Officepakker har forældres bevågenhed

På en af skolerne i min kommune har vi i et halvt års tid gennemført en prøveperiode med Open Office som erstatning for MS-Office. Initiativet til at forsøge at skifte væk fra MS er ikke båret af idealisme på nogen måde, men af en ren og skær bestræbelse på at få kommunens anstrengte budgetter til at holde.

Ud over at der dukkede nogle mere tekniske problemstillinger op i forsøgsperioden, kom der også en problemstilling fra en helt anden kant. Det blev nemlig undervejs klart, at en pæn del af elevernes forældre ikke var udelt begejstrede for, at deres barns skole benyttede en anden Office-pakke end den, som familien var vant til hjemmefra og på job.

Summa summarum - tekniske og menneskelige problemstillinger set under eet - har vi valgt at klappe hesten for en tid og fortsætte med MS.

 

Kommentarer (36)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Sune Rentow

Hvis du sammenligner nyeste versioner af Open Office og MS Office er der meget stor forskel på brugerfladen. Jeg har ingen mening om hvad der er bedst, men kan sagtens forstå forældre der foretrækker kun at skulle forholde sig til en Office suite.

  • 0
  • 0
Yoel Pedersen

Alle ved, at man ikke kan lære gamle hunde nye tricks - og hvis ikke man kan lære børnene i skolerne at anvende programmer uden MS-logo på, hvor i alverden skulle det så kunne lade sig gøre?

Det kan godt være, skiftet væk fra MS ikke er ideologisk drevet, men det burde det være. Skolerne har en forpligtelse til at give børnene en ballast, der gør dem i stand til at lære nyt, udvikle sig, kort sagt skabe en bedre verden end den, deres forældre voksede op i. Det er ærgerligt at se, at de i stedet bliver opdraget i monopolets ånd. Tak for det, Ole.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det blev nemlig undervejs klart, at en pæn del af elevernes forældre ikke var udelt begejstrede for, at deres barns skole benyttede en anden Office-pakke end den, som familien var vant til hjemmefra og på job.

Summa summarum - tekniske og menneskelige problemstillinger set under eet - har vi valgt at klappe hesten for en tid og fortsætte med MS.

Uha, forældrene er ikke glade for noget (farligt) andet, så tør vi ikke gøre noget.

Vor herre bevares for en slatten tilgang til tingene.

Faktum er at det at blive ved med at benytte MS' pakker dels koster kommunen penge, både direkte i form af kontorpakker, og indirekte pga. kravet om en fulfed Windows, dels pålægger det indirekte alle forældre en udgift til MSO plus Windows.

Og det lader MAC og Linux brugere i stikken.

Jeg er ved at brække mig over (nogle) kommunalt ansatte der bare tror at samfundet er et tag selv bord, uden kritisk holdning overhovedet, samtidig med andre dele af sektoren vitterlig slås med at få dagligdagen til at hænge sammen!!

/Christian

  • 0
  • 0
Mads Bøgeskov

Mac har nu Office for Mac som også er lavet af Microsoft, men må indrømme jeg selv benytter iWork. Jeg arbejder selv som sys admin på en efterskole hvor det faktisk er lykkedes at skifte over til OpenOffice, med undtagelse af nogle få Microsoft Office licenser til elever med særlige krav såsom læseværktøjer osv.

  • 0
  • 0
Sebastian Andersen

Hej,

Jeg har stået for udskiftningen af et windows baseret miljø til et miljø baseret på edubuntu (som ltsp) løsning på en mindre privat skole (også noget med budgetter her).

Her oplevede vi en stor og positiv response fra forældrene, og flere elever var så begejstrede for løsningen af de fik en ubuntu-cd cd med hjem og der har senere været etableret forældre workshops i ubuntu.

I det daglige er lærene vældigt glade for alle de gratis undervisningsprogrammer der findes. Lidt udfordringer med nogle endnu ikke er oversat til Dansk, men der kommer jævnlig releases med flere danske pakker.

I dag har skolen for ganske få midler fået et it lokale der fungerer.

  • 0
  • 0
Lasse Reinholt

Der er jo reel ingen forskel imellem de to pakker til det daglige brug. (skrive en stil og lave regnestykker)

Da du nævner regnestykker, er det altså blevet demonstreret i tråden http://www.version2.dk/artikel/13559-skoleelevers-dom-over-openoffice-fu... at man ikke kan nøjes med peg-og-klik alene. Man er nødt til at bruge en matematisk 1-linje syntaks såsom {sqrt{{3} over {x div %pi}}}}^2.

For sjov indeholder ovenstående udtryk en syntaks fejl som får OpenOffice til at gå grassat og vise affald. Se, om du kan finde fejlen og tilrette udtrykket.

Og det var ikke for at starte en ny kæmpe tråd om det - man kan læse det hele i den gamle.

  • 0
  • 0
Lars Remmen

Ole,

Jeg er meget interesseret i, hvordan I har forsøgt at sælge ideen. Ville de sparede penge blive i skolesystemet? Har der været workshops for forældrene?

Som skatteyder er jeg meget interesseret i hvad kommunen bruger mine penge til. Når knægten skal i skole til sommer ser jeg hellere nye bøger i tasken end en dyr officepakke på skolens maskiner. Jeg ser ham hellere tage på lejrskole. Eller sidde i et velholdt lokale ved pæne møbler. Har dette været dagsordenen eller skulle pengene snuppes ud af skolesystemet?

Forældre er noget af det mest skræmte man kan tænke sig mht. ændringer i skolen. Det kan være svært at forstå, at vi arbejder med lommeregnere i indskolingen - det gjorde forældrene ikke i deres egen skolegang. Der bliver også brugt megen energi på at forklare nye metoder og deres fordele - netop fordi forældrene gerne samenligner med 20 år gammel viden. Når forældrene så kender et program fra arbejdet eller hjemmefra, er dette trygt og forandring utrygt. Har I forsøgt at få forældrene til at føle sig trygge? Og hvordan?

Til sidst er der debattører som vedbliver med at omtale formeleditoren i forskellige programmer. Jeg er sikker på, at en sådan kan bruges til rapportskrivning på en videregående uddannelse eller måske på en ungdomsuddannelse. Til folkeskolebrug er det bare håbløst. Programmer som MathCad eller SMath er meget bedre - der bruger man i langt højere grad energien på matematikken. Jeg mangler stadig at få nogle gode pædagogiske og didaktiske argumenter for at lave matematik i en tekstbehandler

/Lars

  • 0
  • 0
John Knuhtsen

Sikke nogle småtskårne forældre. Man installerer da begge dele, hvis børnene skal dele PC med forældrene. Altså både Office og OO. Hvordan stiller man sig så til Office 2007 kontra 2003 ?
På Universitetet bruger man jo latex og lynx, og det kører også på mange gymnasier. Så man kommer da ikke langt med Office. Office: gå da hjem for en fastlåsthed.

  • 0
  • 0
Peter Frandsen

Var det ikke en ide at forholde sig til det dokumentformat der bruges til udveksling? Hvis der standardiseres på ODF så kan man bruge OpenOffice.org på skolen og OpenOffice.org/MS Office (med plugin)/Lotus Symphony osv + Mac/Win/Lin derhjemme - så er der ikke så meget at blive skræmt over... Og i stiller brugere af andet end Windows + MS Office meget bedre end idag (ja, tænk sig at de vil blive taget ligeså alvorlige som MS Office brugere - det er vildt).

  • 0
  • 0
Christian E. Lysel

Lasse Reinholt, 9. februar 2010 13:34

Da du nævner regnestykker, er det altså blevet demonstreret i tråden http://www.version2.dk/artikel/1355... at man ikke kan nøjes med peg-og-klik alene. Man er nødt til at bruge en matematisk 1-linje syntaks såsom {sqrt{{3} over {x div %pi}}}}^2.

Nix, jeg beskrev grænsefladen lidt længere nede ... dvs. der er peg-og-klik i Ooo

For sjov indeholder ovenstående udtryk en syntaks fejl som får OpenOffice til at gå grassat og vise affald. Se, om du kan finde fejlen og tilrette udtrykket.

Nix, der kommer en fin formel, hvor der ses et rødt "?" ved fejlen.

  • 0
  • 0
Carsten Sonne

Det blev nemlig undervejs klart, at en pæn del af elevernes forældre ikke var udelt begejstrede for, at deres barns skole benyttede en anden Office-pakke end den, som familien var vant til hjemmefra og på job.

Det er blevet klart for mig, at problemet med åbne standarder og interoperabilitet på dokumentområdet, ikke skyldes tekniske udfordringer. Det er helt andre problemer der er kernen i udfordringerne, herunder bl.a. vanens magt.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

For sjov indeholder ovenstående udtryk en syntaks fejl som får OpenOffice til at gå grassat og vise affald. Se, om du kan finde fejlen og tilrette udtrykket.

@Lasse Reinholt
Det er jo meget sjovt at du stiller det op på den måde, for når formeleditoren i MS office går grassat, så er der een vej: Slet hele skidtet og start forfra. Hvis man først har fået noget stillet forkert op, så kan det simpelthen ikke betale sig at rette i det.

  • 0
  • 0
Jesper Kildebogaard

Der er jo reel ingen forskel imellem de to pakker til det daglige brug. (skrive en stil og lave regnestykker)

Én ting, jeg har lært efter at have talt med en del lærere om it i undervisningen, er, at eleverne ikke nøjes med simpel tekstbehandling.

De kommer blandt andet i deres folkeskoletid til at
- skrive rapporter (der kan være med indsatte billeder, billedtekster, overskriftsniveauer)
- skrive matematiske formler
- lave præsentationer ved fremlæggelse for resten af klassen
- lave plancher/plakater/brochurer (i dag typisk i MS Publisher)
- nogle skal måske også producere hjemmesider
- og udover hvad en kontorpakke kan bruges til, arbejder mange med lyd- og videoredigering.

Hvilket gør dem til mere krævende brugere end de fleste andre, jeg kender (udover dem, der arbejder professionelt med grafik og layout).

vh.

Jesper
Version2

  • 0
  • 0
John Knuhtsen

I en anden tråd her på site kom det engang frem, at det for en bestemt skole var et ufravigeligt krav, at 'Mikro Værkstedet' kunne spille sammen med det styresystem, som anvendtes.
http://www.mikrov.dk/sw203.asp
Der er alt til windows, IMO. Ja, jeg ved godt, at nu breder jeg måske diskussionen lidt ud, men hold I Jer bare til valget af Office-pakke alligevel. Men der er jo også licenser involveret i styresystem (læs: derfor linux). Har man sagt A, bør man nok også sige B.

  • 0
  • 0
Jens Kjellerup

@Lasse.

Vi diskuterede også formeleditorens evner i den anden tråd om OOo på skolerne. Jeg synes ikke det er svært at løse dit problem.

Hvis jeg indsætter din formel viser formeleditoren tydeligt at det er positionen foran det sidste 2-tal den er gal med - det vises med et omvendt rød spørgsmåltegn i formlen.

Uden at have tjekket din formel yderligere slettede jeg den sidste højre "tuborg" foran 2-tallet. Dreved bliver formlen er rettet og bliver vist korrekt.

Spørgsmålet er hvilken hjælp der yderligere er behov for?

@Jesper.
Jeg er enig i din observation omkring bredden af opgaven en skoleelev skal løse med en så gammeldags "tingest" som en kontorpakke. Det er altsammen opgaver de nuværende kontorpakker kan være et godt værktøj til at løse - uanset licensformen og udviklingsmodellen.

Jeg ikke er skolelærer men jeg har været tilskuer (aka far) til 7 børns opvækst med mange forskellige it-værktøjer. De har med en kort instruktion ikke haft problemer med at anvende diverse kontorpakker (MSO og OOo i diverse varianter - sågar WP) i alle mulige skole- og studiesammenhænge. Jeg tror ikke mine poder er væsentligt anderledes end andre folks så....

Problemet i denne sammenhæng er ikke om den ene kontorpakke er 7,58% bedre end den anden. Problemet er snarere at der er så meget "støj" når nogen som Ole påpeger og forsøger at introducere alternativer til den fremherskende tro på bjerget. Støjen er så voldsom at de stakkels skoleelevers forældre ikke ved hvilket ben de skal stå på i den situation. Så kommer rygmarvs reaktionerne på banen uden blik for hvad der er essensen af skolens opgave.

Overordnet set bør denne problemstilling ses i sammenhæng med hvad vi vil med vores skolevæsen. Skal børnene lære de værktøjer der er fremherskende lige her og nu? Eller skal vi lære dem at kunne omstille sig mellem mange forskellige værktøjer og løsningsmodeller?

Dette skal ses i lyset af at de værktøjer skoleeleverne møder når de engang skal ud og være erhvervsaktive er nogle helt andre end dem de kan møde i skolen i dag.

Sammenholdt med de stramme budgetter der er i folkeskolen er det tvingende nødvendigt at en kommunal it-afdelingen hele tiden har opmærksomhed på hvor midlerne bruges bedst muligt.

Hatten af for Ole at han forsøger at tage denne opgave alvorligt i stedet for at lade stå til.

  • 0
  • 0
Martin Zacho

Hvis nu ikke forældrene synes det er en god ide, og hvis ungerne synes det er et, jeg citere "f*cking lorte program"

Den type udtalelser har jeg hørt flere udtale om mange forskellige programmer fra flere forskellige leverandører under mange typer operativsystemer.
I et meget stort antal af tilfældene var fejlen lokaliseret 40 cm fra skærmen ;-)

Martin.

  • 0
  • 0
Donald Axel

Utilpashed og frygt for at læse en menu med ord, man ikke forstår eller værre, ord, som betyder noget andet end de plejer, det er nok til at folk siger "når jeg har lært det, som 90% bruger, så er det nok".

Der skal en eller anden indsats til at overkomme den slags problemer, tilgængelighed, god vejledning og rollemodeller. Real-life tests som viser at dette virker.

Billedet bør være sådan, at man efterhånden ser flere og flere, som bruger Open Office og måske ekstra gratis installationer hist og her med andre typer Word Processing, nogle installerede udlånsmaskiner med Linux og iBooks, Apple/Mac NeoOffice etc.

Vi ved ikke, om de Roskilde-forældre, som brokker over besparelser med OOo gør det fordi de har en tilknytning til MS eller fordi de selv er nervøse ved computerbrug.

Eller måske begge dele! Microsoft-systemer er skruet sådan sammen, at man bliver lidt vildledt om, hvad der egentlig foregår, og derfor bliver Microsoft brugere ofte mere og mere computer-angste.

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Forældrenes ønske om, at skolen skal bruge de samme programmer, som forældrene er vant til fra arbejde og hjem, lyder ret bagstræberisk: Skolen skal skue bagud mod det etablerede.

Nu vil jeg ikke ligefrem kalde Open Office specielt fremadskuende, men hvis man decideret bruger etablerethed som argument i en diskussion om valg af værktøjer, så har man ikke forstået, hvad skolen går ud på.

Det er et meget rimeligt argument at vælge det billigste af to værktøjer, hvis den væsentligste forskel mellem dem eller er hvilken, der er mest etableret. For økonomien kan være vigtig, men det er etableretheden overhovedet ikke -- næsten tværtimod.

Forældrene burde i stedet være glade for, at deres børn lærer noget, som de ikke selv har lært. Selv om det betyder, at forældrene har sværere ved at hjælpe deres børn med lektierne.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

Ja generelt er det jo vigtigt at man lærer ungerne at computeren kan meget andet end det der er knapper til i en officepakke. De skal også gerne få en smule indsigt i hvordan det fungere bag alle menuerne. De skal ikke nødvendigvis kunne skrive HTML. Men det skader ikke at vide, at det er muligt.

  • 0
  • 0
Jens Linnemann Nielsen

Ja, jeg kan også huske da vi for 30 år siden diskuterede om IBM's kuglehoved skrivemaskine var bedre end Olivettis daisywheel ditto.
Eller som en tidligere erfaren kollega plejde at sige:
"5 milliarder fluer kan ikke tage fejl spis l**t"

Vaner er ikke altid nemme at bryde, men det er jo nogen gange nødvendigt for at komme videre.

  • 0
  • 0
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Jeg forstår ikke helt, hvordan forældrenes indsigelser kan spille ind i skolens rationaler.
Hvis de så har været enormt glade for de skolebøger, de selv brugte i skolen, så skal de skaffes i stedet for de nye, eller hvad? Og hvis de ikke synes, at der er alt for meget vægt på verber frem for adjektiver, så skal undervisningen lægges om?
Det burde være en udmærket forberedelse til erhvervslivet, at man lærer - og lærer at lære - at bruge det, man får stukket ud, selv om det ikke ligner det, man har brugt hidtil. Og kontorpakkerne, som ungerne kommer til at bruge senere i det såkaldt virkelige liv, er alligevel ikke de samme, som de kommer til at sidde med nu. Så jeg ser ingen argumenter i det overhovedet, især ikke i betragtning af, at eksperimentet var søsat med henblik på besparelser. Det kunne være, at skolerne faktisk fik råd til at ansætte lærere, have klasseværelser uden træk og den slags.

  • 0
  • 0
Lasse Reinholt

Vaner er ikke altid nemme at bryde, men det er jo nogen gange nødvendigt for at komme videre.

Hvis man skal overføre det med skrivehovederne til office pakker, så er der vist ingen, der er i tvivl om, at Microsoft Office 2010 giver OpenOffice baghjul i alle henseender. Dermed er det vel OpenOffice tilhængerne, som må bryde vanen med at være nærrigpinde.

  • 0
  • 0
Bo jensen

Dermed er det vel OpenOffice tilhængerne, som må bryde vanen med at være nærrigpinde.

Jeg tror du har været for nærig med din uddannelse.

Hvis du overførte nogle evner fra retorik, til forstand, ville du kunne se den røde tråd.

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

"Dermed er det vel OpenOffice tilhængerne, som må bryde vanen med at være nærrigpinde."

Betaler du for alle de softwarelicenser som skal til, i det tilfælde at alle absolut skal bruge software fra Microsoft?

Jeg gør ikke. Jeg har bedre ting at bruge mine penge til.

Hvor mange penge bruger du på software om året?
Jeg bruger ingen. Ikke en krone. Men jeg nyder til gengæld alt det andet jeg har råd til i stedet. Og det er ikke så lidt.

  • 0
  • 0
Jørn Hedegaard Povlsen

Og så Ole Bech?
Hvad betyder denne orientering?
Venter i spænding.

Du nævner også ordet "forsøg"
Uddyb venligst forsøgets præmisser og dets resultater.

Summa summarum, er det pladder (nul-entropi), hvad du indtil videre her har skrevet.
mvh
jhp

  • 0
  • 0
Flemming Jønsson

På Universitetet bruger man jo latex og lynx, og det kører også på mange gymnasier. Så man kommer da ikke langt med Office. Office: gå da hjem for en fastlåsthed.

Jeg har intet imod LaTeX og/eller Lynx - men der var nu ikke noget krav om hvad vi skulle bruge da jeg gik på AAU. Det så også 7 år siden, så det kan selvfølgelig have ændret sig.

Dengang måtte vi selv vælge hvad vi brugte. Der var ingen hjælp til nogen af delene :-). Alle afleveringer var på papir, på nær den PDF eller PS fil man skulle uploade til det interne arkiv.
Jeg skrev selv i LaTeX fordi det ikke krævede andet end en tekst-editor for at kunne skrive sit dokument. Så uanset hvor tam en maskine, eller hvilket OS man kørte kunne man være med.

Jeg synes ikke skolerne skal stille krav til hvilket prorgam en opgave skrives i. Derimod synes jeg det er ok at de vælger én officepakke som de underviser i. Her synes jeg så skolerne skal vælge det der passer bedst økonomisk og som er tilstrækkeligt til at løse opgaven - uanset hvad forældre/elever måtte mene om det. Hvis de vil bruge noget andet end det de får undervisning i derhjemme (eller på deres egen bærbare) så skal de selvfølgelig have lov til det.

Hvis læreren har brug for at vurdere formatering af et dokument for give karakterer for stil så må de acceptere en printet udgave af opgaven, eller en PDF/PostScript fil. Så er man sikker på formateringen ikke ændrer sig når dokumentet åbnes på lærerens computer.

Samtidig kan man lave PDF eller PostScript på stort set alle operativsystemer og fra de forskellige officepakker/LaTeX.

  • 0
  • 0
Ole Tange Blogger

I Tønder installerede man OpenOffice ved siden af Microsoft Office. Så kunne nye elever blive vant til OpenOffice mens gamle elever kunne bruge hvad de var vant til. Med den taktik kan skiftet foregå langsomt og gradvist.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere