- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Teknologi er ikke slutmålet. Teknologi er en forståelse af hvordan du kommer fra A til B på den mest effektive måde. Du kan tvinge kønsdifferentierede undervisningsplaner ind i skolevæsnet så meget du har lyst til, men det nytter ikke en døjt før du finder nogle konkrete og seriøse mål som disse pigebørn skal finde en løsning på. Du kan ikke komme ud af skolen med et afgangsbevis der siger "Kan Teknologi", fordi ligeså snart du tror du "Kan Teknologi" så er du blevet efterladt i vejkanten.
Som jeg siger, find nogle helt konkrete og relevante mål, og hjælp børnene (alle sammen) med at lære hvordan man kan bruge teknologi til at komme fra A til B, ikke at de skal bruge teknologi til det.
"Det her sprøjt jeg kommer i ansigtet hver eneste dag, er det giftigt?" er en god problemstilling, fordi så kommer du rundt om "hvad er giftigt", "hvorfor er det giftigt" og "hvordan finder jeg ud af hvad noget er lavet af." Det er alt sammen meget relevante problemstillinger du kan bruge teknologi til at løse.
Hvis dit eneste fokusmål er "hvordan får vi piger til at lave computerprogrammer/robotter/opvaskemaskiner/whatever" så er du på vej i en helt forkert og uprofitabel retning, fordi de adresserer ikke de underliggende problemstillinger.