kim tiedemann bloghoved

PiDP-11

En dag ved aftensmaden spurgte min ældste datter - Thilde - hvordan en computer lægger tal sammen.

Det er jo et godt spørgsmål. Hun ved, hvordan hun gør det i hånden ved at stille tallene op, men hvordan Søren gør en computer det? Hvordan ser den tal?

Det blev til en længere snak om det binære talsystem, kontakter/relæer, transistorer og de tidlige computere. Hvis man som undertegnede har lidt år på bagen, så kan man godt huske tidlige computere. Den første computer jeg blev udsat for var en Apple II, og senere blev jeg den lykkelige ejer af en Commodore 64. Her lærte jeg at kode BASIC og lidt maskinkode til 6510 processoren.

I dag med alle abstraktionerne ovenpå den fysiske maskine er det mere svært at forstå, hvad der egentligt foregår på det laveste niveau. Og det er også sværere at forklare, for man går ikke lige i gang med at kode BASIC eller maskinkode på en moderne PC.

Jeg tænkte derfor, at jeg ville prøve at bygge en computer sammen med mine to døtre. Indrømmet - det var også for min skyld og nok også et forsøg på, at få dem i retning af STEM uddannelser, men jeg tænkte, det kunne være sjovt at få en loddekolbe i hånden og skrue noget sammen.

PiDP-11

Jeg fandt et site, der sælger et replika-kit af en PDP-11/70. Jeg har aldrig selv arbejdet med en, men jeg har set den på et computermuseum i Seattle. Den ligner virkelig en computer fra 70'erne med kontakter og blinkende lysdioder.

Selve cpu-delen er en Raspberry pi, hvor der kører en simh emulator.

Kom vi i mål?

Næsten. De lærte lidt om elektroniske komponenter, at lodde og det oktale talsystem.

Illustration: Kim Tiedemann

Men PDP-11 er ikke lige til at gå til, når der skal kodes. Det er sjovt, at se de blinkende lysdioder og steppene igennem et program. Men for at lære at kode, er en Raspberry pi med Python, BASIC eller Javascript nok et bedre bud. Næste projekt bliver derfor at lave en hjemmeside til efteråret. For vi har en hel generation af såkaldte ”digital natives” der er blanke, når det kommer til fundamentet i alle de elektroniske devices, de bruger... Og det forsøger jeg, at lave om inden for mit eget hjems fire vægge.

Kommentarer (31)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lise Gerd Pedersen

På min boghylde står en lille bog med titlen "Sådan fungerer datamater" - en fagligt glimrende og pædagogisk indføring med pragtfulde tegninger af Claus Deleuran. Forfatteren er den engelske Colin Day, og den udkom første gang i 1982 med titlen "Illustrating Computers (Without Much Jargon)" i London. Den blev oversat og udgivet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck A/S i 1983. Der er selvfølgelig løbet meget vand i stranden siden, men de helt grundlæggende principper med elektroniske kredsløb, programmering og operativsystemer lever endnu, og bogen kan stadig anbefales til unge mennesker ... hvis den da kan fremskaffes.

  • 4
  • 0
Lars Marqvart Jørgensen

Jeg kan anbefale Ben Eater's YouTube kanal. Specielt: https://www.youtube.com/playlist?list=PLowKtXNTBypGqImE405J2565dvjafglHU, hvor han opbygger en 8-bit computer (egentlig mest en CPU) fra grunden. Han er meget pædagogisk i forklaringerne.
Han har også nogle videoer, hvor han forklarer, hvordan enkelte dele virker (f.eks. en adder).

  • 3
  • 0
Bjarke Jensen

Matt Parker har et par videor på Youtube, og et afsnit af en bog, hvor han forklarer og demonstrerer hvordan man bygger en computer af dominobrikker. Det er meget lærerigt, og har givet mig (som ikke-datalog/it-mand) et godt indblik i logiske porte og hvad det ellers hedder.

  • 2
  • 0
Kaare Schou

Af alle computere, jeg har programmeret på, har PDP-11 det mest stilrene instruktionssæt. Med 8 registre R0-R7, hvor de sidste 2 samtidig er hhv. SP (stack pointer) og PC (program counter) og hvor I/O er mappet ind i toppen af adresserummet (16 bit) , 8 adresserings modes (direct, indexed, autoincrement, autodecrement, indirekte osv.) kan man lave det meste med instruktionen MOV (move).
Som assembler anvendes MACRO, og som simpelt DOS lignende OS kan RT-11 anvendes. Jeg tror, flerbrugersystemet hedder RSX-11.
Tastaturet med de fede farver bruges til at indlæse bootstrap.
Jeg glæder mig til de kommende artikler.

  • 2
  • 0
Ditlev Petersen

Hvis et barn nu ikke har en forælder, der er god til computere, hvad så? Spørger i skolen? Jeg tør ikke helt tænke på det. Hvad gør en skolelærer, der får sådan et spørgsmål (jeg mindes med undren det vås om fysik og kemi, jeg selv af og til har hørt i skolen)?

  • 2
  • 0
Jesper E. Siig

pdp11 processor handbook og
pdp11 PROGRAMMING CARD (Digital kunne ikke rigtigt blive enige med sig selv om store/små bogstaver :)

Det sidste har både en 7-bits ASCII tabel og start adresserne på de forskellige devices til bootstrap loaderen. Hvad skal man med mere?

PS: Ja, De står på samme hylde som Raspberry Pi for Dummies! 😀
Så jeg må vel hellere se at komme i gang!

  • 4
  • 0
Povl H. Pedersen

De digitale indfødte er mere medie-indfødte end digitale indfødte.
De fleste aner ikke hvad digitalt er, ved ikke hvad en IP adresse er, udover man vist skal have en for at WiFi virker.
De ved man kan downloade apps, men aner ikke man selv kan skrive programmer.

At lære og at fejlfinde kræver tålmodighed og fordybelse. Det fjerner vi fra den unge zapper-generation.

  • 7
  • 0
Bjarne Thomsen

Hvorfor ikke benytte lejligheden til både at se tilbage og frem:
[https://www.riscosopen.org/content/]
Med hensyn til fysik: Fysikkens grundlæggende matematiske principper kan i virkelighede forklares ganske kortfattet.
De grundlæggende matematiske principper bag "gates" blev allerede udviklet af Claude Shannon som student på MIT omkring 1938.
Min interesse blev vagt af muligheden for at udvikle reversible gates, som i princippet udvikler meget lidt varme. Slettelse af information (negativ entropi) medfører en entropiforøgelse, som svarer til frigivelse af varme.

  • 1
  • 0
Ditlev Petersen

En serie, som jeg ikke kan huske navnet på, bliver fortalt på engelsk (så det er i den grad en forudsætning) i et af og til hæsblæsende tempo, men meget grundigt OG pædagogisk (og næsten helt rigtigt). Det meste er tegnet og så er der en kvindelig speaker/forelæser med et noget besynderligt setup i baggrunden (et gammel oscilloskop f.eks.). Der er ret mange "episoder", så man drukner ikke i detaljerne i hver omgang, små skridt ad gangen.

  • 0
  • 0
David Kjær

De fleste aner ikke hvad digitalt er, ved ikke hvad en IP adresse er, udover man vist skal have en for at WiFi virker.
De ved man kan downloade apps, men aner ikke man selv kan skrive programmer.

Sådan skal det jo også helst være. At man ikke behøver at bekymre sig om den slags viser blot hvor gode abstraktioner der er blevet lavet udviklet gennem årene. Det er jo trods alt også de færreste af os der evner - eller gider - at fixe en bil selvom vi kører i den hele tiden.

  • 0
  • 4
Ditlev Petersen

Sådan skal det jo også helst være. At man ikke behøver at bekymre sig om den slags viser blot hvor gode abstraktioner der er blevet lavet udviklet gennem årene.


Både og. At anvende udtryk som "digitale indfødte" er forkert (med mindre man tænker på cargo cult og anden overtro). Man bliver ikke computer-noget af at vokse op med Instatgram. Ikke alene.

Nogen skal kunne udvikle sig til it-noget, de skal have et sted at stille spørgsmål. Andre skal være "bare" brugere (og der er abstraktionerne slet ikke gode nok). Endnu sjovere er dem, der skal være politikere.

Hvis man skal sammenligne abstraktionerne på computerområdet med dem på bilerne, så ville de fleste billister kunne finde på at åbne motorhjelmen for at fodre hestene. Og måske ligefrem hælde havre i olien. Især hvis den rare mand fra Microsoft siger det i telefonen.

Computere udmærker sig ved at være ekstremt komplicerede (og ustyrlige). Og det er nok, også for en almindelig bruger, en ide at vide bare lidt om, hvad de gør. Uden at man tvinger folk til at lære at programmere.

En god bilist ved lidt om en motor, lidt om en kobling, lidt om bremser, lidt om olie, lidt om brændstof. Men behøver ikke kende detaljer som kaburator, direkte indsprøjtning, tændspole, strømfordeler, knikser, ...

  • 2
  • 0
Hans Nielsen

De digitale indfødte er mere medie-indfødte end digitale indfødte.
De fleste aner ikke hvad digitalt er, ved ikke hvad en IP adresse er, udover man vist skal have en for at WiFi virker.
De ved man kan downloade apps, men aner ikke man selv kan skrive programmer.


Heldigvis for det. Hvorfor skal det være svært. Du kender da heller ikke meget til motore på din bil. Måske ved du ikke en gang hvor olien skal på. Men du køre til værksted, hvis den gule service lampe blinker.

Du har heller ikke taget en kemi eksamen, så du ved hvordan man laver benzin, eller hvad forskeld i ocktant tal betyder, og hvordan det ændres. Og du er også lige glad med hvordan din bilradio virker.

Heldigvis for det. Det vil ikke blive meget tid tilovers, hvis vi alle skulle sæte os ind i den teknologi som omgiver os.

Hvis hardware ikke kan komme på nettet , automatisk, ved at forbinde et stik til Netværket. Uden man har kenskab til de 7 OSI layer. Eller enheder får virus, eller er er ustabile.
Så er det udviklerne af software og hardwaren som ikke er dygtige nok.

Om 30 år, sider alle de sure gammle mænd her, og beklager sig over at der ikke er nogle der længere kan køre en bil. Da de køre selv.
Selv om 80 procent af dødsulykkerne er fjernet, så synes de stadigt det er en mangel.

Så nej jeg synes ikke at man som "standart bruger" skal have en teknisk indsigt. Hvis ikke fjernsyn, eller andre enheder til privat brug, kan instaleres ved at følge en A4 side, quick step guide. Så er det igen, udviklerne af dimser som ikke er dygtigt nok

  • 0
  • 0
Ditlev Petersen

Hvis ikke fjernsyn, eller andre enheder til privat brug, kan instaleres ved at følge en A4 side, quick step guide. Så er det igen, udviklerne af dimser som ikke er dygtigt nok


In a galaxy far, far away ...

Der er jo ikke ret meget "smart", der kan leve op til det i dag. Men ja, det burde være målet. Det bør ikke være sådan, at fordi man køber en "smart" LED-lampe eller en printer, at man så sætter civilisationens fremtid på spil.

  • 0
  • 0
Kim Bjørn Tiedemann Blogger

Så nej jeg synes ikke at man som "standart bruger" skal have en teknisk indsigt.

Det er den "romantiske" vs. "klassiske" indgangsvinkel til teknologi, som Robert Pirsig beskriver i "Zen and the Art of Motorcycle Maintainance". Nogen nyder at køre på motorcyklen, mens andre også nyder at vedligeholde og skille den ad.

Jeg mener at grundlæggende indsigt i IT er en form for dannelse, som fremtidens studerende/medarbejdere skal have. Ligesom litteratur, fysik, kemi etc. Man skal ikke nødvendigvis forstå, hvordan en CPU fungerer indeni, men gerne have en forståelse for, hvordan en PC fungerer, hvordan Internettet fungerer og ikke mindst en forståelse for det binære.

  • 5
  • 0
Christian Nobel

Der var engang en interessant artikel, skrevet af en far, som ridsede forskellen op fra dengang han var ung til den verden hans søn lever i.

Desværre er det umuligt at genfinde artiklen, den var ganske tankevækkende.

Hovedbudskabet var, at da han var ung, så var der mange computer/elektronik magasiner og lærebøger, som allesammen havde eksempler på småprogrammer til at løse en given opgave (f.eks. en matematisk), alle skrevet i Basic.

Og programmering i Basic er enkelt, ikke noget med et stort framework, og hvad har vi, men afvikling af et enkelt program, relativt tæt på jernet.

  • 1
  • 0
Hans Nielsen

Hovedbudskabet var, at da han var ung, så var der mange computer/elektronik magasiner og lærebøger, som allesammen havde eksempler på småprogrammer til at løse en given opgave (f.eks. en matematisk), alle skrevet i Basic.


Modsvaret til det i dag, er vel en hjemmeside ?

Alle har en browser. Og meget enkelt kan man jo lave en "hjemmeside".

Mener ikke at der er brug for mere.

Tror mange her, ikke ved hvad der foregår i skolen, som brugen af ULTRA:BIT. Og andrino og raspberry pi, tror jeg også at mange stifter bekendskab med.

Tror bloggeren og mange her i tråden, lider af den meget udtalte sygedom eller opfattelse. Som går på at deres fag og uddanelse er det vigtigste i verden. Og at medmennesker ikke kan klare sig uden :-)

Nysgerihed, eller mere ikke at få slået den ihjel i skolen, er meget mere vigtigt, sammen med de basale færdigheder. Dansk, Matematik og Fysik/Kemi. End kendskabet til programering.

Tror dog at rigtigt mange lærere at bruge computer på en eller anden måde i skolen. Og for dem som ikke gider, eller ønsker det fred med det.

At prøve at indgive lærdom til mennesker om et emne, som de i nuet ikke gider, afstedkommer for det meste, bare en livslang afsky for emnet.

https://www.ucsyd.dk/ultrabit

  • 0
  • 1
Ditlev Petersen

Tror dog at rigtigt mange lærere at bruge computer på en eller anden måde i skolen. Og for dem som ikke gider, eller ønsker det fred med det.

At prøve at indgive lærdom til mennesker om et emne, som de i nuet ikke gider, afstedkommer for det meste, bare en livslang afsky for emnet.


Ja, det bør være et tilbud. Ikke tvunget kursus i Javascript i stedet for noget bedre. Men man bør bestemt give ungerne en ide om, hvordan en computer fungerer. Lige som man vel stadig lærer kemi, fysk og biologi (m.v.) - til husbehov. Måske skulle man lære noget om kommunikation, om at formulere sig. Om pli (altså ikke sproget). Magt, ret, løgn og pæn opførsel. Man behøver ikke kunne ASCII-tabellen for at formuere sig.

Personligt mener jeg, at smedekunsten og pottemagerhåndværket er vigtigere end at kunne kode. ;-) Det gør noget godt ved hjernen.

  • 1
  • 1
Kim Bjørn Tiedemann Blogger

Tror bloggeren og mange her i tråden, lider af den meget udtalte sygedom eller opfattelse. Som går på at deres fag og uddanelse er det vigtigste i verden. Og at medmennesker ikke kan klare sig uden :-)

Håber ikke det er en sygdom 😀 men helt klart en passion for faget. IT berører rigtig mange mennesker i deres hverdag - også på en helt anden måde end fx en mekanisk bil. Tænk bare hvor mange der bliver snydt på nettet... Derfor mener jeg at indsigt i IT bør være et dannelsesfag på samme måde som fysik, kemi, biologi etc

  • 4
  • 0
Hans Nielsen

også på en helt anden måde end fx en mekanisk bil. Tænk bare hvor mange der bliver snydt på nettet... Derfor mener jeg at indsigt i IT bør være et dannelsesfag på samme måde som fysik, kemi, biologi etc


Hvor mange bliver ikke "snydt" af deres værksted, tandlæge, advokat, forsikring, bank ... ?
:-)

Mener stadig ikke, at der er brug for "alment" IT uddanelse, ud over den man får ved brug af det som værktøj i undervisning.
Her ville pli og opførsel, være meget mere på sin plads at brug tid på.
Som ikke at dele video med mord eller sex, og at tale pænt og respekt fuldt, også på nettet.

Men når man læser denne historie, så tænker man, at alt uddanelse er splidt - Om det så er på smedekunsten og pottemagerhåndværket eller IT. LOL

https://www.bt.dk/udland/sas-truer-med-millionkrav-efter-flydoer-haendel...

  • 1
  • 0
Sven Waskönig

Jeg tror, vi ville gøre alle unge en kæmpetjeneste ved at lære dem mere om IT end blot være forbrugere.

Da jeg gik i folkeskolen havde vi træsløjd, husgerning og metalsløjd - det gjorde os hverken til snedkere, kokke eller eksperter i undervandssvejsning, men det gav et indblik i brugen af forskellige teknikker i fagene. Det kan man have glæde af mange år frem, også selvom man ikke rent fagligt bevæger sig i den retning. Man lærte nok til, at man selv kunne bygge videre på det, hvis interessen var der.

Jeg tror, det ville have gavnet samfundet, hvis alle - især beslutningstagerne - havde fået lidt mere forståelse for IT-teknologi. Ikke kun for, at man selv kan blive en bedre bruger af det, men også for at man ikke for nemt lader sig imponere af salgstaler, når der f.eks. skal investeres i et eller andet nyt IT-system, der ikke rigtig holder, hvad det lover.

Det ville have været gavnligt med et syn på programmering, IT-drift mv. som et håndværk, hvor et godt resultat kommer af uddannelse, erfaring og know-how. Når voksne mennesker i dag kan falde på halen over de digitale indfødtes viden, skyldes det i høj grad deres egen mangel på samme.

Som de fleste andre har jeg ikke haft træsløjd siden folkeskolen, men det jeg lærte dengang, har jeg brugt mange gange siden. Og jeg tror, at hvis man gav de unge i folkeskolen en grundlæggende viden om elektronik, programmering, netværk mv., ville de være væsentlig bedre klædt på til at bruge teknologi. Man ville ikke overlade alting til den nærmeste 14-årige, der kun ved, hvad han ved, fordi han spiller computerspil; ikke at det nødvendigvis er dårligt, men det er en ret ensporet tilgang - og stadig kun en forbrugertilgang.

Og ja, udviklingen går stærkt og IT-verdenen kan forandre sig hurtigt. Ikke desto mindre gælder mange af de grundliggende principper jeg selv lærte i 80'erne og 90'erne stadig - og ikke mindst; jeg havde en grundviden, jeg kunne bygge ovenpå.

Jeg vil ønske for min søn og mine nevøer, at de får den viden, uanset hvad de ellers vælger af uddannelse. Det gør det nemmere at være mere selvhjulpen og man tager bedre beslutninger.

Og så vil jeg rigtig gerne slippe for at høre en digital indfødt sige, at hvis en PC får virus af, at man downloader et spil fra en suspekt hjemmeside, så må antivirussen være for dårlig...

  • 1
  • 0
Hans Nielsen

Jeg tror, vi ville gøre alle unge en kæmpetjeneste ved at lære dem mere om IT end blot være forbrugere.


Selv med undervisning og uddanelse, så hjælper det ikke.

Har oplevet at selv meget dygtige programøre, som har haft en fejl på ders PC, hvor tastaturet ikke har virket.
Ikke har haft evner til at se bag på eneheden og sætte stik i igen.

Det gælder også printer, skærm, netværk, ...

Så nej, uddanelse som fag i folkeskolen, er ikke løsningen.
Du når kun 10-20 procent på denne måde, resten glemmer det eller læere det slet ikke. Eller de er ikke tilstede eller er bare ikke et sted hvor det bliver taget til sig.

Du skal også have nogle folkeskole lære, som er kommet lige så langt. Her står det sikkert langt være til.

Nej, til gangen må være brug af det som værktøj, så dem som bruger dem får en basis fornemmelse.

Selv om jeg har haft håndarbejde, så syer jeg ikke knapper på. Og jeg har lært at sy på en symaskine, men det var ikke i folkeskolen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize