Open Source erhvervspraktik for 9. klasses elever - hvor og hvordan?

Sidste år lavede jeg en sjov video-serie for unge, hvor jeg interviewede ni voksne, der arbejder med Linux og Open Source programmel.
Man kan få overblikket her.
Jeg vil gerne følge op på dette, og jeg skal bruge jeres hjælp. Hvor kan en ung 9. klasses elev komme i erhvervspraktik og arbejde mere eller mindre med Linux eller andet Open Source en uges tid?

Asger, som I har mødt tidligere i det første video-indslag var netop i erhvervspraktik på baggrund af video-serien. Han var en uge hos Casalogic i Greve, hvor han blev introduceret til
PHP og SQL-programmering. Samme forløb var min søn igennem et par måneder før Asger, og begge gange gik det rigtig godt. Da jeg forud for min søns erhvervspraktik talte med Torben Sørensen fra Casalogic syntes jeg, at det var ret ambitiøst at lære at kode en web-applikation med database i bunden, men jeg var tilsvarende dybt imponeret efter en uge, at de nåede i mål med at lave et godt Linux-program.

Hos min nuværende arbejdsgiver Renesas Mobile lavede vi også en god erhvervspraktik tidligere, der miksede de forskellige arbejdsgrupper. Vi lavede lidt programmering, vi havde lodning af noget elektronik med og fik set på store computer-systemer. Det gik også rigtig godt. Da firmaet lukker er det desværre sidste gang vi holdt dette. Det var ellers også sjovt :-)

Hvad med jeres firma? Kan I tilbyde en uges praktisk for en ung 9. klasses elev med fokus på "noget" med Linux/Open Source?
Hvordan ville du designe en uges forløb, så det giver indsigt i vores arbejde på en interessant måde?

Jeg håber meget at I vil byde ind, for det er de unge vi skal have i gang med en god uddannelse.
Jeg har kontakt til er par unge, der gerne vil i ovennævnte praktik-område, og kommenter gerne - eller skriv evt. til mig på pto@linuxbog.dk

/pto

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Karsten Klokkerholm

Jeg havde selv 2 elever i praktik som programmører for nogle år siden. Da firmaet der stod for praktikken ikke havde tid eller lokaler til de kunne være der en uge. Så arrangerede vi det sådan at de den 1. Dag mødte op og fik hjælp til at komme igang med php og mysql på egen pc. Så fik de et mini kursus i selvhjælp på eksperten.dk. Derefter arbejdede de hjemmefra og brugte Skype til kommunikation hvor de havde planlagt faste tider med virksomheden.
Det fungerede super godt. Håber at få flere igang på denne måde.

Jacob Bunk Nielsen

Vi havde også et par praktikanter ude på min tidligere arbejdsplads for nogle år siden. Jeg synes det er vigtigt at nå frem til et synligt resultat hurtigt, så man ikke mister gejsten, og meget gerne noget der er brugbart efterfølgende når ugen slutter. Derfor valgte vi dengang at lave noget PHP, da man hurtigt kan se resultatet af sit arbejde på en webside. Godt nok skal man så forstå både lidt PHP og lidt HTML, men det gik fint.

Min erfaring er at man skal sætte en del tid af til at hjælpe praktikanterne i gang, og være klar til at forklare en masse ting helt fra bunden på en helt anden måde end man normalt gør til sine kolleger.

På min nuværende arbejdsplads er vi en hel afdeling der arbejder med open source, men vi har nok sværere ved at finde på små opgaver som kan løses på en uge. Så vidt jeg ved er der heller ikke nogen der har spurgt om de måtte komme i praktik her, så vi har heller ikke ledt efter den type opgaver :-)

Alexander Færøy

Jeg tror desværre ikke at vi hos eTilbudsavis er klar til at tage imod en
praktikant i år, men jeg vil gerne holdes hen på, at vi bør tage en, når vi
føler at vi har den tid man skal bruge på det. Det kræver at de personer, der
siger ja har overskuddet til det og kan sætte tid af senere til at nå de ting
de skulle havde nået i den uge, hvor praktikanten er der.

Personligt tror jeg ikke der har været vigtigere begivenheder i min skolegang
end erhvervspraktik i 8. og 9. klasse.

I den periode var jeg allerede Linux bruger, men deltog ikke i nogle sociale
begivenheder som f.eks. dem SSLUG tilbød og jeg deltog heller ikke i LinuxForum
før et par år senere selvom jeg egentlig godt vidste det fandtes. Jeg fandt hele
open source og Linux miljøet meget spændende, jeg gjorde mange dumme ting som
tit krævede at jeg geninstallerede alting, men det var spændende og jeg følte
jeg lærte noget af det.

Jeg var egentlig ikke særligt skoletræt i 8. klasse, men ville stadig langt
hellere ud i Emdrup svømmehal efter skole og svømme nogle baner butterfly og så
hjem og hacke videre end jeg ville lave dansk stil eller hvad man nu lige burde
lave til i morgen.

Jeg var heldig at moderskibet derhjemme godt kunne se at den type praktik som
min folkeskole mente vi burde finde samt det skolen selv kunne tilbyde ville
give et hvert barn frygt for arbejdslivet, så hun kom op med to steder hvor jeg
kunne komme ud og se hvad det vil sige at arbejde: UNI-C i 8. klasse og
Danmarks Meteorologiske Institut i 9. klasse.

Hos UNI-C fik jeg lov til at sætte en Linux server op, med en rigtig, global,
IP adresse og fik lov at sætte en firewall op foran - dette havde jeg aldrig
prøvet før. Jeg kunne logge på maskinen via SSH når jeg kom hjem og det hele
var meget spændende. Jeg lærte også lidt om hvordan de tester sikkerheden af
servere og hvilke værktøjer de bruger og hvordan. Den anden del af ugen blev
brugt på at få nogle trådløse netkort som de havde fået ind af døren til at
virke med Linux 2.6, da alting i den periode stadig kun virkede med 2.4. Som
tak for at det lykkedes fik jeg et PCMCIA Atheros kort og en Linksys wireless
router, der kunne køre Linux(!!!), med mig hjem. Min egen laptop havde ikke
indbygget trådløst netværk dengang, så det var en meget stor ting for mig i 8.
klasse.

Da praktikken var slut var det som om at alt i skolen var mere gråt. Det var
kedeligt. Dansk var endnu mere kedeligt end det var før og det samme var
"matematik". Dette havde dog nok også noget at gøre med at vi stadig fik
karakter for orden og var tvunget til at skrive med... ja.. blæk... og i
hånden. På det tidspunkt havde man jo adgang til IRC og vidste at "de voksne"
fra DIKU brugte LaTeX og jeg så hvor elegant og død godt det så ud. Heldigvis var
dette ikke et problem på HTX, hvor vi gerne måtte aflevere alt fra computer.

I 9. klasse var jeg på DMI i deres UNIX afdeling. Her fik jeg en plads på et
kontor og fik lov at se nogle meget spændende systemer. Bl.a. et system, hvor
de via modems ringede op til Grønland, hvor de havde hvad der svarer til en
lille ISP for andre forskningsgrupper deroppe, men det der var mest spændende
var at de brugte IPv6-i-IPv4 pakker mellem Danmark og Grønland, så de kunne
route nogle store IPv6 ranges derop, og hele netværket deroppe var ren IPv6.

Det var jo lige til at savle over.

En af deres HPC folk havde også overskud til at give mig en teoretisk lightning
tour de force om hvordan en super computer virkede. Jeg må indrømme at jeg ikke
forstod meget af det på det tidspunkt, men når jeg senere er stødt ind i
begreber som "vektor processering" og den slags giver det stadig flashbacks til
dengang.

Sidst men ikke mindst blev jeg introduceret til Python og Gentoo Linux. Gentoo
var nærmest det eneste projekt jeg hackede på i kemitimerne^Wfritiden da jeg
gik på HTX og jeg tror egentlig aldrig jeg havde fundet det spændende hvis det
ikke havde været for de 5 dage i praktik i 9. klasse.

Efter praktik var jeg skoletræt som jeg aldrig havde troet man kunne være. Nu
vidste jeg pludselig hvor spændende det kunne være at have en helt arbejdsuge
til at hacke i og lege med hardware som lå langt udover ens eget budget som
svømmetræner i sin fritid.

Jeg tror egentlig godt jeg kan forudse hvordan mit arbejdsliv havde været, hvis
jeg ikke havde gået på HTX, men derimod STX eller HHX, eller jeg havde valgt at
gå på uni. fuldtid efter gymnasietiden, men jeg kan slet ikke forestille mig
hvordan det ville være, hvis ikke det havde været for den gruppe mennesker, der
havde overskud til at vise mig en masse spændende ting i de 2 x 5 dage i
folkeskolens to sidste år. Altsammen ting, der har noget at gøre med hvad jeg
laver i dag.

Summa summarum må være at jeg helt klar ville være frisk til at prøve på at
"give det videre" som jeg selv oplevede i sin tid, til et ungt menneske, der
skal have en masse spændende succesoplevelser på kun fem arbejdsdage, men det
bliver først når vi har tiden og overskuddet hos os, så hvis den her debat
kommer op igen til næste år må folk gerne holde mig hen på det.

Og til forældrene: hvis I har nogle døtre eller sønner, der har lidt nørdede
interesser og i har et netværk, der kan bruges, så brug det! :-) Ungerne bliver
meget glade for det.

Det gjorde jeg i hvert fald selv.

Alex.

Henrik Kramshøj Blogger

Jeg kan desværre ikke tilbyde en plads, da vi er så små at der ikke nødvendigvis er nogen på kontoret hele tiden.

Jeg ville tilrettelægge det sådan at eleven ville få adgang til en kopi af et af de rigtige systemer som vi bruger. Det kunne være Observium, Logstash eller lignende som eleven så kunne modificere eller implementere en feature i. Det ville måske fordre lidt forhåndsviden, så hvis man eksempelvis bad eleven om at prøve et hello world i en browserimplementation af et sprog - så kan man komme længere i den uge det drejer sig om.

Det ville give anledning til at se et system i praksis som rent faktisk bruges, og man ville naturligt komme ind på fordelene ved open source - og rettelsen ville formentlig blive brugt efterfølgende. Jeg har mange små ændringer som en elev sagtens kunne lege med over en uge og lave noget godt. (For tiden burde jeg designe nogle dashboards med live data fra SNMP og har allerede et proof-of-concept kørende som blot skal udvides.)

Vigtigst er nok at man også føler sig velkommen, at der er planlagt små ting som en arbejdsplads, laptop/computer, lidt adgang til systemer, adgange til de data man skal bruge og så en ønskeseddel, men stadig forventninger i et lavt niveau med frihed til at det ikke nødvendigvis ender med et produkt.

Jeg var selv i praktik hos Phillips hvor jeg så APL terminal, men ellers rodede med et system der hjalp med planlægning af stumper til produktion (til produkt x indgår y skruer af typen z). Fordelen ved praktik er ekstremt høj hvis man får hele oplevelsen af hvad det vil sige at være på en arbejdsplads af den type man måske vil ind i - med fredagsøl og det hele hvor vi debriefede :-) (fik en cola ;-) )

Jacob Bunk Nielsen

Hvor er det henne?

Novozymes i Bagsværd.

Mht. "finde på", så tror jeg ikke det er så svært endda, men klart - det er nemmere at komme i praktik hos en bager fremfor "system-programmør"

Hvis nogen pressede mig, så kunne man jo sikkert godt finde på noget, men jeg har ikke lige noget jeg kan ryste ud af ærmet :-) Det kræver også en del forberedelse. Man skal jo helst have både en god introduktion, en god opgave og et skrivebord klar til praktikanten når han/hun dukker op.

Peter Aagaard Kristensen

Hos Prevas, hvor vi udvikler embeddede software og hardware, har vi en gang i mellem praktikanter på besøg. Sidste gang vi havde en, gav vi ham et Raspberry Pi at lege med, og det var en stor succes. Det var en nem måde at komme i gang med den embeddede verden, og det at man næsten ikke behøver en PC, men langt hen ad vejen kan klare sig med en gammel skærm, mus + tastatur og LAN gør at man ikke behøver forberede en masse IT. Derudover er der masser af tutorials på nettet, hvor selv nybegyndere kan være med. Vi har allerede aftalt 9. klasses praktik med endnu en ung mand her til efteråret, og denne gang tror jeg at vi skal tilføje et expansion board så han nemt kan prøve at blinke med en lysdiode og vippe med et relæ.

Log ind eller Opret konto for at kommentere