Multimedieskat: Bliv plukket på øverste hylde hos Atea

I skydetelte i tivolier og på markedspladser kan du ofte finde en totalt oversize bamse på den øverste hylde hvor top-præmierne står. Der er dog også andre præmier på hylderne længere nede. Der er til og med en trøste-præmie, hvis man som mig ikke kan finde ud af skyde lige med de bulede luftbøsser.

I forbindelse med multimedie-skatten har Atea indgået aftaler med forskellige firmaer, fx Danske bank, om at tilbyde totalt oversize udstyr som vi kan købe gennem træk på bruttolønnen: Det er primært de dyre og lækre vare, vi kan få fat i ad den vej. Udvalget er fra øverste hylde men der er ikke meget at vælge imellem og der er ikke andre hylder at vælge fra.

Atea forventer at aftalen med Danske Bank har en værdi af 100 mio. kroner - jeg har ingen anelse om hvad de forventer at omsætte på aftalerne med de andre arbejdsgivere.

Priserne på Ateas til lejligheden fremstillede bestillingside er ikke umiddelbart til at sammenligne med markedsprisen og du får heller ikke et klart svar på hvad produktet ender med at koste dig.

Kun på en af de bagerste sider i et elektronisk katalog, som findes via et link i diskret en undermenu, står en tabel over den fulde pris for hvert produkt, som du skal af med efter skat. Det vil sige, det er ikke den fulde pris, men det vender jeg tilbage til. Hvis du vil undersøge hvad udgangspunktet er for beregningerne, dvs. de priser Atea skal have for dimserne, skal du til at regne på hvad de forskellige tilbud i udvalget koster.

Dyre high-end bærbare. Den billigste bærbare er en HP 2905m til en angivet markedspris på 8136 kr. Den næste i prisrække, en HP Pavilion dv7-2290, koster 12.264 kr. Måske er jeg bare ved at blive gammel, men hvis jeg skal købe en dyr bærbar vil jeg gerne have lidt mere at vælge imellem. Hvis jeg godt kunne bruge "bare en bærbar" så er det ikke gennem denne ordning, jeg kan finde den.

Hundedyre, high-end telefoner. Den billigste telefon er LG BL-20 (Chocolate) til ca 2.800 kr. mens de typiske telefoner ligger på 3.800 kr. med iPhone 3 GS (32 GB ) til 10.200 i toppen. Det er muligt at jeg helt har misforstået noget, men de priser ser da gennemført uanstændige ud?

**Den uldne, fulde pris. **Nogle produkter betales over 12 måneder, andre over 24, men du ejer ikke uden videre dimsen når tiden er gået. Prisen for at få lov til at overtage produktet efter perioden er noget uldent anført som "1-2 måneders pris af beskattede midler". For den store model af Apple Iphone skal du dermed efter et år af med op til 1.700 kr. ekstra (efter skat) for at få ejerskabet over telefonen. Og det er altså ud over de 10.200 kr., som du og SKAT i fællesskab allerede har betalt til Atea.

Hvis du stopper på jobbet undervejs (måske ikke utænkeligt i denne krisetid) er prisen for at overtage produktet en "markedspris der fastsætte på det pågældende tidspunkt". Bemærk den passive sprogbrug: "fastsættes". Hvis du forventer, at du og Atea bliver enige om markedsprisen over en kop kaffe, bliver du nok skuffet. Jeg har en formodning om at markedsprisen suverænt fastsættes af Atea og mon ikke den ligger ret tæt på købsprisen?

Ingen lille trøstebamse. Med de priser, hvor finder jeg et plaster på multemedieskatte-såret' Det nærmeste jeg kan komme det er en 23" fladskærm til 40 kroner om måneden efter skat i 24 måneder. Har nogen reelt brug for den fladskærm til at stå på skrivebordet når de som mig i forvejen har en velfungerende, omend lidt mindre, udgave' Næ, men jeg har altså lyst til en trøstebamse, så den skærm har jeg bestilt.

Ateas katalog hilser på bagsiden sin læser med et kækt "God fornøjelse med dit frie valg". Hmm, frit er det i hvert fald ikke og fornøjelsen er vist mest på Ateas side.

Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Palle Arentoft

At kalde det for et "tilbud" er nok at tage munden lidt fuld..især taget i betragtning af at der i ordet tilbud jo burde betyder at det er under den normale pris...

Jeg har ihvertfald aldrig set en Iphone til over 10.000 selv uden tilskud.

Adskillige computer-modellerne findes slet ikke andre steder..det ligner særkonfigurationer til Atea.

At give over 12.000 kr for et bærbare som almindelig tekstbehandlings/regnearks/internet-bruger er det rene galmantias..

Og sådan kan man blive ved..

Og den sjove markedspris..vil efter enhver andens udregning være = 0, hvem gider overtage en PC eller mobiltelefon som andre har haft...Ingen...men lur mig, den hopper atea nok ikke på.

Når man så samtidigt ikke har ejerskabet når der er gået 12/24 måneder, så er den helt gal..

Man må håbe at der bliver råbt højt så det bliver hørt...at det formenligt er langt bedre at købe det ethvert andet sted.

Det lugter langt væk af bondefangeri og minder lidt om de rockerlån man kan få hos Fona og andre hvis ikke man har pengene eller kan låne dem i sin bank til forbrugsrentekurs.

  • 0
  • 0
Poul Pedersen

Er det ikke bare hjemmepc-ordningen om igen?
Den var jo heller ikke ligefrem en dårlig forretning for WM-data i sin tid.
Men der er nok bare ikke andre som kan håndtere logistikken på rimelig måde for store firmaer (som så igen er ligeglade med prisen, bare håndteringen er nem).

  • 0
  • 0
Palle Arentoft

Jo men skjult som en filantropisk indsats fra Danske Bank og andre..En ganske smart måde hvorpå man kan gemme og glemme multiemedieskatten.

Selv var jeg en del af den oprindelige Hjemmepc-ordninger og kan skrive under på at man her blev tørret ganske voldsomt i enden og til tider var det helt grotesk.

F.eks. viste mit regnestykke (så vidt jeg kan huske) at jeg dengang havde købt pc-udstyr for 17.000 kr. som udover at have betalt den skattemæssige værdi af skulle af med 2500 kr da de 3 år var gået..for noget udstyr som INTET var værd. Af gode grunde ønskede jeg at returnere udstyret hvilket jeg gjorde opmærksom på.

Man havde vist dummet sig lidt for der stod i kontrakten at udstyret skulle hentes på min privatadresse efter aftale og jeg havde ved aftalens indgåelse fået tilføjet at maskinen skulle "renses" i forbindelse med returnering hvis jeg ikke ønskede at beholde den.

Sjovt nok fik jeg få dage inden udstyret skulle hentes et tilbud om at købe det hele for 1 kr. Min klare opfattelse var at der skulle afhentes udstyr hos ADSKILLIGE tusinde og logistikken ved det langt oversteg det at sælge/"forære" det til medarbejderne.

  • 0
  • 0
Rasmus Morten Helbig Hansen

En iPhone 3GS 32GB ligger vel i nærheden af 7500 dkr i løskøb. Så har man trods alt mulighed for at spare en smule ved at købe gennem Atea (effektiv pris omkring 6800) - hvis man skulle være så fjollet at købe til en ikke-subsidieret pris. Det er så bare rigtig ærgeligt, at det er fællesskabet som betaler de resterende kroner for overprisen. :-(

Peter: Er der ingen formildende omstændigheder, såsom udvidet reklamationsret?

  • 0
  • 0
Hans Hansen

Prisen for at få lov til at overtage produktet efter perioden er noget uldent anført som "1-2 måneders pris af beskattede midler".

Hvis du stopper på jobbet undervejs (måske ikke utænkeligt i denne krisetid) er prisen for at overtage produktet en "markedspris der fastsætte på det pågældende tidspunkt". Bemærk den passive sprogbrug: "fastsættes". Hvis du forventer, at du og Atea bliver enige om markedsprisen over en kop kaffe, bliver du nok skuffet. Jeg har en formodning om at markedsprisen suverænt fastsættes af Atea og mon ikke den ligger ret tæt på købsprisen?

Som jeg har forstået ordningen, så er det din arbejdsgiver der ejer tingene i afbetalingsperioden. Det må derfor også være dem der skal afklarer for dig om du skal 1 eller 2 måneders pris for til slut at købe det. Samt det også må være dem, da de jo er ejer, der fastsætter hvilken pris du kan købe tingene til hvis du fratræder din stilling.

  • 0
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Formildende? Joda, man får den slags forsikring med, som butikkerne normalt forsøger at sælge til alle sagesløse købere af udstyr:

Der er tegnet aftale om Hotline samt udvidet garanti med hente/bringe-service på din bopæl i aftaleperioden. Dit udstyr er forsikret med en All Risk forsikring, dersom din indboforsikring ikke dækker ved hændelige uheld, skader eller tyveri.

Hvad er værdien af denne forsikring? Godt spørgsmål - men ikke flere tusinde kroner, nok snarere nogle få hunderede.

På den ikke-formildende side af ligningen er der denne her:

Ønsker du at træde ud af aftalen, vil dette først kunne ske efter aftaleperiodens udløb

På godt dansk: Du KAN IKKE komme ud af aftalen! ... med mindre du bliver fyret eller siger op, så skal du aflevere dimserne eller betale den der "markedspris, der fastsættes på det pågældende tidspunkt"

  • 0
  • 0
Palle Arentoft

Griber man knoglen og ringer til f.eks. et par fagforeninger og spørger ind til om hvilke historier der kan fortælles om de oprindelige hjemmepc-ordninger..så vil man nok kunne få bekræftet at man man skal gå LANGT uden om dette "tilbud", da man aldrig kommer til at eje udstyret...der burde stå meget tydligt at man

LEJER udstyret i 12/24 måneder hvorefter det kan returneres eller købes for kr. x.xxx,xx.

Det her er leasing kontrakter om igen...folk lukker øjenene og springer ud i det uden omtanke.

  • 0
  • 0
Jens Dueholm Christensen

Som en anden RMC'er er jeg faktisk helt enig - udvalget er utrolig småt (fx. kan man kun vælge mellem Apple high-end bærbare og enkelte HP modeller for slet ikke at tale om det utroligt ringe udvalg af skærme), priserne høje, bindingsperioden er for lang og usikkerheden med ejerskab efter endt pindingsperiode kan man kun undre sig over.

Det er forståeligt, at man ikke må "fastsætte" en markedspris til om 12 eller 24 måneder, men selv med den skattemæssige fordel kan jeg opnå bedre
handler som privatperson.

Andre - og meget mindre - virksomheder end RMC har forståeligt nok ikke lavet aftaler med Atea (eller tilsvarende), men blot fortalt deres ansatte af de
selv skal finde tingene og aflevere fakturane til deres regnskabsdame - hvilket hæver udbudet og sænker priserne for den enkelte, men er umuligt at håndtere når der er tale om mange hundrede eller tusinder af ansatte.

Tak, men nej tak.

  • 0
  • 0
Anne Sofie Bille

Jeg er overbevist om, at alle virksomheder der tilbyder medarbejderne en hjemme pc-ordning, sætter meget høje krav til deres leverandører. Disse krav har en betydelig effekt på prisen.

I kunne jo´ spørge jeres egen virksomhed om følgende:
Hvor stor risiko vil de selv bære?
Hvor meget arbejde vil de selv påtage sig?
Hvor meget udstyr vil de selv tage retur?
Hvor omfattende service og garanti?
Hvor fleksibel skal ordningen være?
Hvor stort skal produktudvalget være?
Hvor skal produkterne leveres?
osv. osv.

Enhver kan regne ud, at prisen ikke kan sammenlignes med priser i consumer markedet, da der er en lang række andre vilkår (virksomhederne kræver), som ikke kan opfyldes uden ekstra omkostninger.

Sæt jer ind i, hvordan jeres virksomheders kontrakter er sammenstykket, inden i fyrer kritik af!

  • 0
  • 0
Palle Arentoft

Kære Anne Sofie Bille

Sæt jer ind i, hvordan jeres virksomheders kontrakter er sammenstykket, inden i fyrer kritik af!

Med ovenstående bemærkning så viser du at du enten ikke har har læst vore kommentarer eller også så har du slet ikke forstået det vi har skrevet.

Men helt iorden, jeg uddyber det gerne:

Hvis jeg som f.eks. danske bank medarbejder har en bærbar computer som jeg indimellem tager med hjem, ELLER har en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon som kan gå på nettet, så bliver jeg beskattet 3000 kr ekstra om året.

Nu giver man så medarbejderne et "tilbud"s-katalog på en række varer som helt eller delvist kan købes MANGE andre steder til LANGT LAVERE PRISER !!

Du opridser så en række argumenter for hvorfor man kan retfærdigøre disse høje priser

af Anne Sofie Bille, 18. november 2009 12:02

Jeg er overbevist om, at alle virksomheder der tilbyder medarbejderne en hjemme pc-ordning, sætter meget høje krav til deres leverandører. Disse krav har en betydelig effekt på prisen.

Hvor stor risiko vil de selv bære? - Virksomheden har INGEN hvis jeg køber den privat selv.

Hvor meget arbejde vil de selv påtage sig? - Jeg vil vove den påstand at virksomheden har FÆRRE ved IKKE at tilbyde noget til medarbejderen.

Hvor meget udstyr vil de selv tage retur? - Hvis jeg købte det selv billigere, så ville det være mit uanset om jeg var i virksomheden eller ej - faktisk er jeg urimligt ringe stillet hvis jeg siger op eller fyret.

Hvor omfattende service og garanti? Faktisk langt bedre for private. For mange steder tilbyder man 24 måneders GARANTI (HP gør f.eks. og ikke bare 6 mdr garanti og 18 mdr. reklamation) til private, mens virksomheder normalt har 0. Faktisk kan jeg langt nemmere følge med i en reklamation/reparation da den jo står direkte i mit navn og ikke i min arbejdsgivers.

Hvor fleksibel skal ordningen være? Ved at købe privat kan jeg vælge og vrage mellem alle tilbud på markedet.

Hvor stort skal produktudvalget være? Det er ubebgrænset.

Hvor skal produkterne leveres? Jeg kan f.eks. købe det i min lokale Fona (og udstyret i kataloget er jo bærbart - så jeg dør ikke af at aflevere det hvis det går i stykker)

Konklusion, kan man IKKE tilbyde noget der er BEDRE en markedsvilkårene..så skal man lade være, det kommer der ganske enkelt ikke noget godt ud af.

  • 0
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Palle, det er rigtigt at det samlede beløb, du og SKAT betaler er højt i forhold til at indkøbe den rå vare uden support på markedet.

Men hvis du kun regner med din andel af prisen ser regnestykket mere fornuftigt ud selvom der er ganske lang vej til ca. ½ pris, hvilket den fordringsløse medarbejder (fx mig) umiddelbart forventer.

Dog synes jeg at Anne Sofie Bille glemmer en væsentlig faktor, nemlig storkunde-rabatten: Prisen i consumer-markedet er alt andet lige højere end hvis en storkunde viser sig på banen. Den rabat burde kunne trække væsentligt i den anden retning.

Jeg har fået at vide, at der er et yderligere komplicerende element i prissætningen, hvilket sikkert er noget af det som Anne Sofie henviser til: Nemlig hvis arbejdsgiveren forsikrer sig hos Atea mod at skulle stå med brugt udstyr, hvis en medarbejder fyres eller siger op. Prissætningen af den forsikring er selvfølgelig medregnet i Ateas pris overfor medarbejderen og er formodentlig ikke helt nem.

  • 0
  • 0
Anne Sofie Bille

Hej Palle

Jeg forholder mig ikke til, om man bør deltage i en medarbejder PC-ordning eller ej. Det må den enkelte vurdere i fht. behov og skattemæssige konsekvenser.

Mit budskab er blot, at man ikke kan sammenligne butikspriser med de priser, der tilbydes i medarbejder PC-ordninger.

Peter, har ret i at der er flere elementer, der påvirker prisen. Disse elementer er ikke ens i alle ordninger, derfor bør pris-snakken være mere nuanceret.

Det er altid bedst at sammenligne æbler med æbler.

  • 0
  • 0
Palle Arentoft

Jeg forstår godt at du siger at det er bedst at sammenligne æbler med æbler..og det er rent faktisk også det jeg gør.

Det vigtigste i debatten er dog at der er tale om at du LEJER dit udstyr med mulighed for at KØBE det og så at KØBE det selv.

Såfremt at man læser DBs "tilbud" (det kan man desværre ikke længere - det kræver password hvis man ikke er ansat i DB)....så er det faktisk først på den ALLERSIDSTE side at der står at man rent faktisk kun lejer det og ikke ejer det når perioden på 12/24 måneder er gået.

Det er også her at der står at alle forhold vedr. udstyret varetages af Ateas support/helpdesk, det kan forklare en del af de forhøjede priser...og alligevel ikke.

Kigger man på priserne og på pressemeddelsen hvor der står at det har en samlet værdi af over 100 millioner..Alt andet lige så burde det give nogle fornuftige købspriser hos Ateas leverandører, så kan man undre sig over at køb i den størrelsesorden ikke giver nævneværdige bedre slutpriser.

  • 0
  • 0
Peter Stricker

Det er altid bedst at sammenligne æbler med æbler.

Men det giver jo ingen mening når den ene grønthandler har et stort udvalg af æbler i forskellige størrelser og farver, mens grønthandleren inde ved siden af kun sælger store lækre Golden Delicious i en bakke med tilhørende skrællekniv.

  • 0
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Du sikkert være interesseret i at læse, at Atea har reageret på mit indlæg og har forsøgt at imødegå den kritik, jeg har rejst.

De har dog vedholdende undladt at tage debatten hvor den foregik, nemlig her på bloggen, og har i stedet forsøgt ad andre veje. Se evt. denne artikel: http://www.version2.dk/artikel/12926-atea-iphone-pris-paa-10000-kr-er-ik... hvor de giver deres version af prisproblematikken.

Min kritik af high-end udvalget forholder de sig ikke til.

[b]Bottom line[/b]: Som en kollega sagde om ordningen da den blev annonceret (og før vi kendte priserne eller leverandøren):

Det er ca lige så svært som at gætte at prisen bliver høje som at butikkerne ude i lufthavnen hæver deres avance, når de ligger i en toldfri zone

Når man skærer ind til benet er det nok sagen i en nøddeskal, set fra multimedieskatteramte lønmodtageres side.

  • 0
  • 0
Stig Robertsen

... men undgå for alt i verden bruttoløns ordninger
Der er en uendelig række af multimedie goder – og jo flere der er med under denne standard skat jo bedre – både for arbejds tager og arbejds giver, givet som ’løn’ forhøjelser, personale goder og belønninger for særlig indsats – uden skatten stiger.
Det er bare med at komme i gang med aftalerne, men undgå for alt i verden bruttoløns ordninger hvor du selv skal have penge op af lommen, og kun leverandørerne scorer kassen.
!Se også debatten på bloggen

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere