Monopol på dårlig service?

Der er nogle fordele ved at være en monopolvirksomhed. For eksempel den, at uanset hvor dårlig service, man tilbyder, kan kunden ikke rende over til konkurrenten.

Egentlig skulle det være så godt. Postdanmark har netbutik med dag-til-dag levering af frimærker, og disse herligt anakronistiske produkter har envidere langt om længe fået selvklæbende bagsider. At det så er en lille smule svært at forstå, at det stadig skulle være nødvendigt at sende fysiske frimærker (med posten, naturligvis) i en tidsalder, hvor vi har vænnet os til print-selv billetter til Tivoli, skal ikke være min anke her.

Men når nu man har været ind på den glimrende portoberegner og fundet ud af, at man skal bruge frimærker for 50,50 kr for at sende et maxibrev afsted, hvorfor skal det så være så svært derfra at få lavet den relevante bestilling i deres netbutik med frimærker' Hvis man kigger rigtig godt efter, er der et lillebitte link med 'Gå til netbutikken?, og som i øvrigt slet ikke overfører nogen information om, hvilken frimærkeværdi, man havde brug for. Herfra kan man så gå i gang med at trave sig igennem diverse frimærkeserier og frankeringsmærker, indtil man får sammensat sine 50,50 kr (og så derefter puttet et ekstra frimærke i kurven for at nå op på de 55 kr, der er mindste bestillingsværdi).

Nå, så må det da være tid til at svinge dankortet og komme afsted. Næh nej, for man skal da først logge ind. Og jeg kunne så åbenbart ikke huske min adgangskode fra sidst, og forsøgene på at bruge deres 'glemt password'-funktion mislykkedes, da den nægtede at genkende den e-mail-adresse, jeg i min Gmail-postkasse kan se, at jeg har brugt til at bestille med så sent som i juni måned i år. Men nej, ukendt brugernavn. Ny e-mail adresse, igennem 'opret bruger'-smøren, og så kunne jeg bestille.

Men hvorfor skal man egentlig være logget ind for at købe et par frimærker?
Der er vist ingen fare for, at Postdanmark bryder Amazons one-click shopping patent lige foreløbig...

Postdanmark er heldige, for vi har ikke andre steder at gå hen for at købe frimærker - udover deres fysiske postbutikker, som har mindst ligeså mange irriterende karakteristika. Men lad det være en påmindelse til os, der arbejder steder, hvor kunderne rent faktisk HAR muligheder for at stikke af til konkurrenten.

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Lars Lundin

Det lyder som om det virker lidt bedre syd for grænsen, hvor monopolet indehaves af Deutschepost.de.

Online-frankeringen virker udmærket, selvom man skal oprette en porto konto, og indsætte penge, f.eks. fra Paypal :-( Det er en behagelig detalje, at man på frankeringsmærket kan påføre både modtager og afsender.

Som noget nyt kan man også både skrive og frankere et brev via deres web-side, det kræver lidt større armbevægelser, da det skal sikres at brevhemmeligheden kan overholdes.

For forsendelse af pakker af pakker synes der at være egentlig konkurrence mellem flere, så det er nemt og rimeligt billigt - 3.9 Euro for en småpakke nationalt med DHL, 8.6 Euro til Danmark.

I et optimistisk øjeblik kunne man håbe på at EU kunne befordre nedbrydningen af de nationale monopoler på området.

  • 0
  • 0
#4 Jesper Lund

Bestilling af frimærker online fungerede ganske fint i PostDK's gamle netbutik, men så skulle de absolut lave det hele om. Måske ser det mere fancy og Facebook-agtigt ud, men det er godt nok blevet ringe.

1) Netbutikken bruger ikke https når man indtaster password. Mindre ting som jeg godt kan leve med da jeg aldrig genbruger passwords, men det er lidt talentløst i 2010.

2) Når man så kommer til betalingen, bliver man ikke sendt videre til en https side som i gamle dage og som i alle andre netbutikker i Danmark. Det er åbenbart for simpelt. I stedet kommer et pop-up vindue, som bestemt ser meget fancy ud, men jeg kan ikke se om jeg indtaster mit kreditkort nummer over http eller https.

3) Man er nødt til at aktivere cookies globalt i Firefox, eller virker betalings pop-up vinduet ikke! Jeg ønsker kun at acceptere cookies fra de sider som jeg eksplicit har whitelistet. Men det er godt nok lidt svært at whiteliste en ukendt side når der bruges pop-up vinduer. Fejlbeskeden er i øvrigt noget helt andet end at cookies skal tillades.

4) I gamle dage indeholdt kvitteringsmailen en beskrivelse af hvad man havde bestilt (som almindelig ascii/html tekst), ligesom i alle andre netbutikker. Nu får man et PDF attachment uden anden tekst, som ryger i Thunderbird's spam filter.

5) Ligesom NemID projektet har de glemt at checke "log af" funktionaliteten, eller også skal man bare vænne sig til at lukke browseren, reboote computeren, og hive strømstikket ud?

Skyd den webdesigner før han/hun laver ulykker andre steder, please!

  • 0
  • 0
#5 Jesper Lund

3) Man er nødt til at aktivere cookies globalt i Firefox, eller virker betalings pop-up vinduet ikke! Jeg ønsker kun at acceptere cookies fra de sider som jeg eksplicit har whitelistet. Men det er godt nok lidt svært at whiteliste en ukendt side når der bruges pop-up vinduer. Fejlbeskeden er i øvrigt noget helt andet end at cookies skal tillades.

Hvis andre har samme privacy behov og PestDK cookie besværligheder som mig, så er det tilsyneladende epayment.auriganet.eu som skal whitelistes.

Så vidt jeg kan se ved at snage i html koden, bliver der brugt https, men det er stadig ekstrem dårlig stil med et pop-up vindue hvor man ikke kan verificere SSL certifikatet.

  • 0
  • 0
#6 Peter Holm Jensen

over mange ting, men hvorfor lige 55 kr, jeg har opdaget at mange ark koster 50 kr og så bestiller man lige et 5.50 kr mere, det må da være bøvlet at skulle putte et ekstra frimærke i. På pakke området er jeg nærmest gået helt over til GLS, de er billigere og i den lille by jeg bor hvor post danmark indleveringen er væk, er der 3 indleveringsteder til GLS inden for 2 km (det nærmeste under 500 m) og der er også åbent om aftenen indtil den bix de ligger i lukker....og mere end 5 km til nærmeste Post DK. Man undres......

  • 0
  • 0
#7 Jesper Stein Sandal

Det amerikanske postvæsen har en fiks lille applikation, så man kan udskrive frimærker på sin labelprinter med den præcise porto.

De har så også haft et "evighedsfrimærke", som altid er gyldig porto for et brev, uanset om portoen stiger. På den måde ender man ikke med en stak frimærker i skuffen, som lige er et par øre for lidt, så man enten skal overfrankere eller investere i nye frimærker.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere