en skarpere profil.

På et tidligere job blev der sendt en masse maxi-breve ud til kunder, og en rimelig stor del forsvandt.

Af uforklarlige årsager blev spildet meget mindre da vi på et tidspunkt valgte at sætte en stregkode på brevene som lettede vores håndtering af retur-breve.

PostDK var heller ikke i stand til at give en forklaring på fænomenet.

Jeg har ikke tal på mængden af reklamationer pga manglende levering, så jeg kan ikke give nogle tal, men mængden var mærkbart mindre efter streegkoden kom pr brevene.

/Henning

Yoel Caspersen Blogger

Jeg har ikke tal på mængden af reklamationer pga manglende levering, så jeg kan ikke give nogle tal, men mængden var mærkbart mindre efter streegkoden kom pr brevene.

Det er interessant information, der bidrager til det samlede billede. Jeg har også fået besked om, at et brev sendt til os i tirsdags ikke er nået frem endnu, og nu hvor jeg tænker over det, sendte vi også et brev til banken tilbage i efteråret, som aldrig nåede frem.

Det er en ret stor fejlrate, taget i betragtning at vi generelt undgår at sende fysiske breve - fejlraten ligger nok på ca. 50 % af de breve, vi har sendt fra kontoret inden for det sidste halve år.

Det er muligt, vi bare har været uheldige, og vores sample size er for lille til at man kan sige noget generelt, men det er da tankevækkende.

David Nielsen

Det er muligt, vi bare har været uheldige, og vores sample size er for lille til at man kan sige noget generelt, men det er da tankevækkende.

http://postdanmark.dk/da/om-os/Kvalitet/Brevkvalitet/Sider/Brevkvalitet....
men gad vide hvordan de tester - speciel mærket post? :-)

http://postdanmark.dk/da/om-os/Kvalitet/reklamationer/Sider/reklamatione...
nyeste data for reklamationer er 2014 - og der var der kun 70 klager over forsinkede indlandske breve.... hvoraf 19 fik erstatning... og erstatningen er nok kun porto'en hvoraf det lave klage tal... så de er nok ca. 100% ligeglade :-)

mon man kunne automatisere en klage-process ala airhelp for flyforsinkelser?

Martin Kiefer

Vores børn sendte i februar måned postkort fra en lille ferie i Skagen, og for at være sikre på de nåede frem inden ungerne kom tilbage til børnehaven blev de plastret til med A-porto til 19 kroner for et postkort.

Og selvfølgelig dukker de først op sidste uge, så det er helt ligegyldigt om man putter B-porto eller A-porto på brevet, det tager samme lange tid at nå frem...

/Martin

Lars Gregersen

Med mindre I har utroligt stort besvær med at sende vha. forskellige leverandører så tilbud PostDK, GLS og DAO og lad kunderne selv bestemme. Der kan være meget store forskelle på hvor godt de enkelte selskaber servicerer forskellige områder og folks præferencer mht. afhentningssted og -tidspunkt.

Jeg fravælger gerne en onlineshop, hvis den ikke kan levere en pakke med et selskab, jeg har tillid til.

Kim Schulz

Fra min webshop sender jeg en del af produkterne som breve da prisen i forsendelse som pakke simpelthen er for høj til at det giver mening ift. produktets værdi. Det betyder at der forsvinder minimum et brev om måneden (en enkelt kunde sendte vi til 3 gange før det lykkedes for brevet at komme frem).
Med B post kan det tage over en uge før end at brevet er kommet frem og brev-vægtklassen "op til 250g" (som vi primært benytter) findes kun som B-post (den blev fjerntet tidligere på året fra A-post der nu kun har 100g og 500g i den lave ende).
Har forsøgt med DAO men store dele af landet har nærmest ingen pakkeshops så det gav en rigtigt dårlig oplevelse for kunderne. Nogle kunder fik dem leveret meget tidligt om morgen på deres dørtrin, men typisk af avis-distributør bilen som ved flere lejligheder formåede at vække hele huset som kunden (som så klagede til os).

Lige nu er det et valg mellem pest eller kolera. Selv med PostDK pakker er man ikke sikret at den kommer frem og vi oplever fra tid til anden at pakken ligger 2-3 døgn i Taulov pakkecenter inden den ryger videre til modtageren.

I forhold til hvor sindsygt høj prisen er hos post danmark så er service niveauet kun faldet i den samme periode.
Absurd at jeg kan få sendt 10kg fra kina til samme pris som det koster at sende et brev til min nabo.

Kim Schulz

Har GLS et komplet overblik over deres pakkeshops ligesom DAO, så man kan sammenligne antallet og placeringer af pakkeshops?

Ved det faktisk ikke. Sidst jeg kiggede på GLS havde de ikke en løsning der prismæssigt (størrelse på pakke + antal sendt vs pris) der passede for os.
her kan du finde for et enkelt postnummer, men desværre ikke se alle sammen https://gls-group.eu/DK/da/depoter-gls-pakke-shops

Torben Jensen

her kan du finde for et enkelt postnummer, men desværre ikke se alle sammen https://gls-group.eu/DK/da/depoter-gls-pakke-shops

Hvis det ellers ikke er blevet ulovligt i mellemtiden (jfr seneste sag med ejendomsoplysninger) må det være relativt simpelt at høste denne side ud fra listen med postnumre.. De bruger customlocation.api.here.com. Resultatet kommer som pæn JSON. Og hver pakkested har eget ID.

Henrik Madsen

Hej

Vil godt advare mod DAO.

For et stykke tid siden bestilte min kone en bog hos et firma, der var ikke mulighed for at vælge leverandør og der stod intet videre om hvem leverandøren var.

En morgen et par dage efter opdagede jeg, da jeg skulle på arbejde at der stak et stort stykke pap ud af postkassen.

Åbnede kassen for at tage pappet ud men fandt ud af at den eneste måde at lirke den ud af kassen var at hive den op samme vej den var puttet i.

Det viste sig så at det var DAO som havde fået opgaven med at levere bogen og da vores postkasse er dækket af kamera, så kunne vi se at det var et avisbud (Typisk polakker eller rumænere i vores område) på en knallert der havde brokket vores pakke i postkassen omkring klokken 4 om morgenen.

Der var INGEN plastic om pappet og postkassen sidder jo som den lovformeligt skal lige ud til vejen.

Enhver der gik forbi kunne nemt have stjålet pakken og var det begyndt at regne så ville papkassen hurtigt fungere som vægge og have gennemblødt bogen.

Skrev en vred mail til leverandøren som henviste til DAO hvor en person undskyldte mange gange og bad om oplysninger og skrev han ville vende tilbage.

Det gjorde han så forresten ikke overhovedet.

Summa summarum....Hvis du leverer med DAO og der ikke er alternativer og du gør opmærksom på at du leverer med dem, så kommer du aldrig til at sælge noget til denne husstand.

Tine Andersen

Min mand forventede i lørdags, at så en pakke. PostN- meddelte dette, men den kom bare ikke! Søndag stod der på raytracing, at den ikke kunne leveres "pga manglende adresse"...

Den ankom så i dag, og vores postomdeler mener, at lørdagsbudet, bare ikke, har haft tid nok. Og adressen er TYDELIG nok.

Men adressen står tydeligt på pakken, og den er sådan set unik. Vi taler ikke Solsortevænget/vibevej... Men en unik adresse, der ikke findes andre steder i DK.

Det travle postbud- er nok kørt den gale vej ud mod strandenfsendt.

Men vi ER på GPS.

Mvh
Tine- der lige har fpet en pakke- bestilt for 2 mdr siden, afsent 29/3... ja ja

Yoel Caspersen Blogger

Skrev en vred mail til leverandøren som henviste til DAO hvor en person undskyldte mange gange og bad om oplysninger og skrev han ville vende tilbage.

Det gjorde han så forresten ikke overhovedet.

Det er altid godt at få noget feedback fra den virkelige verden. Vi har som bekendt ikke selv erfaring med DAO som leverandør af transportydelser, og det lyder som om, der er flere her i tråden, der har haft dårlige erfaringer med DAO. Det er en skam, for det er ellers billigt sammenlignet med Post Danmark og de mere kendte pakkepushere. Det er mit indtryk, at kritikken af DAO primært går på deres udbringning - og i Coolrunners setup er udbringning ikke inkluderet.

Der er dog en anden forskel på DAO og GLS - der ser umiddelbart ud til at være flere pakkeshops hos GLS, der har 1323 pakkeshops jf. deres API.

Indtil videre har vi besluttet os for at prøve GLS af. De er det sikre valg, men også en del dyrere end DAO - men de skal gøre det skidt for ikke at slå Post Danmark på deres service.

Henrik Madsen

Der er dog en anden forskel på DAO og GLS - der ser umiddelbart ud til at være flere pakkeshops hos GLS, der har 1323 pakkeshops jf. deres API.

Vi har KUN haft positive oplevelser med GLS og kan man vælge GLS som transportør så vælger vi ALTID dem. (Og nej, jeg har INGEN forbindelser til GLS)

Dels fordi pakken altid er kommet frem til aftalte dato og dels fordi vi netop kan få leveret til en pakkeshop.

På samme måde fravælger vi også PostDanmark, for det sker alt for tit at de forsøger at aflevere en pakke midt på dagen når vi ikke er hjemme og så tager de den med til postbutikken (Beliggende i en fakta) og så kan man først hente den dagen efter, efter klokken 13.00.

Altså med postDanmark er leveringstiden næsten altid 2 dage og vi skal køre 1½ kilometer til nærmeste posthus.

Til sammenligning kan vi hente vores pakker i Kiwi som ligger ganske kort fra hvor vi bor.

Det mest paradoksale er at Post Danmark har et af deres pakkeskure udenfor samme Kiwi, men det er IKKE muligt at få lavet en aftale med PostDanmark om at pakker til vores adresse bare skal smides i skuret og så afsted med en SMS.

DE kunne spare et omdelingsforsøg og at skulle slæbe rundt på pakken og istedet blot smide den direkte i skuret.

Til gengæld vil de gerne have at vi får modtager flex, men dårlige erfaringer med en langfingret pakkepost som en tidligere kollega gjorde, har gjort at vi ikke tør binde an med den løsning, da vi jo selv hænger på pakken når den er leveret.

Det mest optimale for os er GLS, der kan vi hente pakken, ofte om formiddagen hvor vi får en SMS så snart den er landet.

Yoel Caspersen Blogger

Den ankom så i dag, og vores postomdeler mener, at lørdagsbudet, bare ikke, har haft tid nok. Og adressen er TYDELIG nok.

Det er en spøjs ting, det der med om der er tid nok, prioriteringer m.v. Hvis vi ikke når vores deadlines, arbejder vi over, så kunderne får det, de har bestilt, så hurtigt som muligt.

Hos monopolerne foregår det på en helt anden måde. Når TDC har travlt, lukker de deres kundeservice (altså der hvor vi, udbyderne, ringer hen) i halve dage, så de kan få ro. Og Postetaten - well, jeg ved ikke, hvad de gør, men det lader til at være et generelt billede, at hvis man ikke lige når at bringe pakkerne ud, så når man det nok en halv eller hel uge senere. Eller aldrig, men det gør ikke noget, for kunderne er alligevel mest til besvær.

Monopolernes dage er talte, og de ved det ikke engang selv.

Jens Jönsson

Det sjove er at jeg kan få sendt en pakke med DHL (Der omdeles af PostDK i Danmark) fra Tyskland til min hjemmeadresse, hurtigere end PostDK kan sende tilsvarende pakke fra en dansk adresse til min hjemmeadresse.

Hvorfor er det at PostDK afleverer DHL pakker hurtigere end deres egne ?

Michael Hansen

Har også kun gode erfaringer med GLS.

Men generelt synes jeg post sendt direkte til pakkeshops har fungeret OK her hvertfald, det uanset om det har været GLS/Bring/Postnord.

Har dog kun haft dårlig erfaring med stort set alle sammen ved levering direkte på min privat adresse, enten bliver tingene bare sat af i carporten, så enhver kan rende med det, eller det bliver forsøgt leveret når jeg ikke er hjemme, og derefter forsinkelse og krav om det skal hentes her og der, der ikke nødvendigvis ligger inden for +-20km fra adressen, modsat pakkeshoppen 500m væk.

Så mit input vil være at tilbyde at sende det til en pakkeshop, om det så er via Postnord/DK, eller GLS er et fedt, og mulighed for levering på privat adressen for dem der hellere vil det).

Henning Wangerin

Det er interessant information, der bidrager til det samlede billede. Jeg har også fået besked om, at et brev sendt til os i tirsdags ikke er nået frem endnu, og nu hvor jeg tænker over det, sendte vi også et brev til banken tilbage i efteråret, som aldrig nåede frem.

Ja. Der var onde tunge blandt medarbejderne som mente at forbedringen nok kom af at koderne blev brugt til noget sporing, så PostDK kunne finde ud af hvor spildet kom.

No matter what, så virkede det. Specielt da vi sørgede for at printe masser af koder så de umuligt kunne overklæbe alle koderne i forbindelse med returnering.

;-)

Henning Wangerin

Med mindre I har utroligt stort besvær med at sende vha. forskellige leverandører så tilbud PostDK, GLS og DAO og lad kunderne selv bestemme. Der kan være meget store forskelle på hvor godt de enkelte selskaber servicerer forskellige områder og folks præferencer mht. afhentningssted og -tidspunkt.

Men pakkelabels.dk kan deres pakkeaftale bruges, så det er dejligt let at tilbyde begge ting.

Men ellers kan jjeg kune tilslutte mig princippet med at keg (kunden) bestemmer hvem der skal sendes med.

Det kan selvfølgelig give lidt ekstra bøvl når pakker skal sorteres efter hvem der skal hente dem, men det burde være til at overse i logistikken.

/Henning

Henning Wangerin

Lige nu er det et valg mellem pest eller kolera. Selv med PostDK pakker er man ikke sikret at den kommer frem og vi oplever fra tid til anden at pakken ligger 2-3 døgn i Taulov pakkecenter inden den ryger videre til modtageren.

Hvis det er tilfældet, ville jeg da lave et script som hentede T&T-data fra PostDK, og lave noget statistik på det.

I vores setup havde vi det i forvejen, da det var meget nemmer når vores system kunne med det samme kunne fortælle hvor pakker var når kunde rykkede for levering.

Jeg har generelt set ikke de bedste erfaringer med PostDK, men når vi havde konkrete data på vores klager, blev de pludseligt til at have med at gøre.

Kim Sindalsen

Vil bare tilføje at mine erfaringer med GLS udelukkende er positive - både som modtager (enten via levering til pakkeshop eller til arbejdet) og som afsender (erhvervsmæssigt).

Pakker fra GLS modtager vi normalt tidligt formiddag hvis det er på erhvervsadressen, ellers dumper der en sms ind (gerne sidst på formiddagen) hvis den er sendt til privatadressen/pakkeshop.

Erhvervsmæssigt sender vi ca. 25-30 pakker om ugen - alt fra 1 - 20kg (aviser), har een gang oplevet at en bil blev stjålet - blev kontaktet vedr. erstatning af de forsvunde pakker (gratis ugeaviser :))
Langt under 1% har jeg hørt om/indtryk af er forsinket (og i så tilfælde 'kun' en enkelt dag).

Jonas Iversen

...skal også lige nævnes at GLS's IT løsninger er lagt overlegen Postnord. Kan se flere af jer har haft bekendtskab med deres API til at finde nærmeste pakkeshop, det spiller 100!
De har en lign . løsning mht. at lave pakkelabels! Det hedder "GLS Web API"
Du sender en JSON request til deres server og så får du en PDF label retur som en base64 encoded string. Dvs. det er super nemt at implementere automatisk generering af pakkelabel i egne systemer. Jeg har f.eks implementeret det i mit eget .Net system.
Postnord? For at lave postlabels skal du død og pine bruge en 3.part software løsning fra nogen som hedder Unifauns, som du ovenikøbet skal betale ekstra for hver måned - en håbløs løsning jeg aldrig ville røre med en ildtang!

Lars Bjerregaard

Bare et forsinket pip for at byde ind med:
- Også klar anbefaling af GLS herfra
- Klart plus med pakkeshops
- Undgå alt hvad der hedder PostDanmark
- Også plus til valgfrihed for kunden herfra (måske med et: "Vi anbefaler GLS")

Mine 2 cents...

PS: Fedt at du crowdsourcer ting på den måde her Yoel :-) Det lærer vi andre også noget af.

Yoel Caspersen Blogger

Undgå alt hvad der hedder PostDanmark

Det lader til at være et gennemgående træk i de forslag, der er kommet ;-)

Vi er nået til den konklusion, at vi generelt skal tilbyde en gratis forsendelse til en GLS pakkeshop, og en betalt forsendelse til hjemmet via GLS.

Post DK har spildt rigeligt af vores tid, så nu prøver vi GLS og se, hvordan det kommer til at gå.

PS: Fedt at du crowdsourcer ting på den måde her Yoel :-) Det lærer vi andre også noget af.

Det er især processen med at høre andres erfaringer, der tilføjer værdi til debatten, og jeg sætter stor pris på alle de indlæg, der er kommet. Da jeg skrev blogindlægget, hældede vi mest til Coolrunner / DAO, men input fra debatten gjorde, at den tippede til GLS' side i første omgang. Lad os se, hvordan de klarer den - foreløbig har vi automatiseret bestilling af pakkelabels hos dem, og næste trin bliver at få integreret valg af pakkeshop i bestillingsflowet. De første pakker bliver sendt ud i dag, så det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at gå.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize