Når Facebook siger at de nu er "mobile first".. hvad mener de så?

Jeg læste for et par dage siden en artikel i New York Times, at Facebook beskriver sig selv som en ”mobile first”-virksomhed.
Som grafen her viser fra Facebooks egne data, så har mobil vækst ( og især væksten i ”mobile only”-brug) nu overgået væksten fra desktop-brugere. Avisen beskriver, hvordan selskabet træner deres udviklere i native apps-miljøer for Apples iOS og Googles Android for at kunne overvinde Facebooks performance-udfordringer på HTML 5-applikationer.
Men det store fokus for Facebook er mobilannoncering. På nuværende tidspunkt er mobilannoncer mindre værd for annoncørerne end online-annoncering (via desktop). Dette er et problem for hele industrien, som truer alle reklame-afhængige virksomheder, og ikke kun Facebook. Derfor er det svært at se ”mobile first” udspille sig som andet end et ”reklame først”-initiativ.

Illustration: Privatfoto

Som Melissa Parish fra analysebureauet Forrester fortæller til The Times, så er Facebooks første store satsning på mobilen, sponsorerede historier, kun babyskridt mod et sandt mobilt engagement. Hun mener, at tids- og lokations-baseret markedsføring ”vil gøre annonceproduktet mobilt i stedet for kun småt”.

Facebook har nu sat nogle af de klogeste hoveder i Silicon Valley til at bruge deres arbejdsdage på at udtænke, hvordan de kan levere annoncer tilpasset den lille mobilskærm, som ikke kun er målrettet ”likes” og ”venner”, men også kontekst-specifikke i forhold til, hvor de er, og hvad de laver.

På plussiden, uanset hvad Facebook finder ud af, vil det hjælpe medieindustrien som en helhed, for vi har alle sammen det samme problem. Jo mere energi der bliver lagt i dette arbejde, jo flere løsninger vil der med stor sandsynlighed komme.

Men bagsiden er, at brugerne ikke kan lide mobilannoncer. De synes, de er irriterende og påtrængende – faktisk mere end online-annoncer, som samtidig er nemmere at lukke ned. Og fordi Facebook får flere brugere, men oplever en nedgang i brugernes engagement, skal de være forsigtige med at gøre noget, som kan skræmme flere brugere væk.

Jeg ser to mulige løsninger: Først må Facebook (og alle vi andre :-) fokusere på at tilbyde en annonceplatform, som kan håndtere annoncer afhængigt af tid og sted, så brugeren vil opleve dem som en service. F.eks. at et pop-up banner dukker op på min telefon, mens jeg går forbi forretningen – det er brugbart (og muligvis relevant) for mig. Men nogle brugere (mig selv inkluderet) synes, dette er lidt uhyggeligt og grænseoverskridende, hvilket leder mig til den anden løsning: Facebook bør skabe en premium service, hvor brugerne selv kan styre mobilannoncerne eller helt lukke for dem. Igen og igen viser brugerne os, at de er villige til at betale for ting på mobilen, som de ikke er villige til på pc’en.
Dette kan eksempelvis fungere, ved at brugerne kan vælge at modtage reklamer fra specifikke brands, eller forskellige typer af budskaber (f.eks. tilbud i nærheden) eller i forskellige tidsrum (mellem for eksempel kl. 18-21, kun mens jeg er hjemme, eller på arbejde). Det vil være en styrke at give brugerne mulighed for at lukke helt for disse budskaber/beskeder, for så er annoncørerne nødt til at kreere gode annoncer med høj relevans for brugerne.

For at komme tilbage til ”mobile first”, så er det slående, at artiklen i New York Times slet ikke diskuterer, hvordan Facebook vil gøre brugeroplevelsen bedre på mobilen, ud over at forbedre ydeevnen. ”Mobile first” handler i min verden først og fremmest om at sætte indhold og brugerne først. Hvordan det kommer til at spille sammen med annoncer, er endnu uvist …

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anders Tolborg

De to ting hænger selvfølgeligt sammen, men "mobile first" er altså en design filosofi navngivet af Luke Wroblewski, hvor man designer mobil version før desktop version (et slags dogme, som hjælper designeren til at fokusere på de mest essentielle elementer). Mobile first er ikke så meget en strategi om at target mobilbrugere før desktop brugere, hvilket er sådan jeg synes du bruger termen i denne blog post.

  • 1
  • 0
#3 Anders Tolborg

Og hvis man går til kilden for theweek artiklen: Facebook’s director of product Peter Deng told me “We are a mobile first company… every single app we are building now starts with mobile.” http://www.cnbc.com/id/48766219

Så, som jeg skriver, er det altså et spørgsmål om, at man først designer mobil version og dernæst desktop version. Det er ikke så meget et spørgsmål om, at man strategisk retter sig mod mobilbrugere før dekstop brugere. Pointen er, at desktop apps ofte er bloated, og "mobile first" filosofien hjælper designere til at fokusere på de mest essentielle funktioner og indhold. Giver forskellen mening?

  • 0
  • 0
#4 Anders Tolborg

... misforståelsen minder om dén, vi oplevede i forbindelse med 'web 2.0'. Mange opfattede web 2.0 som et bestemt 'look' med heftig brug af js/ajax. Men oprindeligt betød 'web 2.0', at man bygger services, der i højere grad bruger data fra andre services samt selv stiller sine data tilrådighed vha fx en veldokumenteret API.

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Hej Anders,

Tak for dine kommentarer.

Jeg er helt enig med dig, og har blandt andet også denne denne bog som en af mine favoritter: http://www.lukew.com/resources/mobile_first.asp :-) Den bør læses af alle.

Mit indlæg går på hvad Facebook lægger i at kalde sig en Mobile-first virksomhed. Udover at det er en filosofi om at designe til mobilens mindre skærm først, så bruger flere og flere virksomheder også filosofien til at lave et skifte i virksomhedernes digitale strategi - netop pga. den mobile revolution vi står midt i. Mobilannoncering er en af udfordringerne på denne rejse.

Jeg har tidligere skrevet om Responsive Web Design - her er også et kanon indlæg fra Brad Frost om netop kombinationen af mobile-first responsive web design: http://bradfrostweb.com/blog/web/mobile-first-responsive-web-design/

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere