Offentlig IT i hegnet, igen

Jeg er nået til at bestemme mig for hvilket fjols jeg skal stemme på til kommunalvalget og derfor gik jeg ind på slagelse.dk

Illustration: Privatfoto

Jamen herre du milde... Magen til powerpoint-inspireret flim-flam skal man da lede længe efter.

Hvis man ellers kan finde linket, kan man læse:

"Om slagelse.dk//Nyt grafisk design, brugerne i centrum, mere målrettet information til borgere og erhverv, bedre søgning og mere fokus på selvbetjening er nogle af de forbedringer, du kan opleve på det nye slagelse.dk."

Hallo der!

Jeg går som skatteyder ikke ind på http://slagelse.dk/ for at få en "oplevelse" jeg gør det for at finde information.

Blandt "oplevelserne" er følgende uundværlige oplysninger om kommunen:

Ironien i de "03 største byer" er næppe tabt på nogen der er uddannet under 13-skalaen.

Senere følger tilsvarende uundværlige oplysninger:

Det vil utvivlsomt gøre hjemmearbejdet nemmere i geografi for første klasse.

Og de nyligt åbnede offentlig geodata skal naturligvis bruges. (Jeg formoder der ligger et SOAP api bagved, så siden automatisk opdateres hvis Slagelse kommune bliver flyttet til Jylland ?)

Hvis man allerede ved hvad man leder efter, kan man sikkert relativt hurtigt finde det man leder efter, men selvom det muligvis godt kan forsvares rent semantisk, er det ikke det jeg forstår ved "målrettet information".

Hvis man klikker rigtigt i første forsøg, kan man f.eks finde en liste over kandidaternes partitilhørsforhold og navne med fire klik, hvoraf det sidste åbner en PDF fil der indeholder præcist og kun det.

Ingen billeder, ingen links til kandidaternes egne sider, bare nogle liniers tekst.

I en PDF fil.

Men i det mindste brugte de PDF og ikke DOCX.

Jeg er helt sikker på at de har brugt utroligt meget tid på at diskutere hvilken farve dette såkaldte "ild" skal have og om folk ønsker at kunne stikke det op i næsen.

At teamet bag overhovedet ikke har forstået noget som helst om hjemmesider og informationssøgning, understreges af at ingen gamle URL'er virker.

Fra Golgafrincham,

phk

Kommentarer (27)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Panton

Så så så... De har jo en App hvor du kan få alle disse oplysninger på! Både billeder og links!

Jeg har lige hentet den 15 MB store sag (som faktisk var hurtigere end at loade deres festfyrværkeri af en hjemmeside over EDGE). Blev først mødt af at appen skulle genstarte for at kunne bruges - til at alle overskrifterne hedder "NULL". Ingen af dem virker. Og appen har crashet et par gange ind til nu. Hvis jeg boede i Slagelse kommune ville jeg søge aktindsigt i hvad det har kostet at udvikle. Samt hvilke politikere synes det var en fantastisk ide.

Kai Birger Nielsen

Jeg har ikke kigget pdf'en nærmere i bedene, men sidst jeg var på biblioteket og spekulerede over hvornår den næste bus gik, lykkedes det mig at finde køreplanen (+), den var en pdf (-) i stedet for noget plain tekst, og ydermere havde bibliotekspc'en ikke den anvendte font installeret, så køreplanen bestod stort set af _ og -, dvs den var ulæselig. (Og jeg nåede ikke bussen :-(

Har du prøvet at se om man overhovedet kan læse hjemmesiden, hvis man står på det lokale bibliotek? Det kunne da være toppen af ironi, hvis svaret er nej.

Kristian Poulsen

I går skulle jeg finde ud af hvornår der er juletræstænding. I min verden med 2 børn er det meget mere relevant, end at Slagelse er sammenlagt af 4 kommuner.

Det var ikke lige til at finde ...

I første omgang troede jeg, at det var fordi hjemmesiden ikke var iPhone-venlig, hvorfor jeg prøvede via min computer, og her fik jeg samme ubehagelige overraskelse.

Den hjemmeside er da vel nok den værste gang l... jeg har set. Det kan jeg slet ikke tage seriøst, og kommunen fejler big-time i deres kommunikation.

Prøv at søge på 'Kommuneplan' ... Det er også noget interaktivt fjolleri, som slet ikke giver nogen form for brugbar information.

Som borger i Slagelse kan jeg ikke lade være med at føle at man virkelig bor i Bonderøvskøbing, hvor kompetenceniveauet hos både politikere og ansatte i kommunen lader meget tilbage at ønske.

Kristian Skriver Gandrup

I må altså adskille UX og backend. Hvis man ikke kan finde informationer om en juletræsfest, så er det søge-funktionen der ikke er i orden, ikke om der er lilla baggrundfarve eller store skrifttyper.
Jeg synes det er lækkert, at der er nogen der har lyst til at udfordre den klassiske tabel-opstilling. Jeg synes ikke nødvendigvis, at lilla er den mest fantastiske farve, men jeg giver point for forsøget.
For dem der ikke kan klare en bedre grafisk oplevelse, kan man jo installere Lynx.

Thomas L. Kjeldsen

Du skriver at deres site er nyt, så det er vel forventeligt at der er nogle skarpe hjørner. Jeg testede deres feedback-funktion, den virkede fint - så det har de formentlig fået rettet efter at Martin konstaterede at den var i udu.

Men hvad er dit forslag phk - skulle cykelskuret have været blåt? Mere grøn tekst på sort baggrund i 80x25?

Er det overhovedet kommunens opgave at hjælpe dig med at finde ud af hvem du vil stemme på til kommunalvalget?

Kristian Poulsen

@Kristian

Du har naturligvis ret i, at hvis søgefunktionen fungerer som den skal, og arrangementet er lagt ind i systemet, så burde der ikke være nogen ko på isen.

Problemet er, at det hele er blæst op i en størrelse der gør, at man fuldstændig mister overblikket.

Eksempelvis er der et link til 'Det sker' i højre side (der kommer frem når man fører musen over det), og her kan man navigere rundt i en kalender der fylder hele skærmen, og resultatet bliver så vist nedenfor, hvilket man ikke lægger mærke til medmindre man scroller ned.

Lars K. Hansen

Jeg havde også den der følelse af at udvikleren har brugt en meget større skærm end jeg, da jeg så den store fast klods for oven.

Desværre er det ofte sådan - udvikleren og designeren har en stor 27" skærm og glemmer ofte at brugerne har en meget mindre skærm...

Længe leve Firefox's Responsive designvisning "ALT+CMD+M" :-)

Derudover synes jeg at siden er fed designmæssigt.

Lige nu skal de "bare" have optimeret deres menustruktur og søgefunktion. (Megadropdowns og Solr burde kunne gøre en stor forskel)

Der er for mange klik i topmenuen førend man har fundet det man vil.
Hæng i PHK - den side skal du nok blive glad for ;-)

Mvh,En webudvikler med en 27" skærm :-)

David Rechnagel Udsen

Jeg husker da mine kammerater og jeg ledte efter hvilke kandidater at stemme på, så gik jeg ind på frederiksberg.dk og fandt det jeg ledte efter enormt hurtigt. Det gav mig et godt indtryk. I min naivitet troede jeg at dette ville være en konsekvent del ved kommunal og regional valget. Men hvor jeg dog tog fejl.

Hos Aabenraa Kommune kan du få listen i PDF, og hos Københavns Kommune kan du godt få en liste (hvis du altså kan finde den). Og selv rv13.dk (som er oprettet for regional valget 2013) er det enormt besværligt at finde en kandidatliste for hver region.

Vil de i virkeligheden ikke have at man stemmer?

Anders Tolborg

Jeg husker da mine kammerater og jeg ledte efter hvilke kandidater at stemme på, så gik jeg ind på frederiksberg.dk og fandt det jeg ledte efter enormt hurtigt. Det gav mig et godt indtryk.

Det er jeg glad for du skriver, jeg har nemlig lavet IxD til frederiksberg.dk :)
Desværre halter implementeringen lidt hist og her

Lars Juul

...kan man godt savne principperne fra Rolf Molich og Jakob Nielsen. Menneske-maskin-dialog-kurset på DTU var ét af de mest mindeværdige for en ung stud. polyt. i 90erne, hvor hovedbudskabet var funktionalitet og gennemskuelighed >> grafisk design.

Jeg er sikker på, djøf'eren der bestilte denne hjemmeside vil være såre overrasket over kritikken. Den er jo så flot!

http://www.dialogdesign.dk/About_Rolf_Molich.htm
http://www.nngroup.com/about/

EDIT: Når man tænker over det, ville Molichs brugertestmetode have været en fantastisk lakmusprøve for Rejsekortet, Polsag og mange andre offenlige it-systemer for "almindelige brugere".

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize