yoel caspersen blog bloghoved

Mangler du en elev?

Soundtrack til dagens indlæg: Kim Larsen med De Smukke Unge Mennesker

Hos Kviknet uddanner vi både IT-supportere og datateknikere, og vi har for nylig opslået to elevstillinger i vores fejlservice, der hjælper med at løse tekniske problemer hos vores kunder.

Interessen for stillingerne er stor, og vi har på få dage fået lidt over 120 ansøgninger, hvilket vi er rigtig glade for - men i sagens natur har vi desværre været nødt til at skuffe langt de fleste.

IT-supporter eller datatekniker?

Lad os først se på, hvad en IT-supporter laver:

Som it-supporter arbejder du med virksomhedens it-systemer, både hardware og software.
It-systemerne omfatter computere og andet udstyr, som printere, scannere mm. Det drejer sig typisk om mindre pc-baserede servere og netværk med op til fx 100 brugere.
It-supporteren vil normalt have det daglige ansvar for driften af anlæggene og hjælper, når pc’en fryser, når den går ned, eller når der skal installeres nye programmer. Kort sagt når der skal ydes it-førstehjælp. Meget af arbejdet indebærer, at man sætter sig ind i instruktionsbøger og manualer, som ofte er på engelsk.

Så IT-supporteren er en slags førstehjælper - en slags superbruger, der også kan opsætte og drive et mindre netværk.

Lad os se, hvad ministeriet fortæller om datateknikere:

Som datatekniker arbejder du både med hardware og software.
Dataanlæggene kan være computere, fx pc'er eller større, centrale datamaskiner. Det omfatter også andet udstyr, som fx printere, skannere og servere.
En datatekniker vedligeholder og reparerer dataanlæg. Det kan fx være en mindre virksomheds netværk, eller det kan være en banks centrale anlæg. Når systemet ikke virker, finder datateknikeren fejlen og retter den.

Hvis vi ser bort fra de let bedagede termer, kan vi konkludere, at datateknikere er IT-afdelingens arme og ben: Det er dem, der skal få computere, servere og netværk til at fungere.

Der er således en sammenhæng mellem IT-supportere og datateknikere: Supporterne tager sig af at hjælpe brugerne, mens teknikerne får systemerne bagved til at fungere.

I praksis er datateknikeruddannelsen en overbygning til IT-supporteruddannelsen, og begge uddannelser udbydes af erhvervsskolerne.

Erhvervsskolerne har traditionelt stået for uddannelse af håndværkere, og store dele af IT-folkenes daglige arbejde kan med rette betragtes som et håndværk, så på papiret giver det rigtig god mening at placere uddannelserne der.

Men modsat murer- og tømrerfagene, der hviler på gamle traditioner og århundreders opsamlet erfaring, er IT et relativt nyt område, og skolerne arbejder stadig med den konkrete udformning af uddannelserne.

Et af de store problemer, de slås med, er manglen på relevante elevpladser hos private virksomheder - hvilket den massive interesse for Kviknets to stillinger bekræfter.

Hvorfor skal vi som virksomheder uddanne elever?

IT-branchen er i dag befolket af en lang række mennesker uden relevant uddannelse, undertegnede inklusive. Nogle har ved selvstudier og praktisk erfaring skabt en levevej, mens andre har uddannelser inden for andre områder og arbejder med støtte- og ledelsesfunktioner.

Det er noget rod, for kvaliteten af arbejdet, der udføres, er stærkt svingende, og forsøget på at systematisere IT-folkenes kvalifikationer gennem uddannelsessystemet er derfor et indlysende første skridt fremad.

Men erhvervsskolerne kan ikke gøre det alene - eleverne er nødt til at komme ud i erhvervslivet under uddannelsen, så de kan lære, at ikke alle servere kører Microsoft, at netværk er meget mere og andet end Cisco, og at classful network er en dårlig idé, man opgav tilbage i 90'erne.

Så vi har en samfundsopgave, der skal løses - men hvad får den enkelte virksomhed ud af det?

Hvis man gør sit forarbejde godt nok, kan man få en medarbejder, som er billig i drift de første par år, og som efter endt uddannelse ikke alene har et eksamensbevis, men også flere års erfaring i lige præcis ens egen virksomhed.

Dertil kommer, at AUB-systemet kanaliserer penge fra virksomheder, der ikke uddanner elever, til virksomheder, der gør. Det giver et ekstra tilskud til lønnen.

En øvrig fordel er, at man som virksomhed er nødt til at sætte vidensoverdragelse og oplæring i system. Det kan virke som en omkostning ved første øjekast, men det er godt givet ud på den lange bane.

Hvorfor er der mangel på elevpladser?

Nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra alle jer derude, der sidder i virksomheder, der ansætter IT-folk: Er den store søgning til elevpladserne et udtryk for, at skolerne optager for mange på uddannelserne - eller er det virksomhederne, der gerne vil ansætte de erfarne folk, men ikke vil bidrage til at uddanne morgendagens medarbejdere?

Hvad er jeres egne erfaringer med at tage elever ind - og hvis I ikke gør, hvad er det så, der afholder jer fra at gøre det?

Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jönsson

Før jeg blev selvstændig var jeg ansat i IT afdelinger i forskellige store virksomheder (og før det var jeg selvstændig IT konsulent).

Her var mit arbejde meget lig Datateknikere. Jeg drev virksomhedernes IT systemer, servere, netværk, hardware, PC'ere osv.
Det var i årene før finanskrisen og der var fokus på optimering og nedbringelse af omkostninger på at drive IT.
Det betød at rigtigt mange opgaver blev outsourcet til Asien. Her var lønnen billigere (og medarbejderne veluddannet med en masse certificeringer).
Til sidst blev jeg sendt til virksomhedens IT afdeling i Asien for at uddanne mine nye kollegaer. Med andre ord skulle jeg nedlægge mit eget job.

Jeg tror desværre at Datatekniker uddannelsen er en døende uddannelse. Man uddanner simpelthen for mange til de ikke eksisterende opgaver. Derfor får du så mange ansøgninger.

Kigger jeg tilbage til de nævnte virksomheder, så er alt stort set outsourcet. Deres lokale IT afdelinger består af 1-2 first level supportere, der skal hjælpe med de programmer, som er installeret på PC'en. Virker PC'en ikke rulles nyt OS+Programmer på, så der startes på en frisk.
De fikser printeren lokalt og genstarter switchen, hvis det laver numre. Det er sådan set det.

Læg dertil at drift af f.eks. netværk bliver nemmere og nemmere. Jeg overlever at værktøjerne til f.eks. overvågning bliver bedre og bedre.
Der er mindre brug for en menneskelig hånd. Med andre ord, får man skruet sit system fornuftigt sammen, er den menneskelige indblanding mindre end det var tidligere.

Mht. outsourcing til Asien og deres kompetencer, så måtte jeg flere gange konstatere at de havde betalt $20 for at få en til at tage certificeringen i deres navn. De kunne ikke en dyt.
Oplevede mange situationer, hvor virksomheder skulle spare ved at outsource, men endte op med at bruge en hulens masse penge. Men det blev selvfølgelig holdt tys tys, for det så jo ikke godt ud.
Tilgengæld røg der så endnu flere danskere med hovedet i orden. Regningen skulle jo betales.

  • 7
  • 0
Christian P. Broe Petersen

Jeg tror desværre at Datatekniker uddannelsen er en døende uddannelse. Man uddanner simpelthen for mange til de ikke eksisterende opgaver. Derfor får du så mange ansøgninger.

Det må man jo kunne lave statistik på. For selvfølgelig sker det du siger, men ikke alle steder, og IT bliver jo også mere og mere vigtigt ALLE steder. Mon ikke også ministerierne kigger på den slags. De bliver vel næppe alle arbejdsløse.

Jeg har selv undervist IT supportere og Datateknikere på en erhvervsskole for 20 år siden, og dengang var problemet det samme. 80% var i skolepraktik og 20% var ude i rigtige virksomheder. Og der var stor forskel på, hvor meget de derfor lærte og hvor motiverede de var. Der kan selvfølgelig også være noget med, at dem der er selvmotiverende også nemmere får en rigtig plads, men grundlæggende virkede skolepraktikken som noget der sugede glæden ud af dem, fordi der er stor forskel på at anlægge et netværk som man så bagefter kan se at en virksomhed bruger eller at anlægge et netværk på en skole og så skille det hele ad igen og starte forfra.

  • 3
  • 0
Povl H. Pedersen

Jeg tror at uddannelsen måske ikke giver nok værdi. Det man ser typisk er, at det er de mest IT kyndige der bliver forfremmet, eller IT kyndige unge mennesker der kommer ind i supporten, og arbejder sig op derfra.

Men det hænger også sammen med, at IT arbejdsstyrken mindskes. Der spares mange steder. Driftsafdelinger nedlægges, der outsources (som downsizing af drift hedder i IT branchen), Servicedesk rykkes til Polen, Philipinerne, eller andre lavindkomstlande.

IT Driftsdisciplinen er ikke præget af lærebøger, og at gøre tingene på samme måde hver gang. Det kan en lavtlønsarbejder også. De folk der er behov for er problemløsere, som kan løse problemer de ikke har set før, som kan grave sig ned for at finde en årsag. Og de kommer ikke længere til IT branchen i samme fart som tidligere. Jeg ved ikke hvilken branche de kaster sig over ? Social media ? Gaming ? Svindel ? Alt sammen brancher i vækst.

  • 1
  • 0
Allan Brejnholt Velser

Nu kan jeg kun udtale mig fra min side af, da jeg er uddannet Datatekniker med Speciale i Programmer - Og dermed ikke infrastruktur som er den 'normale'.

Da jeg blev færdig, og havde arbejdet et år yderligere der hvor min lærerplads havde været - Som jeg havde været over et år om at få! - Så oplevede en virkelig stærk form for uddannelses-snobberi. Det var det samme jeg mødte, da jeg søgte min læreplads.

Den her forventning om at alle IT uddannelse som minimum skal være en Bachelor, og helst en Kandidat i noget fancy, er nok det der er stopklodsen for den her uddannelse. Hvilket er en skam, for jeg har mødt virkelig mange kompentente IT-hoveder på min uddannelse. De havde bare valgt en anden vej, end gennem en Gymnasiel uddannelse, for at komme igang.

Jeg køber ikke helt den der "outsourcing" som ren skyld, for det været præmissen for den uddannelse i over 10 år, af hvad jeg kender til. Jeg tror simpelthen virksomheder ikke tør/gider at ligge krudtet i at have en lærling. Men det er så også den generelle holdning jeg oftes ser i virksomheder - At de hellere vil have folk der bare kan det fra dag ét af (De findes ikke) end at bruge penge og tid på at lære folk op.

  • 2
  • 0
Kim Henriksen

Giver de nok værdi ?

Jeg tror at uddannelsen måske ikke giver nok værdi. Det man ser typisk er, at det er de mest IT kyndige der bliver forfremmet, eller IT kyndige unge mennesker der kommer ind i supporten, og arbejder sig op derfra.

Det tror jeg du har ret i, mindes ikke at der nogensinde blev undervist i hvordan en computer egentlig fungere, sådan helt fundamentalt - synes niveauet var så lavt - jeg fulgte overhoved ikke rigtig med i undervisningen, men endte alligevel med et 12 tal i svendebrevet.

Jeg oplevede det næsten også bare som 2,5 års kursus i Microsoft produkter og typisk lige en Windows version bagud - min elevplads var i øvrigt en nystartet televirksomhed lidt ala Kviknet - som primært brugte Linux, så det hang jo godt sammen.

Det eneste jeg har kunne bruge til noget var netværksundervisning, selvom det foregik med udgangspunkt i Cisco, så fik man stadigvæk noget generelt ud af det.

Den her forventning om at alle IT uddannelse som minimum skal være en Bachelor, og helst en Kandidat i noget fancy, er nok det der er stopklodsen for den her uddannelse. Hvilket er en skam, for jeg har mødt virkelig mange kompentente IT-hoveder på min uddannelse. De havde bare valgt en anden vej, end gennem en Gymnasiel uddannelse, for at komme igang.

Jeg oplevede det heller ikke som en egentlig uddannelse, bare et kursus i .Net, men det kan jo være blevet bedre - jeg var på den aller første årgang.

  • 0
  • 0
Nicklas Seehusen

Jeg er selv uddannet datafagtekniker (forgængeren til datatekniker), og har set en god håndfuld datateknikere komme igennem uddannelsen på tæt hold, samt mange i mit netværk der er uddannet datateknikere.

Det er klart hvis man kender til uddannelsen at det er virksomhedens/lærepladsens ansvar at sørge for den person de tager ind som lærling får midlerne, friheden og tilliden til at blive en dygtig IT medarbejder (hvis talentet er der).
Hverken IT-supporter eller Datatekniker uddannelsenerne er skoleforløbene stærke nok i sig selv til at skabe et fundament som gør en gældende i jobmarkedet, og skoleforløbene udgør i øvrigt også kun en brøkdel af uddannelsen (50 ugers skole på 5 år eller sådan).
Hvis en virksomhed der tager en IT-supporter eller datatekniker lærling ikke tager ansvar og sørger for at personen kan udvikle sig, så spilder man desværre 5 år af et ungt menneskes liv, for der er ikke noget spændende IT job der venter bagefter.

Jeg har set en god håndfuld IT-supportere/datateknikere der bliver brugt som billig arbejdskræft i 5 år, hvor de varetog det samme job deres første og sidste arbejdsdag som lærlinge. Det er et problem i markedet, men pga. efterspørgslen på lærepladser finder størstedelen af lærlingene sig åbenbart i de skal lave telefonisk kundeservice i 5 år på trods af de burde have været infrastruktur eller programmerings specialister med 5 års erhvervserfaring da de blev færdige.

Datatekniker uddannelsen er sjov og tragisk på den måde at der kommer nogle af branches mest lovende IT folk ud af den, samtidig med der kommer folk ud som knap nok kan finde ud af at logge ind på deres wifi router derhjemme for at skifte navn og kode.

IT-supporter/Datatekniker en en foretrukken karrierevej for mange lovende IT folk og der går meget IT talent tabt hvis man kun kigger imod akademikere.
Virksomhederne skal støtte op om det efter min mening, men kun hvis de har tænkt sig at placere lærlingen i samme rolle som en IT specialist/svend - både IT-supporter og datatekniker er pensum mere avanceret end nogle opgaver man kan lære af at lave frontline support. Der er nogle lærepladser derude som gør det rigtig godt, men det skulle alle helst gøre.

  • 2
  • 0
Allan Brejnholt Velser

Jeg oplevede det heller ikke som en egentlig uddannelse, bare et kursus i .Net, men det kan jo være blevet bedre - jeg var på den aller første årgang.

Du skal mere se det som en underbygning, sammen med det praktiske du lærer/laver på lærepladsen.

Som Nicklas skriver, så er det virkelig virksomheden der også skal tage et ansvar. Jeg var en af de heldige, der havde en lærerplads hvor man faktisk lærte noget. Omvendt var der en del, på samme forløb, som ikke gjorde. En håndfuld af mine med-studerende måtte da også vælge en anden branche bagefter.

  • 1
  • 0
Thomas Kaanbjerg

Jeg er selv uddannet datatekniker (infrastruktur) for to måneder siden, og jeg synes helt ærligt det er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv.

Mit kendskab til infrastruktur, specielt netværk er vokset enormt, og jeg har på egen hånd taget både en CCNA og en CCNP ved siden af studiet, familieliv med tre små børn, der også er kommet til igennem min uddannelse - der kommer helt bestemt dygtige folk ud på den anden side. Janteloven giver jeg ikke meget for :-)

For at få endnu mere erfaring startede jeg et LAN, der voksede fra 24 mand til 300 på 2 år i en lille flække i det yderste vestjylland - alt sammen på grund af enorm interesse for især netværk, som nævnt ovenfor.

Jeg var selv rigtig heldig med at få en elevplads, hvor jeg godtnok har lavet mest IT support, men stadig en elevplads i den virkelige verden.

Jeg er helt sikker på, at flere virksomheder skal gøre op med sig selv, om de ikke vil tage en elev ind - der er gigantisk forskel på de folk, der sidder i en skolepraktik og i en rigtig virksomhed - hvem ved, måske bliver det rent faktisk utroligt givende for både virksomhed og elev.

Kviknet lyder som et utroligt spændende sted at være elev, jeg kan godt forstå I fik så mange ansøgninger!

  • 3
  • 0
Mads Bendixen

Jeg tror at uddannelsen måske ikke giver nok værdi.

For den den 5-årige datatekniker, er det kun ca. 1 år man er på skole, de resterende 4 år foregår på lærepladsen.
Om det er en god eller dårlig uddannelse, afhænger udelukkende af din læreplads, ikke tiden på skolen. Skoletiden var for mit vedkommende mest til at "netværke" og dele erfaringer med ligesindede.

Men der er også stor forskel på elevernes forudsætninger. Nogle kommer direkte fra folkeskolen, andre har gymnasiel eller anden baggrund, samt har prøvet kræfter på arbejdsmarkedet.

  • 0
  • 0
Cristian Ambæk

@Thomas Datatekniker er en god uddannelse og selvfølgelig er nogle skoler bedre end andre, de lærer jeg selv havde var helt fantastiske,
to tidligere serganter fra den Danske hær og en ildsjæl.

Uddannelsen giver dig et fantastisk godt fundament til at bygge videre på i forhold til netværk, hvilket alt andet bygger på, lidt kode intro og server delen, dog mindre MS tak og dybere i server delen.

Den viden jeg fik fra min uddannelse har jeg brugt til mange forskellige situationer og jeg har mødt mange MANGE udviklere der ikke forstår netværkstrafik særlig godt, så når de skriver noget kode har de ikke nogen forståelse af hvad der sker over netværket, de ser bare "det gik godt" eller "det gik ikke".

Uddannelsen er også hvad du gør den til, hvis du stille og siger ingenting samt ikke ligger det nødvendige arbejde så bliver resultatet også derefter, og her hopper kæden af for mange, hvilket også er en grund til at mange ikke kommer ud over skolernes rammer.

Intet er perfekt og jeg syntes at datatekniker uddannelse kan gøres bedre i forhold til indhold og forløb, men her kan virksomhederne også melde sig på banen da 12 uger om året er skole.

Danske virksomheder rigtig DÅRLIGE til at tage elever ind, de tuder over de ikke kan finde IT folk samtidig med at elever til 15-16.000 om måneden? Ikke er interessant. I sin tid søgte jeg bogstavligtalt hele sjælland, jeg skrev til alle og 1 virksomhed skrev tilbage, og jeg gik ud fra mit grundforløb med 12 og derefter et snit på 9.

Virksomheder skal se at komme ind i kampen, og lad være med at være så dobbeltmoralske.

  • 2
  • 0
Cristian Ambæk

For den den 5-årige datatekniker, er det kun ca. 1 år man er på skole, de resterende 4 år foregår på lærepladsen.
Om det er en god eller dårlig uddannelse, afhænger udelukkende af din læreplads, ikke tiden på skolen

Hold da ferie en tudekiks.

Vi har alle et personligt ansvar, lad vær med at prøve og skyde skylden hen et sted den ikke hører til.

Tag roret over dit eget liv og sejl derud af, forventer du nogle holder dig i hånden så ender du nok ikke det sted du gerne ville.

  • 2
  • 1
Mads Bendixen

Hold da ferie en tudekiks.

Vi har alle et personligt ansvar, lad vær med at prøve og skyde skylden hen et sted den ikke hører til.

Det har man altid, uanset uddannelse, derfor tager jeg den ikke i betragtning.
Men om du bliver godt uddannet som IT-supporter og især datatekniker, afhænger stadig af din læreplads og ikke skolen. Niveauet på skolen er ikke ret højt, alle skal kunne være med. Bliver du ikke udfordret i din læretid, hæmmer det din uddannelse.
Og så kan man gøre nok så meget selv, selvstudie og hjemmelab. Det er og bliver aldrig det samme.

  • 1
  • 0
Chris Hansen

Som nuværende IT supporterelev i en større IT virksomhed, kan jeg nikke genkendende til det du skriver; at der er større vægt på evnen til at løse udkendte problemstillinger og virkelig kunne fordybe sig i kundernes issues.

Hvad angår om uddannelsen giver nok værdi; det gør den på sin vis, men det kræver også at man er engageret og kan holde overblikket.
Min årgang har eksempelvis haft et stort frafald, da 60% af mit hold desværre er endt i skolepraktik. Selvfølgelig er der mange der får mere ud af skolepraktikken, men hvis man når at sidde der et halvt års tid, så er det så godt som umuligt at finde en reel elevplads, da virksomhederne ikke føler, at det er tiden værd.

Men det er sandt, at niveauet måske kan ligge lidt lavt i forhold til de problemstillinger vi får i dagligdagen, men det er her det kommer markant an på arbejdspladsen, da du kan være uheldig som elev, og ende med "kun" at tage telefoner og lave fjernsupport, eller heldig som jeg selv, hvor jeg tager rundt til forskellige lokationer på egen hånd og virkelig har mulighed for blod på tanden.

Der er dog også de virksomheder hvor der simpelthen er så travlt med de daglige opgaver, at man som elev ikke rigtig når at få muligheden for at sidde med egne projekter.

Så summa summarum, om uddannelsen giver værdi; det gør den for mig men det er primært grundet sparringsmuligheder med de andre elever når vi støder hovederne sammen til hovedforløberne. Vi har hver især vores egen praktiske erfaring i rygsækken, og det er her vidensdelingen ses som virkeligt givende. Omvendt, kan skolepraktikeleverne have lidt svært ved at drage paralleler til virkelige situationer, da de (der sidder i Odense på SDE), oftest sidder med simulerede opgaver der er noget virkelighedsfjerne.

  • 1
  • 0
Chris Hansen

Det er sandt at det afhænger af en selv, ansvar for egen læring und so weiter.

Men man kan desværre også være uheldig at ende hos en virksomhed der udadtil virker fantastisk, men hvor du så ender med at sidde og tage telefoner, og udfylde ITIL indtil din læretid er slut.

Så kan det være lidt op ad bakke at bede sin arbejdsplads om større eller mere avancerede opgaver, hvis det er alt hvad de kan tilbyde. Men jeg giver dig ret, at man sjældent kan pege på skolen og sige buh og bæh, for de er fastholdt af ministerierne - dog har jeg endnu ikke oplevet en underviser der holdt sig 100% til materialerne, da de alle anbefaler at man går udover opgaverne og tilegner sig viden. Dog ikke til svendeprøven naturligvis, grundet opgavens rigide retningslinjer.

  • 1
  • 0
Cristian Ambæk

Men man kan desværre også være uheldig at ende hos en virksomhed der udadtil virker fantastisk, men hvor du så ender med at sidde og tage telefoner, og udfylde ITIL indtil din læretid er slut.

Så bliv den bedste agent nogensinde til at tage telefoner og til at udfylde ITILer, find ud af hvad ikke virker, hvordan det kan gøres bedre, bevis det og udfør det, så skal du se hvordan du flytter bjerge.

Jeg har siddet i min læretid og skulle konfigurer 2.000 fjernbetjeninger i hånden igennem kodekombinationer (3 A4 sider) samt konfigurer små wifi dongles i hundredevis... hundredevis.

NEJ TAK, jeg så fjernbetjeninger havde et inputstik og wifi dongles var USB så i en hub, og så scriptede jeg mig ud af det helvede, og derfra blev jeg fjernbetjenings og wifi dongle mester, til sidst begyndte min chef at tænke "uhmm gad vide hvad han ellers kan".

Jeg sad i min pauser og læste Linux+, en dag overhørte jeg at nogle skulle compile en Linux kerne og de var på bar bund, jeg havde intet med det at gøre men jeg sprang da til.

Jeg er ked af at sige det, men alt dette med "dårlig skole, dårlig læreplads" hører altså ikke til. Jeg har selv været der rigeligt, og en læreplad har jeg sagt at vi bliver nød til at lave en gensidig opsigelse, det sekundt jeg havde en ny.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize