Podcasts hjælper i undervisningen

Hvorfor er universiteterne så langsomme til at komme med på podcastingbølgen?

DR skrev for nyligt at universiteterne tøver med at bruge optagelser af forelæsninger i undervisningen blandt andet fordi forelæserne er bange for at blive hængt op på faktuelle fejl, og fordi de ikke helt ved hvordan man skal bruge teknologien bedst.

Jeg har en lidt anden forklaring:
Det er ekstra arbejde til i forvejen hårdtarbejdende mennesker!

Og fordelene der kommer ud af en podcasting kommer helt andre mennesker til gode end dem der har merarbejdet. Der er jo typisk ikke ekstra hjælp til den slags - det er forelæseren selv, som hænger på opgaven. Desværre, for podcasting giver en merværdi til forelæsningerne, og derfor kunne jeg godt tænke mig at se en investering i ekstra hænder til opgaven.

Som jeg ser det er fordelen ved podcasting af forelæsninger, at man som studerende kan koncentrere sig om at forstå emnet, når man sidder til en forelæsning istedet for at tage noter til senere brug og selvfølgelig er det en fordel, hvis man går glip af en forelæsning på grund af sygdom eller andet. Til eksamenslæsningen er det også rart at kunne gå tilbage og se hvordan forelæseren har bundet pensum sammen og har prioriteret pensumtekster - en information, som ofte går tabt ud af hukommelsen i løbet af et helt kursus, men som kan være værdifuld i læringsprocessen.

Derudover er der jo en ekstern fordel: Det er muligt for udenforstående at kigge på undervisningen i kurser de ikke følger. Det giver både fordele for befolkningen generelt fordi man når længere ud med den samme mængde undervisning, men giver også unge, der står foran at skulle vælge en uddannelse muligheden for at se hvad uddannelsen byder på. Det er derfor også et rekrutteringsværktøj og et værktøj til at afstemme de kommende studerendes forventninger til studiet, hvilket måske kan hjælpe på frafaldsprocenten.

Betyder podcasting fra en forelæsning, at man ikke længere behøver at deltage i "live" undervisning?

Mit svar er nej. Podcasting er ikke undervisning, når man har lyst. Podcasting af undervisning er ikke en erstatning af den traditionelle undervisning, men et supplement til læringsprocessen. Man skal ikke undervurdere værdien af at få diskuteret materialet med sine medstuderende i pausen og muligheden for interaktiv undervisning, hvor man kan stille spørgsmål og få diskuteret uklare punkter i plenum.

Jeg har selv haft glæden af at deltage i et undervisningsforløb, hvor forelæseren gav den ekstra service at udgive lydpodcast af sine forelæsninger og har gjort det siden 2004. Lydfilerne var redigerede, så man undgik snak om tekniske problemer og kun fik det vigtigste med, og det har selvfølgelig været en ekstra arbejdsbyrde for forelæseren. Siden da har han fortalt mig, at han er gået over til videopodcast, hvor slidesne passer til lydfilerne, og så mangler man jo faktisk kun den menneskelig faktor - nemlig den information der ligger i, at forelæseren peger på sine slides eller skriver på tavlen.

Hvis du vil se et praktisk eksempel på brugen af podcasts i undervisningen (eller bare have gratis undervisning i et p2p-kursus), er her podcast fra Niels Olof Bouvins forelæsninger i kurset "Peer to Peer Networking 2006". Videopodcasts fra dette års kursus kan jeg ikke finde på et offentlig tilgængeligt site, men det kan være der er andre der ved, hvor de skal findes?

Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rasmus Kaae

Problemet med at bruge en evt. pod-cast er at den formentlig kun vil optage det forelæseren siger og ikke hans gestikulationer, skriven på tavlen, visning af slides eller interaktion med eleverne.

Jeg har "overværet" nogle enkelte online kurser hvor forlæseren har undervist i et traditionelt undervisningslokale og anvendt de dertilhørende aggregater. På nettet blev lektionen publiceret med lyd samt slideshow der kørte ligeså hurtigt som forelæseren havde kørt det under undervisningen. Det var altsammen meget godt, bortset fra at man ikke kunne se forelæseren, hvad han pegede på - og så lidt teknisk omkring at man ikke kunne høre spørgsmål fra tilhørene men derimod svarene fra forelæseren :-)

Dermed ikke sagt at det er en dårlig idé og at man ikke kan gøre det. Microsoft har en række online-seancer der fungerer rigtig godt, men det kræver at undervisningen er tilrettelagt efter at skulle publiceres digitalt.

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Jeg er enig med Rasmus i, at optagelser af forelæsninger ikke er meget bevendt, hvis ikke det visuelle element er med. Og her er det ikke nok med PowerPoint/PDF slides, for mange forelæsere (mig selv inkluderet) regner eksempler på tavlen, og her er det ikke nok med et billede af det færdige resultat.

Man kunne videooptage forelæsninger, men det kræver en kameramand (for med fast kamera bliver detaljerne på tavlen for små til at læse), og så er vi pludselig ude i noget, der koster væsentligt mere end bare at stille en båndoptager op i lokalet.

Men der er et andet aspekt, som ikke blev nævnt: At høre/se podcasts er en passiv aktivitet. Hvis man synes, at forelæseren siger noget klogt, som ikke fremgår af slides eller bog, så kan man tage noter. Selv om man aldrig kigger på sine noter igen, vil det at skrive dem ned hjælpe til at huske pointerne. Og det er alt andet lige hurtigere ved eksamensforberedelsen at se på sine tyve liniers noter fra en forelæsning end at se/høre to timers podcast. Og notetagning ved forelæsninger er også en god øvelse i at destillere essensen ud af et foredrag.

  • 0
  • 0
Therese Hansen

Som I kan se i mit indlæg er jeg fuldt ud klar over problemerne ved podcasting, som Rasmus bringer op, men derfor mener jeg stadig at podcasting er et godt supplement til den traditionelle undervisning, som man selvfølgelig ikke kan undvære.

Jeg er også enig med Torben i at notetagning ikke kan undværes, men dog er det ikke altid at man i øjeblikket kan indse at forelæseren leverer et guldkorn og så er det da rart at man kan gå tilbage og høre hvad han sagde, når man kommer i tanke om at "der var vist også noget med...", som man ikke lige havde indset var essentielt fra starten af.

  • 0
  • 0
Jørgen Storgaard Nielsen

Mit indlæg falder lidt udenfor denne diskussion, men når podcast er 'in', bør man virkelig gribe chancen.
DR burde da være de sidste til at komme med negative bemærkninger.
Som lærer og ingeniør, har jeg ofte tænkt på, at svært tilgængeligt stof, som fx. læring vedrørende procentregning (for folkeskolen) kunne optages og sendes i den tid, hvor DR1 og DR2 kører tomgang - om eftermiddagen især. Man skulle så kunne se et program som hedder "2. grads ligninger" eller "Hydrogen - stof # 1 i det periodiske system". I gamle dage var der noget der hed Skole-TV. Det var jo en slags podcasts.
Man kunne så finpudse disse programmer med hensyn til en pædagogisk synsvinkel. Man skulle så også kunne se disse små kurser på Internettet.
Det kræver 'ekstra hænder' at få det igang, men kunne være enormt nyttigt for samfundet.
Folk vil kunne få repeteret viden.
Det ville også støtte DR's i kravet om 'public service'.

  • 0
  • 0
Carsten Frigaard

Men er det ikke lidt som Mikkelsen siger: "Film skal ses i biografen", forlæsninger skal opleves i auditoriet - der er man mest mentalt "på".

En B-film på DVD derhjemme i sofaen er ikke det samme som at sidde i et popkorn lugtende Imperial, hvor man har antennerne ude, er kampklar og helt på dupperne efter 30 minutters kommerciel reklame intro. Det samme med forlæsninger, hvor du snakker med andre studerende og stiller "tåbelige" spørgsmål til forelæseren.

Er podcast så ikke (trods hype) bare substitut for den rigtige vare. Substitut på den gode måde hvis man gen-ser sine favorit film (=totalt uforståede forlæsninger) og på den dårlige måde, hvis man bruger tiden på at downloade og brænde forelæsninger, som man senere "bare lige" skal have set!?

mvh
Carsten

  • 0
  • 0
Therese Hansen

Sammenligningen med filmens verden fik mig til at tænke på at der så også kan være nogle forelæsninger, som man vælger at se som podcasts i stedet for "live", fordi man ikke vurderer vigtigheden/kvaliteten til at være høj nok til at investere dedikeret tid til det.

  • 0
  • 0
Jens Dalsgaard Nielsen

Som en af dem der faktisk springer rundt foran tavlen på AAU har jeg en kommentar.

Ideen er sådan set god nok, men det kræver nogen mere forberedelse og efterbehandling for at det vil fremtræde nogenlunde fornuftigt. Men ulempen er at når der er lavet en "fin" podcast så ligger den der og bliver nok ikke lavet om til næste gang. Dvs at den viden og ideer jeg får til revidering forsvinder op i den blå luft, idet jeg ikke kan forestille mig at der alle forelæsninger skal optages hver gang de gives.

Jeg ved ikke vil koste, men noget... mere end i dag. Og atter mere af min tid.

Så må Helge Sander få mulvarpen op i lyset - en disciplin han ikke har det så godt med ;-)

Hvis det skal klares indenfor de økonomiske rammer der er idag, så bliver der bare mindre tid til undervisning :-(

Og ... Hvis man ikke har lyst til at komme til en
forelæsning så lad være :-) det er helt frivilligt.

Men i den ideelle verden vil det være fedt.
(på den anden side vil man i den ideelle verden se at alle studerende kommer til forelæsning mandag morgen 8:15, friske og med vandkæmmet hår ;-)

mvh

Jens

Så man

  • 0
  • 0
Therese Hansen

Godt at høre fra en underviser :-).

Den måde jeg har set podcasts brugt på er faktisk at ALLE forelæsninger er blevet optaget og lagt ud og dermed er det altid det friskeste materiale, der er med.

Omkostningerne er selvfølgelig derefter. Det kræver godt lydudstyr og tid. Også derfor kunne jeg håbe at det ikke krævede forelæserens tid, men var en separat opgave at lave hjælpemidler til formidlingssituationen i form af lyd eller video. (Man kunne jo ansætte et par studentermedhjælpere fra medievidenskab eller lignende - så lærer de jo også noget af det)

Selvfølgelig er undervisning frivillig - der er jo ansvar for egen læring på universitetet. Dette er kun et spørgsmål omkring serviceniveauet på undervisningen fra universitetets side.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere