Dagbog-bloggen

Mojn! Har vi brudt monopolet?

Som visse læsere måske har bemærket, er det et stykke tid siden, jeg sidst har kloget mig her på version2.dk.

Som andre måske har bemærket, er vi hos Kviknet i dag gået ind på SE's fibernet i Sønderjylland, Nordjylland og på Ærø, og der er sjovt nok en sammenhæng.

De sidste par uger er nemlig gået med at forberede vores administrative systemer, så det kunne lade sig gøre, og tiden er derfor gået med masser af kodning, debugging og sene aften- og nattetimer med næsen dybt begravet i API'er.

Og i dag er vi så klar til at tage imod de første kunders bestillinger.

Hvorfor åbnes fibernettene?

Brancheorganisationen Dansk Energi meldte i løbet af sommeren 2017 ud, at elselskaberne i 2018 ville åbne deres fibernet.

SE er med dagens nyhed det første elselskab, der i praksis åbner fibernettet, og det bliver interessant at se, hvornår de næste selskaber følger trop.

Et forsigtigt bud herfra vil være, at det næste selskab nok bliver Eniig, som i november 2017 meldte ud, at man havde indgået en aftale med TDC - men det er muligt, et andet selskab når at overhale dem indenom.

Er åbningen af fibernettene et udtryk for, at elselskaberne har opgivet at sælge internet til private, og i stedet vil koncentrere sig om deres kerneforretning, nemlig at grave kabler ned og vedligeholde infrastrukturen?

Tværtimod, hvis man skal tro udmeldingen fra SE's direktør Niels Duedahl.

Det handler om at øge markedspenetrationen på fibernettet og dermed skabe en bedre forrentning af investeringen - og i øvrigt er SE interesseret i at få udbredt sine to operatører Boxer og Stofa til så mange åbne net som muligt.

Det har længe været et åbent spørgsmål, om myndighederne kunne finde på at regulere elselskabernes fibernet, og dermed gennemtvinge en åbning af nettene.

Dansk Energi har da også som ventet grebet bolden i luften, og deres vicedirektør Anders Stouge udtalte i dag til IT Watch, at regulering af fibernettene vil være en misforståelse.

Underforstået: Se selv, konkurrencen fungerer fint uden myndighedernes indblanding.

Kan man konkurrere på en kommerciel aftale?

Om Dansk Energi har ret i dette er nok for tidligt at sige, for empirien på området taler desværre kraftigt imod: Den kommercielle, ikke-regulerede forretningsmodel på TDC's coax-net er dysfunktionel, og garvede folk i branchen genkender mønsteret fra dengang, hvor DSL-nettet ikke var reguleret i samme grad som i dag.

Fra Kviknets side håber vi bestemt på at se, at de kritiske røster tager fejl, og den frivillige, kommercielle åbning af fibernettene kommer til at gå anderledes godt.

Indtil videre har vi kun godt at sige om samarbejdet med SE, og det bliver spændende at se, om vi kan medvirke til at øge udbredelsen af SE's fibernet.

Om det kan lade sig gøre, er i sidste ende op til den enkelte forbruger i Sønderjylland, Nordjylland og på Ærø.

Kommentarer (81)
Dan Villiom Podlaski Christiansen

Ved du om Fibia, den østjyske pendant under NRGi, har tilsvarende planer? Vi har dem i øjeblikket i min boligforening, og oplevelsen er at de godt nok kan trække kabler, men er fuldstændigt uduelige til alt andet der involverer internet- og tv-leverancer. (Elendige trådløse netværk, CG-NAT uden IPv6, ingen selvbetjening og end ikke nogen online prisliste. Dem der får traditionelt tv hos dem brokker sig også…)

Andreas Roed

Monopolet bliver i min optik først brudt, når et af de store teleselskaber invitere nogle af lavpris selskaberne ind. - Jeg tror der kommer til at gå noget tid før vi ser f.eks. hiper eller gigabit.

Lasse Mølgaard

(Elendige trådløse netværk, CG-NAT uden IPv6, ingen selvbetjening og end ikke nogen online prisliste. Dem der får traditionelt tv hos dem brokker sig også…)

Oh yeah! Jeg kan i hvert skrive under på den del. Kundeservice er bogstaveligt en by i Rusland.

Om jeg begriber at alle henvendelser til dem skal død-og-pine foregå igennem en webformular???

Sidst jeg havde fat i dem, fandt jeg så ovenikøbet ud af at deres mailgateway til hjemmesiden var ikke sat korrekt op, fordi min besked på deres hjemmeside havde bouncet rundt i deres netværk - blandt andet til postmaster adressen.

Det eneste jeg kan sige positivt om dem er at de har nogenlunde hurtigtige forbindelse til Internettet, men NØJ hvor de mangler en hel del på kundeservice fronten.

Jan Vennike

Det var dælme en god nyhed - så snart det kan lade sig gøre, hopper jeg til Kviknet - er træt af Stofa/SE og deres priser/hastigheder. fx springer det fra 100 mbit til 600 mbit - og jeg kunne godt "nøjes" med en hastighed/pris der lå midt imellem.

Har dog været inde på siden, men min adresse "bonger" kun ud med ADSL, selvom jeg har SE fiber - må tjekke regelmæssigt, indtil det virker så :-)

Yoel Caspersen Blogger

Ved du om Fibia, den østjyske pendant under NRGi, har tilsvarende planer?

Umiddelbart må man gå ud fra, at brancheforeningens udmelding gælder alle selskaberne. Timingen kan dog være forskellig fra selskab til selskab.

oplevelsen er at de godt nok kan trække kabler, men er fuldstændigt uduelige til alt andet

En kæde er aldrig stærkere end sit svageste led, og en virksomhed som Kviknet kan hurtigt blive sårbar, hvis ikke alle vores leverandører er deres ansvar bevidst og har en organisation, der kan understøtte vores forretning.

Det nytter ikke noget, at vores kundeservice tager telefonen og forsøger at yde en god service, eller at vi forhandler gode peeringaftaler på plads, hvis underleverandørens tekniker, der skal udføre arbejdet, ikke dukker op, et lokalt nedbrud trækker tænder ud i alt for lang tid eller der er rod i regningerne.

Det er i øvrigt også et problem, man ser i andre brancher - en negativ oplevelse i det udførende led kan desværre forplante sig hele vejen op gennem værdikæden. Så vores opgave er at forsøge at undgå at entrere med underleverandører, der ikke lever op til vores standard.

Yoel Caspersen Blogger

Monopolet bliver i min optik først brudt, når et af de store teleselskaber invitere nogle af lavpris selskaberne ind. - Jeg tror der kommer til at gå noget tid før vi ser f.eks. hiper eller gigabit.

Det er en interessant betragtning - for i bund og grund er der jo kun en til at betale for infrastrukturen, og det er kunden.

Hvad gør man så, når man er infrastrukturejer, og ens infrastruktur er for dyr til at være attraktiv?

Man kan bide i det sure æble og sænke prisen, så infrastrukturen bliver attraktiv. Det giver et tab her og nu, men til gengæld kan man måske få sin investering hjem over tid.

Man kan også holde fast i sine priser - og leve med, at kunderne går andre steder hen.

Det er i bund og grund det dilemma, energiselskaberne står i. Det er dyrt at etablere fiber på landet, hvor afstandene er store, og folk lever spredt. Holder de fast i deres priser, får de aldrig nok kunder på deres net, for de vil være i konstant konkurrence med billigere og ringere produkter i form af DSL og coax.

Sænker de priserne, er det slut med at rulle ny fiber ud, for så hænger kalkulerne ikke sammen, og så bliver det ikke kun en tabsgivende forretning i virkeligheden - så vil det også på papiret ligne en dårlig investering.

Skal der massiv statsstøtte til? Det har sjældent gavnet noget som helst, og jeg er heller ikke imponeret over bredbåndspuljen - at etablere internet for 50.000 kr. eller 100.000 kr. til en enkelt husstand for offentlige penge er simpelthen uforskammet. Desuden forslår bredbåndspuljen som en skrædder et vist sted - det er alt for få, der ender med at få glæde af den.

Måske kan man løse den gordiske knude, hvis energiselskaberne finder en mere effektiv måde at etablere fiber på, eller slutbrugernes båndbreddebehov stiger til et punkt, hvor de konkurrerende teknologier ikke kan være med. Det sker nok ikke lige med det samme.

Kristian Klausen

Nu læste jeg lige under "Produktinfo" følgende:

Forbindelsen anvender IP-adresser fra SE/Stofa. Det er derfor p.t. ikke muligt at få IPv6.

Så er det samme netværk om det er Kviknet eller Stofa? eller hvordan? Hvis det er tilfældet, hvad er grunden så til at skifte hvis det er samme netværk og de samme priser?

Yoel Caspersen Blogger

Så er det samme netværk om det er Kviknet eller Stofa? eller hvordan? Hvis det er tilfældet, hvad er grunden så til at skifte hvis det er samme netværk og de samme priser?

Hvis prisen og netværket er de eneste parametre, man går efter, er det ganske rigtigt svært at pege på, hvorfor man skulle skifte.

Det er heller ikke vores mission - det handler om at have et alternativ til DSL og coax, samt øge udbredelsen af fibernettet. Målet er ikke for nuværende et frontalangreb på Stofa.

Helt lavpraktisk, så er vi nødt til at starte op på en gensalgsløsning, da SE ikke er helt i mål med at give os layer 2-adgang til privatkunder - det kommer umiddelbart senere på året. I dag er det kun til erhvervskunder, vi har layer 2-adgang, og til helt andre priser.

Christian Nobel

I dag er det kun til erhvervskunder, vi har layer 2-adgang, og til helt andre priser.

Og hvilke priser taler man det om?

Jeg har aldrig rigtig forstået (eller rettere haft sympati for) det der med "erhvervspriser".

Jo bevares, der skulle være mulighed for 4 timers service i teorien, men ellers er det præcis samme produkt som det der sælges til private.

Tænk hvis bilforhandlere havde samme filosofi:

Mig: Dav, jeg vil gerne købe sådan en Ford Focus, hvad koster den?
Sælger: Den koster 250.000.
Mig: Det lyder da fornuftigt nok, hvad nu hvis jeg engang i mellem skal bruge den til at transportere nogle kasser i mit firma?
Sælger: Åh, jamen så skal du jo have en erhvervsbil.
Mig: Øhh, hvad betyder det?
Sælger: Ja så koster den 750.000.
Mig: Øhh, jamen er det ikke samme bil?
Sælger: Jo, men det er prisen når du skal bruge den til erhverv.

Yoel Caspersen Blogger

Og hvilke priser taler man det om?

Der kommer en prisberegner på websitet inden længe. Priserne afhænger af den enkelte adresse, båndbredde, bindingsperiode og SLA. Men forvent 3-4 x prisen for private.

Jeg har aldrig rigtig forstået (eller rettere haft sympati for) det der med "erhvervspriser".

Jo bevares, der skulle være mulighed for 4 timers service i teorien, men ellers er det præcis samme produkt som det der sælges til private.

Principielt har du fuldstændig ret - det virker urimeligt at tage mere for forbindelsen, blot fordi der står et CVR-nr. på aftalen.

Der er dog nogle ting, man lige skal huske på.

Allerførst, så er prisdannelsen på privatmarkedet et resultat af de store tals lov: Som ISP laver vi et gamble, der går ud på at forudsige, hvor meget trafik en kunde bruger, og dermed hvor meget, vi skal udbygge vores netværk.

En privatkunde bruger typisk omkring 2,5 til 3,5 Mbit/s peak-trafik i gennemsnit. Og det er sådan set ligegyldigt om kunden har en 10 Mbit/s eller en 300 Mbit/s forbindelse. En "dårlig" kunde er derfor en, der udnytter forbindelsen mere end gennemsnittet, mens en "god" kunde er en, der udnytter forbindelsen mindre.

Af samme årsag er der i samtlige privatforbindelsers vilkår en klausul om, at man ikke må sælge forbindelsen til andre eller på anden vis dele den uden for husstanden.

Forestil dig en boligforening, hvor en smart beboer bestiller et enkelt privatabonnement på 300 Mbit/s og deler det med 100 andre beboere. De vil hver især opleve at have ca. 300 Mbit/s (pga. samtidighedsfaktoren), vores smarte beboer kan score en heftig fortjeneste på at sælge forbindelsen 100 gange og internetudbyderen står med en forbindelse, der er 100 gange dyrere at producere, end den burde være.

Det hænger ikke sammen - og derfor er man nødt til at skelne mellem kunder, der må sælge forbindelsen videre, og kunder, der ikke må.

Privatkunderne kan derfor få en individuel forbindelse til en lav pris, men erhvervskunderne, der godt må sælge forbindelsen videre, skal betale en pris, der afspejler dette.

Nogle udbydere, som fx GlobalConnect, går skridtet videre og differentierer prisen for erhvervskunder mellem almindeligt kontorbrug og ISP-brug - ud fra den betragtning, at man godt kan gamble med, at en kontorvirksomhed ikke bruger sin forbindelse hele tiden, mens det næsten er garanteret, at en ISP vil belaste forbindelsen mest muligt på det mest kritiske tidspunkt (peak mellem kl. 20 og 22 om aftenen).

Dertil kommer, at det på ingen måde er billigt at have en vagtordning, der skal honorere en udvidet SLA. Det er jo ikke kun i kundeservice, at der skal være nogen til at besvare kundens henvendelse - det er også i teknikerafdelingen, i entreprenørafdelingen og i netværksafdelingen, at der skal være folk på vagt. Den slags koster, og mange erhvervsvirksomheder er nødt til at have en bedre SLA end almindelige privatkunder, fordi nedetid på internetforbindelsen kan omsættes til tab på bundlinien.

Jan Vennike

Vi har 300 og 400 Mbit/s produkter til hhv. 349 og 399 kr. pr. måned - de kan fås ved henvendelse til vores kundeservice.

Det lyder godt - fremgik så ikke af jeres hjemmeside.

Jeg tager fat i jeres kundeservice :-)

Men lidt sjovt - da jeg var inde og tage testen om jeg kunne få net hos jer da jeg læste artiklen, så viste den ADSL hastighed - dvs omkring 13 mbit - nu viser den 200 mbit

Morten W. Jørgensen

Det er dyrt at etablere fiber på landet, hvor afstandene er store, og folk lever spredt. Holder de fast i deres priser, får de aldrig nok kunder på deres net, for de vil være i konstant konkurrence med billigere og ringere produkter i form af DSL og coax.

Nu ved jeg ikke om Tommerup kvalificerer som "landet" men på den vej hvor jeg bor har vi ikke kabeltv og ingen coax.
TDC/Yousee kan levere hele 35/5 til kun 259 per månede.
Waoo kan levere 100/100 til 299 per månede.

På vores addresse kan Energifyn fint konkurere på både pris og produkt.

Yoel Caspersen Blogger

TDC/Yousee kan levere hele 35/5 til kun 259 per månede.
Waoo kan levere 100/100 til 299 per månede.

På vores addresse kan Energifyn fint konkurere på både pris og produkt.

Du kan få den samme DSL-forbindelse til 219 kr. pr. måned hos Kviknet og flere af vores konkurrenter. Ergo betaler du 80 kr. mere for at få fiber - hvilket jeg personligt godt kan forstå, men jeg må bare konstatere, at det for mange er en showstopper.

Havde der været coax på vejen fra YouSee, havde det været endnu sværere for Energi Fyn at sælge deres fiber - så havde man kunnet få en 100/35 Mbit/s coax-forbindelse til 219 kr., og så vil det være meget få kunder, som insisterer på at få en fiber til 80 kr. mere pr. måned.

Yoel Caspersen Blogger

Men lidt sjovt - da jeg var inde og tage testen om jeg kunne få net hos jer da jeg læste artiklen, så viste den ADSL hastighed - dvs omkring 13 mbit - nu viser den 200 mbit

Lod du testen køre færdig? Den skal foretage et opslag mod SE's systemer, for at afgøre, om der kan leveres fiber, og indtil det opslag er færdiggjort, viser den de andre teknologier, der er til rådighed på adressen.

Christian Nobel

Privatkunderne kan derfor få en individuel forbindelse til en lav pris, men erhvervskunderne, der godt må sælge forbindelsen videre, skal betale en pris, der afspejler dette.

Jeg kan ikke se noget problem i at man godt kunne "forbyde" erhvervskunden at sælge forbindelsen videre, f.eks. er der mange mindre virksomheder som ingen interesse har i det, de skal bare have en hurtig forbindelse til en fornuftig pris.

Herudover, så kunne det selvfølgelig også være godt hvis ISP'erne var lidt mere fleksible, så der hvor der eksempelvis lå 5 virksomheder i samme ejendom, kunne man aftale en fornuftig kollektiv pris.

Mht. forbrug, så vil jeg hævde den påstand, at en familie med teenagebørn mange gange belaster nettet voldsomt meget mere end en typisk virksomhed.

Dertil kommer, at det på ingen måde er billigt at have en vagtordning, der skal honorere en udvidet SLA. Det er jo ikke kun i kundeservice, at der skal være nogen til at besvare kundens henvendelse - det er også i teknikerafdelingen, i entreprenørafdelingen og i netværksafdelingen, at der skal være folk på vagt. Den slags koster, og mange erhvervsvirksomheder er nødt til at have en bedre SLA end almindelige privatkunder, fordi nedetid på internetforbindelsen kan omsættes til tab på bundlinien.

Det er jeg helt på det rene med, men det kunne jo være et tilkøb - nogen gange er det jo tilladt selv at tage et ansvar.
Man kan jo så have en 3/4G forbindelse stående som standby til den ene gang om året der er nedbrud, det er stadig langt billigere end at betale 3-10 gange prisen minus en.

Yoel Caspersen Blogger

Jeg kan ikke se noget problem i at man godt kunne "forbyde" erhvervskunden at sælge forbindelsen videre, f.eks. er der mange mindre virksomheder som ingen interesse har i det, de skal bare have en hurtig forbindelse til en fornuftig pris.

Hos Kviknet kan man sagtens købe en privatforbindelse som virksomhed, det betyder blot, at man køber på samme vilkår som en privatperson ville have gjort.

Mon ikke det er det samme hos mange af vores konkurrenter?

Nikolaj Bech

Bor på en vej i Hvidovre der kun har almindelige telefon ledninger, intet fiber eller coax. Vil meget gerne væk fra TDC, men da jeg prøvede at skifte til Kviknet fik jeg besked om at der ikke var plads på centrallen (eller hvor i systemet det nu var) til et skifte. Så her eksisterer monopolet i bedste velgående :-(

Jesper Hartoft

Lod du testen køre færdig? Den skal foretage et opslag mod SE's systemer, for at afgøre, om der kan leveres fiber, og indtil det opslag er færdiggjort, viser den de andre teknologier, der er til rådighed på adressen.


Har lige prøvet at tage tid, der går ca. 8 sekunder fra visningen af xDSL hastigheden, til fiberhastigheden dukker op. Det er længe at vente, når det blot er et snurrende hjul der viser, at der stadig arbejdes med at samle oplysninger, når xDSL hastigheden kommer næsten øjeblikkeligt.

Yoel Caspersen Blogger

Har lige prøvet at tage tid, der går ca. 8 sekunder fra visningen af xDSL hastigheden, til fiberhastigheden dukker op. Det er længe at vente, når det blot er et snurrende hjul der viser, at der stadig arbejdes med at samle oplysninger, når xDSL hastigheden kommer næsten øjeblikkeligt.

Det er samme melding, vi får fra flere andre.

Konklusionen er klar: Det er et usability-problem, som vi ikke havde fanget i vores test.

Næste skridt er, hvordan vi løser det.

Når en bruger indtaster sin adresse, skal vi finde ud af, hvad vi kan levere. Når det kommer til DSL og coax, har vi følgende liggende lokalt i vores egen database:

  • Adresseliste (fallback-liste fra TDC) med adresser og respektive DSL-hastigheder, vi kan levere - viser måske 80-90% rigtigt
  • Adresseliste med coax-hastigheder

Vi starter derfor med at præsentere de data, vi har liggende, mens vi foretager følgende eksterne opslag:

  • TDC (Netinfo) til check af DSL-hastighed
  • SE (CRM-system via API) til check af, om vi kan levere fiber (kaldes kun i udvalgte postnumre)

Opslag hos TDC og SE sker parallelt, men vi kan se, det typisk tager mellem 10 og 20 sekunder at få et brugbart resultat. Når resultatet foreligger, opdateres DSL-hastigheden, og fiber-resultatet vises, hvis der kan leveres fiber på adressen.

Hvad skal vi gøre her? Skal vi skjule DSL-hastigheden (fallback) indtil resultatet fra både TDC og SE foreligger, eller skal vi forsøge at gøre det visuelt mere tydeligt, at vi stadig er i gang med at undersøge sagen?

Tandhjulet er tydeligvis ikke nok.

Yoel Caspersen Blogger

Vil meget gerne væk fra TDC, men da jeg prøvede at skifte til Kviknet fik jeg besked om at der ikke var plads på centrallen (eller hvor i systemet det nu var) til et skifte. Så her eksisterer monopolet i bedste velgående :-(

Det er en af den slags sager, som desværre forekommer af og til. Responsen fra TDC burde være "Vi installerer en ekstra DSLAM, leveringstid forøges med 1 uge" i stedet for et blankt afslag.

Claus Krogsgaard-Mattsson
Ole C. Andersen

Men hvordan ligger det med at få brudt monopolet på coax ?
Vi har haft coax i mange år, men uanset hvem vi spørger, vil de kun tilbyde adsl på nogle gamle kobberledninger, som tiden forlængst har tygget i stykker.
/ole

Henning Wangerin

Det er dyrt at etablere fiber på landet, hvor afstandene er store, og folk lever spredt.

Iflg SE selv holder den sammenligning slet ikke vand.

Godt nok er afstandene længere på landet. Dvs der skal bruges mere tom-rør, men tilgengæld skal der ikke reetableres fortov som koster rigtigt mange penge.

Da SE begyndte at rulle fiber ud hernede i Sønderjylland, skete det næsten udlukkende på landet. >TIl nød kom de små landsbyer med, men s de større og store byer pænt blev forbigået. indtil der var nogle andre som alligevel skulle grave i byerne.
Nu er de fleste landområdet dækket ind, så nu er det byerne hvor der ikke er blevet lavet kloak, vand eller andet som mangler.

Har pt rigeligt i en 75/75 fiber med glabal IP, så prismæssigt er Kviknet så godt og vel i den dyre ende.
Men rigtigt dejligt at der nu (igen) er kommet flere udbydere på fiberen. Det var der faktisk i begyndelsen, men det varede desværre ikke længe ;-)

/Henning

Baldur Norddahl

Jeg har aldrig rigtig forstået (eller rettere haft sympati for) det der med "erhvervspriser".

Hvis det bare er fordi du har et cvr nummer ja, så giver det ikke mening. Men så kan du som regel også bare købe privatproduktet. Hos os kan du tilmed tilkøbe ekstra service til privatproduktet, så at det på det punkt bliver identisk.

Men hvis du skal bygge et fibernet i et industrikvarter, så må du regne med langt længere afstand mellem de tilsluttede kunder. En enkelt virksomhed kan nemt tage hundrede meter fortov eller mere. Det giver færre til at fordele etableringsudgiften på og dermed må prisen være højere. Ikke så meget højere som der typisk tages, men højere.

Nu er vi tilmed havnet i en situation hvor der er flere parallelle konkurrerende fibernet i industrikvarterene. Det betyder endnu længere per tilsluttet kunde. Der synes ikke nogen nem vej ud af den situation ud over opkøb af konkurrenterne.

Yoel Caspersen Blogger

Hvordan ved man så hvis der skulle opstå plads igen? Kan man spørge TDC eller man nødt til at prøve at skifte til jer eller andre med mellemrum?

Lige her og nu er den eneste løsning, at du kontakter vores kundeservice og beder dem undersøge, om der er kommet plads. TDC kommer desværre ikke tilbage af egen kraft, så vi er nødt til at "polle" med jævne mellemrum.

Yoel Caspersen Blogger

Men hvordan ligger det med at få brudt monopolet på coax ?
Vi har haft coax i mange år, men uanset hvem vi spørger, vil de kun tilbyde adsl på nogle gamle kobberledninger, som tiden forlængst har tygget i stykker.

Hvis det er Stofas coax, er der ganske rigtigt monopol. Løsningen er at få antenneforeningen til at opsige aftalen med Stofa og lave en ny med YouSee, hvor der i kontrakten skal kræves at nettet åbnes for tredjepartsoperatører.

Henning Wangerin

Men hvis du skal bygge et fibernet i et industrikvarter, så må du regne med langt længere afstand mellem de tilsluttede kunder. En enkelt virksomhed kan nemt tage hundrede meter fortov eller mere.

Helt enig.

Men hvis jeg kan bestille privat fiber på en adresse, kan jeg ikke se fidusen i at der er forskel. Hvis jeg vælger at bosætte mig i et industrikvarter, må jeg tage fordele med ulemperne. Helt på linie med hvis jeg vælger et villa-kvarter.

Udbyderne har trods alt ikke leveringspligt på fiber.

Henning Wangerin

Hvis det er Stofas coax, er der ganske rigtigt monopol. Løsningen er at få antenneforeningen til at opsige aftalen med Stofa og lave en ny med YouSee, hvor der i kontrakten skal kræves at nettet åbnes for tredjepartsoperatører.

Ja så er det jo nok lidt op af bakke ;-)

I et forsøg på at omgå det problem:

Er det egentligt muligt at bestille to private fiber-abonementer til den samme adresse? Jeg har en bekendt som bor i en boligforening som er bundet til Stofa-coax som gerne vil have en fiber. Er det muligt at terminere den hos en nabo med en villa? - finten er selvfølgelig at skyde de sidste 100m via noget 5GHz radio-link mellem villaen og lejligheden.

  • og ja. Han kan selvfølgelig sagtens lave linken til naboens normale fiber-forbindelse, men det må naboen jo ikke gøre. Selvom det bliver svært at finde ud af det for fiber-udbyderen ;-)

/Henning

Baldur Norddahl

Men hvis jeg kan bestille privat fiber på en adresse, kan jeg ikke se fidusen i at der er forskel. Hvis jeg vælger at bosætte mig i et industrikvarter, må jeg tage fordele med ulemperne. Helt på linie med hvis jeg vælger et villa-kvarter.

Det er adressen der afgør det. I et villakvarter er det ofte ikke muligt at bestille erhvervsfiber eller meget dyrt. Til gengæld kan du bestille privatfiber og for en beskeden merpris tilkøbe døgnservice. Det er effektivt det samme produkt.

Benny Simonsen

Hvad skal vi gøre her?

Hvad med at vise processen med hvilke opslag der er skal laves, og lade dem blive vinget af i takt med at opslagende bliver færdige. (Vel kun relevant for eksterne checks (TDC og SE)).

Derved kan man også se hvis I af en eller anden grund (forældet postnr-liste) ikke slår op i SE's system på en adresse med SE fiber.

Jesper Hartoft

Hvad skal vi gøre her? Skal vi skjule DSL-hastigheden (fallback) indtil resultatet fra både TDC og SE foreligger, eller skal vi forsøge at gøre det visuelt mere tydeligt, at vi stadig er i gang med at undersøge sagen?

Tandhjulet er tydeligvis ikke nok.


Vise at der mangler at blive indsamlet informationer, noget i stil med "Checker om det er muligt at levere internet via antenne eller fiber".
Teksten kunne vises med en linie under, som "tæller ned" på f.eks. 10 sek eller teksten kunne stå i en bjælke der laver samme nedtælling. Og hvis alle svar ikke er klar efter 10 sek, skrives noget stil med "Undersøger stadig...".

Hans Nielsen

Efter at SE købte Stofa, og overlod fiber til dem, er det kun gået ned af bakke. Det virker helt fint, hvis det ikke er noget i vejen med nettet.
Har fungeret fint her i snart 10 år.

Men kender andre som , hvis de skal have ændret eller har fejl på noget. Har mødt SE/Stofa's ikke eksisterende kundeservice.

De har også den opfattelse, at NAT bare virker, og at vi alle vil give over 500+ om måneden for total ligegyldige TV kanaler.

Ved at rigtigt mange nu slet ikke har fiber længere, eller kun har 50/50 Internet da SE/Stofa var alt for dyre.

Som andre også skriver så er 600/600 til omkring 500,- lige i over kanten. Men synes nu også 100/100 er rigelig til en husstand med 4-6 menesker. Hvis man ikke direkte lever service til mange, så findes flaskehalsen ikke i fiber mellem dig og Internet.

Men lav latency ,og fast IP levere NAT og stofa ikke. De 2 ting og Ip6, som jeg ved at i levere, vil være ting som kunne få mig til at skifte.

Lenny Andersen

Hvis det er Stofas coax, er der ganske rigtigt monopol. Løsningen er at få antenneforeningen til at opsige aftalen med Stofa og lave en ny med YouSee, hvor der i kontrakten skal kræves at nettet åbnes for tredjepartsoperatører.

Ville det så ikke være lidt mindre spektakulært, at blot få indskrevet i kontrakten med Stofa, at de skal åbne op for tredjepartsoperatører. Kontrakten med Stofa er jo også til forhandling med jævne mellemrum.
Et skift fra Stofa til Yousee eller vice versa er mere end blot at flytte et par kabler i en router. Der er x-antal kabelmodems og y-antal STB'er der skal skiftes, og sommetider skal foreningens hovedstation også have en opdatering/ombygning.

Men uanset hvilken udbyder man vil forhandle med, skal man her være engageret "en del over gennemsnittet", da jeg ikke tror man vil kunne forhandle sådan en konkret deltalje på plads ved at stille det som et forslag på en generalforsamling. Det kommer til at kræve, at man tager en plads i bestyrelsen, overbevise resten af bestyrelsen om at din ide er en god ide, og aktivt sidder med i alle forhandlingerne (om det så er YouSee eller Stofa).

Jens Jönsson

Mon I kommer ind der også? Min bredbåndspuljestøttede fiber kommer inden udgangen af juni, og med 6 mdr binding kan i vel nå at være klar, så jeg kan få IPv6 i 2019 ;-)

Netforbindelse der er etableret med offentligt tilskud skal være 100% åbent fra dag ét. Det var det Kviknet.dk og Skywire.dk ville udnytte, da Nord Energi Fiber sidste år fik 12 millioner af Læsø Kommune, til at grave fiber ned på Læsø (https://www.version2.dk/blog/laesoe-ikke-kun-faergen-sejler-1075868)
Så du er >ikke< bundet i 6 måneder, hvis der er et selskab, som vil levere på det net. Og det kunne godt tænkes at ske, og det er selvom EnergiFyn ikke har meldt ud, at de vil åbne deres fibernet (Så skal de stadig åbne for dit net).

Problemet er så bare at de tilskudsberettigede net er så små, så omkostningerne ved at levere på dem, er helt hen i vejret. Det er bla. en af de emner vedr. bredbåndspuljen vi prøver at få politikerne til at forstå, at puljen er konkurrenceforvridende og skidt for markedet.

Skywire.dk klagede til Energistyrelsen over engrosprisen, som MES fibernet ville have for at give adgang til et bredbåndspulje projekt (2016).
Det er helt grotesk at der skal være så stor forskel i prisen, for sammenlignelige projekter. Til sammenligning brugte vi engrosprisen fra et andet projekt fra puljen. Der skulle vi betale over 40% mindre. Det beviste for os, at elselskaberne er ekstremt dårlige til at rulle fiber ud. Deres omkostninger er alt for høje pr. husstand (Og nu skal det siges at det i forvejen er ekstremt dyrt at grave fiber ned).

De steder vi selv graver fiber ned, kan vi iøvrigt gøre det til ca. halv pris af de store (og nej, vi har ikke en kæmpe pengekasse af elforbrugernes penge, som vi kan bruge til projektet).

Det er også derfor at Kviknet's priser er sammenlignelige med SE/Stofa egne priser. Forvent ikke at priserne falder. Der skal være nogen til at betale gildet, og det er der, når kablet er gravet ned, kun én til og det er kunden.

For Skywire.dk åbner det iøvrigt nye muligheder at xDSL er døende, specielt hvis vi ser på et område som Syddanmark, hvor SE/Stofa har lokalt monopol på kablet, hvis hastigheden skal være over 30 Mbit/s. Vi kan etablere alternativ infrastruktur i form af fast trådløst og levere til en konkurrencedygtig pris på pt. kr. 249,- for 100/100 Mbits med frit forbrug. Det er selvfølgelig noget vi kigger på.....

Jens Jönsson

Hvis det er Stofas coax, er der ganske rigtigt monopol. Løsningen er at få antenneforeningen til at opsige aftalen med Stofa og lave en ny med YouSee, hvor der i kontrakten skal kræves at nettet åbnes for tredjepartsoperatører.

Jeg kan næppe forestille mig at TDC laver aftaler med netejere (antenneforening), og så åbner på disse net til tredjepartleverandører. Det vil da sætte TDC i en sjov situation, hvis nu der sker en tvist mellem netejeren og TDC. Så forvent ikke at tredjepart får adgang til net, som TDC selv lejer sig ind på....

Yoel Caspersen Blogger

Ville det så ikke være lidt mindre spektakulært, at blot få indskrevet i kontrakten med Stofa, at de skal åbne op for tredjepartsoperatører. Kontrakten med Stofa er jo også til forhandling med jævne mellemrum.

Bortset fra, at Stofas coax-net ikke er blevet åbnet. Det er udelukkende SE's fibernet, der er blevet åbnet nu. Set i det lys virker et skift af udbyder fra Stofa til YouSee umiddelbart som en lettere operation, selv om der givetvis skal lægges en del arbejde i dette også - men ved skift til YouSee får man et net, som allerede har en række eksterne udbydere tilsluttet fra dag 1.

Men helt realistisk: Det er meget svært at overbevise bestyrelsen i en antenneforening om, at der skal nye boller på suppen. Typisk er den domineret af gamle nisser med alt for megen tid til den store TV-pakke, og som går i panik ved tanken om, at de fremover selv skal betale den fulde pris for deres TV-kanaler uden at kunne dele regningen med dem, der ikke gider se med. Derfor hænger mange foreninger fast i gamle, dyre og frem for alt kollektive aftaler med TV-udbydere - hvad enten det er YouSee, Stofa eller en helt tredje TV-udbyder.

Yoel Caspersen Blogger

Jeg kan næppe forestille mig at TDC laver aftaler med netejere (antenneforening), og så åbner på disse net til tredjepartleverandører. Det vil da sætte TDC i en sjov situation, hvis nu der sker en tvist mellem netejeren og TDC. Så forvent ikke at tredjepart får adgang til net, som TDC selv lejer sig ind på....

Det er præcis sådan dele af coax-nettet fungerer i dag. Af og til kommer der besked fra YouSee om at en given antenneforening har opsagt samarbejdet med YouSee og at vi derfor skal opsige vores kunder i den pågældende forening.

Det er ikke et stort problem i praksis, men det findes. Man kan også vende den om at sige, at det sikrer TDC en vis kontinuitet på TV-området - en forening vil have sværere ved at opsige en TV-aftale med YouSee, hvis det samtidig betyder, at alle de unge medlemmer af foreningen tvinges til at finde sig en ny udbyder.

Jens Jönsson
Yoel Caspersen Blogger

Men lav latency ,og fast IP levere NAT og stofa ikke. De 2 ting og Ip6, som jeg ved at i levere, vil være ting som kunne få mig til at skifte.

Lige her og nu er det i praksis samme slags forbindelse som du kan købe hos Stofa. Vi kan tilbyde fast IP-adresse til 29 kr. pr. måned, så du slipper for NAT, men du får ikke IPv6, og latency vil være nøjagtigt det samme som på Stofas eget net.

Men vi forventer at få layer 2-adgang til kunderne senere i 2018 - og dermed vil vi kunne levere IPv6, og kunderne vil til den tid få IP-adresser fra Kviknet, og det vil være vores peering-aftaler og transitforbindelser, der benyttes. Om det giver en bedre forbindelse skal jeg ikke kunne sige, men det er mit indtryk, at vores kunder generelt er glade for vores net, når blot deres access-forbindelse (last mile) fungerer som den skal.

Jens Jönsson

Men hvordan ligger det med at få brudt monopolet på coax ?
Vi har haft coax i mange år, men uanset hvem vi spørger, vil de kun tilbyde adsl på nogle gamle kobberledninger, som tiden forlængst har tygget i stykker.

Hvis det er en lokal antenneforening, så er det op af bakke at bryde det monopol, men det modsiger vel også foreningstanken ?
Reelt bør foreningen jo levere billigere end et selskab, men der er så desværre mange antenneforeninger, som har solgt deres sjæl til youSee eller Stofa...

Jens Jönsson

Det er præcis sådan dele af coax-nettet fungerer i dag. Af og til kommer der besked fra YouSee om at en given antenneforening har opsagt samarbejdet med YouSee og at vi derfor skal opsige vores kunder i den pågældende forening.

Så du siger at I leverer en coax forbindelse på et foreningsejet net, som TDC har indgået aftale med ?
Det synes jeg lyder mærkeligt at TDC gør, for det er de jo netop ikke forpligtet til....

Baldur Norddahl

Det synes jeg lyder mærkeligt at TDC gør, for det er de jo netop ikke forpligtet til....

TDC er slet ikke forpligtet på coax. Erhvervsstyrelsen har valgt ikke at regulere coax nettet. Yousee har valgt at indgå aftaler på kommercielle vilkår. Du kan inddele det i tre dele: yousees eget net, foreningsnet der er åbnet og foreningsnet der er lukket. Så vidt jeg husker udgør sidste kategori cirka en tredjedel.

Jesper Jepsen

Det er adressen der afgør det. I et villakvarter er det ofte ikke muligt at bestille erhvervsfiber eller meget dyrt. Til gengæld kan du bestille privatfiber og for en beskeden merpris tilkøbe døgnservice. Det er effektivt det samme produkt.

Er jo netop langt fra samme produkt.. F.eks kan jeg som privat kunde hos Eniig ikke få ip6 men jeg kan som erhvervskunde, vi taler altså om samme fiber, samme udstyr osv. men ikke samme produkt.

Så spørgsmålet er stadig, hvorfor jeg ikke kan få en erhvervs forbindelse med begrænsning på videresalg og SLA( og måske andre ting) men med ting som ip6 og andre tekniske fordele UDEN at skulle betale +10 gange prisen for en tilsvarende privat forbindelse.
Enten er der en stor teksnisk forskel som selvskaberne ikke evner at forklare så man kan forstå det eller så mener de at det er nemmere at malke virksomheder for ydelser/muligheder de ikke bruger(manglende konkurrence, lovgivning, forbrugerbeskyttelse bla.)

Jens Jönsson

Er jo netop langt fra samme produkt.. F.eks kan jeg som privat kunde hos Eniig ikke få ip6 men jeg kan som erhvervskunde, vi taler altså om samme fiber, samme udstyr osv. men ikke samme produkt.

Det vil undre mig meget, hvis du får samme udstyr, som erhvervskunde, som privat kunde.
Som privat kunde kører man typisk PON, og som erhvervskunde, P2P.
Så samme fiber ja, men nok ikke samme udstyr.

Jens Jönsson

Så spørgsmålet er stadig, hvorfor jeg ikke kan få en erhvervs forbindelse med begrænsning på videresalg og SLA( og måske andre ting) men med ting som ip6 og andre tekniske fordele UDEN at skulle betale +10 gange prisen for en tilsvarende privat forbindelse.

Med stor sandsynlighed fordi:

  1. Udbyderen har ikke lyst til at have mange produkter i sin porteføjle. Det forvirrer som regel mere end det gavner.

  2. Der er ikke generel efterspørgsel efter produktet.

Når det kommer til bredbånd er danskerne generelt meget lidt interesseret. Det skal virke og ikke være for dyrt og for langsomt. Har du opfyldt de behov, så gider de ikke skifte....

Hvad man som udbyder har vidst længe, er der nu også lavet en undersøgelse på:
https://itwatch.dk/secure/ITNyt/Brancher/tele/article10391159.ece

Povl Hansen
Henning Wangerin

Hvor ser du at SE ikke synes det er dyrt at grave på landet ?

Det var udmeldingen da de afholdt info-møder afholdt af SE umiddelbart før de begyndte at grave fiber ned her i området.

Deres argument for at begynde på landet frem for byerne, var at der ikke var så store omkostninger til reetablering efter arbejdet. Jeg er ikke i tvivl om at det koster penge både på landog i by.

/Henning

Claus Krogsgaard-Mattsson

Det er også en løsning, vi har efterspurgt. Det kan være, den kommer på et tidspunkt, men lige her og nu er vi nødt til at bruge API-opslag for at afgøre, om der kan leveres fiber.

Well. Jeg kan se at når der er mere end en mulig leveringsvej, så viser I nogle knapper i højre side. Hvad med at berige dem? Altså at alle teoretiske muligheder vises, men ikke kan vælges. Når resultatet foreligger, så kan man sætte et rødt kryds, hvis muligheden ikke er tilstede. Eller enable knappen og sætte et grønt kryds, hvis den er en mulighed. Imens man undersøger, kan man så have et hjul der køre rundt i knappen eller tilsvarende. Det signalere, at man forsat undersøger mulighederne.

Hans Nielsen

"Som privat kunde kører man typisk PON, og som erhvervskunde, P2P."

Samme udstyr, og 2 fiber til hver boks, med 2 i reserver.

Man skal så betale for at komme uden om NAT. Både som erhverv og privat kunde.

Formoder at det aktive udstyr, ud over egen fiberboks står meget langt væk. Alt efter hvornår man er tilslutttet kan man side på forskellig udstyr, men har ikke set en forskel på anden and at de lægger momsen på igen igen , når de sælger til erhver.

Yoel Caspersen Blogger

Vise at der mangler at blive indsamlet informationer, noget i stil med "Checker om det er muligt at levere internet via antenne eller fiber".
Teksten kunne vises med en linie under, som "tæller ned" på f.eks. 10 sek eller teksten kunne stå i en bjælke der laver samme nedtælling. Og hvis alle svar ikke er klar efter 10 sek, skrives noget stil med "Undersøger stadig...".

Så har we tweaket lidt på det - hvis adressen ligger i SE's dækningsområde, kommer der en midlertidig popup, der fortæller at der arbejdes på sagen. Den forsvinder af sig selv, når opslaget er færdiggjort.

Hvad synes du om den løsning?

Når det kun er i SE's område, den kommer op, skyldes det, at vi ofte har en situation, hvor den bedste løsning allerede er kendt på forhånd (typisk coax), fordi vi har statiske oplysninger i vores database. Der skal dog stadig laves et opslag til TDC for at verificere DSL-hastighederne, men det sker i baggrunden, så vi ikke generer de 95 % af brugerne for hvem coax er det oplagte valg og DSL ikke er relevant.

Jan Vennike

Jeg skulle selv ringe til Stofa og melde fra, for at komme over på Kviknet.

Men da jeg ringede, kunne de pludselig matche såvel pris som hastighed, selvom det ikke fremgår af Stofa's sider.

Og så var fordelene ved at skifte til Kviknet pludselig væk - tværtimod blev der et par ulemper:

  1. Skift af fast IP adresse - da jeg arbejder hjemmefra, står min IP adresse i et par firewalls rundt omkring, så det ville da være nemmest at beholde den jeg har
  2. Supporten hos Kviknet fastholdt at jeg SKULLE have en router fra dem, på trods af at jeg har min egen og ikke har noget ønske om at bruge Kviknet's udstyr. Dvs det ville bare blive en kasse jeg skulle have liggende indtil den dag jeg måske skulle væk fra Kviknet - så skulle jeg bekoste porto på at sende den retur - det er knap så fleksibelt.

Så pt bliver jeg hos Stofa - men jeg vil holde øje med Kviknet, men det så vil så kun være en evnt prisreduktion der ville kunne gøre det interessant, da min oplevelse af fiberen hos Stofa er at den er 100 % stabil.

Christian Nobel

Skift af fast IP adresse - da jeg arbejder hjemmefra, står min IP adresse i et par firewalls rundt omkring, så det ville da være nemmest at beholde den jeg har

Selvfølgelig et problem, men det kan vel løses.

Supporten hos Kviknet fastholdt at jeg SKULLE have en router fra dem, på trods af at jeg har min egen og ikke har noget ønske om at bruge Kviknet's udstyr.

Den har vi tidligere drøftet med Yoel, og der skulle intet være til hinder for at man bare fik et modem - Yoel?

Og så er der en anden sag, du tisser i bukserne når det er koldt.

For hov pludselig kunne Stofa opfinde en pris til dig - imo nasser du på det arbejde Kviknet og lignende små udbydere laver, for det er dem der baner vejen for de lave priser, så bør man altså også støtte op om dem - ellers går der nogle få år, så er de knækket, og man kan vinke farvel til konkurrencen.

Yoel Caspersen Blogger

Supporten hos Kviknet fastholdt at jeg SKULLE have en router fra dem, på trods af at jeg har min egen og ikke har noget ønske om at bruge Kviknet's udstyr. Dvs det ville bare blive en kasse jeg skulle have liggende indtil den dag jeg måske skulle væk fra Kviknet - så skulle jeg bekoste porto på at sende den retur - det er knap så fleksibelt.

Lad os lige få dementeret den her med det samme. Der er intet krav om, at man skal anvende vores router, og fravælger man denne ved bestilling, bliver den heller ikke fremsendt.

Jeg har ikke i din korrespondance med vores kundeservice kunnet finde noget om, at vi fastholder, at vi skal sende routeren ud, så er det via telefon, du har fået dette at vide? I så fald skal vi lige have fulgt op på, om der kan være en misforståelse hos den pågældende medarbejder.

De andre punkter er helt valide. Det er selvfølgelig Stofas eget valg om de vil gøre noget ekstra for at holde på deres nuværende kunder.

Jan Vennike
Jan Vennike
Jesper Hartoft
Christian Nobel

men med samme produkt til samme pris, men med besvær for mig ved skift - hvorfor i alverden skulle jeg så, ud over af idealistiske grunde ??

Fordi nogen gange må man også vise så meget moral at man agerer derefter!

Eksempelvis ved også at støtte de små firmaer med handling - for ellers så risikerer du bare at om fem år, så stiger din regning, da eksistensgrundlaget blev revet væk under murbrækkerne, og så er det for sent og komme rendende.

Et eller andet sted bliver jeg faktisk re knotten, når folk bare vil have, have, have, men ikke selv vil yde noget, eller sætte noget på spil.

Yoel Caspersen Blogger

Er det ikke muligt at placere markøren i adressefeltet med det samme, så man ikke behøver at vælge det?

Den har vi faktisk eksperimenteret med på et tidspunkt - så vidt jeg husker, fravalgte vi det pga. udfordringer med mobilbrugere.

Hvis man sætter fokus i et felt, kommer touch-tastaturet op og dækker halvdelen af skærmen, så man ikke kan se, hvad der ellers står på siden.

Det er måske fint nok, hvis brugeren allerede har besluttet sig for at skrive sin adresse i søgefeltet, men en ny bruger vil givetvis lige skulle danne sig et overblik over forsiden før beslutningen tages.

Hans Nielsen

"- men med samme produkt til samme pris, men med besvær for mig ved skift - hvorfor i alverden skulle jeg så, ud over af idealistiske grunde ?"

idealistiske-Er vel en meget stor grund, som nok driver rigtigt mange, ud over grådighed.

Men der ud over:
Fast IP uden store udgifter,
Servicen, eller retter mangle på den ved Stofa,
Ip6,
Ingen NAT,

Og sikkert mange flere. Synes dit sprøgsmål er lidt tåbeligt, vil du også kun have røde biler.

Jannick Svejstrup

Jeg har i længe fulgt med i dagbog-bloggen, og det var et oplagt valg at skifte da Kviknet kom ind på SE's net - og med de 200 Mbit, som var det dobbelte af hvad jeg har ved Stofa, til kun 20 kr. ekstra pr. md., var det et nemt valg.

Efter jeg har sendt opsigelsen til Stofa blev jeg også kontaktet, og kunne lige pludselig få 300 Mbit til 349,-..

Jeg har i længe være irriteret over at der ikke var noget imellem 100 og 600 Mbit ved Stofa.. så hvorfor de pludselig vil tilbyde den hastighed, er mig en gåde. Havde de haft den på selvbetjeningen havde jeg for længst skiftet.

Det er sjovt at opleve hvordan de prøver at holde på kunder, som skifter til et selskab de netop har indgået samarbejde med..

Jeg holder fast i flytningen, og håber at I får layer-2 adgang på et tidspunkt :)

Yoel Caspersen Blogger

Det er sjovt at opleve hvordan de prøver at holde på kunder, som skifter til et selskab de netop har indgået samarbejde med..

Ja, det er da i grunden lidt skægt at se. Det kan være vi skulle lave et særligt kampagnetilbud kun for kunder med eksisterende fiber i huset.

Stofa har selvfølgelig ret til at forsøge at holde på deres kunder, og hvis du eksplicit har accepteret at modtage uopfordrede henvendelser vedr. markedsføring fra dem, har de også ret til at kontakte dig med et godt tilbud.

Jeg holder fast i flytningen, og håber at I får layer-2 adgang på et tidspunkt :)

Vi takker for opbakningen og ser frem til at levere internet til dig :-)

Yoel Caspersen Blogger

hvorfor i alverden skulle jeg så, ud over af idealistiske grunde ??

Det er et godt spørgsmål, og rationalet bag er logisk - the path of least resistance. Jeg forstår udmærket, du vælger den nemme løsning, og det skal være dig vel undt.

Skulle du få lyst til at skifte en dag, er du hjertelig velkommen, og hvis ikke, skal du alligevel have tak for din interesse - det er nyt for os at være på SE's net, og vi arbejder stadig på at definere et produkt, som adskiller os fra konkurrenterne på nettet.

Også at kunne levere hastigheder på 200, 300, 400 og 500 Mbit/s er et skridt på vejen, og hey, konkurrencen virker allerede, for som vi kan konstatere, har konkurrenterne allerede indført produkterne og kopieret vores priser.

Så må vi bare gå i tænkeboksen og finde ud af, hvad vi så gør. Det bliver nok lettest, når vi får layer 2-adgang til kunderne, men mon ikke, vi finder på noget andet indtil da!

Jesper Hartoft

Vi har nu opdateret websitet, således at man kan vælge 100, 200, 300, 400, 500 og 600 Mbit/s under bestillingen. Har du lyst til at give feedback på den måde, vi har gjort det på? Virker det intuitivt for brugeren?

Jeg villle nok skrive hastighederne over skyderen, så det er synligt hvilket interval, man kan vælge indenfor.
Og mht. at placere markøren med det samme, kunne i måske lure på hvordan pricerunner.dk har gjort, for der virker det ;)

Log ind eller Opret konto for at kommentere