Mange virksomheder tester i mørke.

Som yngre sejlede jeg meget, og en af de oplevelser, jeg aldrig glemmer, er en nattetur hen over Køge Bugt i et Sjælland Rundt. Vejret var ikke for godt; det blæste (for) meget, det regnede, og det var bælgmørkt, som kun et hav om natten kan være det. Men vi vidste, hvordan vi skulle sejle, for vi havde et fyrtårn at navigere efter. Det blinkede støt, 3 korte – 2 lange, 3 korte – 2 lange. Vi kunne se andre fyrtårn, men det var ikke dem, vi skulle navigere efter, for de blinkede på en anden måde.

Som testkonsulent har jeg flere gange befundet mig i en lignende situation, når et testforløb ikke gik som det skulle, og alle var frustrerede og rådvilde og havde alle mulige (og umulige) bud på, hvordan vi skulle komme i gennem. Kun meget få steder har vi kunnet finde et fyrtårn at navigere efter; dvs. en teststrategi udformet i fred og ro og med overblik og omtanke. En sådan teststrategi er guld værd, når det begynder at gå skævt; men også guld værd, når man begynder at planlægge sit testforløb.

Der er mange bud på, hvad en teststrategi skal omfatte, og ISO 29119, har selvfølgelig også sit. Faktisk er de helt overordnede principper for test i en organisation delt i to i ISO 29119, nemlig i en testpolitik og en overordnet teststrategi. En organisation forventes kun at have én testpolitik, der er godkendt på højeste niveau og så stabil som selve organisationen. Herunder forventes en organisation at have en eller flere overordnede teststrategier, afhængig af produkternes natur – f.eks. en for de sikkerhedskritiske produkter, og en for de produkter, hvor sikkerhed ikke spiller nogen særlig rolle; hver godkendt af den relevante ledelse og så stabile som organisationen.

Herunder er en liste over de emner, der kunne være i en testpolitik, nemlig:

  1. Definition og formål med test i organisationen

  2. Testorganisationens opbygning

  3. Karrierespor og uddannelse for testerne

  4. Den generelle testproces, der skal følges

  5. Standarder, der skal følges

  6. Andre relevante politikker i organisationen

  7. Måling af værdien af testarbejdet

  8. Arkivering og genbrug af testværdier

  9. Etik for testerne

Kan I fylde fornuftig tekst ind for emnerne i jeres organisation?

Jeg glæder mig til at se jeres kommentarer.

Mange hilsner Anne Mette

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne Mette Hass

Hej Jan,

Tak for dit spørgsmål. Det jeg mener er, at både politik og strategi skal være udformet sådan, at de ikke skal ændres tit. Men de skal selvfølgelig heller ikke være ridset i sten, så hvis organisationen f.eks. bliver omstruktureret eller begynder at fremstille en anden slags it-system, skal politikken og/eller strategien tilrettes.

  • 2
  • 0
Henning Troelsen

Hej Anne Mette

Spændende emne du her tager hul på, men du har – bevidst eller ubevidst – udeladt det mest spændende element af dem alle: Forbedringsarbejdet. Der børe være en vision for hvor test organisationen skal bevæge sig hen og nogle grundlæggende rammer for eksekvering af forbedringsarbejdet. Organisationer der opgiver at blive bedre, ophører ganske enkelt med at være gode. Men det er nok en helt anden diskussion :-)
Stabiliteten af en testpolitik kan i øvrigt forøges signifikant ved at flytte nogle af emnerne til en testhåndbog, hvilket har den glimrende sideeffekt at testpolitikkens læsbarhed øges væsentlig for de som ikke er kyndige udi testens genvordigheder. Et passende split kunne være at beholde punkterne 1, 6, 7 og 9 samt rammerne for forbedringsarbejdet i en testpolitik. En testhåndbog kan nok bedst beskrives som stedet hvor de overordnede rammer for testen gøres operationelle, for eksempel med links til templates og how-to beskrivelser (fokus på ”Hvordan”).
En naturlig konsekvens ved at have en testhåndbog er at teststrategier kan bruges til at etablere rammerne for den egentlige test (fokus på ”Hvad”). Så behøver de erfarne testere ikke bladre igennem en mængde information om "Hvordan" for at komme ned til det der skal bruges i det daglige arbejde.

  • 0
  • 0
Anne Mette Hass

Hej Henning,
Tak for din kommentar.
Jeg er helt enig med dig i, at kontinuerlig forbedring af testarbejdet er meget vigtigt, og den eneste grund til, at det ikke er med endnu, er, at de i ISO standarden er placeret i den overordnede strategi - så det kommer i næste ombæring.
Tak for dine råd om testhåndbog. Jeg er dog lidt forvirret i forhold til, at en testhåndbog skulle være mere tilgængelig for ikke test-kyndige. Min forståelse af en testhåndbog er, at den er for de kyndige, mens politik og strategi er for de ikke-så-kyndige. Men jeg har måske misforstået dig?

I øvrigt bør en politik ikke fylde mere end 1-2 sider, og en strategi ikke mere end 8-10 sider, gerne mindre.

Mange hilsner og god weekend,
Anne Mette

  • 0
  • 0
Jens Boye Hansen

Kan kun være enig i, at der burde være en testpolitik og teststrategier.
Dog har jeg opdaget at i den virkelige verden ser det hele meget anerledes ud.
Groft set: testning er noget man som udvikler laver mens man koder programmet, og det består primært af, at sige til sig selv "det er godt nok" og måske lade en af de andre i firmaet prøve produktet.
Grunden til dette er simpelt: kunderne er ikke interesseret i at betale for det. De vil helst have produktet i forgårs, med +100 ekstra features, og til minimum den halve pris.

Jeg har idet mindste ikke stødt på en eneste kunde som ikke var sådan. :)

Så vel nok det vigtigste punkt inden for testning er: hvordan overtaler man kunden til at ville betale for at bruge tid på at teste?

  • 1
  • 0
Anne Mette Hass

Hej Jens,
Godt spørgsmål. Det lette svar er udarbejdelse af en testpolitik og -strategi. Med det mener jeg, at ledelsens aktive stillingtagen til hvordan man vil tilrettelægge sin test, er det første trin og et vigtigt signal om, at her tager vi test alvorligt. Det næste trin er, at ledelsen efterspørger tal, der viser, at ordentlig test ikke gør et produkt dyrere, men derimod billigere. Det er min erfaring og faste overbevisning, at det hænger sådan sammen. Det, det handler om for ledelse og testere, er at slippe den myte, der siger, at test gør et produkt dyrere. Det er simpelt hen forkert.
Venlig hilsen
Anne Mette

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize