Ny Foredragspolitik

Lige nu ligger en håndfuld emails og gærer i min inbox, hvor de inviterer mig til at tale på denne eller hine konference et eller andet sted i verden.

Jeg plejer at være nogenlunde let at lokke til den slags, men et godt foredrag tager tid og jeg er selvstændig med foden under eget kasseapparat: Jeg bliver simpelthen nødt til at stramme skruen, hvis det ikke skal tage overhånd og give underskud.

Der er naturligvis foredrag jeg stadig vil holde gratis, lige som jeg altid har gjort (Open Source Days, The Camp osv.), og der er konferencer jeg gerne selv vil til, hvor jeg er villig til at bytte et foredrag med en indgangsbillet og lidt rejseafregning (EuroBSDcon)

Men en kommerciel konference, som nogen forventer bidrager på deres bundlinie, har jeg ikke råd til at sponsorere ud af min bundlinie.

Jeg vil ikke bare sige automatisk nej til den slags invitationer: Det er deres program og de har en ide med det. Hvis jeg kan bidrage til at deres konference bliver en success, er det helt fint med mig, bare jeg ikke ligefrem bliver fattigere af det.

Men hvad koster det mig egentlig at holde et foredrag ?

Jeg bruger en dags tid med at lave slides. Lidt mere hvis det er et nyt emne, lidt mindre hvis et tidligere foredrag kan pudses af og opdateres.

Derefter læser jeg foredraget højt for katten et par gange, med nogle dages mellemrum, så rytme og rækkefølge falder på plads.

Rejse til konferencen, her ude fra udkantsdanmark, starter det klokken nul-mørkt og i bedste fald når jeg frem inden eftermiddagskaffen.

Holder jeg foredraget samme dag og tager direkte hjem bagefter, er jeg tilbage i udkantsdanmark klokken midnat ± delta-T og kan afskrive ret meget af næste formiddag som uproduktiv oven på en 20 timers arbejdsdag.

Alt i alt er der derfor gået tre dage med at holde et foredrag på en time.

Kommer flyrejsen ud over to timers tid, ryger der en arbejdsdag mere på, fordi det er urealistisk at nå hjem samme dag.

Det bliver udgangspunktet for min nye foredragspolitik, så må vi se om jeg er pengene værd...

phk

Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Jacobsen

For ikke at nævne hans egen fortæring - tvivler stærkt på at PHK er i stand til at holde stand uden mad/drikke i 3 dage.

Men umiddelbart ville jeg nok se mere på niveauet af foredraget og hvor henne i verden det er. Så alt mellem 5 og 40K er vel ikke for meget at forlange? :-)

  • 0
  • 0
Thomas Hansen

Så kan katten lære det. ( joke )

Men med varnish, må du da stå ret godt idag. Men dem som spare penge ved at bruge varnish, ( eller har fordele ved varnish ) ikke sender lidt penge i ny og næ til dig, synes jeg er dårlig stil.

Det er efter min mening en misforståelse af open source.

  • 0
  • 5
Hans Schou

Du nævner Open Source Days og The Camp, hvilket er begivenheder hvor det er ret kendt, at bare der er et overskud på kr 10, så er der ikke noget underskud og alt er godt.

Men i tidens løb må du have holdt foredrag, hvor det ikke er helt sort/hvidt om det er kommercielt eller filantropisk.

Min Android mobil syntes jeg er ret kommerciel, og Roskilde Festivalen der pinde død skal give overskud, er det også. Et foredrag om "FreeBSD på Raspberry Pi" kunne godt være begge dele.

Nuvel, du kan vel bare vælge at lade din mavefornemmelse bestemme, og hvis det smager for kommercielt, så koster det. Det er din tid det handler om, så du har din frihed til at bestemme hvad det skal være. Eller hvad?

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Der er helt klart en gråzone og det er faktisk for at gøre den mere nuanceret at jeg har skiftet politik.

Jeg kunne godt bare sige blankt nej, det var mere eller mindre hvad jeg gjorde før.

Men jeg synes egentlig at de har krav på et svar der er mere nuanceret end blot "ja/nej", ikke mindst for kommercielle konferencer.

Det er dem der skal tage cost-benefit beslutningen for deres egen konference og den berøver jeg dem, hvis jeg bare siger blankt nej.

Omvendt er det mig der har cost-benefit beslutningen for mit firma, også selv om nogen mener deres konference i Elbonien ville blive kanon hvis de kunne lokke mig derud.

Derfor finder jeg det mere ærligt at fortælle dem hvad det vil koste at få mig til at komme, end bare at sige blankt nej.

Hvad tilbudet så lige lyder på er så en helt anden historie og prisen kan naturligvis forhandles, hele vejen ned til nul, hvis bare der er noget andet i det for mig.

  • 5
  • 0
Michael Niebuhr

Jeg er lidt i tvivl om, hvad de 3 arbejdsdage skal læses som. Føler du at du skal bruge 72 timer, eller måske 3 * 7,5 timer, og taler vi konsulenttimeløn til 1000 kr./timen, eller IT-mindsteløn i omegnen af 200 kr./timen? Tallene er interessante, i forhold til din fortælling, selv om resultatet ikke er det (for os andre). Forskellen i kroner og øre er vel ift. ovenstående tal en faktor 16 (!), fra ca. 4500 kr. til 72.000 kr.

Som sagt, synes ikke tallene som sådan rager os, men er nysgerrig på hvordan du timesætter 3 arbejdsdage i denne forbindelse.

  • 0
  • 0
Allan Ebdrup Blogger

Jeg forsøger med en model hvor jeg bruger gratis foredrag, som jeg er blivet inviteret til at give til studerende, som en slags opvarmning til foredrag jeg er blevet bedt om at give mod betaling.

Personligt bliver mit foredrag altid lidt bedre efter at have været holdt første gang. Der var måske slides der skulle justeres, eller gode spørgsmål man gerne vil indarbejde svaret på. Så må de studerende finde sig i at være prøvekaniner.

  • 5
  • 0
Nikolaj Berntsen

Hvis jeg havde dit brand (opbygget igennem mange år) ville jeg udover timepris lægge et variabel brand gebyr oveni (eller hvad man må kalde det). Værdi? Afhængig af værdien for konferenceholderne.

  • 0
  • 0
Christian Nissen

Tak for et åbenhjertigt indlæg. Det er en balance, som jeg også selv har svært ved at holde. I bund og grund handler den om personlige værdier, og det gør det jo ikke lettere :-) Hvis vi ville, kunne vi sådan set holde foredrag stort set hvert eneste dag et eller andet sted i verden uden at tjene en nikkel. Så grænsen skal jo trækkes et sted.

Det er rimeligt nemt, når der er tale om konferencer, der drives af virksomheder, der får profit enten ved at drive konferencer eller ved afledt konsulentvirksomhed. Der stiller jeg kun op gratis, såfremt foredraget kan relateres direkte til efterfølgende indtægtgivende aktiviteter for min egen forretning.

Jeg synes også det er nemt nok, når der er tale om offentlige uddannelsesinstitutioner, som f.eks. universiteter. Der tager jeg til takke med de fastsatte satser, som jo end ikke dækker forelæsningen i sig selv. Men her føler jeg et ansvar for at give vores viden og erfaring videre til de næste generationer, som Newton ville have udtrykt det.

Udfordringen kommer, når en af de mange interesseorganisationer henvender sig. Her har jeg ingen klare retningslinjer, men der er ingen tvivl om, at jeg er langt mere villig til at yde en gratis indsats, når det sker i lande, der inden for mit fagområde er umodne. Jeg har derfor brugt rigtig mange dage på foredrag og sågar kurser og workshops i bl.a. det tidligere Østeuropa, hvor jeg ikke har fået andet end rejse og ophold betalt. Men det er det hele værd, når man efterfølgende får lov til at følge med i den udvikling, som man er med til at sætte i gang.

Herudover vurderer jeg brand-værdien. For selv om man har et solidt international brand, vedligeholder det ikke sig selv. Det kræver, at man udvikler sig og er villig til at dele sine erfaringer med markedet. Det være sig i form af foredrag, bøger, koncepter etc.

Senest har jeg oplevet denne mekanisme i forbindelse med et udviklingprojekt inden for mit fagområde, IT Service Management. Der har længe været brug for en egentlig arkitektur bag best practice på området, og vi er nået til et punkt, hvor det er svært at komme videre uden. Sammen med en engelsk og en sydamerikansk 'kollega' har jeg taget initiativ til en fem-dages workshop i Birmingham, hvor vi vil lægge fundamentet for en sådan arkitektur. Vi har skaffet sponsorer til at dække omkostningerne til rejse og ophold, men deltagerne skal selv betale den tid, de lægger i det. Vi skrev til 12 ud af måske tyve ledende eksperter fra alle kontinenter, og 11 af dem var villige til at stille op og bruge tre hverdage og en weekend i Birmingham til November uden beregning. Selvfølgelig fordi de får vedligeholdt deres brandværdi. Men også fordi de føler sig forpligtede til at bringe vores fagområde et skridt fremad. Og ikke mindst fordi det altid er givende at mødes på tværs af verden og sammen skabe bidder af fremtiden.

  • 1
  • 0
Thomas Wittenburg

Hverken du eller andre på V2 er slet ikke I kategorien over personer som skal have penge for, at komme og tale.


En spændende brug af dobbeltnegativ sprogkonstruktion. Måske du vil uddybe:
a) hvad du mener.
b) hvad skal der til for at man er i ovenstående kategori? Jeg mener; stor faglig viden plejer da at være noget man kan sætte en ret konkret pris på.

  • 5
  • 0
Daniel Frost

@Thomas, det kan jeg sagtens uddybe!

  1. Talere der kommer til en konference gør det ofte af et par grunde; selv-promovering eller direkte eller indirekte job-funktion. Hvilken kategori er PHK i synes du ?

Skal jeg betale for, at PHK kan komme og promovere sig selv eller sine produkter/bøger/meninger/kundskaber, eller skal han I virkeligheden betale mig for at få lov til, at stille op foran X antal mennesker og fylde dem med det hans budskaber nu engang er ? Jeg har jo f.eks skaffet ham et publikum han kan tale overfor (hypotetisk)

En præsentation kan ofte genbruges rigtig mange gange. Skal jeg betale for, at PHK, udenom min konference, bruger sin præsentation til at promovere sig selv eller sine kundskaber ? F.eks i UG-regi.

En konference er et produkt som sælger og/eller gør opmærksom på andre produkter (mennesker/bøger/meninger/kundskaber). PHK er et glimrende produkt, men det skal altså ikke koste noget at smide ham i vinduet. Hvis man ikke kan indpakke sit produkt i en emballage som mennesker vil røre ved, så har man en helt anden udfordring.

  1. Stor faglig viden er ikke det samme som et godt produkt. Lidt ligesom, at meget kode ikke gør software bedre, eller at fordi en licens koster penge er den mere værd end den som ikke gør. Læs ovenstående igen.

At tage sig betalt for at komme at præsentere, der skal du kunne noget helt unikt som "ingen" andre kan, plus, at du skal have det "rigtige" navn.

Jeg eller dem som jeg har arbejdet sammen med ifbm. konferencer har aldrig betalt for andre talere end vedkommende som har keynoten. Og det har ofte vist sig, at være en fejl, fordi de enten ikke har leveret eller fordi de alligevel ikke solgte de konference-billetter som det kræver når man betaler for f.eks en keynote speaker.

Er det svar nok ? :)

PHK er rigtig dygtig til det han laver og personligt nyder jeg, at læse det han skriver, og synes bla. også at Varnish er f***ing fedt. Men der er rigtig mange mennesker der laver ting som er super fede, både her i landet og udenfor vores grænser. Men det er klart, at når man ikke ved hvor mange skal kigge hen, andet end på V2, så er billedet måske meget entydigt og så kan det blive set som om, at visse personer kan meget mere end andre.

@peter

Hvis du vil, kan du komme forbi til et par øl på Mikkeller på Nørrebro i København, så kan du fortælle mig om alle dine problemer. Både med Microsoft og evt. andre, hvis du altså har nogle. Jeg tager mig ikke betalt for den slags rådgivning andet end en forventning om at du bare betaler regningen i baren. PS. Jeg er flink nok.

  • 1
  • 7
Peter Stricker

Hvis du vil, kan du komme forbi til et par øl på Mikkeller på Nørrebro i København, så kan du fortælle mig om alle dine problemer. Både med Microsoft og evt. andre, hvis du altså har nogle. Jeg tager mig ikke betalt for den slags rådgivning andet end en forventning om at du bare betaler regningen i baren.


What??? Skal jeg køre til København for at give dig øl? Glem det makker, dem må du få andre til at betale.

PS. Jeg er flink nok.


Tjah, som Developer Evangelist bliver man jo nok nødt til at være flink. I hvert fald overfor dem, som i forvejen er interesserede i dine produkter. Jeg vil lade tvivlen komme dig til gode og betragte den kommentar, du leverede ovenfor som en svipser.

  • 4
  • 0
Thomas Wittenburg

Talere der kommer til en konference gør det ofte af et par grunde; selv-promovering eller direkte eller indirekte job-funktion. Hvilken kategori er PHK i synes du ?


Typisk tager jeg til konferencer for at blive klogere. Det har en værdi for mig.
Mon ikke de fleste konferencedeltagere mener det samme? Derfor betaler man typisk også for at komme til en konference og høre på folk, der som oftest er klogere på et felt, end en selv. Hvis jeg eksempelvis gerne ville vide noget om Varnish, kunne jeg jo vælge at tage til en konference hvor det var på programmet. Det ville jeg nok betale penge for. Så er det vel ærligt talt fair nok, at taleren får en del af kagen for at dele sine guldkorn ud.

Jeg er bange for at du forveksler salgstaler med foredrag.

  • 3
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Skal jeg betale for, at PHK kan komme og promovere sig selv eller sine produkter/bøger/meninger/kundskaber, eller skal han I virkeligheden betale mig for at få lov til, at stille op foran X antal mennesker og fylde dem med det hans budskaber nu engang er ? Jeg har jo f.eks skaffet ham et publikum han kan tale overfor (hypotetisk)

Jamen det er da sådan set meget nemt at afgøre Daniel: Den ene part kan give den anden part et tilbud og hvis de kan blive enige bliver der et foredrag.

Det kaldes markedsøkonomi.

Pointen i mit blogindlæg er at der nu er større efterspørgsel end mit firmas budget for folkeoplysning kan dække og derfor må de, for mig, mindst attraktive konferencer til lommerne og betale en del af mine udgifter, hvis de vil have mig på programmet.

At ingen af os to kunne drømme om at betale fem flade øre for at høre den anden har sådan set ikke noget med det at gøre.

  • 9
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere