per hansen bloghoved

Minecraft: Spil eller programmering?

Minecraft er voldsomt populært. Siden August 2010 er interessen for det i følge Google Trends eksploderet og i marts 2011 overhalede det World of Warcraft ud fra Google søgninger at dømme.

De fleste kender nok spillet som den virtuelle LEGO verden hvor man bygger huse og landskaber. Det er bestemt en vigtig del af spillet og nok også det de fleste bruger tiden på.

Men spillet rummer langt mere end blot hus indretning og 3D modellering.

Jeg opdagede selv spillet da jeg så en artikel på nørd sitet Hackaday, hvor nogen havde bygget en imponerende konstruktion: en arithmetic logic unit (ALU) - en del af en CPU - der kunne eksekvere programmer. Nærmest “inception” i computerspil !

Jeg tør ikke her offentligøre hvor mange timer der herefter røg i at sidde mørke vinteraftener med dette spil!

Ud over at være et af de mest populære spil i nyere tid kan man i I Minecraft nemlig også “programmere”. Eller måske nærmere lave logiske kredsløb.
Minecraft rummer konceptet “ledninger” (kaldet redstone) og en håndfuld gates og logik enheder, der kan kombineres til næsten hvad som helst.

Illustration: Privatfoto

Diagram over hvordan man bygge logik elementer af Minecraft blokke

Det betyder i praksis at tusindvis af børn lige nu sidder og bygger kredsløb og opbygger forståelse for avanceret logik, selvom det for dem er en sjov leg.

Det er ret arbejdskrævende at bygge selv meget simple kredsløb. Der er en masse begrænsninger fordi kredsløb rent rumligt skal kunne eksistere (ikke ulig de udfordringer der er på silicium i rigtige IC’er).

Men Minecraft har fundet en meget gylden formel for at kombinere spil teori og motivation til at forstå avancerede koncepter.

Alt i Minecraft kræver desuden at man læser WIKI’er og andre opslagsværker. Det er ikke selv forklarende i spillet hvordan formlen for en skovl er 2 træpinde og en sten (eller jern, eller diamant …). Meget lig opslag i API dokumentation når man programmerer rigtige programmer.

Der findes andre spil, der bygger på programmering som underholdning. Bla. er Little Big Planet også meget båret af den ide.

Er der nogle af jer, der kender flere gode kandidater til en god “lær at programmere” spil liste ?

Eller spil der lærer en andre færdigheder - uden at være regnestykker der skal regnes ud før de rammer dig, eller andre lidt halvhjertede forsøg på at kombinere læring med spil ?

Her ses Malte præsentere sine forskellige Redstone konstruktioner. Malte er 17 år og frivillig underviser hos Coding Pirates.

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Nygård

Her kan alle lave deres egne spil.

Project Spark levere en god bunke basale elementer, og det hele kan kodes grafisk med "Koding".

Det er meget svært at forklare på skrift hvad Project Spark er, og hvor nemt det er at gå til. Men der kan laves alt fra RPG, FPS, Platform, Puzzle spil, hvad som helst... Det er virkelig kun fantasien der sætter grænser.

  • 1
  • 1
#2 Martin Exner

Super fin artikel og vild video af Malte! :) Som Henrik også nævner er Project Spark et godt sted at starte hvis man vil udvikle spil via symbolbaseret programmering. Men hvis man leder efter spil som indeholder programmeringselementer, som Per nævner (Minecraft og Little Big Planet) vil jeg fremhæve - Bad Piggies (om at designe køretøjer der kan klare baner) - CodeCombat.com (fantastisk RPG hvor man styrer/laver magi/bruger våben via koder) - Apparatus (mere et contraption-spil hvor man bygger konstruktioner/maskiner - ala The Incredible Machine fra 90'erne ;-)

  • 2
  • 0
#3 Jens loggo

Det er godt nok dødt nu, men jeg vil allgievel nævne myrekrig. Der programmerer man en myre, og man har så en koloni af myrer som skal kæmpe mod andre kolonier. Det er dog over 10 år siden jeg legede med det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere