anders lisdorf bloghoved

Opgør med kræmmermentatilteten og hvorfor du skal på en international konference så hurtigt som muligt

I Danmark har der hen over sommeren været interesse fra medierne for start ups. Nogen har indset, at det jo var oplagt at man fik en rigtigt god start up kultur, når vi nu alligevel skal leve af innovation her i landet. Det er jo også sådan noget man diskuterer på start up konferencer her i landet som f.eks. TechBBQ og Nordic Start Up Conference, der begge havde sat pænt med tid af til at diskutere, hvordan man gør København til et bedre Start Up sted. I Start up miljøet har man indset, at man lige er et skridt efter de store, som Berlin, London og Stockholm, men refleksionen over hvorfor det er tilfældet synes fraværende.

Vi har rigtigt mange kulturelle træk (hvilket jeg i øvrigt har beskrevet andetsteds), som burde skabe unikke fordele for os i Danmark, som f.eks. vores egalitære og direkte måde at gå til problemerne samt en design tradition som fokuserer på simplicitet og funktionalitet. Men vi har sørme også nogle kulturelle udfordringer. Den værste af dem alle er den provinsielle kræmmer mentalitet. Den dukker desværre op en gang imellem og spænder ben.

To go or not to go

Lad mig give et nyligt oplevet eksempel på dette. I det ganske udmærkede Start Up opmagasineringssted, som jeg holder til i, Rocket Labs, som ligger i Nordvest, der hvor vejvæsenet tilsyneladende ikke tør komme og koncentrationen af sprogskoler og socialkontorer er lige så høj som koncentrationen af ambassader i Hellerup. Her sidder en masse meget talentfulde start up folk, der har fuld fart på og masser af gode ideer. Jeg bliver tit klogere fordi de er super søde til at fortælle os gamle om alt det nye og smarte sådan at vi næsten forstår det. Der er en rigtig god stemning og jeg elsker at være der.

Men så her den anden dag spredte sig en diskussion på intranettet for Rocket Labs, omkring deltagelse i the Summit. Jeg og nogle stykker havde søgt the Summits såkaldte "Aplha program", hvor man kan få lov til at få en gratis standplads som start up. Man bliver interviewet og vurderet, om man er værdig til at komme med i programmet. Hvis man kvalificerer sig får man 3 billetter og en standplads for 1500- 2000 Euro. Mit eget firma deltager også og var lykkelige over at få den mulighed. Men til min store overraskelse var der en udpræget negativ holdning til dette. Det blev anset for en salgs gimmick, eller et trick og det var dyrt og spild af penge. Nogle syntes at mene, at det var bedre at blive hjemme og arbejde på at få traction og kunder.

Prisen på en konference er:

Hvis man synes at 3 dage med stand plads og tre billetter til 1500 Euro er dyrt, er der et eller andet der siger mig, at man arbejder med en referenceramme som der hedder Ho fåremarked eller Jallerup marked, hvis det skal gå vildt til. En standplads på en international konference starter ved 3000 Euro for de mindre konferencer. Hvis man fraregner prisen for en standplads og tænker på det som en billet pris, så havner man på en pris på 500 Euro per billet. Hvis man sammenligner billetpriserne med andre konferencer som GoTo, der afholdes over to dage snart i København og Aarhus, så er prisen, bare for billetten, 1140 Euro. Le Web som måske mere er i samme klasse som the Summit koster 1590 Euro. Jeg har sågar været til konferencer der kostede det dobbelte bare for billetten.

Så er det dyrt? Nej på ingen måde. End ikke som billet pris er det dyrt. Og hvis det er billigere end markedsprisen kan det vel næppe være et smart salgstrick. Jeg har i hvert fald ikke hørt om at personlige interview med folk for at sælge et tilbud til under halvdelen af markedsprisen kunne karakteriseres som et trick.

Det er bare kræmmermentaliteten: "hvis de andre har fået det samme tilbud som mig, så må jeg være blevet snydt”. Jeg foreslår man istedet jubler over, at man får mulighed for at vise sit fede produkt og hvad vi kan i Danmark for tusindvis af mennesker fra hele verden til en uhørt billig pris.

Hvorfor overhovedet tage på konference?

Et helt andet spørgsmål er, om man overhovedet skal gå på konference. Det er et validt spørgsmål og det giver sikkert mere mening for nogle end for andre. Det er klart, at hvis man ikke har penge til at overleve den næste måned, så skal man nok ikke, men jeg vil påstå, at hvis man blot har den mindste mulighed for at få kapitalen skrabet sammen, er det bare med at komme afsted. Konferencer er nemlig en af de få ting som har mange forskellige positive effekter for en Start Up virksomhed.

For det første får man mulighed for at opbygge et Internationalt netværk. Hvis man prøver at hænge ud og møde nye folk, vil man få mange flere bekendtskaber rundt om i verden. Det giver noget andet at sidde og kloge sig over kvante computere over en Guinness sammen med en sjov fætter fra Skotland, end at sidde i et rum til en VOIP session med tyve andre og snakke seriøst med en succesfuld start up founder. Man kan knytte rigtige menneskelige bånd. Rygterne vil vide at David Heinemeier Hanson mødte Jason Fried på denne måde til en GoTo konference for længe siden.

På konferencer får man også en helt anden fornemmelse for, hvad der rører sig internationalt. Man hører, hvad det er for nogle begreber, som kommer op igen og igen, man ser hvilke teknologier og metoder, der er på vej frem, hvilke talere som har flest disciple og hvilke firmaer der rykker. Man kan kort sagt lære af, hvad de bedste i verden gør lige nu, og på den måde være på forkant med udviklingen. Man skal godt nok stå tidligt op, hvis man skal evne at følge ligeså godt med i, hvad der rør sig hjemme fra kontoret. Hvis man vil være førende på innovation, skal man være der hvor fronten er.

Lidt afhængig af din forretningsmodel kan du også møde potentielle kunder. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal sælge til dem. Det er bare helt fundamentalt godt at snakke med potentielle kunder, for at forstå deres behov, og høre hvad de synes. Det kan man heller ikke gøre hjemme fra skrivebordet. Der er det ekstra twist, at man på internationale konferencer også får en international vinkel på ens produkt. Man kan hurtigt stirre sig blind på de reaktioner man får herhjemme i Danmark.

Man kunne også møde potentielle investorer. Der findes også investorer i Danmark, det er klart, men hvis man gerne vil være en international succes, så er det altså vigtigt at have internationale investorer, som ved hvordan man får sit produkt ud i verden fra lille Danmark. Det er i det mindste en god ide at høre hvordan de tænker.

Man kunne også møde potentielle partnere, som kunne hjælpe dig med at sælge dit produkt eller gøre det mere attraktivt. Alle kan have gavn af partnerskaber, det er bare med at finde synergierne. I øvrigt er mange partnerskaber forløbere til egentlige opkøb.

Men så er der også det aller vigtigste, hvis man tager innovation seriøst: X faktoren! Det uventede, de nye muligheder, den nye retning eller slet og ret inspiration. Man sidder og hører et mega kedeligt fordrag, men pludselig kommer en enkelt sætning, som pludselig giver svaret på hvordan din app skal designes, eller man ser et andet produkt, som løser et andet problem på en ny måde, som kan inspirere, eller det kan også være, man bare opdager, der er en federe måde at lave en log in boks på.

Smid krykkerne

Derfor skal du næste gang du får muligheden for at tage på en international konference smide kræmmermentaliteten over bord og tage afsted for med stolthed at vise dit produkt, vise hvad vi kan i Danmark og lære det bedste fra de bedste. Kun på den måde, kan Danmark komme op på siden af London, Berlin og Stockholm.

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere