Nye teknologier udfordrer grænsen mellem arbejde og privat

Jeg oplever, at mange af de teknologier, som har vundet indpas inden for de seneste år, i stigende omfang udfordrer it-afdelingerne på, hvor grænsen mellem det arbejdsmæssige og det rent private går. Jeg nævner her nogle få eksempler:

En medarbejder mener at have brug for en smartphone til at udføre dele af sit job. Medarbejderen ønsker ikke at have to mobiltelefoner - både en privat og en arbejdsmæssig - så derfor lader han sig beskatte og nøjes med den arbejdsmæssige, som han får leveret via IT-afdelingen. Medarbejderen får efterfølgende problemer med sin smartphone, da han - helt lovligt - benytter den i privat sammenhæng. Medarbejderen henvender sig i it-afdelingen for at få hjælp. Udfordring: Skal han havde det?

Samme medarbejder begynder i rigt mål at interessere sig for apps til sin smartphone, som han nemt kan hente ned på sin telefon - helt unden it-afdelingens mellemkomst. Udfordring: Hvordan sikres det, at der ikke sker en eksplosiv vækst i organisationens udgifter til apps? Hvem skal tage stilling til, om de af medarbejderne ønskede apps er arbejdsmæssigt retfærdiggjort (og dermed kan betales af arbejdsgiveren) eller om de har karakter af at være til private formål?

Og endelig: Et stigende antal medarbejdere i organisationen beder om adgang til YouTube og Facebook for at kunne se materiale, som de vurderer har relevans for de opgaver, de løser for organisationen. Udfordring: Skal organisationen åbne generelt op for adgang til YouTube, Facebook o.lign. og lade medarbejderne selv styre brugen af disse medier, eller skal der være en instans, der vurderer den arbejdsmæssige relevans af dem i hvert enkelt tilfælde?

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Sofie Nielsen

Køb af apps er vel kun et problem for virksomheden, hvis de foretages over telefonabonnementet? Normalt har man vel tilknyttet et (privat) kreditkort el.lign. til sin app store konto, og dermed er det private køb. Skal man bruge en app i arbejdsmæssig sammenhæng, burde det ikke være så svært at præsentere en regning og få det refunderet. Det er straks mere problematisk med SMS-køb af togbilletter osv. hvor man med en arbejdsgiverbetalt telefon ikke kan benytte sig af den betalingsform, når man er ude i privat ærinde.

Er i øvrigt overrasket over, hvis it-afdelingen eller andre instanser synes, at det er deres opgave af lege overdommer over hvilke dele af internettet medarbejderne har adgang til. De fleste steder ansætter man trods alt voksne mennesker, der kan antages at være i stand til at forvalte deres arbejdstid på en ansvarlig måde.

Svante Jørgensen

Er i øvrigt overrasket over, hvis it-afdelingen eller andre instanser synes, at det er deres opgave af lege overdommer over hvilke dele af internettet medarbejderne har adgang til. De fleste steder ansætter man trods alt voksne mennesker, der kan antages at være i stand til at forvalte deres arbejdstid på en ansvarlig måde.


Kunne ikke være mere enig. Der er vel heller ikke taxameter på toiletterne eller kontrol med om madpakkerne indeholder forbudt slik?

Bare fordi det er nemt at blokere noget er det ikke ensbetydende med at det er en god ide. Jeg ville i hvert fald kraftigt overveje mine jobmuligheder hvis min arbejdsplads indførte website blokering eller anden børnehave-styring. Ikke fordi jeg nødvendigvis overhoved vil besøge de websites, men det er et tydeligt udtryk for en nedladende holdning over for medarbejderne.

Helt generelt er tidsforbrug en virkelig dårlig måde at måle intellektuelt arbejde på. Det er en fatal fejltagelse at antage at 1 time om ugen på Facebook = 1/37-del tabt arbejdsindsats for en medarbejder. Værdien af intellektuelt arbejde er i højere grad styret af motivationsgraden end af tiden der bliver brugt på det.

Bjørn Damborg Froberg

Der findes endda løsninger hvor man fra IT afdelingen kan udspecificere om en løsning er "reimbursable" eller ej.

De fleste firma-apps er oftest også gratis at hente ned, men kan aktiveres med en corporate license gennem central management.

Som der også blev nævnt ovenfor, så er sms-indkøb langt mere problematisk.

Mads Vanggaard

Apps - kan som regel køres via eget kredit kort. Hvis man mener, at det er en firma-app så skal det igennem indkøbsafdelingen. Apps bruger også Internet, hvilket koster. Standard tilgang er, at over X kroner per måned så trækkes det i lønnen. Ofte vil firmaer ikke det, pga. administrationsbøvl - men det kan næppe være det store.

Sikkerhedskontroller - En mobil telefon kan afhængig af firmaet blive forbundet til firmanettet. Det for at spare penge ved netadgang, men også for at kunne tilgå interne systemer. Apps kan bruges til at hacke - hvis det ikke må kunne ske, så må mobiltelefonerne ikke få adgang til system-nettet, hvilket kan være nødvendigt (igen afhængig af firmaet)

BYOD - skal manden have support på sin telefon hvis han ødelægger noget? Tja, man kunne jo sige nej og at han kun kan få tilbudt en firmalåst telefon. Typisk afhænger svaret af hvor mange stjerner der er på skulderen, i samme stil som IPads i firmaer kommer via CEO'en vil have sin på. Næppe noget godt svar, da det er lidt mere unormalt man installerer en ren firmware på en telefon sammenlignet med en computer.

Adgang til web sites - lidt i stil med alkohol på arbejdspladsen, de fleste har ikke noget problem nogen få har. Skal du "straffe" de fleste pga. de få? Fagforeninger er gode til at sikre, at det ikke er nemt at straffe dem med problemer, så ofte er der 0 tolerance. Heldigvis arbejder jeg for et firma hvor selv gmail er åben - det er usædvanligt tror jeg. Du kan sikkerhedsmæssigt sikre dine systemer imod problemer fra disse kilder - så hvorfor forsøge at holde dig opdateret om alle arbejdsgange i firmaet for derved at forstå om facebook eller lignende er vigtig?

I bund og grund - IT afdelinger skal til at opdage at det er ikke dem som tjener pengene til virksomheden, offentligt eller privat. De skal kunne understøtte en dynamisk organisation, hvor der konstant sker ændringer af arbejdsprocesser mv. i takt med lokale og globale ønsker om at optimere arbejdsgangene. At låse ned i forhold til ITs syn på hvad der er vigtig skaber blot irritationer og grobund for suboptimeringer og at medarbejdere skifter arbejdsplads. Desværre sker ITs låsen af muligheder ud fra hvad de gider at se af support sager, frem for understøtte virksomhedens muligheder for at levere bedste overordnet resultat. Det skal stoppe.

Ole Bech

Er fuldstændig på linje med både Anne-Sofie (vi ansætter vel voksne mennesker) og Mads i, at organisationer bør bygge på tillid, dynamik og troen på, at alle vil det bedste. Men der kommer alligevel altid et behov for at balancere tingene op imod noget kontrol, som kan virke fastlåsende, ja. Hvad f.eks. med brugerrettighedsstyringen i forhold til organisationens it-ressourcer. Hvor mange organisationer tør droppe den, give fri adgang til alt og alene bygge på tillid?

Søren Holm

Apps købes normal med eget kreditkort (som der også nævnes af en anden bruger)..... hvad angår adgang til Facebook og Youtube så er det meget svært reelt at blokere. Som udgangspunkt så mener jeg ikke at IT-afdelingen skal filtrere web-trafik, det er bedre at definere politikker for brug af sociale tjenester. Hvis IT-afdelingen alligevel blokerer så har man nok en lokal hack med kendskal til Squid, SSH and friends.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Er fuldstændig på linje med både Anne-Sofie (vi ansætter vel voksne mennesker) og Mads i, at organisationer bør bygge på tillid, dynamik og troen på, at alle vil det bedste. Men der kommer alligevel altid et behov for at balancere tingene op imod noget kontrol, som kan virke fastlåsende, ja. Hvad f.eks. med brugerrettighedsstyringen i forhold til organisationens it-ressourcer. Hvor mange organisationer tør droppe den, give fri adgang til alt og alene bygge på tillid?


Det kan du have en smule ret i, givet jeg forstår dig ret. Men mindretalsdemokrati (som desværre er ret udbredt i DK), er generelt dårligt for en arbejdsplads.
Tag hånd om de får der ikke kan finde ud af at arbejde hjemme, bruger dagen på at surfe på nettet osv. Men lad det ikke gå ud over alle andre, at disse få ikke kan finde ud af det. Hvis der er møg varmt i storrumskontoret, så åbner man vinduet, og man lukker det ikke fordi een fryser. Så må vedkommende tage mere tøj på/flytte væk fra vinduet eller lignende.

PS: At bruge virksomhedens tid på blokkering af websites mm. er mere tidssplide for den som udfører arbejdet og dem det berører end at nogen surfer på nettet i arbejdstiden.

Log ind eller Opret konto for at kommentere