Online-rabat hos kommunen?

Når jeg f.eks. handler fyringsolie via nettet får jeg en pæn online-rabat. Hvorfor? Fordi olieselskabet ønsker at få mig til at betjene mig selv og spare selskabet for interne ressourcer. Det er kort sagt en rendyrket win-win situation for kunde og virksomhed. Begge får kontante fordele.

Imens knokler vi ude i kommunerne i eDag3-projekter m.v. med at flytte borgerne fra de analoge til de digitale selvbetjeningskanaler. Og vi bliver ind imellem i tvivl om, hvor meget det egentlig batter og hvor mange (ti)år der skal gå med det. I vores borgerserviceenheder bruger vores kolleger stadig rigtig mange kræfter på at 'lokke' borgerne over på de digitale løsninger med gode, saglige argumenter - men helt uden brug af 'kontante gulerødder'  a la olieselskabet.

Flytningen til de digitale kanaler giver rent faktisk kontante fordele - det har vi i min kommune vidst lige siden vi begyndte at sende 7000 medarbejderes lønsedler til e-Boks for år tilbage. Men hvorfor deler vi ikke lidt af denne kontante gevinst med borgerne og derved får dem motiveret til at bruge det digitale endnu mere?    

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Klavs Klavsen

Ligesom bankerne idag tager et gebyr på ~20 kr. for at betale girokort ved skranken.

Spørgsmålet er så hvordan det skal skrues sammen - det er jo så et helt andet spørgsmål.

Efter min mening kunne en metode, være at sørge for at alle medarbejdere tager i mod elektroniske henvendelser FØR de besvarer sager kommet ind via telefon eller opmøde.

Og dem der så venter i tlf. eller ved fremmøde - skal selvf. have af vide at de kommer foran i køen - ved at benytte digital selvbetjening.

Virker den digitale selvbetjening vil dem der hænger i telefonen gå over til digitalt - gør det ikke - vil de hænge og vente alligevel.

Yoel Pedersen

Super ide.

I dag er det jo tydeligvis stik modsat, at systemet virker - ganske vist skal man ved fremmøde vente i kø, men det kan dog alligevel overstås på et par timer - ved e-mails o.l. skal man prise sig lykkelig over et svar inden for en uge.

Jeg kan dog sagtens se nogle faldgruber - fx at visse partier i Folketinget vil korse sig mod den vej at "tvinge" forandringsfjendtlige aldersgrupper til at lære nyt (eller få familie til at hjælpe sig).

Henrik Kramshøj Blogger

Når man snakker så meget om at gøre samarbejdet mellem borger og kommune mere digitalt, burde det så ikke starte med at kommunerne internt blev klar?

Jeg synes vi gentagne gange hører og ser eksempler på hvor galt det står til?

Hvis min kommune ikke engang forstår simple filformater som man sender, så er det sgu irriterende hvis JEG skal straffes med eksempelvis gebyr eller andet, ELLER være tvunget til at piratkopiere en office pakke.

Ligeså med DumID og eBoks de andre tiltag som skulle gøre det mere sikkert. eBoks er jo ikke et sikkert system, men alle æg i en kurv du ikke selv bestemmer over.

Kan man vælge istedet at få den sendt uden eBoks men med kryptering - det virker fint for andre.

Sorry, men jeg ser ikke at kommunerne er klar, så hvordan skulle vi gøre det mere effektivt?

Jeg ser også positivt på at forfordele elektroniske henvendelser, men løsningerne skal også være spiselige - ellers bliver jeg den der sure gamle mand der som en maskinstormer nægter at have internet hjemme, men som står der fysisk og lægger beslag på 3-4 sagsbehandlere på kommunen. :-)

Michael Coene

Første forhindring er stadig at det er besværligt, specielt hvis et underskrift er nødvendig. Nempost har kun et begrænset antal modtagere. Jeg kan skrive en PDF fil under med min digital signatur men Acrobat giver advarsler om at signaturen ikke er (god)kendt. Åbenbart er TDC's master-key ikke kendt af Adobe??? Når Nempost nu alligevel sidder på min private nøgle, hvorfor ikke tillade hvilken som helst modtager?

Kai Birger Nielsen

Jeg har for uger siden indsendt en attest på at min olietank er sløjfet, men har ikke fået svar endnu. (Jeg ved faktisk heller ikke om jeg overhovedet får svar?)
Ideelt set ville jeg gerne kunne gå ind og kigge på mine ejendomsdata ved kommunen, checke hvad der stod og hvad jeg måtte have af udeståender.
Pyt med rabat i form af penge/gebyrer, men hvis en simpel attest sendt pr email fik et "godkendt" stempel i løbet af en arbejdsdag eller to og røg på plads i arkivet, så jeg også kunne se den og vide at den sag var ude af verden, så ville jeg ikke drømme om at bruge et frimærke en anden gang.

Så: Lav en strømlinet email/web arbejdsgang og tænk over at give borgeren lidt ekstra service i form af mulighed for at kigge med på hvor "pakken" er nået til.

For mange af os er kontakt til kommunen noget der går lang tid imellem, dvs brugerinterfacet skal være robust og enkelt (læs google). En googlesøgning på
"Favrskov kommune olietank" skal helst finde en relevant side i første hug.

Jakob Borbye

Hvis der ingen regulering er (ved økonomiske incitamenter eller tvang) vil borgerne naturligt vælge den serviceform de finder mest attraktiv. Så snart man begynder at skrue rabat/gebyr-knappen bliver det sværere at finde ud af om man i virkeligheden leverer et godt serviceprodukt eller om brugerne bare affinder sig en dårligere service for at spare penge.
Faren ved at blande økonomiske incitamenter ind i brugernes valg er at en dårlig service på overfladen kan komme til at ligne en succes fordi den får mange brugere.
Hvis den virkelige årsag til at brugerne foretrækker traditionel service er at online-tilbuddet er svært at finde, inkompatibelt med ens platform, ustabilt, har besværlig brugerflade, ikke dækker behovet, giver dårlig feedback om ens sags status, mere tidskrævende og med langsommere sagsbehandling end det traditionelle tilbud etc., er det jo der man skal sætte ind i stedet for at bestikke sig til flere brugere.
Hvis man er sikker på at alle disse ting er på plads, er jeg sådan set åben for at eksperimentere med gebyrer på personlig betjening.

Log ind eller Opret konto for at kommentere