georg strøm bloghoved

Mit nye arbejde

Jeg har haft mit nye arbejde i nogle måneder. Det er et forholdsvis lille sted, og det er en af årsagerne til de forskelle jeg har oplevet.

Jeg har ellers arbejdet i store organisationer, sidst på Datalogisk Institut under Københavns Universitet. Nu er jeg havnet på Glostrup Produktionshøjskole, hvor jeg har omkring tyve kolleger, og hvor der i alt er omkring 120 elever.

Skolen har en Særlig Tilpasset Ungdomsuddannelse ? En STU - for unge med Aspergers syndrom, og jeg er med til at undervise dem i IT. Da jeg var til ansættelsessamtale fortalte jeg om nogen af mine oplevelser på Datalogisk Institut, og ansættelsesudvalget mente jeg havde relevant undervisningserfaring. Så meget om min baggrund for arbejdet.

Nu laver både universitetet og produktionshøjskolen undervisning, alligevel er der afgørende forskelle. En af dem er, at underviserne på skolen i høj grad hjælper og dækker for hinanden. På universitetet oplevede jeg omvendt flere kurser hvor samarbejdet startede med ordene: 'Jeg er kursusansvarlig. Det er min opgave at lave så lidt som muligt.'

I løbet af de syv år jeg var ansat på universitetet, oplevede jeg at undervisningen blev stadig mere topstyret, uden at den blev bedre af den grund, og i perioder var hovedaktiviteten noget der føltes som administration, selvom det officielt var klassificeret som undervisning eller forskning.

Nu er jeg på en selvejende skole, hvor kommunerne køber undervisning til den enkelte elev, og hvor de skal have dokumenteret hvad de får for pengene. Alligevel er der langt mindre administration. Samtidig har vores gruppe af lærere, som står for STU?en, lov til selv at udforme den uddannelse som vi mener er den bedste for vores elever.

Her gør organisationens størrelse en afgørende forskel. Det bureaukrati der findes på et institut som er del af et stort universitet, vil virke absurd i en selvstændig organisation på samme størrelse. I den selvstændige organisation er man i stedet nødt til at stole på at folk er fornuftige og gør deres arbejde ordentligt.

Når du arbejder i en lille selvstændig organisation gør det desuden en forskel, når du selv gør en ekstra indsats. I den store organisation drukner din egen indsats i mængden, og du kan få en følelse af at ledelsen sætter mere pris på at styre hvad der foregår, end hvor godt arbejdet bliver lavet - eller om det i det hele taget bliver lavet.

Nu er der også andre ' og behagelige ' forskelle. Der er en kantineordning med god mad til 15 kroner om dagen ' cirka halvdelen af hvad ansatte og studerende på universitetet skal betale ' og et tilstrækkeligt budget. I den første tid føltes det lidt underligt efter at jeg havde oplevet nedskæringerne på universitetet.

Jeg er blevet spurgt, om det ikke er kedeligt at skulle undervise på et lavere niveau. Mine elever skal ikke læse så mange sider som universitetsstuderende. Til gengæld er det en udfordring at undervisningen skal være konkret og praktisk orienteret. På universitetet kan undervisere forklare studerende hvordan de skal udføre opgaver, som underviserne ikke selv kan klare. Lidt ligesom en kørerlærer som ikke selv kan køre bil.

I STU?en tager vi udgangspunkt i elevernes evner og muligheder, og vi skal hjælpe dem til at udvikle sig personligt og socialt.

Det burde underviserne på universitetet også gøre - ofte er de personlige og sociale færdigheder afgørende for karrieremulighederne - men undervisningen gør ikke noget målrettet for at styrke dem. Den tager i stedet udgangspunkt i de rammer som underviseren ønsker, uanset hvor godt eller dårligt de passer til elevernes situation, og det betragtes normalt som en fejl ved eleven, hvis han eller hun ikke passer ind i rammerne.

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere