Pas på udsendelse af orienteringsmails

I Danmark kan vi ikke lide spammails, og der gælder en række regler for, hvordan man som erhvervsdrivende må kontakte potentielle og eksisterende kunder. Forbrugerombudsmanden håndhæver markedsføringslovens forbud mod spam strengt, og det gik senest ud over One.com (se Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse af 15. oktober 2012).

En forbruger var på udkig efter et webhotel og havde påbegyndt et bestillingsforløb hos One.com, men afbrød bestillingen inden vejs ende. I forbindelse med forløbet havde forbrugeren oplyst sin e-mail adresse, og et par timer efter sendte One.com en orienteringsmail til forbrugeren om at webhotellet ikke var bestilt, men at det kunne gøres via et link i mailen.

Det følger af markedsføringslovens § 6, at erhvervsdrivende kun må udsende reklamemails, hvis modtageren på forhånd har givet samtykke hertil, eller der er tale om et løbende kundeforhold, hvor den erhvervsdrivende markedsfører sine egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser.

One.com mente, at udsendelse af orienteringsmailen måtte falde ind under kategorien ”løbende kundeforhold”, da forbrugeren havde oplyst sin mail-adresse i forbindelse med bestillingsprocessen og i øvrigt bare kunne ignorere mailen, hvis forbrugeren ikke ønskede at genoptage bestillingen. Desuden havde One.com ikke mulighed for at se, om bestillingen var afbrudt med vilje, eller det var sket som følge af strømsvigt eller andet.

One.com’s udsendelse af orienteringsmailen kan umiddelbart virke forholdsvis harmløs, men forbrugeren valgte at klage til Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden nåede i overensstemmelse med lovens bogstav frem til, at udsendelsen af mailen var i strid med markedsføringsloven, da der ikke var gennemført et salg og heller ikke afgivet samtykke til modtagelse af mailen. One.com fik derfor en indskærpelse af reglerne fra Forbrugerombudsmanden, men slap dog for at betale en bøde, formentlig fordi forseelsen trods alt ikke var af særlig grov karakter. I andre sager vedrørende udsendelse af spammails har Forbrugerombudsmanden ikke været bleg for at udstikke bøder. For nylig fik Nordnet Bank for eksempel en bøde på kr. 45.000 for at tilskynde sine kunder til at sende uanmodede e-mails med markedsføring til venner og bekendte.

Som erhvervsdrivende skal du altså sørge for at have indhentet et forudgående og dækkende samtykke fra modtageren af orienteringsmails eller markedsføringsmails, eller også skal der være tale om et løbende kundeforhold, hvilket forbrugerombudsmanden fortolker således, at der skal være gennemført et salg. I løbende kundeforhold skal henvendelsen vedrøre dine egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Hvis der er tale om en anden type produkt eller tjenesteydelse, må du først indhente et dækkende samtykke på lovlig vis fra kunden, før du sender en reklamemail. Hvis du fx har solgt en musik-cd til kunden, kan du ifølge Forbrugerombudsmanden reklamere for musik, men ikke for en cd-afspiller.

Forbrugerombudsmanden har udgivet en såkaldt "spam-vejledning", hvor du kan læse meget mere om markedsføringslovens regler om udsendelse af reklamehenvendelser.

Kommentarer (4)
Peter Olesen

Jeg er helt enig i betragtningen omkring statusmails og opdateringsmails. De er enormt irriterende og forstyrrende.
Dog er disse mails også et problem på arbejdspladsen. Tidsrøvere og ofte ren informationsforurening.

Jørgen Elgaard Larsen

... men jeg må indrømme, at jeg i et svagt øjeblik godt kunne have fået idéen at sende en sådan servicemail. Indtil jeg jeg fik tænkt mig om, selvfølgelig :-)

Tak for at henlede opmærksomheden på afgørelsen. Jeg er sikker på, at der er mange udviklere, der kunne have lavet samme bommert.

Jeg synes i øvrigt, at forbrugerombudsmanden har håndteret sagen glimrende. Der var tydeligvis tale om en uskyldig fejl, og der er ikke så mange, der er blevet ramt. Ingen grund til bøder.

Men jeg jubler, når jeg læser om bøder til rigtige spammere. Og når jeg videresender mail til dansk@spamklage.dk.

Carsten Hansen

Det er måske på sin plads at se den konkrete servicemail. Jeg synes, at det er naturligt, at en potentiel kunde/bruger af ens website bliver kontaktet, hvis en bestilling pludselig afbrydes. Der kunne være tale om en teknisk fejl. Det er ikke ualmindeligt med fejl pga. mange kombinationer af browsere og javascript samt betalingsmåder.

Jeg har flere gange prøvet at min bestilling ikke er gået helt igennem og jeg først finder ud af det, når jeg rykker for manglende leverance.

Det er selvfølgelig betænkeligt, hvis der er salgsgas i mailen.

Eskild Nielsen

.. men jeg må indrømme, at jeg i et svagt øjeblik godt kunne have fået idéen at sende en sådan servicemail. Indtil jeg jeg fik tænkt mig om, selvfølgelig :-)

Hvor langt var klageren kommet i sin bestilling, da han fortrød/afbrød/blev afbrudt?

Hvis han fx havde indtastet dele af sine kortoplysninger, evt. kun manglede den afsluttende bekræft, kunne han så ikke have været i tvivl om status på forløbet?

Men klageren opfattede mailen som spam og fik medhold. Det kunne i sandhed være interessant hvad det var i servicemailen, der resulterede i den afgørelse!

Log ind eller Opret konto for at kommentere