”Mobility” er ikke det samme som ”app”

Når jeg taler med folk omkring mobility, ender snakken næsten altid på mobil apps. Det er rigtigt at en af de store øjenåbnere for os alle har været den success, som de mobile apps har haft igennem de sidste par år. Men det betyder desværre ikke at alting kan appificeres, og netop dét kan være utroligt svært at forstå. For når apps nu er så populære, hvorfor skal vi så ikke have en?

Vi læser hele tiden at mobility er kommet for at blive, det er vejen frem, vi vil blive tvunget ud i det, og hvad der ellers siges lige for tiden. Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg er en af dem som skubber bag på for at få mere gang i mobility revolutionen, men det ændrer ikke på, at mobility altså også er andet end apps.

Men hvis det ikke (kun) er apps vi skal tale om, hvad er mobility så for en størrelse?

Mobility handler mere om en måde at arbejde på, end det handler om en specifik teknologi. Under mobility titlen finder vi tendenser og teknologier som Bring Your Own, HTML 5, Cloud storage og en hel masse andet (hype). Men essensen af mobility er altså, at mennesker i dag gerne vil arbejde anderledes. For nyligt var der en interessant artikel på Computerworld som fortalte, at medarbejdere som fik deres egen iPad, og mulighed for at arbejde fra den, arbejdede 20 timer ekstra om ugen. De blev ikke mere produktive fordi de skulle bruge et særligt værktøj, de blev det fordi at de kunne arbejde når og hvor de havde lyst.

Men den slags øget produktivet får du ikke ud af dine ansatte hvis du ikke tænker din strategi godt igennem. I Internettets første dage var det obligatorisk at have grimt animeret sne på sin hjemmeside i december. Da den sociale bølge ramte skulle alle have Facebook apps som gav minimal værdi, men kostede kassen at få udviklet. I dag handler det om at få pushet sin app ud hurtigst muligt, fordi ”vi skal være mobile, for det er hot!”. Men resultatet er altid det samme. Ingen brugere, ingen installationer, ingen downloads, og overhovedet ingen værdi, og det er jo netop det som det hele handler om, værdi. Hvis din mobile løsning giver dine brugere værdi, så vil den give dig værdi.

Så det store og første spørgsmål som alle med interesse i mobilitet bør spørge sig selv er: ”Forstår jeg mobility som en adfærd og livsstil?” – og når du har forstået dén, så kan du overveje hvilke ydelser der vil give dine brugere værdi – og så måske lave en app.

Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mikkel Andreasen

”Forstår jeg mobility som en adfærd og livsstil?” – og når du har forstået dén, så kan du overveje hvilke ydelser der vil give dine brugere værdi – og så måske lave en app.

Ikke at jeg er uenig med dig, men hvad er alternativet til "en app".

Jeg mener, hvem vil ikke gerne hæve produktiviteten og fleksibiliteten ved "mobility". Men hvis svaret ikke altid er en app. Hvad er det så?
Der du nogen andre måder at øge produktiviteten og/eller fleksibilteten uden også at have dedikerede apps, der understøtter arbejdet/ydelsen.

Jeg er fuldstændig på linie med at der ikke bare skal laves en app for app'ens skyld. Men når man har identificeret en "business case" omkring ydelsen/arbejdet, så er app'en (som også kan være web-baseret) vel eneste mulighed?

  • 0
  • 0
Sune Kloppenborg Jeppesen

Fint indlæg, alt er ikke apps. Men læser man første del af artiklen i Computerworld der henvises til skriver de "op til 20 timer" i første del af artiklen og det er generelt BYOD der henvises til og ikke kun iPads. Ser lidt ud som om at nogen har strammet overskriften lidt.

  • 1
  • 0
Hans Nygaard

Jeg er enig i at alt for mange virksomheder begynder diskussionen med "apps" - men uden egentligt at have fundamentet på plads. App'en kan skam sagtens være en god idé, men alle fyrtårne starter med et fundament. Selv store virksomheder bliver let frustrerede, når man er nød til at hale dem ned på jorden igen, og starte med at snakke om alt det grundlæggende i at gøre processer mobile: segmentering af målgrupperne, kanalstrategi, data-strategi, sikkerhed, IT-arkitektur, support, governance osv.

Hvis man blot presser en enlig app igennem, ender den oftest som dagens nyheder; hurtigt udgivet men hurtigt glemt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere