Torben Mogensen header

Maskinnedbrud

I går fik jeg en email med følgende indhold fra administrationen på det Naturvidenskabelige Fakultet:

Vi har haft et alvorligt systemnedbrud, der betyder, at alle opdateringer på SIS vedrørende eksamensform og eksamensdatoer for efterårets kurser i blok 1 og 2 er gået tabt.

De udviklere som har udviklet SIS har netop i dag informeret os om, at de mistede oplysninger ikke kan genskabes. Det er mange dages opdateringer, der er gået tabt, og pga. den igangværende eksamen, planlægningen af reeksamen og den forestående sommerferie, kan vi ikke love at alle oplysningerne er opdaterede før i begyndelsen af august.

Det er den slags ting, der bare ikke må ske. Når der laves større indtastningsarbejde som det ovenstående, så bør der laves backup dagligt eller oftere, så man uanset hvor katastrofale maskinnedbrud, der sker, kan genskabe en næsten komplet udgave af systemet. Og med så vigtige systemer som SIS (KU's studieinformationssystem, dvs. den centrale kilde til oplysninger om de udbudte kurser) bør det ske automatisk.

Jeg ved ikke nok om hændelsen til at placere et ansvar, men det er nok en blanding af manglende indbygget sikkerhed i systemet og nogle menneskelige fejl. Men et eller andet sted er der nok behov for noget selvransagelse.

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Dana Skovsende

Citat ”Jeg savner efterhånden nogle historier om offentlig IT, der udmærker sig.”

Det er fordi der ikke er nogle….

Spøg til side: jeg tror at der er 2 forskellige faktorer der gør sig gældende:

  1. Løn Københavns universitet søgte end gang en Oracle/Unix administrator: Jeg ringede til den pågældende leder, for at få en hyggesnak om hvad stillingen indeholdt og for at se om der var ”kemi” mellem os. Alt var i skønneste orden lige end til jeg spurgte til lønne. Den var ca. kr.10.000,- for lav.

Det offentlige har nok en løn efterslæb, som resulterer i at det er svært at fastholde de dygtigste medarbejder.

Man mærker den også nogle gange når man sidder på kursus eller seminar: Det er ikke altid de klogeste hoveder der kommer fra det offentlige.

  1. Offentlig slendrian Offentlige projekter går alt for tit i hegnet, det er åbenbart svært at stille lederne til regnskab for fadæser når det er skatteydernes penge der bliver sløset. Listen er jo alen lang over offentlige projekter der ikke opfylder funktionskrav, budget osv osv.
  • 0
  • 0
#5 Deleted User

Hvis det er en disk der er stået af, så er det selvfølgelig pinligt at back-uppen ikke kan findes eller ikke virker.

På den anden side set, hvis der nu er tale om at de gode udviklere har lavet en bøf, så de data der er blevet samlet op siden er gået i byttemos, tjah så er den den slags der sker. Speciet sker de når man ikke udviser rettidig omhu i omgangen med test og changeprocesser (og det er jo dyrt).

  • 0
  • 0
#7 Martin Otzen

Og altså, så svært er det heller ikke at lave backup.

Nej det er ikke svært at lave backup, men i et sparepresset system, kan det være svært at få ressourcerne til det. Nedskæring på backup medier/procedurer/tid, er et af de steder hvor der hurtigt kan skæres og det ses ikke før det går galt.

Så når man skal forsvare chefen (som i det offentlige heller er højt lønnet) "jo vi kan spare her så går jeres internet langsommere, eller vi kan spare her så får vi muligvis problemer hvis der sker fejl." hvad mon der vælges?

  • 0
  • 0
#8 Torben Mogensen Blogger

Efter de sparsomme oplysninger jeg har fået, så ligger fejlen hos den leverandør, der vedligeholder SIS for KU. Så man kan nok ikke klandre KU's ledelse, undtagen måske valg af leverandør eller for ikke at have kommunikeret til leverandøren, at det var et meget dårligt tidspunkt at opgradere systemet.

  • 0
  • 0
#9 Henrik Schmidt

Hold da kæft, noget vrøvl.

Jeg har arbejdet som backupansvarlig i det offentlige i årevis, og aldrig, ikke en eneste gang, har der været en chef der har så meget som antydet, at der skulles spares på backuppen. Tværtimod har datasikkerheden altid haft stor fokus, og de (få) gange, hvor noget er gået galt, har der været brugt lang tid på at forhindre, at det skete igen.

Folk må snart fatte, at hovedårsagen til, at offentlige IT-problemer fylder så meget i medierne er, at de private har mulighed for at holde deres kort meget tættere til kroppen.

Og at antyde, at det er fordi det offentlige kun kan tiltrække B-holdet anser jeg for at være en personlig fornærmelse. Der kan være mange grunde til, at nogle mennesker ikke går efter de højest betalte jobs - og efter hvad jeg har mødt af privatansatte konsulenter gennem årene må jeg sige, at det sgu heller ikke er alle dem, der er deres høje løn værd!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere